Miltä jännitys tuntuu

Minä olen jännittäjä. Jännitän ja mietin ennakolta monenlaisia tilanteita. Esiintymisiä, tuntemattomien ihmisten kohtaamisia ja uusia tilanteita. Turvallisen, mutta silti ehkä suurimman jännityksen tunteen aiheuttavat urheilukilpailut. Kerron pari esimerkkiä.

Jalkapallo. MM-kisat. Ratkaisupeli suosikkijoukkueen kannalta. Jännityksen tunne saattaa iskeä yllättäen jo aiempina päivinä. Tuleva peli nousee mieleen ja mahasta ottaa. Tavallaan kivalla tavalla, mutta ei sittenkään. Tuntuu inhottavalta, olen ärtynyt ja tunne voimistuu ennen peliä. Mietin aina, että jos pelaajat kestävät pelata pelin, niin minun täytyy katsojana kestää katsoa se. Loogista eikö juu. Pelin aikana elän vahvasti mukana. Huudan ja kiroilen. En ole mukavaa seuraa. Muuten kyllä olen kiva, mutta en tällaisten pelien aikana. En pysty rentoutumaan, ennen kuin loppuvihellys on tullut. Senkin jälkeen syke on pitkään korkealla.

Jääkiekko. MM-kisat tai olympialaiset. Tunne on jollain tavalla henkilökohtaisempi. Mietin ennakkoon, kuinka paljon iloisempia me kaikki olisimme, jos voitto tulisi. Kuinka kiva olisi mennä töihin. Kuinka kiva olisi laittaa hehkutusviestiä veljelle. Tämä on huono. Ei saa ajatella tulevaa. Pitää elää hetkessä. Mindfulness, carpe diem ja kaikkea muuta. Pelin aikana on vaikea keskittyä. Tapahtumat tuntuvat liian todellisilta. Nyt se tapahtuu eikä voi enää haaveilla. Selostajan ääni alkaa yleensä ärsyttää jo aikaisessa vaiheessa. Onko sen pakko hehkuttaa noin paljon? Liika hehkutus on kuin itseään toteuttava ennustus. Tappio tulee, jos hehkuttaa liikaa. Pitää hehkuttaa sopivasti. Viimeiset kymmenen minuuttia on vaikeimmat tilanteesta riippumatta. Suljen korvani tai laitan television äänettömälle. Siirryn katsomaan ottelua joko siristetyillä silmillä, sormien välistä tai sitten peilin kautta vessan puolelle. Ajattelen näin suojelevani itseäni. Pystyn reagoimaan hiukan viiveellä siihen mitä tapahtuu.

Kyllä penkkiurheilu on hieno laji. Ojat ja allikot, huiput ja kirkkaimmat valokeilat. Kaikki on koettu ja tullaan kokemaan. Yhden asian sanon vielä. En koskaan, ikinä, lopeta uskoa voittoon. Vaikka välillä vähän haukunkin niitä omia suosikkeja. Niin silti. Uskon voittoon. 

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään

Oi maamme!

Olen aina unelmoinut, että Maamme-laulu soisi joskus minun kunniakseni. En tiedä mistä tämä toive kumpuaa. En ole ikinä harrastanut kilpaurheilua. En ole koskaan tehnyt mitään sellaista, jossa olisi edes pieni teoreettinen mahdollisuus tähän. Haaveillut olen kuitenkin aina.

Oman analyysini perusteella uskon, että kyse on hyväksynnän tunteesta. Jotta ei nyt ihan lähdetä terapialinjalle, niin tiivistetään. Katsoin pienenä tyttönä isän ja ukin kanssa urheilukisoja. Tämä oli elämys nuorelle ihmiselle. Viettää aikaa yhdessä aikuisten kanssa ja olla osa jotakin suurempaa kokemusta. Urheilijat olivat ihailtuja sankareita. Minäkin halusin olla ihailtu ja sankari. Siksi toive Maamme-laulusta.

Kun olin parikymppinen, ystävät järjestivät minulle yllätysjuhlat. Olimme nuoria. Kaverini sanoi juhlien aikana yllätyksen jälkeen, että he olivat pohtineet, josko olisivat soittaneet Maamme-laulua alkajaisiksi minulle. Uskon, että olisin räjähtänyt itkuun. Liikutuksesta, ahdistuksesta, ilosta ja vaikka mistä muista syistä. Vieläkin varmaan kävisi näin. Hyvä, ettei laulua tuolloin soitettu, koska bileet olisivat saattaneet mennä pilalle.

Olen saanut kunnian laulaa Maamme-laulun urheilutapahtumassa. Se oli hieno hetki. Kyseessä oli pieni laji ja 2. divarin tapahtuma. Kylmät väreet menivät silti pitkin kehoa. Kyllä, liikutuin omasta laulustani. Lisäksi lopun nostatus, jossa yleisö yhtyi lauluun, oli hieno. Suuren maailman meininkiä pienessä urheiluhallissa. Urheilutapahtumissa kuultuun Maamme-lauluun tiivistyy itselle positiivisella, ei-rasistisella tavalla terve isänmaallisuus. On kiva olla suomalainen. On kiva, kun suomalainen voittaa.

Olen jo tavallaan luovuttanut, mutta en siltikään. En usko, että haen enää ihailun tai sankaruuden tuntemuksia. Teen kuitenkin sellaista työtä, että minulla on mahdollisuus yrittää hakeutua jonkun urheilijan taustajoukkoihin. Sitten vaan treeniä, kehitystä, sattuman kauppaa ja onnea. Lopulta voitto olympialaisissa tai ihan missä kisoissa vaan, joissa soitetaan kansallislaulut. Se olisi hieno hetki se. Varastaisin ihan pienen osuuden siitä kunniasta itselleni. Tänään virisi mielessä myös toisenlainen idea. Jos aloittaisin curlingin pelaamisen. Ihan tosissaan. Harjoittelisin pirusti. Huipennus olisi kahdeksan vuoden päästä. Hmm. Jätän ajatuksen hautumaan.

Kulttuuri Musiikki Ajattelin tänään Syvällistä