NOMNOMNOM! Tai: Aamiaispannarit

pannari.jpg

Melkein viikko blogigaalan jälkeen sujui jotakuinkin pellossa. Seuraa siis mätisäkin tunnustus ja kuriin palautus. Perjantaina lähdin sinne Tallinnaan, missä syötiin sunnuntaihin asti kuin pienet siat (joka paikassa oli järjestetty joku fantastinen kolmen ruokalajin ateria) ja sen jälkeen edelliseksi torstaiksi hommatut herkut polttelivat kaapeissa… Jos ja kun syön säännöllisesti, eivät herkut kaapeissa haittaa tai houkuttele, mutta auta armias jos herkutteluviikonlopun jälkeen tavalliseen rytmiin palatessa näen vilahduksen suklaapatukasta, niin se on menoa. Surkeaa!! 

Tiedostaminen lienee jo puoli ratkaisua ja onneksi niin treenit kuin ruokavaliokin ovat jo normalisoituneet ja sekä henkinen että fyysinen olotila muistuttavat, miksi puhdas ruoka on vaan parempaa.

 

pannari4.jpg

Sunnuntaina on luvassa Kukan kreisien kahvakuulatreenien lisäksi Sami Sundvikin ravintoluento josta aion imeä kaiken mahdollisen tunnolliseen kokeiluun. Samin oppeja hieman tutkiskelleena, epäilen että hapanmaitotuotteet (ja gluteeni) jäävät ainakin toistaiseksi kaupan hyllylle :B

Tällä hetkellä rahkaa kuitenkin on jääkaapissa vielä purkkitolkulla, eli olen alkanut soveltaa niitä laajasti eri ruokien yhteyteen! 

Tänään aamiaiseksi oli vihersmoothien sijaan banaani-rahka-pannareita. Simppeliin n. 6 pikkupannarin ohjeeseen tulee:

  • 2 kananmunaa
  • 1 kypsä banaani
  • 100g rahkaa
  • pari ruokalusikallista vehnänalkioita
  • 2rkl kookosöljyä
  • ripaus himalajansuolaa

Siitä vaan sitten kaikki blenderiin ja homma siliäksi! Jos blenderiä surruttaa pidempään, vatkautuu taikinaan hieman enemmän ilmaa ja pannareista tulee entistä kuohkeampia.

 

pannari3.jpg

Paistaminen kannattaa tehdä n. 60% levyn maksimilämpötilasta, mutta jokaisen liesi on hieman erilainen. Paistamiseen voi käyttää paistorasvaa, mutta taikinan kookosöljyn takia se ei ole kaikilla pannuilla välttämätöntä.

Jos taikina on todella vetelää, kaada pannulle ensin oikean kokoinen taikinalätäkkö, ja kun se on paistunut n. 15sec, kaada lätyn päälle hieman lisää taikinaa paksuntaaksesi sitä.

Paistoaika on pitkä kuin nälkävuosi.. Yhtä puolta voi melko huoletta paistaa vaikka minuutin verran.

Ensimmäiset lätyt menevät melkein aina pieleen ja viimeiset ovat täydellisiä, kun niiden kohdalla muistaa miten homman pitäisi oikein toimia ja paistolämpötilain on vihdoin oikea 😀

 

pannari2.jpg

Itse vispasin pannareiden kaveriksi vähän vaniljarahkaa ja sulatin pakkasesta viimeisiä edelliskesän mansikoita.

Sanonpa vaan, että omnomnomnomnom. Oikein hyvä tapa tuhota maitorahkaa jääkaapista ja saada mukavaa hiilaritankkausta iltapäivän pitkää lenkkiä varten 🙂

Kommentit (11)
  1. ebeth, Hahah 😀 parempi myöhään kuin ei milloinkaan!!

     

    joannak, No aika samalla tavalla on omienkin syömisten laita ^_^ Ja hormonitoiminta on oman tiedon mukaan aika hyvin balanssissa, en ole esim. koskaan ollut pitkään alipainoinen eivätkä menkat ym. ole koskaan jääneet pois. Muita vaurioita kroppa tosin korjaa varmaan edelleen, enkä siis sinänsä osaa sanoa, mikä kaikki on hormoniperäistä ja mikä jotain aineenvaihdunnan damagea… Kyllä sitä vaan pitää olla tyhmä ja leikkiä terveydellä 😛

     

    Vierailija, Hehe, none taken, ei ole vielä päällä gluteenittomuus tahi maidottomuus, kuten tuossa tekstissäkin kerroin ^_^ Nyt siis yritän syödä pois kaappien pohjalla lojuvia juttuja ja siksi tässäkin setissä on tuota maitorahkaa ja vehnänalkioita 🙂

     

    Jeanne, Tänäänpä sain testata myös sitä versiota mihin tulee pelkkää kananmunaa ja banaania! Sekin pysyi kasassa yllättävän hyvin ja maistui makoisalta ^_^

     

    Joa, No äläpä muuta virka!!! On tosiaan kaikkien henkilökohtaiset ongelmat, sitten on valtion ravitsemus joka keskittyy yhteisön hyvinvointiin ja peilaa myös maatalouden tuotantokapasiteettia, sitten on kaiken maailman ravintogurut, ihmekuurit, superfoodit, paastot, hedelmien syöjät, pelkän lihan syöjät ja kaikkien väitteet jne jne jne jne jne >:D Mun mielestä tärkeintä on vaan löytää se juttu, joka toimii itselle. Ei tässä maailmassa lopulta voi olla kenestäkään muusta vastuussa!

  2. Harmi, kun ei yksinkertaisesti ole aikaa tarttua jokaikiseen ravitsemus- ja terveysväitteeseen, joita nykyään pyörii joka puolella! :/ Olisi nimittäin kiva kuulla ihan laajempiin ja yhtenäisiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa esim. tästä maidon prosessoinnista (ja monesta tuhannesta muusta asiasta) ja tarkoista mekanismeista. Ravitsemusasioissa kun riittää tutkittavaa vielä paljon ja yksittäiset tutkimustulokset eivät oikeastaan kerro yhtikäs mitään (ja niihin kun jotkut tarttuvat liian hanakasti ja pönkittävät niillä jotain omia ihmeväitteitään!). Vielä kun soppaan lisätään jokaisen yksilöllisesti toimiva elimistö niin kunnon soppa koossa. 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *