Viljaton kauppakassi

kassi.jpg

Tämä postaus on aikalailla linjassa tuon viljaton elämä osa 3:n kanssa, mutta ajattelin erillisen postauksen toimivan parempana työkaluna, jos joku vaikka muistaa vasta kauppaan päästyään että on unohtanut listansa sisällön! 😀

Tämä on käytännössä kopio omasta kauppalistastani, ja sieltä voi löytyä joitakin paleotyyppisiä ratkaisuja, joita en itse kovinkaan hyvin enää tiedosta.. Uskoisin kuitenkin, että näistä appeista saa mahan täyteen ja hymyn huulille.

Kaikki tietysti mieluiten luomuna, mutta don’t sweat about it!

 

9.jpg

HeVi -osasto:

  • Käytännössä kaikki vihreä, mahdollisimman monipuolisesti ja runsaasti 
  • Salaatit
  • Pinaatti
  • Parsa-, kukka-, ym. kaalit
  • Tankoparasa
  • Avokado
  • Kurkku
  • Tomaatti
  • Munakoiso
  • Kesäkurpitsa
  • Porkkana
  • Sipuli
  • Bataatti
  • Tuoreet vihreät pavut <3___<3
  • Sienet
  • Mustikat
  • Mansikat
  • Kaikki marjat
  • Omenat
  • Sitrushedelmät
  • Nektariini
  • Luumu
  • Kiivi
  • Banaani

 

8.jpg

Lihat (näissä varsinkin luomua, T: luomilihatilausta kieli pitkällä odotteleva :)) :

  • Kana/kalkkuna, mieluiten jälkimmäinen
  • Jauheliha
  • Naudanliha 
  • Riista
  • Lammas
  • Kalat (mieluiten ei-viljeltynä)
  • Katkaravut
  • Simpukat

 

Pähkinät (jotka olisi hyvä liottaa ja kuivata):

  • Mantelit (tiedän, ei ole pähkinä)
  • Macademiapähkinät
  • Parapähkinät
  • nomnomnom melkein kaikki pähkinät

Raakoja ja käsittelemättömiä pähkinöitä löytää monesti hyvässä alennuksessa mm. Ruohonjuuresta! Opiskelijat muuten saavat sieltä -10% joka tiistai.. Epäreilua.

 

5.jpg

Muita:

  • Voi
  • Kananmunat
  • Kookosöljy
  • Oliiviöljy (tummassa lasipullossa, kiitos)
  • Hyvälaatuinen maustamaton heraproteiini
  • Hapankaalia
  • Riisi
  • Quinoa
  • Riisinuudeli
  • Mantelijauho
  • Kookosjauho
  • Merisuola/Kalaharin suola/Vuorisuola

2.jpg

Vältä:

  • Valmisruoat
  • Tuotteet joiden ainesosalistan sisältöä et ymmärrä
  • Viljat & gluteeni
  • Lisätty sokeri

 

Muistinkohan kaiken? Jos en, lista tulee täyttymään ja päivittymään myöhemmin 🙂

Kommentit (9)
  1. Kiva kun teit tämän postauksen! Itsekin olen samoilla linjoilla kanssasi, ja nyt vihdoin tuntuu, että olen saavuttanut ravinnon suhteen tietyn tasapainon ja hyvän olon vuosien ”epäjärjestyksen” jälkeen. Minua kiinnostaisi tietää käytätkö esimerkiksi gluteenitonta kauraa, hirssiä tai tattaria ruaanlaitossa (tattarihan yleisimmin lasketaan viljaksi, mutta ei sisällä gluteenia)?

  2. Eikös riisi ole vilja siinä missä muutkin, miksi sen on sallittujen listalla jos muita välttelet?

    1. Riisi kuuluu heinäkasveihin, ja syötäviä heinäkasveja kutsutaan viljoiksi. Eli kyllä, riisi on vilja jos ollaan tarkkoja. 😀 Kuitenkaan harvemmin riisiä kutsutaan viljaksi (itse en ole ainakaan kuullut), vaan yleensä viljoiksi käsitetään kotimaiset viljat kaura, ruis, ohja ja venhä ja näiden läheisemmät sukulaiskasvit kuten speltti, durum jne. Riisi on monella tapaa erilainen kuin nämä muut viljat eikä se aiheuta samanlaisia ongelmia. Riisissä ei esimerkiksi ole ollenkaan gluteenia.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *