Ladataan...
Endometrioosin oma hoito

 

 

Hei taas rakkaat kanssasisaret! Saan paljon kyselyitä ravitsemukseen liittyen, niinpä päätin jatkaa blogin kirjoittelua. Toivottavasti näistä on apua edes jollekin. Ruokavalion muokkaaminen itselle sopivaksi on vaikeaa ja toisaalta helppoa. Vaikeaa silloin, kun motivaatio ja asenne eivät ole kohdillaan. Helppoa se voi olla aloittamalla vaikkapa tästä vältettävien listasta. Ehdoton ihminen jättää kaiken kerralla pois, toisille on helpompaa jättää yksitellen asioita pois ja huomata niiden vaikutukset.

Tee kuitenkin jotain jo heti tänään, älä jätä asiaa hautumaan. Aloita edes yhdestä pienestä asiasta. Minulle on joskus vaikea tarttua toimeen, kun jotain pitäisi tehdä ja jos se ei tunnu heti mukavalta ajatukselta. Silloin vain otan mekaanisesti ensimmäisen askeleen kohti sitä toimintaa. Muistan jo opiskeluajoilta tehneeni niin, kun jokin kirjoitustehtävä tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta, että aloitin kirjoittamalla ensin oman nimeni tehtävän alkuun ja sitten tehtävän nimen ja sitten ensimmäisen lauseen, joka tuli mieleen tehtävän aiheesta. Pikkuhiljaa vastaus alkoi muotoutua ja sain sen tehtyä. Välillä kun ei huvita lähteä viemään roskia, avaan ulko-oven ensimmäiseksi ja eihän sitä ovea voi pitää auki huvin vuoksi. Sitten vain roskapussi kainaloon ja kengät jalkaan. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Tartu toimeen. Tässä voi olla avain myös sinun hyvinvointiin.

 

 

Vältettäviä elintarvikkeita:

Sokeri, nimenomaan lisätty sokeri. 
Tutkimusten mukaan sokeriset elintarvikkeet lisäävät kuukautiskramppeja ja muita PMS oireita, hiivaa sekä hormonien epätasapainoa. Liiallinen sokeri aiheuttaa immuunijärjestelmän heikkenemistä. Elimistö käyttää tärkeitä vitamiineja sekä hivenaineita insuliinin tuotannon yhteydessä. Tyhjennä kotisi karkeista ja kekseistä. Kun niitä ei ole, niitä ei voi heikkona hetkenä myöskään syödä. Hedelmistä saatavaa sokeria voi olla hyvä myös vähentää, jos on usein hiivatulehdusta. Esim. 1 hedelmä päivässä on silloin maksimi.

Vehnää ei ollenkaan, muita viljoja myös vähemmän, mieluiten luontaisesti gluteenitonta. 
Vehnä voi aiheuttaa ummetusta, päänsärkyä, väsymystä, jopa ongelmia hedelmällisyydessä ja erilaisia suolisto-oireita. Monilla endottarilla on todettu kipujen vähenevän jättämällä vehnän pois. Jättämällä kaiken gluteenin pois kivut ovat vähentyneet todella paljon. Monilla endottarilla on myös IBS, ärtyvän suolen oireyhtymä, sekä hiivaa, joihin vehnä on myös yhdistetty. Minulle tuntuu sopivan tavallinen 100% kauraleipä, vaikka se ei olisikaan gluteenitonta. Täydellinen gluteenittomuus vaatisi sen, että samalla tuotantolinjalla ei valmisteta muita tuotteita, joissa on gluteenia, se lienee haastavaa ellei valmistaja ole täysin keskittynyt gluteenittomiin tuotteisiin.

Punaista lihaa vain vähän, mieluiten luomua. 
Punainen liha lisää huonojen prostaglandiinien tuotantoa kehossa. Ne ovat osittain vastuussa lihaskrampeista ja inflammaatiosta, tulehduksesta. Luomulihassa ei pitäisi olla kuitenkaan hormoneja, antibiootteja ja muita ei-toivottuja kemikaaleja, joten se on parempi vaihtoehto kuin tavallinen liha, silloin kun haluaa syödä punaista lihaa. Syön itse punaista lihaa pari kertaa viikossa pitääkseni rautatasot kohdillaan.

Maitotuotteita voi olla hyvä välttää. 
Maitotuotteet aiheuttavat tulehdusta kehossa ja voivat aiheuttaa lisäksi ummetusta tai ripulia, muita ruuansulatushäiriöitä sekä alentunutta hedelmällisyyttä. Varsinkin, jos on atopiaa (atooppista ihottumaa, allergista nuhaa, astmaa) voi olla hyvä vältellä maitotuotteita. Atooppista sairautta sairastavat endottaret varsinkin voivat hyötyä maidottomuudesta.

Joillekin laktoosittomat tuotteet kuitenkin sopivat ja probioottisista tuotteista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Itse käytän joka aamu laktoositonta itsetehtyä probioottista jugurttia, koska se tuntuu hyvältä vatsassa. Kun välillä jätän sen pois viikoksi tai pariksi huomaan ja muistan taas miksi sitä käytän. Mm. hiivatulehdukset ovat historiaa.

Kahvi, musta tee, energiajuomat.
Enemmän kuin kaksi kuppia kahvia päivässä voi nostaa estrogeenitasoja ja pahentaa endometrioosin oireita sekä rintojen arkuutta. Mitä sitten tilalle, on monien kysymys. Yrttiteet ovat hyviä, kahvillekin löytyy luontaistuotekaupoista korvikkeita kysymällä. Itse jätin kahvin pois kokonaan kauan sitten, siksi en ole niin perehtynyt sen korvikkeisiin. Tee on ollut heikkouteni aina, mutta tavallinen musta ja vihreäkin tee on helppo vaihtaa yrttiteehen. Esim. piparminttutee aamuun ja kamomillatee iltaan.

Alkoholi
Optimaalinen maksan toiminta on välttämätöntä ylimääräisen estrogeenin poistamiseksi, joka auttaa hallitsemaan endometrioosia sekä immuunijärjestelmää. Alkoholin poistaminen kehosta vie maksalta paljon voimavaroja ja silloin estrogeenin ym. myrkyllisten ainesosien poistaminen estyy. Alkoholi häiritsee myös B12 vitamiinin imeytymistä.

Margariinit
Margariineissa on prosessoituja kasviöljyjä. Prosessoinnissa niille tehdään lämpö- ja kemiallisia käsittelyjä saadakseen öljy siemenistä, sen puhdistamiseksi ja deodoroimiseksi. Tämä prosessi muuttaa öljyn rakennetta ja keho kohtelee sitä kuin haitallista kemikaalia sekä poistaa sen tuottamalla erityisiä entsyymejä. Margariinit voivat vaikuttaa haitallisesti immuunijärjestelmään ja siten ne voi myös vaikuttaa haitallisesti endometrioosiin. Käytä vain luonnollisia, kylmäpuristettuja öljyjä.

Listan olen kerännyt endon potilasohjeesta sekä endo-resolved -sivustolta ja osa on omia kokemuksiani, kuten olen teksteissä maininnut. En ole totaalikieltäytyjä kaikista listan elintarvikkeista, mutta kun pääasiassa vältän niitä, niin poikkeus silloin tällöin ei haittaa. Nyt kun pääsin vauhtiin, niin ajattelin jatkaa taas pian ja seuraavan kirjoituksen aiheena onkin endottarille suositellut elintarvikkeet. 
Aurinkoa päivääsi!

 

Ladataan...

Jokaisen endottaren pitäisi saada kaksi viikkoa lomaa Thaimaassa syksyllä. Se tekee niin hyvää nähdä aurinkoa keskellä pimeyttä, että melkein unohtuu tällaiset vaivat ;) Bloggailukin ihan unohtui kokonaan, kun reissuun pääsin. No nyt on tullut taas niin ahkeraan kyselyitä, että päätin tsempata ja kertoa mistä ruuasta innostuin sillä reissulla. 

Fried Rice

Jasmiiniriisiä (mieluiten täysjyvää/luomua/tummaa)
1-2 porkkanaa
1-2 kananmunaa
kookosöljyä paistamiseen

Riisi keitetään ohjeen mukaan, sitten porkkanat paistetaan kookosöljyssä pannulla, riisit sinne sekaan ja raaka kananmuna rikotaan päälle, annetaan kananmunan hetken kypsyä ja sitten sekoitellaan ja paistetaan hetki. Tuoksu on huumaava. Jasmiiniriisi on puuroutuvaa sorttia, joten pysyy hyvin myös puikoissa, jos niillä haluaa syödä. Terveellisempää olisi tumma jasmiiniriisi. Tässä on tavallista valkoista jasmiiniriisiä. Löysin myöhemmin M-kaupasta Urtekramin Täysjyväjasmiiniriisiä, sen valmistuksesta ei tullut otettua kuitenkaan kuvaa.

 

Seuraava löytö kaupasta oli Riisinuudeli. Useimmat nuudelit on tehty vehnästä, myös Egg noodles, mutta riisinuudeli on siis suurimmaksi osaksi riisistä ja mukana on vähän tapiokatärkkelystä. Kannattaa aina tarkistaa kaikista elintarvikkeista mitä ne oikeasti sisältää. Kauraleipä on harvoin pelkkää kauraa, munanuudeleissa on vain 3% munaa jne. Riisinuudeli ei sisällä juurikaan ravintokuitua, joka olisi hyvä, mutta ei myöskään sitä vehnää, joka taas on pahasta. Sopii siis vehnän välttelijälle, joka haluaa nuudeleita. 

Tässä on vähän sama idea kuin edellisessä, että porkkanat paistetaan kookosöljyssä pannulla ja nuudelit keitetään erikseen. Lopuksi kaikki pannulle ja kaalia suikaloin päälle ja vielä paistoin hetken. Nopeaa ja helppoa. Chilikastiketta voisi laittaa mausteeksi tai osterikastiketta tai kalakastiketta, joita thaimaalaisetkin käyttää. Limeä puristan joskus lautasella annoksen päälle. Kanaa tulee usein syötyä tällaisen lisukkeen kanssa. Toiset lämmittää pizzaa tai käy hakemassa hampurilaisia, tämä on minun pikaruokaa. :) 

 

 

Jälkkäriosuus onkin terveellinen ja niin huumaava tuoksu tulee siitäkin. Pannulle voita reilusti, siihen omenoita kuutioituna ja kanelia ripotellen päälle. On ihanaa lusikoida pehmenneitä ja vähän paistuneita omenakuutioita suuhun. Tuoksu on kuin omenapiirakassa, mutta ilman viljoja. <3

 

 

Ladataan...
Endometrioosin oma hoito

Maissikana

ohuita kanafileitä
maissihiutaleita
kananmuna
garam masala -mauste

Tästä ruuasta en ole kovin ylpeä, koska huomasin jälkeenpäin, että maissihiutaleissa on sokeria ja suolaa. Ne ei olleet kuitenkaan sentään sokerihuurrettuja, mutta ilmankin sitä sokeria olisin pärjännyt. Joka tapauksessa hauskaa rakennetta hiutaleista tuli. Kananmunan vatkasin ja laitoin lautaselle, toiseen lautaseen pieneksi murskattuja hiutaleita, ei kuitenkaan ihan jauhoksi, vaan karkeiksi murusiksi. Sitten vaan pyörittelin fileet ensin kananmunassa, sitten hiutalemurskeessa ja lopuksi garam masalaa ja pannulle paistumaan. Hyviä olivat.

 

Bataattiranskalaiset

1 bataatti
oliiviöljyä
paprikamauste (voimakas, sisältää chiliä)
mustapippurirouhetta
timjamia
(kuivattuna, mutta miksei tuoreenakin)
gluteenitonta korppujauhoa
(kannattaa valmistaa itse gluteenittomista leivistä, varmista, ettei ole sokeria)

 

Bataatista on tullut mun herkkua. Se sisältää mm. beetakaroteenia, C-vitamiinia ja kaliumia. Yhdestä bataatista tulee kahdelle pieniruokaiselle, riippuen tietysti bataatin koosta. Olen tehnyt bataatista keittoa, laatikkoa, muusia sekä paahtanut uunissa näitä ranskiksia. Bataatti sopii perunan tilalle tai sen kanssa ja on siis monikäyttöinen. Perunaa en kylläkään suosittele endottarille. Mutta bataattia kannattaa kokeilla, jos et ole vielä kokeillut. Älä säilytä bataattia pitkään kotona jääkaapissa, pienempiä bataatteja on helpompi käsitellä kuin yhtä jättiläistä ja kuoren väri vaihtelee vaaleammasta tummaan purppuraan. 

 

 

Ranskalaisia varten pilkoin bataatin tuommoisiksi alle sormen paksuisiksi suikaleiksi, huuhtelin juoksevan veden alla ja kuivasin pyyhkeellä. Sekoitin oliiviöljyn ja mausteet kulhossa, siihen bataatit pyöritellen ja ripottelin gluteenittomia korppujauhoja päälle. Monissa ohjeissa oli sokeria tai suolaa, mutta ne on ihan turhia bataatin kanssa, eikä edes hyväksi meille, joten olen säveltänyt omat mausteet ja kokeillut monia, tässä oli niistä yksi vaihtoehto. Sitten bataatit uuniin, 200 astetta, 15-20 minuuttia, riippuen uunin tehokkuudesta. 

 

Tuo huuhtelu ja kuivaus oli minulle uusi juttu. Jostain luin, että liittyy liian tärkkelyksen poistamiseen, joten päätin kokeilla. En tiedä johtuiko siitä vai korppujauhoista vai molemmista, mutta tällä kertaa bataateista tuli löysien lötköjen sijaan napakoita, rapeita pinnalta ja sisältä pehmeitä. Jos ei ole gluteenittomia korppujauhoja saatavilla, niin ihan syötäviä olen saanut ilmankin korppujauhoja.

 

Bon appetit <3

Pages