Kun tavalliset lelut ei kelpaa

Meillä on alusta asti ollut tavoitteena, ettei poikamme tulisi kylpemään missään vaiheessa suunnattomassa leluröykkiössä. Toistaiseksi tämä on toteutunut hyvin. Vaikka poika viihtyy vielä vauvalelujen parissa, olen kuitenkin aloittanut jo isompien lasten lelujen keräämisen. Brion ja Jukka-lelun puiset lelut ovat suosikkejani. Hankittuna on Briolta vedettävä junavaunu ja mäyräkoira sekä koottava pelle. Jukka-leluista löytyy puolestaan auto ja Askare-laatikko. Kaikki nämä on ostettu käytettyinä. Poika saa jossain vaiheessa leikkeihinsä toisenkin Jukka-auton, joka on minun 30 vuotta vanha lelu. Kyllä vain, tämä äiti on leikkinyt autoilla pikkutyttönä.

Tarkoituksena on hankkia jossain vaiheessa myös Brion puista junarataa, jonka osia löytyy jo valmiina lapsuudestani. Näiden puisten lelujen lisäksi meillä on tietysti Duploja – nekin minun vanhoja. Tämä kokoelma lisääntyy varmasti pojan kasvaessa uudemmilla, ja miksei vanhemmilla, Duplo-palikoilla.

img_2112_paint.jpg

Brion vedettävä junavaunu ja mäyräkoira sekä Jukka-lelun auto

Näitä jo hankittuja taaperoleluja poika on toistaiseksi tarkastellut ja tutkiskellut äidin tai papan kanssa. Tai no, Duplojen kanssa ei olla oltu niin tarkkoja, vaan ne on annettu huoletta pojalle leikkeihin. Vapaammin hän saa leikkiä tietysti myös vauvaleluilla. Ykkössuosikki on Sophie-kirahvi, hyvinä kakkosina tulevat edellä mainitut Duplot, helistimet Hymynaama ja Saturnus sekä pehmokirjat. Myös pehmoeläimet ovat haluttua tavaraa.

Vaikka vauvalelut ovat kivoja ja mieluisia, säännöllisin väliajoin löytyy uusia kiinnostuksen kohteita, joita on kiva räpeltää ja (yrittää) työntää suuhun. Näitä ei tosin voi enää kutsua tavallisiksi leluiksi. Tällä hetkellä Sophien ja kumppaneiden vakavia kilpailijoita ovat muunmuassa:

img_2109_paint_0.jpg

Erilaiset hapsut ja narut

 

<>

img_2129_paint.jpg

Äidin hiukset

Myös vetoketjut ja korut kiinnostavat kovin. Lisäksi kovassa nousussa ovat myös kaukosäätimet, kannettava, kännykkä ja iPad. Mutta tuskinpa meidän poika on mitenkään poikkeus näiden erilaisten lelujensa kanssa, vai kuinka?

🙂

 

 

 

Suhteet Sisustus Ystävät ja perhe

Valistusta hammashoitolassa

Poika pääsi viime viikolla ensimmäistä kertaa hammashoitajan tarkastuskäynnille. Käynnin tarkoitus oli lähinnä keskustella ja antaa ohjeita pienokaisen hampaiden hoitoon. Lisäksi tarkistettiin jo puhjenneet hampaat ja merkattiin ne muistiin hammaskarttaan tietokonejärjestelmään.

Mitään varsinaista uutta käynti ei antanut. Ennen pojan syntymää neuvolan perhevalmennuksessa oli käynyt hammaslääkäri, joka puhui samoista asioista kuin viimeviikkoinen hoitaja. Tunsin oloni jotenkin turhautuneeksi, mutta ymmärsin, että käynti nyt oli näitä pakollisia juttuja, jotka oli suoritettava pois alta.

En tiedä, oliko hoitaja keskittynyt työssään ensisijaisesti lapsiin, mutta silmiin pisti hänen pieni pidättyväisyytensä poikaa kohtaan. Poika ei ollu moksiskaan koko käynnistä, ei vierastanut vaan katseli, kun hoitaja tenttasi ja ohjeisti minua. Olisi nyt kuvitellut hänen tekevän jonkinlaista tuttavuutta pojan kanssa eikä vaan konemaisesti suoltaa tekstiä suustaan.

Melkein heti tuli puhe sokereista – tietysti – ja kuinka vähentää ylimääräisen sokerin antamista lapselle. Kysymättä sen tarkemmin, minkälaista ruokaa annamme pojalle, hoitaja alkoi kertoa valmiiden purkkiruokien piilevistä lisäsokereista. Piti tietysti sopivaan kohtaan huomauttaa, että teemme ruuat itse ja valmisruokia käytetään satunnaisesti, lähinnä matkustettaessa. Tämän kuultuaan hoitaja vaikutti tyytyväiseltä. He kun hyväksyvät luonnolisesti vain ruuassa käytettävien raaka-aineiden omat sokerit ja hiilihydraatit; lisätty sokeri on vaan pahasta. Niinpä niin, klart det, ajattelin poika sylissäni.

Ihmettelin jälkikäteen tätä hoitajan paasausta. Tiedä sitten, ovatko heidän luona käyvät vanhemmat lähinnä sellaisia, jotka syöttävät vauvoilleen purkkiruokia ja ovat tietämättömiä niiden sokerimääristä. Jos näin, tällöin ymmärrän heidän saarnansa. Vai vaikuttiko asiaan kenties se, kun hoitaja sai kuulla pojan olevan esikoisemme ja ajatteli sitten valistaa tätä tuoretta äitiä eli minua, jolla ei ole aiempaa kokemusta vauvojen hampaiden hoidosta. Ymmärrän myös tämän näkökannan, mutta voisivat he nyt kuitenkin olettaa ihmisten tietävän elitarvikkeiden piilosokereista, niin paljon kun niistä on puhuttu. Mutta ehkä hammashoitajien on vaan valistettava ja valistettava ja edelleen valistettava vanhempia samalla tavalla riippumatta näiden erilaisista taustoista. Ai niin, mutta taisi kotiin tulleen kutsukirjeen allekirjoituksessakin lukea, että käynti olisi nimenomaan valistavan hammashoitajan luona. 😀

Käynnin lopuksi hoitaja otti pikkasen enemmän kontaktia poikaan, kun oli aika tarkistaa, miten paljon hampaita oli puhjennut ja paljonko niitä oli tuloillaan. Poika makasi kiltisti pöydällä alustan päällä, ei välittänyt suussa olleesta peilistä ja antoi hoitajan katsoa rauhassa. Hän näytti hämmentyneeltä, että mitä nyt tapahtuu. Voi toista, suloista pikkusta! Hyvin se meni.

Mukaan kotiin saatiin pieni opaskirja hampaiden hoidosta sekä ensihammasharja. Seuraavan kerran päästään sitten ihan hammaslääkärille, mutta vasta kahden vuoden iässä.

🙂

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään