Viljattomat kuitulisät

coco2.jpg

Monille päivittäiset ruisleipäpalat ja puurot ovat ruokaa jota syödään varsinkin kuitujen takia. Mulle ne eivät luonnollisestikaan ole olleet vaihtoehtoja enää pitkään aikaan, mutta kaappeihin on kerääntynyt muutamia loistavia ja superkuitupitoisia aineita. 

Syön päivässä muutaman proteiinismoothien, joista kirjoittelinkin viime viikolla. Yleensä niihin sujahtaa pari ruokalusikallista kuitulisää. Olen hommannut vaihtoehtoja ja yrittänyt etsiä lemppareitani, mutta kaikki kokeilemani ovat toimineet niin hyvin, että repertuaari vain kasvaa kasvamistaan. Tässä siis pikakurkkaus mun ruokavalion pääasiallisiin kuidunlähteisiin.

 

Psylliumkuitu

Gluteenittomassa leivonnassa usein käytetty kuituvalmiste, joka sitoo itseensä reilusti vettä. Valmistajasta riippuen 100g psylliumia sisältää n. 85g kuitua! Psyllium ei maistu yhtään miltään, ja se on koostumukseltaan niin hentoista, että katoaa smoothien sekaan täysin. Superhelppo tapa lisätä kuitua sapuskaan. 

 

Berryfect Mustaherukka Kuitu- ja Ravintojauhe

Tämä tuote on simppelisti mustaherukan kuorta ja siemeniä jauhemuodossa. Kuten niin monessa muussakin marjassa ja hedelmässä, ovat tärkeimmät ravintoaineet kuorissa. Marjajauhetta on helppo lisätä mihin tahansa, eikä se ole yhtä kitkerää kuin mustaherukat kokonaisina. Ravintokuitua tuotteesta löytyy n. 50g/100g.

 

Chiasiemenet 

Kolmikosta tässä on kaikista vähiten kuituja, vain 34g/100g, eli silti melko paljon ;D. Chia-siemenillä on kuitenkin paljon muitakin ominaisuuksia, kuin kuitupitoisuus. Chia-siemenissä on oikeasti reilusti Omega-3 -rasvahappoja, ja ne ovat kaiken lisäksi hyvässä suhteessa Omega-6:siin verrattuna. Oikeastaan siemenistä löytyy niin paljon hyviä puolia, että niistä voisi tehdä ihan oman postauksensa!

Siemenet myös muodostavat vedessä liotettuina geeliä, jota voi hyödyntää erilaisia raakasnackseja ja jälkiruokia valmistaessa.

 

coco.jpg

Kun vaihtoehtoja on useampia, yhteenkään ei ehdi muodostua inhotusta ja kyllästymistä!

Käytättekö te kuitulisiä?

Kommentit (10)
  1. Oon kans ihan rakastunut chiasiemeniin! Niiden lisäksi käytän vakkaristi aamujogurtissa pellavasiemenrouhetta (tällä hetkellä sitä, jossa on mustikkaa seassa nam). Ajoittain käytän myös psylliumia, kaurakuitusta tai macaa, tosin en muista sen kuitupitoisuutta tähän hätään. Ja Fibrexiä leivonnassa/letuissa yms. Kuitua tulee tietysti joka päivä myös siemenistä, pähkinöistä ja kasviksista. 🙂

  2. Aihe kiinnostaa kovasti, joten tee ihmeessä postaus chia-siemenistä! Miltä maistuu ja miten niitä itse käytät jne… 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *