Me ollaan sankareita kaikki

Olin ajatellut kirjoittaa historiaa kumartavan hehkutuksen Iivo Niskasen olympiavoitosta. Sellainen ei kuitenkaan nyt tässä hetkessä irtoa. Sanon vain tämän: on se hienoa. 50 kilometrin matka on raaka laji, varsinkin jos vetää porukkaa jo varhaisesta vaiheesta lähtien.

Itse ahdistuin kotisohvalla heti siinä vaiheessa, kun Iivo siirtyi johtoon. Ajattelin, ettei tämä voi kestää. Tulee vielä norjalainen ohi. Tai joku muu. Mutta että ei voi Iivo jaksaa koko matkaa loppuun saakka. Johtaja toki vaihtui matkan aikana hetkellisesti, mutta niin vain Iivo silti kesti ja voitti kultaa. Mielessä pyörii Mika Myllylän suokuvat ja kaikenlaiset Suomi-kliseet.

Ihmettelin ja vähän ärsyynnyinkin, kun katsoin Venäjän (tai siis Venäjän olympiaurheilijoiden) Bolshunovin pettynyttä olemusta kisan jälkeen. Olisi nyt iloinen olympiahopeasta! Mutta toisaalta, voittajat ovat ne, jotka jäävät historiaan. Ne, jotka jalostuvat tuskan ja kärsimyksen kautta kaiken kivun voittaen, ja ylittävät maaliviivan ensimmäisenä. Pienen hetken saa suomalainen tuntea olevansa paras kaikista. Koska Iivo. Koska kuninkuusmatka. Kiitos tästä!

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Saksa: tie inhokista lemmikiksi

En pidä Saksasta. Tai korjataanpas vähän. Penkkiurheilijana en pidä Saksasta. Saksa tuntuu olevan aina se maa, joka tulee takavasemmalta voittoon. Ei välttämättä edes niin takavasemmalta vaan aina ja odotetusti vaan. Voittaa kaiken. Tekee urheilusta tylsän. Jännitys loppuu siinä kohtaa, kun saksalaiset saapuvat paikalle.

Sitten tulivat nämä Pyeongchangin olympialaiset ja miesten jääkiekko. En varmaan ole ainoa, joka ajatteli, että nyt tulee Kanadalle ihan liian helppo tie finaaliin. Oikein surkuttelin sitä ja samalla tietysti myös mietin Suomen kohtaloa. Näin helpolla olisi olympiafinaali tarjolla.

Vaan ei ollut. Saksalaiset olivat oppineet pelaamaan. Ehkä ovat osanneet aina, mutta minun silmään se ei ole siltä näyttänyt. Ruotsi-voittoa saattoi vielä ajatella lapsuksena. Vähän sellainen Valko-Venäjä-tyyppinen työvahinko, joita sattuu meistä parhaimmillekin. Kaksi vahinkoa peräkkäin kertoo kuitenkin jostain muusta. Myös se tapa, jolla voitto tuli, ei ollut mitään sattumaa. Saksa jopa hallitsi sitä peliä. Viimeinen erä meni tiukaksi, mutta niinhän se tuollaisissa peleissä aina menee.

Nyt kotisohvan kyynikot miettivät kahta asiaa. Ensinnäkin: JOS kaikilla mailla olisi oikeasti käytössään kaikki parhaimmat pelaajat, niin Saksa ei kyllä silloin pelaisi olympiakullasta. Toiseksi: Suomi voitti Saksan 5-2 alkusarjan pelissä. Näillä asioissa ei ole mitään merkitystä. Nyt eletään tätä hetkeä. Tässä hetkessä Saksa pelaa olympialaisten finaalissa ja suomalaiset ovat varmaan jo matkalla kotiin.

Palataan vielä tuohon tekstin alkuun. En koskaan kannata Saksaa. Paitsi, että sunnuntaina tulen kannattamaan. Olisi se vaan hienoa, jos Saksa voittaisi. 

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta