Kesää kohden

Olen vähitellen sopeutunut uuteen työpaikkaan ja jopa aamuheräämisiin. Päivät kuluvat todella nopeasti, ei tarvitse vilkuilla kelloa kovinkaan montaa kertaa kun huomaa että yli puolet työajasta onkin jo hujahtanut jonnekin.

Olen myös tehnyt isoa sisäistä matkaa ja todella joutunut välillä ajattelemaan miksi ihmeessä minä sain osakseni tämän sairauden. Olen kärsinyt kamalista ahdistuskohtauksista, joihin onneksi löysimme lääkkeen joka helpottaa oiretta, mutta ei poista kohtauksia. En osaa analysoida mikä kohtaukset saa aikaan, en suurella tahdonvoimallakaan löydä niille yhteistä nimittäjää. Ahdistus on kuin iso musta peitto joka vedetään päälle niin tiukkaan että ei meinaa saada henkeä. Sillä hetkellä kaikki tuntuu turhalta ja merkityksettömältä. Seinät kaatuvat päälle ja ainut ajatus on vain että haluan lopettaa tämän.

Töissä olen onneksi pystynyt käymään, välillä lääkkeen avittamana mutta kuitenkin. Itsetunto matelee myös jossain pohjamudissa. Sätin ja arvostelen itseäni kokoajan, lääkkeet ovat keränneet painoa keskivartalolle, mikä ei auta yhtään oman minäkuvan kanssa pärjäämistä. On vaikeaa olla väleissä oman itsensä ja erityisesti kroppansa kanssa kun kokoajan ällötää ihan kuinka on tällainen iso possu.

Luin juuri kirjan En haluan kuolla, en vain jaksa elää. Se kertoi todella realistisesti tästä sairaudesta sekä ahdistuksesta. Toki kirjoittaja oli kärsinyt paljon pahemmin ja kauemmin tästä, mutta osasi hyvin kuvata tunnetiloja jotka ovat tähän liittyviä. Välillä itsestänikin tuntuu juuri tuolta. En tahdo kuolla, en vain jaksa elää. Onneni on kohtalaiset säännöllinen päivärytmi, joka on ainakin omalla kohdallani oleellisen tärkeää hoidon onnistumisen kannalta. Onni on myös hyvä oma hoitaja, jolla käyn kerran parissa viikossa tuulettamassa päähän kertyneitä ajatuksia. Päässäni risteilee niin paljon asiaa, että aina joskus mietin miksi ei ole jotain katkaisijaa jolla saisi ajatukset hiljenemään. Ainut keino jonka huomaan auttavan on meditoiminen ja jatkuva puuhailu, vaikka molemmat niinä tuskaisimpina hetkinä tuntuukin ihan mahdottomalta aloittaa. Ne hiljentävät ajatukset hetkeksi, ja yleensä meditoinnin jälkeen on jonkin aikaa hieman rauhallisempi olo kaikin puolin. Onko kaikkien päässä yhtä vilkasta? Ajatukset huutelevat kokoajan, ei hetken rauhaa.

Olen oikeastaan aika yllättynyt siitä miten hyvin olen suoriutunut töistä. Siellä on juuri sopivan kiire, ettei tarvitse ajatella muutakuin sitä mitä tekee. Se tuntuu tekevän hyvää, ei jää luppoaikaa ajatuksille. Aina joskus kuulen että ei pitäisi ajatella niin paljoa. Se on helppoa sanoa…Kohdallani on aivan mahdotonta hiljentää ajatuksia. En vain onnistu siinä. Jatkuva puuhaaminen taitaa johtua juuri siitä että sillä saan hiljennettyä pääni. Ehkä siksi olen kokoajan tekemässä jotain. On todella vaikeaa rentoutua ja olla vain tekemättä mitään. Saan heti pääsi täyteen kaikkia analysoitavia asioita, ja niiden pois ajaminen on melko vaativa tehtävä.

Nyt on onneksi hyvä päivä. Suoriuduin työpäivästä ja nyt on aikaa vielä vaikka mihin. Ostimme juuri pari omenapuuta pihaan, ja taidetaan lähteä istuttelemaan ne. Takapihan on vallannut voikukka meri, ja kohta on taas nurmikko kasvanut niin paljon että pääsee lykkimään ruohonleikkuria. Kohta on ihan kesä. Linnut laulaa ihanasti aamulla ja kissat metsästävät pörriäisiä. Pojat kulkevat sortseissa ja leikkivät vesisotaa. Elämässä on paljon hyvää loppujen lopuksi <3

Suhteet Oma elämä

Hiihtoloma

Meilläkin on hiihtoloma! Edelliset työt loppuivat ja ennenkuin uudet alkaa jäi muutama lomapäivä väliin. Oli toisaalta haikeaa jättää työpaikka ja ihan paras mahdollinen työporukka, mutta toisaalta odotan niin sitä että pääsen töihin tähän ihan lähelle..Elämä tuntuu paljon helpommalta kun ei tarvitse laskea päivään mukaan kolmea tuntia autossa. Ehkä lähtö Tampereelta on myös jonkin elämänvaiheen loppu. Siihen kaupunkiin liittyy niin paljon muistoja, vaikka lyhyen pätkän siellä vain asuinkin. Kaikki sairastuminen, sairastaminen, paraneminen ja oman itsen uudelleen ohjelmointi ovat niin tuoreesti vielä mielessä. Koettu on paljon, sekä hyvää että huonoa, ja sukellettu melko syvälle oman mielen syövereihin.

Nyt oloni on hyvä, hyvin tasapainoinen ja tavallinen. Oikeat lääkkeet on löytynyt ja ne tuntuvat tasaavan juuri sopivasti mieltäni. Vaikka välillä hajoan palasiksi ja välillä menee hieman vauhdikkaammin, on olo silti hyvä  ja kohtalaisen turvallinen. En ehkä olisi tässä jos en olisi lähtenyt Tampereelle. Siellä sain hyvää hoitoa ja asiaan tosissaan puututtiin työterveyshuollossa. Olen todella kiitollinen että työterveyslääkäri oli asioista perillä ja otti asiani vakavasti. Lopputulos olisi voinut olla hurjasti pahempi, jopa pahin mahdollinen jos minut olisi passitettu kotiin kolmenpäivän sairaslomalapun ja buranapaketin kanssa. Puolivuotta sairaslomaa ja erilaisten lääkkeiden kokeilut ennenkuin diagnoosi selvisi ja oikea lääke löytyi.

Nyt elämäni on tasapainoista ja pikkuhiljaa uskallan jo toivoa että pärjään tämän sairauden kanssa. Ikinähän tämä ei parane, mutta tämän kanssa oppii tulemaan toimeen. Nytkin osaan jo aistia muutokset jaksamisessa, ja säätää sen mukaan arkea. Joskus tarvitaan enemmän lepoa ja stressitekijöiden minimoimista, joskus taas virtaa on enemmän ja silloin pitää osata himmailla tahtia, ja mikä tärkeintä, saada itsensä nukkumaan. Nukkumisrytmi on yksi tämän sairauteni kanssa olennaisesti vaikuttava tekijä- jos unet hukkuu tiedän että kohta mennään ja lujaa. Jos taas unta tarvii kellonympäri enteilee se usein hieman vaisumpaa vaihetta. Ja sitä paloiksi hajoilua. Mutta nyt jo pärjään niiden tunteiden ja mielialan laskun kanssa. Tiedän että ne tunteet menevät ohitse, ja jos jostain syystä tuntuu että olo vain jatkuu hunona, on minulla hoitosuhde olemassa. Tiedän mistä saan apua, ja mikä tärkeistä, osaan jo hakea apua.

Mutta siis. Yhden elemänvaiheen loppu. Nyt keskityn uuteen työhön, ja mikä parasta, perheeseen. En vietä enää puoltapäivää autossa, vaan se aika jää johonkin muuhun käyttöön. Kaivan fillarin varastosta ja hilppasen sillä työmaalle. Päätin myös että työrupeaman jälkeen lähdetään Miehen kanssa etelään. Hyvä tavoite siis on saada itsensä syksyksi rantakuntoon. Tähän apuna tuo töihin fillarointi sekä työmaalta löytyvä kuntosali. On ainakin tavoitetta. Ja tavoitteitahan pitää ihmisellä olla, muuten olisi elämä ihan päämäärätöntä hapuilua. Näin meillä tänään. Hiihtolenkin uuvuttamat poikaset ovat kohta univalmiita, ja niin taidan olla itsekin.

Ihanaa aurinkoista hiihtolomaa itsekullekin!

 

Hyvinvointi Mieli Terveys Syvällistä