Näillä työkaluilla olen selättänyt stressin ja ahdistuksen

Meistä monet kärsivät kiireestä, stressistä ja ahdistuksesta. Ja älä käsitä väärin, niin minkäkin joskus edelleen, mutta onneksi melko vähissä määrin ja en enää herää puristavaan stressin tunteeseen neljän aikaan yöllä, kuten joskus oli tapana. Olen ollut uupunut ja romahtanut elämän paineen alla monta kertaa. Olen ollut kaksi kertaa sellaisessa tilanteessa elämässäni, että en ole nähnyt oikein minkäänlaista ulospääsyä. Kaikki se kuorma on kuitenkin saanut minut etsimään helpotusta ja sysännyt henkiselle tielle. Päädyin lukemaan henkisyyteen (ja muutenkin hyvinvointiin) liittyvää kirjallisuutta ja osallistumaan kursseille, jotka ovat potkaisseet välillä vähemmän ja välillä kovemmin tälle matkalle, jota nyt kuljen. (Näistä kursseista kerron myöhemmin lisää.) Olen saanut näistä todella paljon ajateltavaa ja oppia, mutta tärkein oppi lienee se, että kaikki lähtee kuitenkin jokaisesta itsestä. Vaikka lukisin sata kirjaa, jos en tee asioiden eteen muuta, ei mitään tapahdu. Upeinta on se, että kun tekee, oppii, ja niitä ihmeitäkin alkaa tapahtumaan. 😉 Minulle tärkeimmät työkalut henkisellä polulla ovat tällä hetkellä (opiskelun lisäksi) nykyhetkeen pysähtyminen sekä meditaatio.

Jos oikein ryhdyt pohtimaan omaa ajatteluasi, huomaat, että elät ajatustesi kautta mennessä tai tulevassa suurimman osan ajasta. Menneisyyteen ei kuitenkaan pysty enää vaikuttamaan, sen vaikutukset näkyvät kuitenkin tässä hetkessä. Tulevaisuuteen pystyy vaikuttamaan ainoastaan tämän hetken kautta. Henkisyyden yksi tärkeimpiä läksyjä on oppia arvostamaan tätä hetkeä, se on ainut millä on merkitystä. Sen kautta huomaa myös, että tässä hetkessä kaikki on yleensä aina hyvin. Stressiä meille tuo tulevaisuuden asiat, ne, jotka luultavasti eivät edes tapahdu niin kuin kuvittelemme. Ahdistusta usein menneisyyden asiat, ne, jotka ovat jo tapahtuneet. Tämän oivaltaminen on avannut minulle paljon ja vähentänyt turhaa stressaamista. Eikä sillä, kyllä minäkin elän menneisyydessä ja tulevaisuudessa ajatuksissani edelleen ihan liikaa, mutta pysähdyn usein nykyhetkeen ihailemaan sen kauneutta ja todetakseni, että kaikki on hyvin juuri nyt.

Meditaatiota pyrin tekemään päivittäin, joskus lyhyitä, joskus pidempiä. Aloitin meditoinnin kymmenestä minuutista ja sekin oli aluksi vaikeaa. Se herätti kyllä ajatuksia, että miten hektisessä maailmassa elämme, jos 10 minuutin paikallaanolo omien ajatusten kanssa tuottaa ongelmia. Päädyinkin aluksi tekemään pelkästään ohjattuja meditaatioita (näitä löytyy YouTubesta ja Spotifystä ihan ilmaiseksi vaikka kuinka paljon), jotta sain edes hiukan kesytettyä harhailevaa mieltäni. Näitä teen edelleen, mutta joskus myös meditoin ihan vaan rauhallisen musiikin soidessa. Meditaatiossa parasta on se, ettei sen tarkoitus ole saavuttaa varsinaisesti mitään muuta kuin se, että päästää irti kaikesta. (Mikä sekin voi olla yllättävän vaikeaa). Itse suoritin aluksi meditaatiotkin, ennen kuin ymmärsin, että se ei ole suoritus, päinvastoin. Siinä voi kerrankin lopettaa kaiken suorittamisen ja vain olla. Kun alkaa kuulla hiljaisuuden oman ajatussekamelskansa takaa, alkaa saada vastauksia. Niin ja tiesitkö, että meditaatiolla on tutkitusti vaikutusta stressin ja ahdistuksen vähentämiseen.

Jos kysytään minun teini-ikäisiltä lapsiltani, on kuulemma ”suurinta hömppää” Intuitio-kortit, jotka upea Katja Frange on tehnyt. Käytän niitä kuitenkin usein nostaakseni itselleni (tai jollekin toiselle) johonkin hetkeen ajateltavaa ja ohjausta. Uskon, että korteista todella nousee se viesti, joka siihen tilanteeseen on tarkoitettu. Kun ostin kortit, tapahtui mielenkiintoinen asia. Nostin aina joka aamu itselleni kortin ja kolmena ensimmäisen aamuna sain aina saman kortin. Sekoitin kortit välissä aina, joten tämän pitäisi olla todennäköisyyden kannalta suht mahdotonta, kortteja on kuitenkin 44. Ilmeisesti universumin mielestä olin sen verran jästipää, etten muuten uskonut viestiä. 😀 Alla kuva tästä kortista, ehkä sinun on tarkoitus lukea tuo viesti juuri nyt:

Kommentit (5)
  1. Mie kans...
    27.7.2021, 18:35

    On sanoistasi sen verran apua että olen oikealla ajatuksella liikenteessä, joten kyse on ehkä kiinni siitä että pääsen ajatuksesta tekoihin , eli harjoitusta useammin kuin joskus muistaessani 🤔😅
    Minä kun mietin aina jotain joka hetki, joten hetken hiljaisuus voisi olla harjoittelun arvoinen 🤔😊

    1. Kannattaa aloittaa ihan pienestä, vaikka ihan parin minuutin hiljentymisestä. Esim. YouTubesta löytyy ihan jo muutaman minuutin meditaatioita, joista voi aloittaa. Tai sitten vaan laittaa ajastimen puhelimeen pariksi minuutiksi ja jotakin rauhallista musiikkia soimaan ja kuulostelee omia ajatuksiaan. Jos ja kun siitä tulee hyvä olo, niin saa motivaatiota tehdä uudestaankin. 🙂

      1. Mie kans...
        28.7.2021, 11:25

        Olen aina vierastanut valmiita meditaatioita, mutta musiikki vaikuttaa kyllä minuun niin ettei se välttämättä ole kaukana meditaatiosta. Kun kuuntelen musiikkia yksin ja häiriöttä, uppoudun siihen täysin , muu ajattelu hiljenee ja vain yksi ajatus jää musiikin vietäväksi, muu unohtuu.
        Voi kun olisi enemmän hetkiä uppoutua musiikkin vietäväksi ,🤔

  2. Mie kans...
    27.7.2021, 09:11

    Toi kortti on kyllä ihan osuva ja mitä tulee henkiseen kasvuun niin mitään huonoa siitä ei ole seurannut, pikemminkin kasvattaa janoa entisestään henkisen kasvun ja psygologian mailmaan.
    Meditointi ja mindfulnes niiden edessä on on vielä joku oivallus kynnyksen takana jumissa, joka voi olla vain siitä kiinni että pysähdyn.
    Kiitos kirjoituksistasi, ihan mielenkiintoisesti on alkanut 😊

    1. Ihana kuulla, että kortti oli osuva. <3
      Mulla suurin oivallus meditoinnin suhteen oli se, että lopetin olettamasta, että sen pitäisi tuntua joltain tai että jotain pitäisi tapahtua. Irroitin kaikesta, sanoin itselleni (ja universumille), että ”päästän irti kaikesta”. Sitten vain olin. Jos pää surrasi kovasti ajatuksia, sanoin niille mielessäni, että ”teidät on kuultu, mutta voitte mennä” ja lähetin ne kuin ilmapallot pois. Pikku hiljaa se mieli alkoi hetkittäin hiljentyä. Meditointi (niin kuin mikä tahansa asia) vaatii harjoitusta. Sekin oli mulle vaikea hyväksyä aluksi, kun asiat olisi pitänyt tapahtua ”heti mulle nyt”- tyylisesti. Opetti siis kärsivällisyyttä. 😉 Toivottavasti tästä jotakin apua sinulle. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *