Joogaa Tallinnassa

yoga6.jpg

Kuten jo aiemmin kerroin, vietin viime viikonlopun Tallinnassa löhöillen. Lauantaiaamu tosin ei kulunut löhöillessä, vaan yhdellä elämäni ensimmäisistä joogatunneista! Ashtanga Yoga school of Tallinn järjesti viikonloppukurssin, jonka yhdelle alkeistunnille osallistuin Jennin ja Nelliinan kanssa. Polvivaivainen Hertta jäi suosiolla hotellille lepäämään.

 

yoga7.jpg

Astangajoogakoululle hurautti taksilla vajaan 10min ja valkoiseen toimistotaloon piiloutuneet tilat olivat juuri niin seesteiset, kuin voi odottaa.

Tunnista vastasi joogaguru Lino Miele, joka on joogannut läpi kolmen vuosikymmenen. Hän kertoi meille lyhyesti astangajoogan ideologiasta, kehon ja mielen kuuntelemisen eroista, opetti meitä hengittämään oikein ja liikkumaan asanasta toiseen. 

Italialaismiehen hauskalla aksentilla soiva englanti rytmitti liikkeitämme ja tunnilta jäi päähän paljon enemmän kuin olisin odottanut.

 

yoga5.jpg

Joogasali oli mukavan lämmin ja tilava. Tuntimme alkaessa edistyneemmät joogaajat olivat työskennelleet jo useamman tunnin ja katselin hämmentyneenä kaikkia asentoja, joihin he vääntyivät vaivattomasti. En tahdo edes kuvitella, miltä treeni olisi tuntunut ilman kuukausien liikkuvuustreenejäni….

Takareiteni vaan ovat ja pysyvät tuskastuttavan tiukkoina, vaikka tekisin mitä. Tai no ok, voisin varmasti tehdä vielä enemmän, mutta kun kaikki takareisien venytykset sattuu niin pirusti, eikä homma vaan edisty. Onko mulla vaan jotenkin rakenteellisesti tyngät takareidet? Onko se vaan huono tekosyy? Ehkäpä säännöllisempi jooga auttaisi.

 

yoga4.jpg

Tunti oli kokonaisuudessaan ihana! Tykkäsin kaikesta tekemisestä ja takareisien jumituksen vastapainoksi pääsin useisiin asentoihin melko vaivattomasti.

Ymmärrän täysin, miksi hommaan jää koukkuun! Jooga olisi kyllä huikeaa kehonhuoltoa ja vahvistaa lihaksia niin eri tavalla, kuin muu harjoitteluni. Aloinkin vähän haaveilla Villa Mandalan joogaretriitistä.. Kesäkuussa olisi luvassa viiden päivän kurssi, jolle saatan hyvinkin osallistua…

 

p.s. Mitäköhän gurumme olisi sanonut tästä ravitsevasta ja kevyestä aamiaisesta ennen joogaa? >:D

yoga9.jpg

Kommentit (16)
  1. Tässä vielä havainnollistettuna noita yllä mainittuja dynaamisia/aktiivisia venytyksiä:
    http://www.youtube.com/watch?v=YWwu5x8jeKg
    Noissa on tiettyjä etuja verrattuna pitkiin staattisiin venytyksiin, ne eivät kuluta lihaksia yhtä paljon ja voimantuotto säilyy eli niitä voi tehdä esim. ennen salitreeniä lämmittelyinä.

    Itse tykkään myös syvävenyttelystä vaikka se sattuukin, kuulemma se paljon tehtynä voi heikentää lihasten palautumista mutta kireyksien korjaajana esim. kerran viikossa tekee hyvää. Siinä myös keskitytään hyvään hengitystekniikkaan ja siihen, etteivät nivelet vahingoitu pitkissä venytyksissä.

  2. Mulla takareisien vetreyttämiseen on toiminut parhaiten seuraava kombo:

    1. Dynaamisia venytyksiä takareisille. Makaan selälläni matolla ja nostan jalkoja vuorotellen suorina kohti päätä. Käsillä kiinni pohkeesta ja muutama nopea pumppaus venytykseen ja jalan vaihto. (Asento on sama kuin kohdan 2. liikkeessä).

    2. Venytys-Jännitys- vuorottelua. Venytän takareisiä usein näin tähän tarkoitetussa laitteessa, mutta onnistuu myös jonkun pyyhkeen/nauhan avulla. Eli venytän jalkaa tietyn aikaa ja sitten hetkeksi vastustan venytystä eli painan jalkaa nauhaa/konetta vasten. Sitten pääsee taas syvemmälle venytykseen.
    http://www.keltaisennauhanpaiva.fi/images/kuva_018.jpg

    3. Staattiset venytykset. Staattisia venytyksiä teen lähinnä perinteisellä ”pää-polviin-tekniikalla” ja spagaatiharjoittelulla.

    Joku varmasti osaa kertoa, että tämä ei nykytutkimuksen valossa ole hyvä tapa venytellä, mutta mulla ainakin on toiminut hienosti 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *