Yhden lyriikan tarina: Jooko

Wannabe-bloggarin lisäksi olen myös wannabe-lyyrikko. Kirjoitan siis lyriikoita, joista joku muu sorvaa sitten musiikkia.

Mun mielestä hyvä teksti onnistuu kommunikoimaan jonkin lukijalle tai kuulijalle tutun tunteen sellaisilla sanoilla, joita muut eivät ole vielä käyttäneet. Sanojen pitää olla uusia, mutta tunteen pitää olla tuttu. ”Perhosia vatsassa” on vanha ja tylsä klisee, ”ei kukaan muu oo kanssasi kauniimmin” on jo huomattavasti parempi tapa sanoa sama asia.

Tällä hetkellä soitan bändissä nimeltä Haimyrsky. Bändi on ollut pienellä tauolla solistimme raskaudesta johtuen, mutta 2018 tulee olemaan Haimyrskyn vuosi! Soitamme jonkinlaista power-popin, rockin ja punkin sekoitusta, musiikkimme on sellaista rentoa poppia/rockia.

jooko_2_0.png

Lions-äänitykset menossa, 2014.

Koska kukaan ei ikinä kysy multa mun lyriikoista, niin kerron niistä nyt väkisin.

Tänään keskitymme Haimyrskyn kappaleeseen nimeltä ”Jooko”, jonka teksti on allekirjoittaneen käsialaa. Tunnustusta annettakoon myös solistillemme Sofialle, joka muokkasi sanoja vielä sovitusvaiheessa.

Sanat ovat tässä alla ja kappaleen voi kuunnella vaikka täältä tai Spotifystä.

Jooko

oot ainut syy miksi olen täällä
tietäisitpä sen

seison tyhmät vaatteet päällä
näkisitpä sen

kyl sä vielä tuut, en tiedä koska
täällä on tuolit oudoissa asennoissa
koira hoidossa
huono musa soitossa

kerro jooko kuinka pitäis olla
kiltti, fiksu, lutka, vai et sekoon kunnolla?
kunhan katot muhun päin

mitä jos ei mussa mikään riitä?
lähdet menemään ja se sit siitä
kato muhun päin
näe sama mitä näin

oon tekonaurua ja kiimaa
hei valitse jo mut

sun katse puskee pelkkää viimaa
kun kuiskaan ”ota mut”

oon kiinnostava kuin kaupan kassa
en ole kaunis enkä edes kuolemassa
kissa hoidossa
ruma kämppä Espoossa

kerro jooko kuinka pitäis olla…

jooko_3.png

Endrive keikalla Turun S-Osiksella, 2009.

Kun lähden kirjoittamaan sanoitusta, niin mulla on yleensä jonkinlainen ajatus siitä, mistä kappale kertoo. Maali on siis tiedossa, mutta keinot sinne pääsemiseen ovat vielä hakusessa. Mun mielestä tärkeintä on löytää joku tunne, johon kuulija voisi samaistua ja sen jälkeen kirjoittaa tarina sen ympärille. Mulle myös putkahtelee mieleen erilaisia kuvia, ajatuksia ja tunteita ja joskus myös nappaan omia tai muiden ajatuspätkiä muistiin. Näitä yhdistelemällä suurin osa teksteistä sitten syntyy.

Tämän tekstin lähtökohta oli vanha kunnon riittämättömyyden tunne. Kertosäkeen ”kerro jooko kuinka pitäis olla” -pätkä on suoraan mun omasta päästä. Vuosia sitten erään epäonnistuneen romanssiyrityksen jälkeen hoippuroin laskuhumalaisena pitkin Annankatua ja mietin itsekseni, että miten mun oikein pitäisi olla, että joku rakastuisi. Kertoispa joku!

Jostain syystä tuo ilta palasi mieleeni vuosien jälkeen ja sillon kirjoitin tuon kohdan myös ylös. Tiesin, että kappaleen ydin, tunne sekä samaistumispinta olivat siinä. Luulisin, että aika moni meistä on joskus painiskellut samanlaisen tunteen kanssa ja osaa siihen samaistua.

Toinen huomion arvoinen kohta on toisen säkeistön ”en ole kaunis enkä edes kuolemassa” -kohta. En millään muista kuka tai missä, mutta joku tokaisi kerran, että ”Ihminen ei kiinnosta ketään, ellei hän ole kaunis tai kuolemassa” tai jotain sinne päin. Tuo rivi oli pakko heti ottaa muistiin ja kuukausien tai vuosien jälkeen se suodattui osaksi Haimyrskyn lyriikkaa.

Tässä on myös vaaransa. Jos mun läheisyydessä päästää suustaan jotain mielenkiintoista, sen saattaa löytää joltain biisiltä parin kuukauden päästä.

jooko_1_0.png

Cassie keikalla Turussa, 2010.

Tekstin tarina taas syntyi eräästä kotibilemuistosta. Eräissä kemuissa muistan ihmetelleeni tyttöä, joka istui yksin keskellä lattiaa ja tuntui vain tympääntyneenä odottavan jotakuta. Jostain, en tiedä mistä, syntyi ajatus yhdistää nämä kaksi elementtiä: Tyyppi on kotibileissä, joissa ei viihdy ja odottaa ihmistä, joka ei edes välitä hänestä ja joka synnyttää kertojassa riittämättömyyden tunteen.

Samalla syntyi myös kappaleen runko: ensimmäinen säkeistö kertoisi odotuksesta, toinen säkeistö taas kohtaamisesa ja pettymyksestä. Kertosäe hieroisi kappaleen teeman kuulijan korviin: tältä se tuntuu pään sisällä kun niin kovin haluaisi, mutta toinen ei edes katso päin.

Pidän tästä tekstistä aika lailla! Parhaiten onnistuin mielestäni kuvaamaan kappaleen kertojan luonnetta. Tyyppi vähättelee ja haukkuu itseään sanoilla, jotka eivät juuri eroa väkivallasta, kertojan epävarmuus tulee mun mielestä selkeästi esiin rivien takaa. Kappaleen paras kohta on mielestäni lausepari ”kyl sä vielä tuut, en tiedä koska / täällä on tuolit oudoissa asennoissa.” Millainen tyyppi kiinnittää kotibileissä huomiota tuolien asentoon?

Kirjoitin tästä lyriikasta yhteensä 5 versiota, joista vasta kolmannen lähetin muulle bändille. Kaksi ekaa olivat aivan täyttä paskaa. Neljännen version muokkasimme Sofian kanssa valmiiksi (tai niin luulimme) ja nauhalle asti päätyi sitten kappaleen viides, vielä sovitusvaiheessa muokkautunut versio.

Lopuksi vielä kirjasuositus. Jos laululyriikka ja sen teoria kiinnostavat, niin voin lämpimästi suositella Heikki Salon ”Kahlekuningaslaji” -kirjaa.

Tätä tekstiä oli muuten todella hauskaa kirjoittaa, varautukaa samanlaisiin borefesteihin myös tulevaisuudessa!

Kuvat: otoksia musahommista vuosien varrelta

Ihan jees @ FB | Bloglovin’

Suhteet Rakkaus Musiikki Syvällistä

Menneisyyden virheitä korjaamassa

Olen päättänyt pyrkiä opiskelemaan. Tarkemmin sanottuna olen päättänyt hakea opiskelemaan Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design -maisteriohjelmaan.

Päätös kypsyi tuossa muutamia kuukausia sitten ja sen painoarvon ymmärtääkseen on ehkä tiedettävä jotain opiskeluhistoriastani. Ja koska itsestäni puhuminen on lempiharrastuksiani (kenenpä bloggarin ei), niin aion kertoa tuosta historiasta suht. pitkästi. Ehkä se estää jotain lukijaa tekemästä samoja virheitä tai inspiroi jotakuta muuta.

Ala- ja yläasteella sekä lukiossa olin sellainen ”lukematta kasipuol” -tyyppi. Harmaata massaa. Sain useita todistuksia, joissa joka ainoa numeroni oli kahdeksikko. En ollut tarpeeksi älykäs tai ahkera saadakseni kymppejä, mutta tarpeeksi asioista kiinnostunut ja aktiivinen herättämättä kenenkään mielenkiintoa.

Yo-kirjoituksissa alisuoritin, koska en lukenut. Lukion jälkeen hain muutamana keväänä puolivillaisesti Turun yliopistoon, mutta akateeminen teksti oli lukion jälkeen kuin isku lapiolla kasvoihin. En ymmärtänyt pääsykoekirjoista mitään, en varmaan halunnutkaan ymmärtää. Pidin itseäni kaveriporukkamme tyhmimpänä ihmisenä, koska olin lähes ainoa, joka ei ollut yliopistossa. En voinut käsittää, millaisia neroja ystäväni olivat ja miten he jaksoivat sietää minua.

Ajauduin Turun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelylinjalle, koska tietokoneet kiinnostivat. Logiikkaa ja tietokonejuttutietoutta mittaavat pääsykokeet olivat ns. peace of cake eikä niitä varten tarvinnut edes lukea mitään. Sisään heittämällä.

aalto_1.png

Todo-listani.

Aloitin opiskeluni Turun ammattikorkeakoulussa syksyllä 2005. Syysaurinko lämmitti kaupungin intiaanikesäisiin lukemiin ja Suge Knightiä oli juuri ammuttu jalkaan Kanye Westin MTV Video Music Awards -etkoilla. Olin 20-vuotias.

20-vuotiaana ihminen ei ole kovinkaan usein paras versio itsestään. Minä en ainakaan ollut. Olen aika usein miettinyt jälkeenpäin, onko korkeakouluopiskelujen aloittaminen yhdistettynä nuoren ihmisen itsenäisen elämän ensimmäisiin askeliin se paras vaihtoehto. Minulle ei todellakaan ollut.

Korkeakoulut tarjoavat lukemattoman määrän mahdollisuuksia oppia, kehittyä ja verkostoitua. Käytännössä ilmaiseksi. Minua sen sijaan kiinnostivat viini, laulua ja naiset. Opiskeluni oli aidan matalin kohta -metodeilla toteutettua rämpimistä. Oppiminen ei kiinnostanut, läpipääsy kiinnosti.

Turun ammattikorkeakoulu, olkoon tämä teksti samalla virallinen anteeksipyyntöni sinulle. Olen pahoillani, jos tuhlasin aikaasi.

Omalla kohdallani kaikki muuttui syksyllä 2008 kun päädyin ensimmäiseen työharjoittelupaikkaani Turussa. Tajusin neljä asiaa: Elämässä pitää osata asioita ja olla niistä kiinnostunut. Olen hyvä tietyissä asioissa kuten ihmisten kanssa työskentelyssä, monimutkaisen yksinkertaistamisessa ja abstraktin konkretisoimisessa. Olin tuhlannut opiskeluaikani epäolennaisuuksiin. Kunnianhimo on hyve, ei rasite.

Vielä samana syksynä tein päätöksen: Aloittaisin opiskelun uudestaan ja tällä kertaa tekisin kaiken toisin. Seuraavana keväänä hain Turun Taideakatemian mediatuotantolinjalle ja pääsin sisään. Opiskelut Taideakatemiassa aloitin syksyllä 2009, opiskelin varsin intohimoisesti ja 2011 pääsin harjoittelijaksi TBWAHelsinki -mainostoimistoon. Sillä parin kuukauden harjoittelujaksolla olen käytännössä edelleen.

En myöskään tahtonut enää päästää itseäni helpolla. Halusin ja hain mediatuotantolinjalle, koska sinne oli (ainakin numeroiden perusteella) vaikeaa päästä. TBWA:lle halusin, koska se oli silloin ja on edelleen (ainakin omasta mielestäni) Suomen paras ja luovin mainostoimisto. Sisälläni oli syntynyt halu kehittyä ja haastaa itseäni.

Juuri nyt olen nyt aika lailla juuri niissä hommissa, missä haluankin olla, vaikka olenkin käynyt kouluni vähän niin ja näin. Silti minusta tuntuu, että en ole ikinä opiskellut kunnolla. En ole ikinä käyttänyt niitä mahdollisuuksia, joita korkeakoulu tarjoaa. En ole kertaakaan palauttanut koulutyötä, josta olisin ollut erityisen ylpeä.

Nyt haluan kuitenkin tehdä tuon kaiken. Ja kiitos opintovapaajärjestelmän ja aikuiskoulutustuen, minulla on siihen mahdollisuus!

Haluan syventyä. Töitä tekemällä oppii tietysti kokoajan. Asioihin syventyminen jää kuitenkin usein vähän pintapuoliseksi. Unelmoin siitä, että voin sukeltaa muotoilun teorian syvyyksiin ja oppia ymmärtämään sitä aidosti.

Haluan myös laajentaa osaamistani. Työskentelen digitaalisten palveluiden kanssa, mutta digitaalisuus on vain hyvin kapea sektori palveluiden piirakassa. Kaikenlaiset palvelut kiinnostavat ja koulun kautta saisin mahdollisuuden perehtyä palveluiden strategiaan, muotoiluun ja suunnitteluun digitaalisuutta laajemmalla skaalalla.

Matka Aaltoon alkaa tästä. Toivottavasti se päättyy onnellisesti. Vinkkejä otetaan vastaan.

Ihan jees @ FB | Bloglovin’

Puheenaiheet Opiskelu Työ Syvällistä