Mystiset sykealueet ja juoksukunto

running.gif

Nykyään joka kerta ollessani lenkillä mun mielessä pyörii toukokuun Extreme Run ja olen alkanut hieman huomaamattanikin pidentää lenkkieni hölkkäily/juoksuosuuksia sekä lenkkien pituutta.

En kuitenkaan tiedä, kuinka fiksua tämä on koska mulla on tunnustus: Mulla ei ole aavistustakaan siitä, missä mun sykemittari on, eikä siis hajuakaan mun tarkoista lenkkisykkeistä…

Mä en usko, että mun peruskunto/-kestävyys on vieläkään niin fantastinen kuin toivoisin ja pusken välillä menemään liian kovilla sykkeillä.

Jos mä nopeasti järkeilen, mun olisi hyvä tehdä pitkät (60-90min) ns. palauttavat lenkit 50-60% maksimisykkeestä, mikä tarkoittaa mulla about 135-145 BPM. Tuolla sykealueella tekeminen vaan on niin tylsää ja sitä jaksaisi tehdä vaikka tuntikausia putkeen.

pikachu_running_animation_by_cadetderp-d5407a9.gif

Vähän lyhyemmät (30-45min) ja intensiivisemmät lenkit voisi tehdä 60-70% maksimisykkeestä, eli 145-165 BPM. En kuitenkaan tiedä, kuinka pitkään jaksan tällä sykealueella liikkua, enkä sitä, pysyykö syke tuossa välissä hölkkäillessä.. Pitää varmaan varastaa poikaystävän sykemittari :BB

Intervallitreenien aikana ja crossfitissä saan itseni hyvin anaerobisen puolelle ja kehitettyä sitten maksimisykkeitä, eli 75% yläpuolelle nousevia suorituksia.

 

heartbeat-animated.gif

Tuo tylsä sykealue ja Extreme Runista haaveilu ovat johtaneet siihen, että mä jaksan nykyään juosta jo useampia kilometreja. Jee! Lähes joka kerta ollessani pitkällä kävelylenkillä, mulle tulee siis polttava tarve ottaa hölkkäilyvaihe ja katsoa, jaksaisinko tällä kertaa taas hieman pidempään, kuin viimeksi? Yleensä jaksan.

Epäselvää onkin siis tämä:

Teenkö mä itselleni jotain tosi pahaa hallaa, jos mä fiiliksen ollessa kohdillaan hölkkään ja juoksen kävelylenkin keskellä sen pari kilsaa korkeilla sykkeillä?

Syke siis nousee ja lopussa tulee hiki, mutta mä jaksan silti liikkua hyvin. Tasaisella jopa todella hyvin, kunhan muistan hieman hillitä tahtiani. Kohonnut syke myös laskee nopeasti, kun hölkkäosuus on ohitse ja palaan sinne tylsälle alueelle melko nopeasti. 

Onko jollain teistä infinite knowledge aiheesta sykealueet ja peruskunnon kehittyminen?

Jos kyllä, avaathan sanaisen arkkusi kommenttiboksissa. Kiitos! 🙂

Kommentit (17)
  1. mun nimi olikin varattu
    19.2.2013, 09:11

    Sykerajojahan voi (yrittää) tunnustella myös ilman sykemittaria, joskin mittarista itsestään voi olla muutakin iloa. Mutta jos rajoista on epävarma, on Borgin asteikko sellainen, jota monet asiantuntijat suosittelee.

    http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/ihannemina/sopivalla-sykkeella

  2. Jos haluaa jotain juoksuohjelmaa itselle, niin esimerkiksi täällä (http://static.garmin.com/shared/fi/forerunner/training-plans/forerunner-training.html) löytyy hyviä juoksuohjelmia. Löytyy sekä aloittelijoille että konkareille ja sitten lyhyemmälle matkalle tai ihan kokonaiselle maratonille.

    Itse olen ExtremeRunin juossut kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla valmistautuminen oli kahden kilometrin lenkki edellisenä iltana ja tätä ennen en ollut juossut juuri ollenkaan 😀 Pähkähulluuttani menin mukaan mutta ihan hyvin selvisin ilman etukäteen harjoitteluakin. Tosin en suosittele sitä kenellekkään 😀 Toisella kerralla(hieman enemmän harjoitelleena) tuli 15km jälkeen sellainen olo, että joko tämä muka loppui….?

    Ensikertalaiselle suosittelen hupisarjaa, että saa vähän tuntumaa ja näkee millainen tapahtuma on kyseessä. Kukaan ei todellakaan katso nenänvartta pitkin, kaikki ovat ihan varmasti tervetulleita 🙂 Hupisarjassa juostaan pitkään melko matalalla sykkeellä ja sanoisin jopa että joutuu juoksemaan hitaampaa kuin normaaleilla lenkeillä, koska esim. esteille voi olla jonoa tai paljon ihmisiä. Mutta tsemppiä harjoitteluun Saara!!! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *