Oodi upeille tyypeille

Tiedättekö ne ihmiset, jotka ajoittavat lomansa urheilun arvokisojen mukaan? Ihmiset, jotka pitävät kesälomansa olympialaisten aikoihin tai talviloman, silloin kun on hiihdon mm-kisat. Joku vitsaili viime syksynä siitä periodista, jolloin olisi kannattanut hankkiutua raskaaksi, jotta voisi olla lomalla jalkapallon mm-kisojen aikana. Tämä vitsailu koski lähtökohtaisesti pelkästään isäkandidaatteja, mutta miksei tuleva äitikin voisi laskelmoida. Vauva kumppanin syliin ja telkkari auki. Englannin kuninkaallisista kuulemma prinssi William on osannut tämän matematiikan, sillä Katen laskettu aika on juuri tuolloin kesän kynnyksellä. Tai siis niin, kumpi sitten onkaan laskenut ja mitä.

Omassa lähipiirissä on joitakin tyyppejä, jotka panostavat. Tiedän esimerkiksi yhden ihmisen, joka viettää juuri nyt kahden viikon talvilomaa. Jos saan arvata, niin se kuluu pitkälti tv:n ääressä. Pari vuotta sitten Rion kesäolympialaisten aikaan kuulin puolitutusta työkaverista, joka oli ajoittanut loman tarkoituksella kyseiseen ajankohtaan. Kyseessä oli ihan tavallinen keski-ikäinen nainen. 

Tämä kirjoitus on kunnianosoitus teille. Ihmisille, jotka osaavat laittavat kaiken peliin. Ihmisille, jotka eivät leiki näillä asioilla. Eivät aseta mitään sattuman varaan. He haluavat olla varmoja, että ovat katsomassa juuri silloin, kun jotain tärkeää tapahtuu. Te olette upeita. Olette hienoja ihmisiä. Älkää uskoko jos joku sanoo toisin. Jos urheilugaalassa olisi tälle oma kategoria (tarkistin juuri ettei ole) niin te olisitte voittajia. Olette penkkiurheilun aatelia.

Hyvinvointi Hyvä olo Ajattelin tänään Syvällistä

Apea sunnuntaiaamu

Päivä alkoi hyvin. Kello soi klo 7.30. Lähdin koiran kanssa ulos. Ilma oli kuulas ja talvinen. Oli vielä hiukan hämärää. Täydellinen hiihtokeli. Ajattelin mielessäni, että toivottavasti tilanne olisi sama myös Koreassa. Mahassa mukava kutina, kun katselin naapuritalojen ikkunoihin. Osassa olivat jo valot syttyneet. Sielläkin oltiin hereillä valmiina kisakoitokseen. Miesten maastohiihdon 30km yhdistelmäkilpailu. Iivo. Matti. Me uskomme teihin.

No, ei mennyt niin kuin Strömsössä. Meni niin kuin Oslossa. Pahin painajainen toteutui. Norjan kolmoisvoitto. Astmaatikot ovat yllättävän kovakuntoisia miehiä. Tuo oli ikävästi sanottu, joten anteeksi siitä. Mutta siis miten tässä nyt näin kävi? Sen enempää asiasta tietämättä, syytän Iivon taktiikkaa. Jos matkaa on 30km, kannattaako ihan alussa laittaa kaikkea peliin. Varsinkin, jos porukka ei silti lähde hajoamaan. Kysyn vaan.

Urheilijan henkilökohtainen pettymys ajaa toki ohi tästä katsomossa koetusta. Mutta olisi se ollut upeaa voittaa. Tai vaikka saada mitali. Onneksi on hiihtoja jäljellä ja erityisesti Iivo on näistä ainakin aiemmin sisuuntunut. Taisi mennä samalla tavalla viime vuonna Lahdessa. En myöskään ikinä unohda Matti Heikkisen loppusuoran taistelua viime mm-kisojen 50km hiihdossa. Samaa kaikkensa peliin pistämistä odotan ja toivon näissäkin kisoissa. Startteja on jäljellä vielä monta ja nämä pettymykset kasvattavat ihmistä. Sekä täällä koti-Suomessa, että siellä jossain Pyeongchangissa. Tästä on hyvä jatkaa.

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta