Naiset kuntosalilla osa 2: Miksi lähtisin salille?

Kuntosali on hyvä paikka aloittaa urheilu ja kohottaa kuntoa monipuolisesti. En edelleenkään sano, että painoharjoittelu olisi jostain syystä parempi kuin jokin muu treenimuoto! Se on pysynyt mun valintana, koska salille voi mennä juuri silloin, kun itselle sopii ja vielä tärkeämpää, siellä hankitut lihakset ovat se juttu, joka tuo jokaiseen kroppaan ryhtiä ja muotoa. Tämä pätee, oli rasvaprosentti mikä hyvänsä: liian pieni, suuri tai just sopiva.

 

fitness-model.jpg

kuva täältä

Mieti siis ensimmäisenä omat tavoitteesi, merkitse ne muistiin ja ole rehellinen niiden suhteen. Mä esimerkiksi sanon raivorehellisesti, että mun ykkösmotiivi salilla käymiseen oli ja on varmasti edelleen tämä:

Mä haluan näyttää hyvältä.

 

Mua ei esim. haittaisi, vaikka mun kroppa parin vuoden päästä olisi samanlainen, kuin kuvan mallilla (photoshopiahan tuohon ei ole käytetty ;)). Siihen mulla tosin ei ole mikään kiire, vaan nautin tästä matkasta täysin rinnoin 🙂

Tuon pinnallisen syyn lisäksi mä haluan tietysti tosi paljon muutakin: Parantaa työskentelykykyäni ja jaksamistani, säilyä liikuntakykyisenä läpi elämäni, olla vahva ja kestävä ja kehittyä. Löytää niitä uusia lajeja, joita jaksan tehdä paremmin kiitos hyvän peruskunnon jne.

 

Jos kaipaat lisää syitä salille lähtemiseen, kelaa vaikka näitä:

  • Laihaläskiys näyttää tältä:

ksbeach9.jpg

  • Aerobinen liikunta tyhjällä vatsalla (aamucardio) alkaa polttaa lihaksia n. 20min aloittamisen jälkeen
  • 30min kunnon salitreeniä polttaa jälkivaikutuksineen enemmän kaloreita, kuin sama aika juoksumatolla ja mitä suuremmaksi lihasmassa kasvaa, sitä suurempi on myös kulutus!
  • Kilo rasvaa on täysin eri asia, kuin kilo lihasta:

fat-vs-muscle.jpg

(Kuvan löysi PT!  57,6kg vs. 61,7kg)

tumblr_lr82a8qyr01qeow5po1_500.jpg

(pauna ei ole sama asia kuin kilo, mutta pointti lienee selvä ;))

  • Tissit näyttää paremmilta, kun tekee vähän penkkipunnerruksia
  • Niin ja se pylly. En siis oo mitenkään pakkomielteinen.

tumblr_m14ur3awwi1rr7hhdo1_500.png

  • Naisilla on miehiin verrattuna säälittävä määrä lihaskasvua edistäviä hormoneita, eli vaikka treenaisit kuinka kovasti ja miehekkäästi, lihaksesi ennemmin kiinteytyvät ja selkeytyvät, kuin kasvavat valtaisiksi.
  • Tästä huolimatta voimasi voivat kehittyä aivan yhtä tehokkaasti ja nopeasti, kuin miehillä!
  • Et tarvitse miesten (tai vahvojen naispuolisten ystäviesi) apua läheskään niin monessa asiassa… Toisaalta, kundeille (ja niille ystäville) tulee aika hyvä mieli erinäisten purkkien avaamisesta avuttomille naisille 😉
  • Suurempi lihasmassa ja treenaaminen alentaa diabeteksen, sydäntautien, osteoporoosin ja jopa masennuksen puhkeamista ja oireita!

 

Jonkinlainen selkeä tavoite ja tekemisen hyödyt mielessä on helpompi potkaista itsensä liikkeelle silloinkin, kun ei yhtään huvita, sohvalla on täydellinen asento, sipsipussi vähän vilkuttelee kaapissa ja viidakon tähtösetkin on just alkamassa.

Joskus vielä salille päästyäkin fiilis on vaan jotenkin huono. Silloin hyppään itse pyörän selkään ja poljen rauhallisesti 30-60min, sillä sen tekee jokainen vaikka puoliunessa ja se on yhden päivän jumpaksi parempi kuin ei mitään. Parhaassa tapauksessa telkkarista tulee joku hyvä ohjelma, huono fiilis unohtuu ja yhtäkkiä tekeekin mieli lähteä nostelemaan!

Sanoisin siis, että 100% niistä kerroista, kun olen lähtenyt treenaamaan vaikka mieli teki muuta, olen ollut päätökseen vain ja ainoastaan tyytyväinen. Mun treenikoukkuun jäämisessä kesti varmasti alle kuukausi siitä, kun aloin käydä salilla yli 2 kertaa viikossa!

 

Hanki treeniohjelma ja tottele sitä!

Kuinka moni tunnustaa joskus vilkuilleensa, mitä tuntematon treenaaja tekee laitteessa tai painon kanssa ja mennyt tekemään samaa perässä, kun tyyppi jatkaa matkaansa? 😀 Monissa liikkeissä on omat niksinsä, joilla ne saa tuntumaan oikeassa paikassa. Sen takia on jälleen kerran tärkeää tietää mitä salilla aikoo tehdä. 

Tää seuraava video olkoon varoittava esimerkki. Mä aloitin itse penkkipunnerrukset aivan alusta, kun PT-henkilö totesi mun tekniikan olevan auttamattoman väärä ja että en tehnyt liikettä loppuun asti. En ehkä silti ollut ihan näin pahasti hukassa…..

 

 

Kun seuraat tiettyä ohjelmaa, on myös kehitystä helppo tarkkailla. Itse olen ollut tämän kehityksen seuraamisen kanssa kuolettavan laiska, mutta tämä palstan yhteydessä päivittyvä treenipäiväkirja toimii tästä eteenpäin mun muistikirjana. Mä kyllä innostun ihan eri tavalla, kun huomaan, että käyttämäni painot nousevat.

Monilla saleilla liittymisen yhteyteen kuuluu yksi tai kaksi personal trainer -tapaamista, joiden aikana sinulle räätälöidään oma ohjelma. Usein tällaiset salien PT:t ovat ihan huippuja ja tekevät oikeasti yksilöllisiä treeniohjelmia! Kauhutarinoitakin olen toki kuullut – ja kokenut myös itse, mutta niistäkin jälleen kerran lisää myöhemmin. 

Jos me kaikki pyydetään oikein nätisti, PT-henkilö voisi ensi viikolla varmasti tehdä pari suuntaa-antavaa esimerkkitreeniohjelmaa, joiden avulla tekin voitte lähteä rohkeasti kohti kuntosaleja.

Mä voisin puolestani napsia vähän kuvia ja videota siitä, miten kaikkia niitä juttuja siellä sitten tehdään 🙂 

 

Onko teidän treeni-innostus yhtään puhjennut näitä juttuja lueskellessa?

 

Kommentit (47)
  1. Autto heti ku luki tän ! Tekis mieli lähtee vaa salille ::) mut ärsyttää ku oon nii laiska 😀

  2. Vierailija 1
    23.5.2012, 08:28

    En voi muuta sanoa kuin että KIITOS. 🙂 Tämä postaus nosti taas motivaatiota ja muistutti miksi salikuntoilu on mahtavaa. Olen samaa mieltä kanssasi. Vielä yks kysymys: MITÄ PITÄÄ TEHDÄ SALILLA, JOTTA SAA TOLLASEN TAKAPUOLEN ku tuossa super ass kuvassa!? 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *