Tekisit paremmin

”Oon alkanut käymään kävelylenkeillä.” ”Ei kävellä kannata, tuloksia saa juoksemalla.”

”Juoksen sellasia kuuden kilsan lenkkejä pari kertaa viikossa.” ”Ei sillai tasasesti kannata juosta, kannattaa tehdä intervallitreenejä.”

”Mä käyn Balancessa, kivaa kun tulee hyvä olo sieltä.” ”Sun kantsis mennä joogaan, se on tehokkaampaa.”

”Mä teen kyykyt tangolla ja painoilla.” ”Ei ei, kahvakuulat on paljon parempia, tulee koko vartalolle rasitusta kerralla.”

”Käyn pari kertaa viikossa BodyPumpissa.” ”Miks? Alottaisit Crossfitin, se se vasta onkin tehokasta, tulosta tulee!”

”Ai vitsit Combat on hauskaa, saa potkia ja nyrkkeillä viikon angstit mäkeen perjantaisin.” ”Menisit Muay Thai -treeneihin, siellä sitä vasta onkin potkimista.”

Käsi pystyyn jos olet joskus a) kuullut jotain noista ylläolevista kommenteista tai b) päästänyt sellaisen itse suustasi? _o/

Missä vaiheessa on käynyt niin, että ihmisen (ja puhun nyt niistä keskimääräisistä, ihan tavallisista ihmisistä) pitää aina tehdä asiat niin että se on mahdollisimman tehokasta? Erityisesti muitten mielestä tehokasta. 

Otetaan esimerkkinä vaikka tuo BodyPump. Pitkiä sarjoja, pienehköt painot. Mene sanomaan ääneen että pump on hurjan hauskaa niin varmasti joku tulee kertomaan miten sinunkin pitäisi pumpin sijaan käydä salilla, tehdä lyhyitä sarjoja ja käyttää isompia painoja. Pitäisi varmasti, jos tavoitteena on lihasten kasvatus tai joku muu tavoite, johon saliharjoittelu on ehdottomasti paras valinta. Mutta jos käy siellä BodyPumpissa, koska tykkää siitä? Mitäs iloa sitä sitten olisi mennä sinne salin puolelle.  

Paikallaan jumittaminen ja sillä kuuluisalla mukavuusalueellaan pysyminen on toisten mielestä vaan ihan oo ja koo. Onhan se vähän sillai hassua, samalla tavalla kun piirtäisi lyijykynällä vaan ympyröitä eikä edes kokeile koskaan värikyniä. Mutta jos tykkää niistä ympyröiden tekemisestä? 

Ihmisenä, joka haluaa itse saada tulosta aikaan, olen vähän muokannut ja rytmitellyt treeniohjelmiani sen mukaan että saisin niitä tuloksia. Teen treenejä, joista en erityisesti nauti (harkitsen niitten hemmetin aamulenkkien aloittamista). Mutta pääasiallisesti pitäisi tehdä sellaista treeniä että se on kivaa. Toisen mielestä Crossfit on kivointa maailmassa. Toinen ei edes halua kuulla että pitäisi tehdä jotain yleisliikkeitä. Crossfit on muutenkin sellanen esimerkki tässä että henk.koht. en halua mennä edes kokeilemaan, kun sitä jotenkin tuputetaan joka tuutista silmille.

Mitenkäs te muut, onko joku laji jota ette halua ikinä kokeilla koska on jotenkin tyrkytetty liikaa? Ja löytyykö joku sellainen laji mitä vaan teette koska se on kivaa (ilman sen suurempia tavoitteita elämässä sen suhteen)?

Kommentit (21)
  1. tästä tulee näköjään monelle defenssit päälle, kauheesti itekin tekis mieli nyt selittää miksi käyn kävelylenkeillä mutta en taida viittiä.

    kyllähän tää internet varsinkin on täynnä viisaita ihmisiä. oliskin kauheen kiva jos meidän tavallisten ihmisten olis helppoa vastata että koska se on mun treeni ja sä voit tehdä mitä lystäät.

    mulla on yksi tavoitteellinen harrastus ja muita sitä tukemassa/monipuolistamassa. ja sit se kuntoutus, jossa olis kiva joskus saavuttaa jotain tuloksia. siihen tarvis vaan jotain ammattilaisia jotka osais päättää mikä mussa on vikana. semmosia irl viisaita ihmisiä mielellään.

  2. Täällä joku kauhisteli että ”miksi joku liikkuisi jos ei halua kehittyä”.

    No ehkä aika tosi monen syyn vuoksi. Osa liikkuu ylläpitääkseen erinäisiä asioita tai vaikkapa toipuakseen istumatyön rasituksista. Ei kaikkien tavoite ole kilpailu tai isot lihakset. Jos jollekin käveleminen maittaa, niin on kai se nyt hemmetin paljon parempi asia kuin ettei liikkuisi ollenkaan? Käveleminen on laji joka sopii monelle. Itse kävelen koiran kanssa joka päivä kolmisen kertaa ja voisin väittää, että kyllä se vaikuttaa melko lailla virkistävästi sekä aineenvaihduntaan että psyykkiseen hyvinvointiin verrattuna siihen jos en kävelisi. 

    Itse nyt kuitenkin koen ettei se kävely minulle riitä. Heilutan lisäksi kahvakuulaa, hiihdän, hölkkään, nostelen painoja. Noista ei kuitenkaan kannata erehtyä kauheasti mainitsemaan, koska tosiaan liikunnan sekakäyttäjä kuulee yleensä eniten siitä mikä liikunnoissaan on pielessä (juokseminen tuhoaa lihakset, punttien nostelemisesta tulee liian isot lihakset, kahvakuula ei kasvata lihasmassaa, what not). Eksperttejä riittää. Joskus luin Kaisa Jaakkolan Hormonidieetin ja olin sen jälkeen hetken aikaa että voi ei, nyt en voi enää koskaan juosta 🙁 Onneksi otin ihan oman maalaisjärjen tässäkin lopulta käyttöön.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *