Kuukausi ilman lihaa – toinen viikko

Lihaton lokakuu, tai siis minun tapauksessa lokakuu vähemmällä lihalla, on kestänyt nyt pari viikkoa. Tein jälleen listaa syömistäni edellisviikon ruuista. Jatkan samalla linjalla kuin viimeksikin eli en ole eritellyt tarkemmin, minä päivänä söin mitäkin. Helpommin näin.

Aamiainen:

  • kuppi teetä (Forsman Tea, Pu-Erh Oolong kiinalainen terveystee) – joka aamu ennen ruokaa
  • kreikkalaista jugurttia ja tilkka lähihunajaa, lisänä vaihdellen banaania, kiwiä, punaisia viinimarjoja (omasta pensaasta pakastettu) ja kotimaista pakastemarjasekoitusta
  • spelt-täysjyvämannapuuroa luomumaito-vesiseokseen keitettynä, päälle punaisia viinimarjoja (omasta pensaasta pakastettu) tai kotimaista pakastemarjasekoitusta
  • hirssipuuroa luomumaito-vesiseokseen keitettynä, päälle kiwiä ja punaisia viinimarjoja (omasta pensaasta pakastettu)

Välipala:

  • kotimaisia omenoita (yksi tai pari kappaletta riippuen koosta)
  • maustettu rahkajogurtti

Lounas ja päivällinen:

  • broileri-ohra-vihannesvuoka, lisänä jääsalaattia, kurkkua ja tomaattia
  • punajuuri-porkkana-ohra-vuohenjuusto-pinjansiemenvuoka, lisänä jääsalaattia, kurkkua ja tomaattia
  • juuressosekeitto (porkkanaa, bataattia, lanttua ja mukulaselleriä)
  • paistettuja wokkivihanneksia (pakaste), couscousia ja raejuustoa, lisänä jääsalaattia, kurkkua ja tomaattia
  • bulguria, paistettua punaista + keltaista paprikaa, sipulia ja omenaa sekä vuohenjuustoa, lisänä jääsalaattia ja tomaattia
  • kalakeitto
  • munakas, jossa täytteenä paistettuja herkkusieniä, omenoita ja tomaattia, lisänä jääsalaattia, tomaattia ja kurkkua
  • kasvishernekeitto, lisänä raejuustoa
  • itse tehty lounassalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia, kiwiä, raejuustoa ja pari kourallista Go Green salaattisekoitusta (sisältää auringonkukan- ja pellavansiemeniä sekä cashew-pähkinöitä)
  • kalapuikkoja ja bulguria tuorejuustokastikkeella, lisänä friseesalaattia, kurkkua ja tomaattia

Iltapala:

  • pari kourallista pähkinöitä (maapähkinä, saksanpähkinä)
  • pari kourallista Go Green salaattisekoitusta
  • kotimaisia omenoita

Juomat:

  • runsaasti vettä (1,5 litraa päivässä)
  • luomumaito tai kauramaito (4 dl päivässä)
  • kahvi maidolla (2 isohkoa kuppia päivässä)

Herkut:

  • Marabou Domino -suklaa

Muuta:

  • D-vitamiinilisä (25 µg päivässä)
  • ruokalusikallinen pellavasiemenöljyä nautittuna vesi- tai luomumaitotilkan kanssa (joka ilta)

 

Aika paljon menin samoilla linjoilla kuin ensimmäisellä viikolla. Toisaalta olen tottunut tekemään normaalisti samoja tai samantyyppisiä ruokia viikottain. Tällä toisella viikolla söin lihaa (broileria) vain yhdellä aterialla ja kalaa kahdesti.

Seuraava yhteenveto taas viikon päästä.

🙂

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Terveys

Toinen kierros

En tiedä, miksi minulla on taas pakottava tarve puhua raskaudesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Kenties sanonta ”Siitä puhe mistä puute” riittää selitykseksi.

Palatessani takaisin töihin ns. pikapyrähdykselle lähes vuoden poissaolon jälkeen, sain melkein ensimmäisenä kuulla vauvauutisia. Sitä olin vähän odottanutkin. Eräs työkavereistani on raskaana ja saa toisen lapsensa vuoden loppu puolella. Toisesta työkaverista tulee taas uudemman kerran isä melko piakkoin.

Että silleen.

Kun paluu töihin varmistui kesän aikana, aloin melko pian miettiä, mitäköhän ihmisille siellä mahtaa kuulua. Melkein ensimmäisenä tuli mieleen, että tietyt tyypit on siellä varmaan jo toisella kierroksella. Eli jälleen raskaana tai tulossa isäksi. Työkavereitteni edelliset ja samalla myös ensimmäiset lapset alkoivat olla sen ikäisiä, että mahdolliset pikkuveljet tai -siskot olivat takuulla jo ilmoittaneet tulostaan tähän maailmaan. Minä olin luonnollisesti se viimeinen meidän työpaikalla, joka sai kuulla nämä iloiset uutiset. Iloinen olen toki molempien puolesta, mutta silti mieltäni kaivertaa jokin aina välistä. Nimittäin se, etten itse ole samassa tilanteessa. Tulossa toistamiseen äidiksi. Vielä reilu viikko sitten oletin jo tilanteeni muuttuneen, mutta sitten sain kokea karvaan pettymyksen.

Poikamme täytti vuoden viime kuussa. Pienoinen vauvakuume minulla on ollut jo pitemmän aikaa. En muista tarkalleen, koska se alkoi näyttää merkkejään. Kenties silloin, kun huomasin, ettei poika ole enää mikään söpö vauva, vaikka toki hän on söpö edelleen. Ja erittäin söpö onkin, sylivauvan mitoista vaan uloskasvanut. 🙂

Mutta kovasti toivon lisää lapsia. Aluksi nyt sen yhden. Katsotaan, josko myöhemmin olisi mahdollisuus vielä toiselle yhdelle. Itselläni on kolme sisarusta, ikäeromme ovat melko suuret. Miehellä on vain yksi sisar, mutta heillä ikäeroa on selvästi vähemmän. Tiedämme siis kumpikin, millaista on elää siskojen sekä veljien kanssa ja mitä se voi antaa. Toivomme luonnollisesti pojallemme mahdollisuuden kokea ja elää samankaltaista elämää. Toivottavasti myös suhteellisen pienin ikäeroin sisarukseen tai sisaruksiin nähden.

 

Toinen kierros.

Jotkut ovat jo siellä.

Täällä vasta seistä kökötetään lähtöviivalla ja odotetaan, koska matkanteko voi alkaa.

 

🙂

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään