Naisista ja miehistä

Kisakuntoni horjuu. Olo on kuumeinen ja kolottava. Juuri sopiva syväluotaavaan ja analyyttiseen pohdintaan.

Leijonat. Naisleijonat. Jääkiekko. Naisjääkiekko. Tyttökiekko. Tätä on tullut pohdittua. Jääkiekkoa pelaavat miehet sulivat Kanadan käsittelyssä. Kiekkoilevat naiset taas voittivat olympiapronssia Venäjän olympiaurheilijoita vastaan. Silti tuntuu, että lajien arvostus on kovin erilainen. Kyseessä on kuitenkin ihan sama urheilulaji. Pelaajat edustavat vain eri sukupuolia. En lähde tarkemmin pohtimaan sukupuolen määritelmiä. Sanon vaan, että joku tässä mättää.

Usein vedotaan rahaan ja yleisön kiinnostukseen. Se määrittää lajin arvon, sponsorien kiinnostuksen ja pätäkän liikkeen. Toisaalta, jos jääkiekkoa pelaavia naisia ei nähdä valtamediassa kuin neljän vuoden välein, kuinka siitä voisi tavallinen penkkiurheilija edes kiinnostua. Ärsyttää itseäkin olla mukana ilkamoimassa, kun en kuitenkaan oikeasti tiedä mitä nämä naiset tekevät olympialaisten ulkopuolella Noora Rätyä lukuun ottamatta.

TV5:n kisastudiossa oli eilen illalla Teemu Selänne ja Tuomas Grönman kommentoimassa päivän kiekkotapahtumia. Kun Teemulta kysyttiin päivän fiiliksiä, aloitti hän ensin surkuttelemalla miesten joukkueen kohtaloa. Sitten vasta hiukan iloittiin pronssista. Hyvä tytöt! Yritäpä itse urheilla ammattimaisesti samalla, kun pitää käydä töissä ja opiskella. Sanon vaan.

On viimeisen kaneetin aika. Miehet lähtevät kisoihin puhisten kovia odotuksia ja testosteronia. Nyt laitetaan muille maille kampoihin. Kaikki mitalit ovat näissä olympialaissa kuitenkin tulleet naisilta. Kovien puheiden sijaan on vaan tehty ihan saatanasti töitä ja taisteltu. Enni, Krista ja koko Suomen naisten olympiajääkiekkojoukkue.  Voin kuvitella kaiken mielessäni. Innokas toimittaja haastattelee miesurheilijaa ennen kisaa. Miten on valmistauduttu. Luistaako suksi tai pyöriikö kiekko tänään. Nainen menee hiljaa toimittajakäytävän läpi. ”Perkele! Kaikki on täällä itse tehtävä.”

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Virallinen puolivälikatsaus

Mitäs mitäs! Ennustin Suomelle seitsemää mitalia näistä olympialaisista. Toinen kisaviikko on jo täydellä höyryllä käynnissä ja nyt on aika tehdä välitilinpäätös.

 

·        Norjalla on 28 mitalia. Kaksikymmentäkahdeksan. Ihan älytöntä. Norjalaiset penkkiurheilijat eivät varmaan edes muista kaikkia mitalisteja nimeltä. Mikä erottaa Norjan Suomesta? Miksei Suomellakin joskus voisi olla 28 mitalia talviolympialaista? Johtuuko tämä öljystä?

·        Minun on helppo muistaa suomalaiset. Krista ja Enni. Upeita naisia. Nyt vaan lisää mitskuja peliin.

·        Sydän sykkii Mika Poutalalle. Hän ilmoitti ennen 500m pikaluistelua, että tavoittelee kultaa. Juuri tuollainen rohkeus koskettaa. Ei tullut kultaa eikä edes mitalia, kun 3 sadasosaa pääsi väliin. Oli silti hieno suoritus.

·        Skeleton-kelkkailu on kutkuttava laji. Maataan pingottuneena jousena kelkassa ja liu´utaan kourua alas pää edellä 120km tuntivauhdilla. Ylivoimainen voitto saattaa tarkoittaa puolen sekunnin eroa hopeamitalistiin. Yllätyin, että suurmaiden lisäksi esimerkiksi Latvialla on kärkilaskijoita tässä lajissa.

·        Lauri Marjamäki. Hänellä on mahdollisuus olla juhlittu sankari tai parjattu lammas. Toivon ja uskon ensimmäiseen vaihtoehtoon. Viime keväänä olin jo valmis (ja minustahan se oli kiinni) antamaan Latelle potkut, mutta nyt ajattelin vielä odotella ja katsoa miten käy.

·        Radio on oiva väline. Jääkiekko-ottelun seuraaminen sieltä on yllättäviä käänteitä täynnä. Juuri hetki sitten tapahtui vastustaja maalilla ja sitten kiekko onkin omassa repussa. Kun kaukaloa ei näe, on vaikea saada kokonaiskuvaa pelistä. Pohdin myös, että selostavatko selostajat eri tavalla kuvaillen radioon kuin telkkariin? Tietääkö joku?

·        Oma kisakunto on ollut yllättävän hyvä. Viime viikon lepäsin ja tällä viikolla aloitin herkistelyn. Tavallaan tuntuu, ettei ihan parhaaseen piikkiin ole edes vielä päästy. Päivittäinen kisa-aika on jäänyt vähäiseksi töistä johtuen. Toisaalta netti mahdollistaa silti reaaliaikaisen tulosten seuraamisen kaikissa tilanteissa.  Tilanne on siis hallinnassa ja loppuviikolta on lupa odottaa paljon. Esimerkiksi sitä Maamme-laulua. 

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta