Kohti vastuullisempaa vaatekaappia, osa 2: Parhaat dokumentit

Tykkään älyttömästi katsoa dokumentteja – kauas on tultu niistä ajoista, kun telkkarista tulivat lähinnä jenkkidokkarit, joissa dramaattisesti puhuva juontaja selitti asiat uudestaan jokaisen oletetun mainostauon jälkeen. Dokumentti on formaattina loistava: usein se tarjoaa napakassa paketissa paljon asiaa, johon pystyy keskittymään silloinkin, kun lukeminen tuntuu liian vaivalloiselta. Tai kuten Machines-elokuvan ohjaaja Rahul Jain sanoi Hesarin haastattelussa, ”elokuva on empatiakone”. Kuva vie asiat ihon alle.

Siksi Kohti vastuullisempaa vaatekaappia -sarjan toisessa osassa listaan vaateteollisuutta käsitteleviä dokumentteja, joihin kannattaa tutustua. Yksi niistä löytyy Netflixistä, yksi valitettavasti joko DVD:llä tai pätkinä netissä, ja yksi on tulossa DocPoint-ensi-iltansa jälkeen elokuvateattereihin vielä tässä kuussa.

machinesstill1-770x436.jpg

Machines. Kuva Pallas Film /IV Films, täältä.

1. The True Cost

Vuonna 2015 valmistunut The True Cost on monella tapaa varsin perusdokkari, jossa on paljon puhuvia päitä. Mutta siinä on myös todella paljon asiaa (tosin aika perus sellaista) ja, mikä parasta, sen voi katsoa Netflixistä koska tahansa. Tämä taisi olla ensimmäisiä vaateteollisuudesta näkemiäni dokumentteja, ja vaikka se ei varsinaisesti kertonut mitään uutta, se järkyttää silti. Ääneen pääsevät esimerkiksi romahtaneen Rana Plaza -tehtaan työntekijät.

2. Cotton Road

Usein kun puhutaan vaatteista, puhutaan lähinnä ompelijoista. Todellisuudessa vaatteiden valmistusketju alkaa jo paljon aikaisemmin: puuvillapelloilta, kutomoista ja värjäämöistä. Valitettavasti vaatetuotannon ongelmatkin alkavat usein jo siellä, missä puuvilla kasvaa. Tämä dokumentti käsittelee harvemmin otsikoihin nousevaa kangastuotantoa Kiinassa. 

Cotton Road ei valitettavasti tietääkseni ole kokonaisuudessaan netissä, mutta jos sitä ei saa käsiinsä, dokumentilla on kattava Vimeo-sivusto, jossa on paljon materiaalia! Vaatetuotannon eettisyyttä ajavalla Eetti ry:llä on muistaakseni elokuvasta joitakin DVD-kappaleita.

3. Machines

Myönnetään – tätä en ole nähnyt, sillä elokuvan näytös DocPointissa myytiin loppuun alta aikayksikön Hesarin kirjoitettua siitä. Dokumenttia on kehuttu kauniiksikin, järkyttävästä aiheesta huolimatta. Tehtaat ovat kuin toisesta maailmasta, ja ihmisiä kohdellaan kuin koneita. Kiinnostavaa tästä tekee myös sen, että Intiassa kuvatun dokumentin ohjaaja on itsekin Intiasta. Oletan, että hän pääsee lähemmäs kuvattaviaan kuin kauhistelemaan tullut länsimaalainen.

Onneksi dokumentti on tulossa Finnkinon teattereihin 24. helmikuuta, eli ensi viikon perjantaina! Koska elokuva on parhaimmillaan silloin, kun siitä voi jälkikäteen jutella kahvin äärellä, kysyn: mentäisiinkö yhdessä? 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Uutiset ja yhteiskunta Trendit

Uusi normaali

Sen jälkeen kun Donald Trump valittiin Yhdysvaltojen presidentiksi marraskuussa ja vihittiin virkaansa tammikuussa, uutissivujen avaaminen aamuisin on ollut jatkuvaa jännitystä. Joka aamu sitä herää ja miettii, mitä se seuraavaksi keksii. Ensimmäisen kuukauden aikana Trump on tehnyt aika lailla selvää pian kaikesta positiivisesta kehityksestä, joka USA:ssa on tapahtunut. Kuukaudessa!

Trump on vaalikampanjansa alusta asti ollut koomikkojen lempiaihe, tunnetuimpana varmaankin Saturday Night Live -ohjelman Alec Baldwin, jonka esittämästä Donald Trumpista lienee kohta tullut jo yhtä tunnettu kuin itse presidentistä. SNL:llä on Trumpin valinnan jälkeen mennyt kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Trump-huumori tihkuu arvatenkin myös Atlantin yli: Suomessakin on intouduttu imitoimaan Trumpia esimerkiksi Putouksessa ja Noin viikon uutisissa.

baldwin_trump.jpg

Alec Baldwin Trumpina. Kuva täältä.

Poliittinen satiiri on tärkeää. Huumorin keinoin voi paitsi kritisoida valtaapitäviä, myös helpottaa ahdistusta. Nauru sitä paitsi saa asiat menemään ihon alle eri tavalla kuin toteava uutisotsikko. Huumorilla voidaan myös osoittaa sormella ja kyseenalaistaa sellaisia asioita, joiden esille ottaminen muuten olisi vaikeaa tai mahdotonta. Mutta tuoko huumori mukanaan todella mitään muuta kuin hyvät naurut? Onko vaarana, että Trumpista tulee vain hyvä vitsi, ehtymätön huumorisuoni, jota ei tarvitse oikeastaan edes ottaa tosissaan?

Revisionist History -podcastin jaksossa The Satire Paradox toimittaja ja kirjailija Malcom Gladwell esittää vaikean kysymyksen: entä jos hampaaton poliittinen satiiri tekee enemmän hallaa kuin hyvää?

Gladwell käyttää esimerkkinä Tina Feyn Sarah Palin -imitaatiota, joka sekin oli valtavan suosittu edellämainitussa Saturday Night Livessa. Gladwell sanoo, että humoristeilla on usein niin kiire olla hauskoja, että poliittisuudesta tulee sivuseikka. Feyn Palin-imitaatio oli niin absurdi, että siinä sivussa unohtui, miten absurdi hahmo Sarah Palin oikeasti on. 

Kun Trumpista tehdään komediaa, vitsaillaan käsieleistä, ilmeestä, superlatiiveista ja megalomaniasta. Trump todella tekee parodioimisestaan helppoa ja omasta puolestani häntä saa suomia surutta. Katson itsekin sketsejä ja nauran niille, useimmiten siksi, että ne tavoittavat todellisuuden absurdiuden. Mutta onko vaarana, että siinä sivussa unohtuu, mitä Trump todella oikeasti tekee? Että komediaa katsoessa unohtuu, että tämä ei oikeastaan ole vitsi?

Huumori on tärkeää, mutta usein meillä on tapana vähän liioitella sen kykyä muuttaa yhteiskuntaa. Joskus satiirin vaikutus voi olla jopa päinvastainen, sillä huumoria voi aina tulkita monesta kulmasta. Pilkka ei aina osukaan siihen nilkkaan, johon humoristi on sen tarkoittanut. Puhutaan ”satiirin paradoksista”: mikä todella on se viesti, jonka koomikko haluaa välittää? 

Olen itse huomannut, että mitä enemmän luen uutisia Trumpista, sitä turtuneemmaksi tulen hänen sanomisilleen ja politiikalleen. Niistä tulee vähitellen normaaleja, vaikka ne eivät koskaan saisi olla sitä. Huumori saattaa olla osa tätä prosessia. 

Mitä mieltä olette, onko laiskahko poliittinen huumori enemmän hyvästä vai pahasta?

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta