Kookos-raparperimuffinssia ja kahvia, olkaa hyvät!

Kerroin edellisessä ruokapostauksessa, että olin hankkinut jääkaappiin jälleen nipun raparperia ja ajattelin tehdä siitä jotain muuta kuin sitä piirakkaa. No, eipä meikäläisen mielikuvitus juuri tuottanut sen erilaisempaa tulosta. Päädyin leipomaan nimittäin kookos-raparperimuffinsseja. Niin, olisihan sitä voinut kokeilla raparperia vaihteeksi johonkin suolaisempaan vaihtoehtoon. Mutta ei niin ei. 🙂

Ohje on peräisin Pirkan sivuilta, mutta tapani mukaan muutin reseptiä. Alla siis oma versioni ohjeesta.

Kookos-raparperimuffinssit (12 kpl)

Taikina:

  • 200 g voita
  • 2 dl sokeria
  • 3 kananmunaa
  • 2 dl mantelijauhoja
  • 2 dl spelttijauhoja
  • 1 dl kookoshiutaleita
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 1 dl bulgarian jogurttia

Päälle:

  • 4 dl raparperin paloja

Tee näin:

  1. Vaahdota huoneenlämpöinen rasva ja sokeri. Lisää kananmunat yksitellen hyvin vatkaten.
  2. Sekoita keskenään manteli- ja spelttijauhot, kookoshiutaleet sekä leivinjauhe. Lisää jauhoseos taikinaan.
  3. Notkista bugarian jogurtti lusikalla ja kaada joukkoon varovasti sekoittaen.
  4. Jaa puolet taikinasta 12 isoon muffinsivuokaan (itse käytin paperisia vuokia). Lisää vuokiin raparperipalat ja loput taikinasta.
  5. Paista uunissa 225 asteessa noin 15 minuuttia.

 

img_2291_paint.jpg

Pirkan ohjeessa annetaan vinkkinä vielä koristella muffinssit kermavaahdolla ja kookoshiutaleilla. Itse tyydyin jättämään ne pelkistetyiksi. Maku oli hyvä, mutta paremmaksi se muuttui, kun muffinssit saivat olla jääkaapissa. Hyviä kyytipoikia ne ovat olleet jälkkärikahvien kanssa.

🙂

 

Koti Ruoka ja juoma

Retki merenrannalle

Otimme viime viikonloppuna suunnan kohti Hankoniemeä ja kävimme merenrannalla. Ranta on yksi niistä, joissa minä ja mies ollaan usein käyty kahdestaan aiemmin. Tällä kertaa matkassa oli mukana myös pikkupoikamme, joka pääsi ensimmäistä kertaa elämässään rannalle ja meren äärelle.

img_2281_paint.jpg

Päivä oli ihanan aurinkoinen ja lämmin. Tuuli puhalsi sopivasti, joten rannalla oli oikein mukava viettää aikaa. Saimme olla täysin rauhassa kolmistaan, kukaan ulkopuolinen ei sattunut eksymään paikalle.

Poika oli aluksi ihmeissään, että mihin hän oli oikein päässyt. Valtavaan hiekkalaatikkoon ja suuren suureen kylpyammeeseen, tietty! 🙂 Hiekalla oli kiva istuskella ja sitä oli yhtä kiva myös maistella, mutta äiti ja pappa jostain syystä kielsivät tämän leikin. Mokomat! Merivesi oli vilpoista, mutta voi kun se tuntui kuitenkin mukavalta, kun vesi kasteli pienet jalat aina aallon iskiessä rantaviivaan. Iloa ja hihkumista siis riitti.

Retkellä päästiin testaamaan myös Manduca-kantoreppua, jota ei liiemmin ole käytetty. Poikaa on totutettu reppuun jo pitemmän aikaa säännöllisen epäsäännöllisesti kotioloissa. Hyvin hän siinä viihtyy tovin jos toisenkin, mutta sitten alkaa kitinä ja vääntelehtiminen. Tällä kertaa käyttö sujui yllättävän hyvin, poika jopa nukahti reppuun poislähtiessämme.

Rannalle lähdetään aivan varmasti uudestaan lähitulevaisuudessa, jos sää vain sallii. Ensi viikolla mun vanhempainvapaat on vietetty, ja lyhyt vuosiloma alkaa. Mies aloittaa tuolloin puolestaan yhdistetyn isäkuukauden ja kesäloman. Päästään viettämään pitkästä aikaa kunnolla perhe-elämää yhdessä.

🙂

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe