Let’s make hyötyliikunta grate again

Moiggu!

Maailmassa (tai ainakii suomen kielessä) on muutamia sellasia sanoja ja sanontoja, joita V I H A A N ihan huolella. Tässä muutamia: jaxuhali, näären näppylä, masuasukki, ilman muuta ja muut ilman, en tarvii kuittia ku ei mee verotukseen, asia on pihvi, vihersmoothie, tän kirjotuksen otsikko JA hyötyliikunta. Tässä siis vaan ihan muutama nopee poiminta siitä pitkästä listasta, joka saa miulla kyllä ärsytyksen tai vähintään ällötyksen päälle ku kuulee jotain niin super tyhmiä sanoja ettei mitää järkee. Jotkut sanat ja sanonnat on vaan niin loppuun kulutettuja ettei niitä jaksa enää yksinkertasesti kuunnella. Jos oot koskaan ollu esimerkiks kaupan kassalla töissä, ni tiiät kyllä miten v*ttumaisia kuittivitsit ym. höpöhöpö hassuttelut on. Ku saman ”vitsin” kuulee joka päivä useeseen kertaan, ni se ei enää oo vitsi…

Noh anyway, heräsin tänään aamulla joku ihme motivaatiopiikki perskannikassa. Nousin heti ekalla herätyskellon soitolla klo 5:00 ja kipitin keittiöön painamaan kapselikeittimen napista kahvin valumaan. Kuuma kahvi käsissä luikertelin vessaan laittamaan tukkaa ja naamaa siihen kuntoon, että en pelästytä ihan jokasta vastaantulijaa. Aamutoimet tein sen verran räväkästi, että kerkesin jopa syömää aamupalan kotona. Yleensä varsinkii seiskan työaamut on sellasia hösellys-disäästereitä, et aamupala on pakko ottaa mukaan junaan, autoon tai töihi…Anyway tänä aamuna söin sen kerrankii kotona! Jostain ihmeen syystä otin pyörän alle ja polkasin keskustaan päärautatieasemalle ja otin junan vasta sieltä. Tähän matkaan meiltä kotoa juna-asemalle menee pyörällä aika tasan 15 minuuttia ja junamatka töihin ottaa toisen vartin. Yleensä siis  normaaliaamusin kävelen 4-5 minuuttia metrolle, meen metrolla muutaman pysäkin verran (noin 8-10 min), otan junan ja matkustan sillä loppumatkan töihin (n. 25 min). Sekä metro- että juna-asemilla aina joutuu hetken oottamaa, joten kaikkineen toi pyöräily+juna on ajallisesti vähä parempi. 10 minuttia ei kerralla tunnu isolta ajalliselta säästöltä, mut kyllä siinä kohtaa tuntuu, ku aamulla viiden hujakoilla saa ees sen kymppi minuuttisen pitää silmiä kiinni peiton alla. Lisäks miuta inhottaa se kaikki oottelu mitä tossa metro+juna yhistelmässä tulee. Ihan turhaa kökkimistä paikallaan junassa ja ajan tuhlausta, kun sen saman ajan voi käyttää fiksumminkii.

F41075B5-006B-44CA-8857-CB7387C57F51.jpeg

(Tää kuva on loppukesältä, ku olin just saanu uuden pyörän)

Tein 10 tuntisen työpäivän sisätiloissa ja nyt ku ei tuu tupakoinnin yhteydessä käytyä enää ulkona kun se harrastus jäi unholaan,  niin oon oikeesti sisällä KOKO PÄIVÄN. Ku vihdoin työpäivän jälkeen raahustin työpaikalta taas junalle, muistin että fillari oottaa päärautatieasemalla…”voi paska”, kirosin mielessäni ja saatoin ehkä huokaillakkii aika äänekkäästi päälle. Ärsytti ajatus siitä, että pitkän päivän jälkeen pitää pyöräillä vartti kotiin. Vesisateessa. Junamatakalla hikoilin ku kovemmankii treenin jäliltä, koska olin aamulla lähtiessä laittanu taas yhen kerroksen liikaa vaatetta. Ku astuin junasta päärautatieasemalla ulos, olin helpottunu. Happea! Kipitin hakemaan pyörän telineestä ja polkasin parit ekat vauhit kohti kotia. Sit iski sellane ihan valtava onnistumisen tunne. Ei edes ottanu päähän pyöräillä työpäivän jälkeen vesisateessa kotiin. Ku on koko päivän hikoillu huonossa sisäilmassa käymättä kertaakaan ulkona, ni voin kertoo et vartin pikareippailu tekee superia! Mietin vaan koko matkan miten hyvä juttu oli että valitsin aamulla pyöräilyn!

Viime kesänä kävelin kerran osan miun työmatkasta ja fillaroin myös yhen kerran. Jos vielä oon tässä samassa duunissa ku paremmat kelit tulee, ni aion kyllä pyöräillä töistä ainakin kotiinpäi useemmin! Miulla työmatkaa kertyy vähän päälle 20 kilsaa, joten ainakii toisee suntaa voi ihan hyvin pyöräillä! Vielä en ehkä oo ihan nii fillarihullu että lähtisin molempiin suuntiin kokeilemaan, mut never say never 🙂

Hyötyliikunnan kolme plussaa:

  1. Happihyppely missä tahansa kohti päivää tekee hyvää aivoille ja kropalle
  2. Kävele treeneihin ja harrastuksiin, saat super tehokkaan lämmittelyn ihan ilmaseks
  3. Säästät rahaa kun et osta lippua julkisiin/kuluta polttoainetta autossa (samalla luonto kiittää)

+ jos liikut aamusin, saat kropan tehokkaasti hereille!!

Mieti minkälaista arkiliikuntaa/hyötyliikuntaa sie voisit toteuttaa. Voisko se olla esimerkiks se, että jätät auton parkkipaikan kauimpaan nurkkaan työpaikalla, harrastuksissa tai ruokakaupassa. Valkkaat vanhan tutun kävelyreitin sijaan sen muutaman minuuttia pitemmän reitin tai jäät vaikka bussista pari pysäkkiä aikasemmin. Tosi pienillä ulkoilulla mieli piristyy jo huomattavasti. En tiiä Suomen säästä tällä hetkellä paljoo muuta, ku että lunta riittää. Lumityöt toimii ihan vallan mainiosti hyvänä hyötyliikuntana. Miulla on oikeesti ihan ikävä lumitöitä ja pihan haravointia…

Haluisin haastaa kaikki vaikka ees viikon ajan kokeilemaan pieniä uusia valintoja arjessa. Ihan siun ittes ja oman hyvinvointis takia! 🙂 Kivaa loppuviikkoa!!

//Henna

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *