Treenipäiväkirja: Mun pakarat on tulessa..

kuva-8.jpg

 

Tänään oli taas jokaviikkoisen jalkatreenin aika. Mä rakastan ja pelkään ko. päivää henkeni edestä, sillä edellisen kerran ohjelmaa päivitettäessä pyysin PT-henkilöltä ”jotain sairaan rankkaa mikä kasvattaa persettä.”

Mun jalat on ylävartaloon verrattuna vahvat, kuten monilla muillakin, ja koska työntöpäivien masentava penkkipunnerrustulos harmittaa vielä päiväkausien päästä, on jalkapäivänä pakko vähän kompensoida ja machoilla.. Tai ainakin yrittää 😉

Yritän valita jalkapäiväksi mieluiten sunnuntain, jolloin salilla on hiljaista ja saan rääkyä ja tehdä outoja liikkeitäni rauhassa. Usein sunnuntait ovat muutenkin kiireettömiä ja voin rauhassa unohtaa itseni salille pariksi tunniksi ja tehdä kaiken omassa tahdissani oikein pitkän kaavan kautta – parasta!

 

kuva-7.jpg

 

Jalkapäivänä hiki virtaa ja sykkeet ovat koko treenin ajan aika koholla, koska työtä tehdään isoilla lihaksilla ja mahdollisimman raskaalla kuormalla. Tänään ohjelmassa oli:

Lämmittely 20min kuntopyörällä

Bulgarian Split Squat 8kg käsipainot käsissä 3 x 8 toistoa / jalka

Jalkaprässi 163kg 3 x 8 toistoa

Selänojennus tavallisessa selkäpenkissä 5kg paino rinnalla 3 x 10 toistoa

Single Leg Hip Thrust 3 x 8 toistoa / jalka 

(Tuon hip thrustin aikana saan aina kyseenalaisia katseita, kun ähkin ja vingun viimeisten toistojen kanssa välillä kuin markkinapossu, jota tungetaan pimeään karsinaan..)

Reverse Hyper-Extensions 2 x 10 toistoa

Takareidet jumppapallolla 2 x 12 toistoa

 

Treeni kulki todella hyvin, mutta kuluneen viikon epäsäännöllisen ruokailun vaikutukset huomasi.. Jokaisessa sarjassa viimeiset kaksi toistoa tulivat lähinnä tahdonvoiman kautta ja miettimällä sitä, miten luuserilta tuntuu, jos en vedä sarjaa loppuun. Hip thrustin viimeisen kierroksen toistot taas aiheuttivat pakaroihin niin kovan poltteen, että kyyneleet meinasivat nousta silmiin.. Niin ja jokaisen sarjan viimeisen toiston jälkeen olo oli kuin milläkin arkipäivän sankarilla – PARAS!

 

kuva-6.jpg

 

Ja niin, jälleen kerran salilta ulos kävellessäni ja palautusjuomaa hörppiessä kaikki tuntui sen hetkellisen tuskan ja puskemisen arvoiselta ja marssinkin tyytyväisenä äitienpäiväpäivälliselle. Ruoka oli herkullista ja jälkkärikakusta nappasin jopa santsikierroksen. Nopeat hiilihydraatit ovat oleellinen osa tehokasta palautumista nääs 😉

Huomenna onkin vuorossa toinen lempitreeni, eli vetopäivä!

 

p.s. Käyn ensi viikolla kunnolla läpi sekä mun oman salitreenin sisällön, että salitreenaamisen hyötyjä yleisesti. Silloin nämäkin jutut varmasti aukeavat kaikille enemmän. Tämä päiväkirja on myös muistilista itselleni, että voin seurata kehittymistäni 🙂

p.p.s. Pahoittelut laimeasta kuvasaldosta, otamme paraikaa selvää kuntosalin kuvausluvista, jotka toivottavasti selkiävät tulevan viikon aikana!

Kommentit (10)
  1. Kokeilin tätä jalkatreeniä ed. päivä ja oon ollut since then aivan liikuntakyvytön 😀 (vaikka en mitenkään kylmiltäni lähteny tekee, oon treenannu, pyöräilly ja tehny jalkaprässiä). (just in case selvennykseksi, lihakset siis jumissa, ohjelma ei mitenkään vammauttanut mua tms)

    Toi single leg hip thrust vaati sen verran koordinaatiota (ja lihaksia :D) että sen tekeminen ohjelman loppupäässä oli aika säälittävää yritystä kun jalat oli siinä vaiheessa jo niin hapoilla 😀 (sain takapuolen vaan vaakatasoon asti). Ens kerralla (kunhan jalat vähän tokenee) kokeilen sitä heti ekana jolloin se toivottavasti onnistuu 🙂
    Ihana ohjelma oli!

    Luettuani tätä blogiani mulle tuli ehkä suurin muutos asenteeseen salilla käymiseen. Ennen se oli suorittamista. Lähden salille taas suorittamaan treeniohjelman. Mutta tämä blogi sai asenteenmuutoksen aikaan niin, että nyt mä lähden salille HAASTAMAAN itseni, en vain suorittamaan. Treenistä tulee yhtäkkiä paljon mielekkäämpää!
    (Suunnittelin myös ohjelman jakamista (nyt 2 osainen) jolloin tuntuu helpommalta lähteä salille kun tietää ettei siellä odota miljoonan liikkeen ikuisuuden kestävä ohjelma.)

    Ohjeita liikkeiden suorittamiseen löytyy vaikka youtubesta! Siihen vain hakuun liikkeen nimi niin löytyy monta ohjetta 🙂

  2. jalkaprässi 163kg??? ohhooh

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *