Hiusvelho Elisa Cavénin yrittäjyystarina
Elisan nimi on monelle kampaajalle tuttu. Tämä aina yhtä ihanan pirteänä jutusteleva parturi-kampaaja on tullut tunnetuksi @hairbyelisa-brändistään ja taidokkaista vaalennustekniikoistaan. Hänen urapolkunsa kulkee vuokratuolien kautta Four Reasonsin pääkouluttajaksi. Olipa Elisalla alunperin myös blogi täällä Lilyssä, muistaakseni nimellä Love at first cut!
Elisa oli ihana ja kertoi yrittäjyystarinansa kirjaani, Tekijänsä näköinen – Yrittäjän opas kauneus- ja hyvinvointialalle. Kirja julkaistaan ensi maanantaina 1.3.2021 ja koska tällä blogilla on paljon kampaajia lukijoina, päätin julkaista tarinan sellaisenaan myös täällä saitilla, enjoy:
Kuva: @hairbyelisa
NÄIN MEILLÄ TEHDÄÄN: ELISA CAVÉN
Parturi-kampaajan ammatti oli aina ollut Elisan haave. Polku unelmaa kohti lähti tallautumaan heti yläasteen jälkeen, kun Elisa haki opiskelemaan alaa ammattikouluun. Kolmen vuoden koulu oli perusteellinen ja perusasiat taottiin kunnolla mieleen. Kouluaika tuntui kuitenin haastavalta, sillä Elisa ei kokenut sopivansa muottiin.
“Halusin kokeilla uusia tekniikoita ja rikkoa perinteisiä kaavoja, mutta sen sijaan, että koulussa olisi kannustettu rohkeasti kokeilemaan, oli pitäydyttävä rullakampauksissa.”
Elisa valmistui vuonna 2013, 19-vuotiaana, heikoin arvosanoin. Koko hiusuran jatko epäilytti ja hän jäi silloiseen työpaikkaansa Marimekolle. Ajan kuluessa takaraivossa kuitenkin kyti ajatus siitä, että olisi hyvä edes kokeilla sitä alaa, jota oli opiskellut. Tämä päätös johti ensimmäiseen vuokratuolipaikkaan, jossa Elisa työskenteli Marimekon työn ohessa.
“Minulla ei ollut silloin vielä asiakkaita, joten kulutin aikaani hiusblogeja ja YouTuben opetusvideoita selaillen. Kokeilin harjoituspäähän kaikkea mitä siellä näin. Oli mahtavaa tajuta, että hiuksia voi tehdä niin monella eri tavalla – vaihtoehtoja on paljon eikä koulussa opetettu tapa todellakaan ollut ainoa oikea. Innostukseni alaan alkoi jälleen herätä.”
Ensimmäinen vuokratuolipaikka ei vielä aivan tyydyttänyt ja eräänä päivänä sattuma kurvasi eteen. Elisa käveli Turun kaduilla Elycia -parturi-kampaamon ohi. Paikka oli juuri avattu ja ikkunaan oli teipattu pieni lappu: “Etsitään vuokratuolilaista”. Asiat loksahtelivat kohdilleen ja Elisa aloitti Elyciassa vuonna 2015.
Samaan aikaan nuori yrittäjänalku alkoi rakentamaan omaa brändiään, Hair by Elisaa. Elisa jakoi sosiaalisessa mediassa kuvia taidokkaista vaalennustöistään ja raidoituksistaan.
“Panostin Instagramiin, sillä kun sinne laittoi kuvia tietynlaisista töistä, samantyylisiä asiakkaita alkoi päätyä penkkiini. Loppuvuodesta 2016 vanha luokkakaverini kysyi, voisinko tulla heidän kampaamoonsa opettamaan tekemiäni vaalennustekniikoita. He halusivat kehittyä paremmiksi blondaajiksi ja olivat huomanneet osaamiseni Instagramin kautta.”
Oma aktiivisuus vei kouluttajaksi
Entisen luokkakaverin kysymys sai Elisan huomaamaan ensimmäisen kerran, että kollegoilla voisi olla kiinnostusta hänen osaamistaan kohtaan. Hän alkoi hahmotella mahdollista kurssisisältöä silloisen KC Professionalsin (vuodesta 2018 Four Reasons) Markku Ruotsalaiselle ja kysyi suoraan, olisiko heillä mahdollisuutta lähteä sponsoroimaan koulutuksia.
“He lähtivät mielellään mukaan ja laitoin saman tien parturi-kampaajien Facebook-ryhmään postauksen, että kuinka moni olisi kiinnostunut tällaisesta koulutuksesta. Kuvittelin saavani noin 20:lta henkilöltä sähköpostiosoitteet lisätietojen lähettämiseksi, mutta niitä kertyikin lähemmäs 300! Olin löytänyt uuden tavan tehdä työtäni.”
Kouluttajan työ vaatii valtavasti järjestelyä. Vuoden verran Elisa jaksoi omien asiakastöiden ohessa järjestellä itse koulutuksia, hankkia koulutuspaikkoja, lähettää laskuja ja vastailla sähköposteihin. Kun KC Professionals ehdotti, että he hoitaisivat kaikki järjestelyihin liittyvät asiat, askel oli helppo ottaa.
“Päätös on ollut todella kannattava, sillä olen päässyt makeeseen tiimiin ja mukaan upeisiin juttuihin, kuten lavalle suureen hiusnäytökseen. En silloinkaan ihan vielä hiffannut, että miten minä olen täällä!”
Kouluttajan työ on monen kampaajan haave. Elisan mukaan hyvällä kouluttajalla on realiteetit hallussaan, jotta osaamisen voi siirtää kampaamoihin. Koska kysymyksiä tulee myös koulutuspaketin ulkopuolelta, tietotaidon tulee olla laaja.
“Kouluttajalla on myös oltava halu auttaa ja pitkä pinna, sillä joskus koulutuksissa on ihmisiä, jotka eivät vain hiffaa, vaikka kuinka yrittäisit neuvoa. Se on tietenkin ihan ok, sillä kaikki eivät opi samalla tavalla. Siinä oppii lukemaan ihmisiä – jos joku turhautuu koulutuksessa, niin siihen pitää vain mennä viereen ja auttaa. Positiivinen elämänkatsomus auttaa jaksamaan.”
Elisan koulutuksiin osallistuu paljon eri ikäisiä, hyvin vanhan linjan kampaajia, jotka ovat koulutuksessa aivan innoissaan.
“Lähtiessään he saattavat kuitenkin tokaista, etteivät tiedä tuleeko tällaista kuitenkaan koskaan töissä tehtyä. Joskus joukkoon mahtuu myös joku yksittäinen negis-Nelli, joka on sitä mieltä, ettei tällaisia juttuja voi töissä tehdä, sillä ne eivät ole kannattavia. Elycian aikoihin vastasin heille, että meillä on töissä viisi kampaajaa, joista kaikki tekevät tätä ja meille se on hyvinkin kannattavaa. Jos jotain uutta tekniikkaa ei treenaa ajan kanssa, eihän sitä kannattavaksi tosiaan saakaan. Jos haluaa muuttaa liiketoimintaansa, pitää muuttaa myös omaa asennettaan.”
Työn varjopuoleen kuuluu Elisan mukaan jatkuva reissaaminen, vaikka se on alussa juuri niitä hauskimpia juttuja.
“Olen viikosta päivän tai kaksi tien päällä ja kouluttamassa jossain toisessa kaupungissa. Joudun käymään jatkuvasti läpi, että onko kaikki tarvittavat tavarat mukana, mitä minulla on kotona valmiina sekä sitten roudaamaan niitä tavaroita kodin, koulutuspaikkojen ja Four Reasonsin studion välillä.”
Sosiaalisen median myötä on syntynyt myös uudenlainen työnkuva, jossa jokainen voi olla kouluttaja omalla brändillään ja juuri omalla erikoisalueellaan.
“Se on mahtavaa! Suomessa näitä ei vielä ihan hirveästi ole – ihmisten pitäisi vain lähteä rohkeammin jakamaan osaamistaan!”
Tuolivuokra on kahden kauppa
Vuonna 2019 Elisa lopetti liiketyön ja siirtyi kokonaan Four Reasonsille koulutuspäälliköksi. Hän muistelee kuitenkin hyvillä mielin Elycian vuokratuolipaikkaansa, jonka löytäminen oli käännekohta Elisan uralla. Omanlaisessa paikassa kannustettiin eikä esimerkiksi koulutuksista johtuvista poissaoloista tullut ongelmaa. Päinvastoin, Elyciassa oltiin innoissaan Elisan uusista kuvioista ja autettiin käytännön asioissa, jos oli tarve.
“Aina kun tein jotain työhön liittyvää, ajattelin olevani yksi liikkeen edustajista. Vaikka olin vuokratuolilla, työhöni kuului pitää huolta siitä, miltä liike näyttää, mitä meillä on hyllyssä ja että liikkeen imago toimii niin kuin on sovittu. Mutta kun lähdin töistä, olin vastuussa vain itsestäni.”
Kun tekee oman osansa hyvin, vastavuoroisesti saa paljon vapautta. Elisa otti esimerkiksi jo alkuvaiheessa miesten hiustenleikkaukset pois ajanvarauksestaan, sillä ne hankaloittivat pitkien väriasiakkaideni aikatauluttamista eikä hänen mielenkiintonsa ollut niissä muutenkaan.
Elisan asenne yrittäjyyteen on perinteinen ja työtä pelkäämätön.
“Kun lähtee yrittäjäksi, ei voi olettaa kenenkään muun tekevän sinun töitäsi. Peruskampaamossa, sopimuksesta riippuen, on vuokratuolilaisen omalla vastuulla, miten hän tekee töitä ja että penkkiin tulee asiakkaita. Minulla oli alussa tyhjiä päiviä, jolloin käytin aktiivisesti aikaa markkinointiin. Saatoin laittaa edellisenä iltana Instagramiin ilmoituksen, että huomiselle vapautui peruutusaika ja sen nappaava saa käynnistään -10 %. Ja kun selitän asiakkailleni koko ajan mitä teen ja minkä vuoksi, heille tulee sellainen olo, että tiedän mitä teen ja he tulevat penkkiini uudestaan.”
Instagramin käyttö ei ole Elisalle pelkkää markkinointia, sillä hän eksyy sinne jatkuvasti. Erilaisten hiuskuvien ja -videoiden katseluun saattaa kulua jopa 3-4 tuntia päivässä. Omiin postauksiin kuluu myös paljon aikaa, varsinkin kun kirjoittaa pitkiä kuvatekstejä, jotka saavat ihmiset kommentoimaan ja sitoutumaan.
“Se ei vain mene niin, että heittää sinne jonkin kuvan ja toivoo parasta! Pyrin tekemään Instagramistani koko ajan henkilökohtaisempaa. Joidenkin koulutusten mukaan kannattaisi postata 3-5 työhön liittyvää kuvaa ja sitten yksi itsestä, sillä ihmisiä kiinnostaa kaikki muukin mitä teen.”
Myös oma kouluttautuminen tulee Elisalla selkärangasta. Hän osallistuu jatkuvasti online-kursseille ja webinaareihin, jotka hän kustantaa itse. Joskus minuutinkin pituinen Instagram-video riittää inspiroimaan.
“Saatan katsoa yhden videon tuhat kertaa, kun yritän seurata, minkälaisen osion kampaaja otti, montako kertaa tupeerasi tai montako kertaa liikutti käsiään. Sitten kokeilen uusia tekniikoita asiakkaitteni hiuksiin.”
Kun työ on liian kivaa
Kun oma työ on innostavaa ja itse luotua, suuret työmäärät pääsevät helposti yllättämään ja väsyttämään. Elisa teki pitkään kouluttajan töitä ja asiakastöitä yhtä aikaa. Vaikka tavoitteena olisi ollut pitää viikonloppu vapaana, usein kävi niin, että lauantaille tuli otettua muutama asiakas.
“Tein liikaa töitä useamman vuoden ajan. Menin vain koko ajan hirveästi eteenpäin ja rakensin omaa brändiä.”
Alussa koulutuksia tuli haalittua liikaa. Vasta omissa polttareissaan vuonna 2018 Elisa käsitti, että niiden määrää pitää karsia.
“Hyppäsin lentokoneesta alas ja tajusin, ettei se tuntunut miltään. Olin vain, että “What’s next?” En innostunut enää mistään. Minun oli pakko alkaa himmaamaan työtahtia, jotta alkaisin löytää taas tunnepiikkejä.”
Elisan suurimpia ongelmia oli se, että vanhoille kanta-asiakkaille oli vaikea sanoa ei. Kun listat olivat täynnä, hän otti heitä sunnuntaille tai arkipäivien päätteeksi, jolloin työpäivistä tuli 12-tuntisia.
“He olivat tyyppejä, jotka olivat seuranneet minua ensimmäisestä työpaikastani saakka joka paikkaan. En vain pystynyt sanomaan heille, että kiitos, kun olet käynyt, nyt en enää tarvitse sinua. Samaan aikaan koin välillä turhauttavaksi sen, että vanhoilla asiakkaillani oli jo niin hyvä tukka! Saatoin sitten ottaa joskus peruutusajalle jonkun uuden asiakkaan, jotta sain uutta haastetta ja uusia onnistumisen elämyksiä.”
Vuosien varrella Elisa oppi, että kun hän on vapaalla, hänen kannattaa olla sitä kunnolla – mieluiten muualla kuin kotona. Kotiin jäädessään hän alkaa helposti lupailemaan värjäysaikoja yksittäisille asiakkaille tai järjestellä koulutustarvikkeita.
“Minulle parasta on olla reissussa sellaisessa paikassa, jossa ei toimi kunnolla edes Wi-Fi.”
Horisontaalisia tavoitteita
Elisa on omien sanojensa mukaan sellainen, joka haluaa aina vain isompaa ja enemmän. Hänelle on tyypillistä ajatella, että asiat voisi tehdä vielä paremmin.
“Asetan itselleni tavoitteita, että haluan vaikka tosi hyväksi jossain tekniikassa tai että jokainen asiakkaani lähtee todella hyvillä fiiliksillä. Sitten kun tarpeeksi monta sellaista välitavoitetta pääsee rikkomaan, niin on paljon pidemmällä ja parempi omassa työssään kuin vaikka vuosi sitten. Helpostihan siinä kävisi niin, että kun vain menee töihin ja tekee asiakkaita ilman mitään agendaa siinä välissä, niin työstä tulee sellaista peruspullaa.”
Elisalta kysytään usein, miten hän on saanut aikaan kaiken tähänastisen.
“En usko, että kyse on siitä, mitä teen liikkeessä tai miten teen työtäni, vaan enemmän siitä, miten suhtaudun koko elämään. Menestyneet ihmiset ovat yleensä positiivisia ihmisiä. Vastoinkäymisten sattuessa yritän miettiä asian toista puolta – mitä siitä opin. En anna veromätkyjen tai negis-Nellien lannistaa vaan etsin kaikesta sen positiivisen puolen. Se on vienyt aika pitkälle.”
Tuhannet kiitokset Elisalle tästä haastiksesta ja inspiraatiosta! Nykyäänhän Elisa odottaa vauvaa ja elämässä koittaa ainakin hetkeksi pienten muutosten aika. Onnea sinne Turun suuntaan 🙂
Jos kirjan kymmenen muuta tarinaa kiinnostavat (joukossa mm. Roots Helsinki -yrittäjä ja joogaopettaja Emilia Viherkoski, twerk-artisti Tinze sekä L’iinun Organic Beautyn omistaja, kosmetologi Karoliina Rauhala), niin edessä on vain parin yön odotus, kun kirja kilahtaa verkkokauppoihin! Ensimmäisenä löydät sen täältä.
Aurinkoa viikonloppuun!
Meeri