Miksi halusin muuttaa ulkomaille?

beach2.jpg

Tämä on kysymys, joka minulle usein esitetään, ja jota itsekin olen kovasti pohtinut. Miksi halusin muuttaa ulkomaille? Syitä on monia ja aiheesta saan kirjoittettua varmasti useammankin postauksen.

Ensimmäiset muistot ulkomaille muutosta ovat teinivuosien alkupuolelta. Kuunneltiin rakkaan serkkuni kanssa brittipoppia, haaveiltiin ja suunniteltiin Lontooseen muuttoa. Noh, ei meistä kumpikaan Lontooseen päätynyt, mutta sieltä se kipinä varmaan alunperin on lähtenyt.

beach5.jpg

Voimisteluharrastuksen kautta tuli myös matkusteltua paljon jo aika nuorenakin. Kilpailimme ja esiinnyimme ympäri Eurooppaa, ja matkoilta tarttui mukaan aivan mielettömiä muistoja ja upeita kokemuksia. Näillä(kin) reissuilla on varmasti ollut positiivinen vaikutus lopulliseen ulkomaille lähtemisen päätökseen.

Tähän väliin haluaisin mainita, että vaikka ulkomaille halusinkin, syy ei koskaan ollut siinä ettenkö pitäisi Suomesta. Varmaan aika monelle ulkosuomalaiselle yksi motivaattoreista on ollut sellainen kuulumattomuuden tunne, tai tunne siitä että Suomi on jotenkin ”nähty.” Minulle nämä asiat eivät koskaan olleet mitenkään painavia, vaan enemmänkin olen ehkä aina ollut vain utelias näkemään ja kokemaan lisää. Suomi on kuitenkin edelleen tärkeä paikka, ja varsinkin Helsinki on aina tuntunut kodilta.

beach4.jpg

Opiskeluaikoina ulkomaahaaveet saivatkin sitten oikein kunnolla tuulta purjeiden alle! Ensin hakeuduin opiskelijavaihtoon Barcelonaan(viimeisenä mahdollisena hakupäivänä), sitten kansainväliseen tutor-toimitaan (jälleen viimeisenä mahdollisena hakupäivänä) ja viimeisenä vielä harjoitteluun Amsterdamiin. Harjoittelun jälkeen palasin vielä Suomeen valmistumaan koulusta ja hetkeksi töihin. Aika nopeasti kuitenkin aloin etsimään töitä Hollannista, ja nopeasti niitä töitä sitten löytyikin. Kohdemaaksi valikoitu juuri Hollanti poikaystävän takia (tietenkin 😉 ).

beach3.jpg

Mitä monet eivät tiedä ja mikä saattaa yllättää, on se että toisaalta minulla oli myös todella korkea kynnys sitten kuitenkin lähteä ulkomaille. Olen tosi kova jännittämään ihan kaikkea, ja juuri jännityksen ja pelon takia on monetkin asiat meinannut jäädä tekemättä. Opiskelijavaihtoon ja tutoriksi hain tosiaan viimeisenä mahdollisena hakupäivänä. Tutor-hommissa jännitti englannin puhuminen (mikä nyt kuulostaa naurettavalta). Barcelonaan lähtiessä jännitti niin paljon että junamatkalla Goesista Amsterdamin lentokentälle en pystynyt puhua ollenkaan. Kun sain työpaikan Hollannista, jouduin sulattelemaan asiaa viikonlopun yli ennen kuin hyväksyin paikan, koska jännitti niin paljon etten saanut nukuttua. Eli aikamoinen ristiriita: muutokset jännittävät kamalasti, mutta silti hakeudun tietoisesti näihin jännittäviin tilanteisiin!

Aina se innostus ja uteliaisuus on sitten kuitenkin voittanut pelon ja jännityksen tunteet. Hyvä niin, koska muuten olisi jäänyt monet hienot asiat näkemättä ja kokematta. Onko siellä ruudun toisella puolella ketään, joka asuu ulkomailla tai suunnittelee muuttoa?

beach1.jpg

 

Suhteet Oma elämä Työ

Päivä Gentissä

2018-03-20_01.35.05_1.jpg

Siskoni ja hänen poikaystävänsä olivat pari viikkoa sitten käymässä ja halusin viedä heidät käymään etelänaapurissa. Pähkäilimme Bruggen ja Gentin välillä, ja päädyttiin jälkimmäiseen ihan vain sen perusteella että siellä en itse ollut vielä käynyt. Ja nyt en voi kun miettiä että miksi ihmeessä en?

Kuten jo aiemmin mainitsin, asumme siis lähellä Belgian rajaa ja monet kiinnostavat belgialaiset kaupungit ovat vain lyhyen ajomatkan päässä. Gentiin ajoimme hiukan yli tunnin. Minulta usein kysytään, onko Hollannin ja Belgian rajalla millaiset rajamuodollisuudet ja vastaus on: ei yhtään minkäänlaisia. Eli sen kun vain ajaa ja hetken päästä operaattori jo ilmoittaakin tekstarilla että olet saapunut Belgiaan!

Mutta siirrytäänpä nyt sinne Gentiin. Kaupunki on uskomattoman kaunis. Joka kulman takaa avautuu toinen toistaan uskomattomampia näkymiä – vanhoja luostareita, kanaaleja ja niille tyypillisiä kanaalinvarsitaloja, linna, söpöjä kahviloita, graffittiseiniä ja panimoita. Keskusta-alue on kompakti, mutta tekemistä ja nähtävää kyllää riittä. Me kerkesimme päivän aikana kuljeksia ympäriinsä, käydä kierroksella linnassa ja syödä hyvin. Seuraavalla kerralla aion kyllä käydä myös veneajelulla kanaaleissa. Shoppailumahdollisuudet oli myös hyvät, mutta me emme tällä kertaa pyöritty kaupoissa juurikaan.

2018-03-17 01.07.55 1.jpg

ghent.jpg

IMG_20180316_213525_868.jpg

Jos vain satutte liikkumaan Hollanti – Belgia – Pohjois-Ranska – akselilla, suosittelen lämpimästi piipahtamaan Gentissä!

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen