Belgian armeijan M/88 parkatakki

IMG_5070_lr4.jpg

Parkatakki on käytännöllinen, kun haluaa suojata myös sukukalleutensa sateelta ja viimalta. Olen pidempään tsiigaillut Fjällrävenin Greenland Parkaa, mutta netistä ostettunakin se on yli 300€, Partioaitasta 350€ uutena. Keskinkertaisista materiaaleista Vietnamilaisessa hikipajassa valmistetusta rotsista ei viitsi pulittaa niin paljoa. Onneksi eräs päivä lekasta sattui löytymään Belgialaisia inttiparkoja hintaan 19,90€. Samalla rahalla kuin yhden Fjällrävenin saisi 17 belgialaista parkaa plus sixpäkin kaljaa, joten valinta oli selvä.

IMG_5036_lr4.jpg

Värivalikoima luonnollisesti on rajattu yhteen väriin. Joskus inttikamaa saa muunakin kuin harmaana tai oliivinvärisenä, tummanruskea on aikanaan ollut muodissa, ja laivastossa ja rennostossa käytetään eri sävyisiä sinisiä takkeja. Valitettavasti vaihtoehtoisten värien, kuten sinisten, saatavuus on huonompi em. aselajien ollessa maavoimia pienempiä. Hollannin armeija on tehnyt aikanaan nättiä sinistä parkaa, mutta sitä ei ole vielä tullut vastaan.

IMG_5080_lr4.jpg

Inttityyliin materiaaleista ei sen pahemmin puhuta, mutta mutuilen, että takki on kokonaan tai ainakin suurimmaksi osaksi puuvillaa sisävuorta myöten. Takki on kokonaan vuorattu, mutta alahelmasta vuorta ei ole ommeltu kiinni, vaan ilma pääsee vapaasti kiertämään päällyskankaan ja vuoren välissä. Koko 46-48 EL painaa 1,3kg, joten kyseessä on jonkin verran Greenland Parkaa painavampi takki. Kankaassa on hieman kuviota, joka on hyvä, koska nykyään kankaiden tekstuurit takeissa, housuissa ym. ovat usein tylsän sileitä ja mitäänsanomattomia.

IMG_5034_lr4.jpg

Jalassa SA-Int nahkasaappaat. Niiden ulkonäöstä tykkääminen on mitä suurimmissa määrin makukysymys.

Koska kyseessä ei ole paraatiromppeesta, on leikkaus varsin telttamainen. En ole varma, mikä idea tässä on ollut, koska hihojen halkaisija on tosi snadi. Koska hihat ovat niin pienet, niin ei tämä ainakaan päällystakkina toimi, ts. alle ei toista rotsia mahdu. Vaikka rinnan- ja vyötärönympärystä riittää, niin hihoihin ei mahdu yhtä flanellipaitaa kummempaa päälle ilman, että tekee tiukkaa. Tiukkuutta korostaa puuvillainen sisävuori, joka ei yhtään auta takkia pukiessa. Yleensä takin hihan sisävuoret ovat muovia, jotta pukeminen olisi helpompaa.

IMG_5081_lr4.jpg

Vyötärön telttamaista leikkausta voi jonkin verran seivata kiristysnarulla.

Hupun saa esiin kauluksen vetskarista, mutta kuten huput yleensä, se on aivan liian lyhyt ja pieni toimiakseen huppuna. Jostain syystä huput mitoitetaan aina niin, että niihin mahtuu vain pää, eikä kaulaa ajatella ollenkaan suunnitteluvaiheessa. Tällöin takki roikkuu huppua käyttäessä hupun varassa, tai huppu ei ylipäätään ylety päälaelle. Ehkä mulla vain on liian pitkä kaula 😀

IMG_5079_lr4.jpg

Hihoissa on nappikiristys, nappeja on pari kappaletta – näön vuoksi ja kireämpi vaihtoehto. Luonnollisesti nappien paikkoja voi muuttaa itse halutessaan. Jokaisessa ulkotaskussa sekä povitaskussa on nappikiinnitys, ja takki itsessään menee kiinni napeilla. Vetoketjut ovat äänekkäitä ja menevät helposti rikki, joten napit ovat aina toimintavarma ratkaisu. Matka ei katkea yhteen napin hajoamiseen, toisin kuin jos yksi vetskari menee rikki…

Vedenkestävyyttä olen tyypannut lähinnä kevyessä sateessa. Tiheän kankaan päällä pieni määrä vettä helmeilee, mutta pidemmän ajan kuluessa takki kyllä kastuu. Puuvillaisten vaatteiden vedenkestävyyttä voi parantaa vahaamalla, esim. Fjällrävenin Greenland Waxilla tai vastaavalla. Ohjeita löytyy mm. Fjällräveniltä tai Art of Manliness –blogista. Näin ennen kalvovaatteita ja muuta hifistelyä pidettiin paikat kuivana ikävällä kelillä.

IMG_5076_lr4.jpg

Brändi se on Belgian lippukin vasemmassa hihassa.

Lopuksi vielä pitää todeta, että blogien muokkaus jälkikäteen ei olekaan niin simppeliä. Jos säädät vaikka kirjoitusvirheitä tai kuvan paikkaa, niin tämä näkyy sitten kokonaan uutena blogipostauksena, vaikka postauksen olisi tehnyt jo eilen. Hankalaa – ei kannata tehdä virheitä! Tai ainakaan haluta korjata niitä jälkikäteen.

 

 

muoti trendit

Armeijan nahkasaappaat

IMG_5042_lr4.jpg

Suomen Puolustusvoimien nahkasaappaita ei joka jantteri ole nähnyt. Kävin intin I/05, ja sillon hiihdettiin metsässä Nokian kumpparit jalassa talvet ja kesät. M/91 maiharit olivat toki aina mukana, näön ja painon vuoksi. PV on hillonut varastoissaan megareserviään ajatellen erittäin hyviä nahkasaappaita vuosikaudet, kunnes reservin supistamisten myötä kamaa on tuupattu markkinoille myytäväksi.

Spottasin näitä ekana lekassa hintaan 30€/pari. Ostin parit, ja myöhemmin faijalle parit lisää. Oletettavasti myös SA-kaupoissa ja muissa puodeissa näitä riittää, lisäksi Millogin Tampereen huutokaupan yhteydessä näitä sai oliko kybällä käytettynä. Uudet, jos sellaiset löysi läjästä, olivat 30€. Itse pidän valmiiksi sisäänajetuista kengistä, koska nahka kestää huollettuna, ja muuttuu vain mukavammaksi käytön myötä. Pakasta vedetyt kengät ovat yleensä varsin rapsakka kokemus, ja jos joku morttipolo on ajanut buutsit puolestani sisään, ja hinta laskee, parempi niin.

IMG_4992_lr4.jpg

Kuva M/75-maihareista, joissa on sama pohjarakenne kuin saappaissa.

Saappaat ovat asiallisen tuntuista nahkaa, tehty parhaita suomalaisen kenkäteollisuuden perinteitä kunnioittaen. Saappaan päälliosa on ommeltu oletettavasti Goodyear welt-menetelmällä kiinni reunapalaan, joka on taas ommeltu nahkapohjaan, ja reunan ja nahkapohjan läpi vielä toiseen kertaan kulutuspinnaksi tarkoitettuun kumipohjaan. Tuplaommel tukevoittaa rakennetta ja kestää kovassakin käytössä. Hyvin huollettuna näistä ei pitäisi pohjien pettää, ja tosiaan mistään liimapohjaisesta nykykengästä ei nyt ole kyse.

IMG_5053_lr4.jpg

Kannassa on vajaan sentin paksu korkolappu, jotka voi vaihtaa tarvittaessa. Valmistajasta ja vuodesta riippuen korko on joko jotain kumimateriaalia tai sitten kerroksittaista nahkaa, olen nähnyt molempia. Nahkakorot ovat kiinni 13:lla naulalla, mutta tuskin muissakaan korkorakenteissa koron irtoaminen on ongelma armeijan käyttöön tarkoitetuissa kengissä. 

IMG_5051_lr4.jpg

Varvasosasto on nahkavuorattu, ja sisällä kengässä on nahkapohja. Käytän intin vanhoja sinisiä pohjallisia, jolloin sukka ei luista. Saapassukat tai jalkarätit ovat hyvät, itse en ole hiertymiä saanut. Lestin malli on tyyppiä ”suomalainen”, eli leveäteräiselle ja korkealle jalalle suunniteltu. Kantapääni ei ole erityisen leveä, mutta hyvin se on pysynyt paikallaan. Koska materiaalit ovat paksuja, niin kengätkin ovat suht painavat jalassa. Mistään kevyestä kengästä ei siis ole kyse.

11909228_1042516739114664_702961148_n.jpg

Olen rääpinyt menemään saappailla huonoissakin olosuhteissa, ja jalat ovat pysyneet aina kuivina sekä lämpiminä. Kenkiäni olen lankannut 11 vuoden ajan Bundeswehrin kenkälankilla, ja sillä jatketaan näidenkin kanssa. Hiihtämisestä innostuneelle nämäkin saappaat sopivat, sillä saappaissa on kannassa ura suksen siteitä varten.

Naisille tarkoitettuja nahkasaappaita on kaupat täynnä, mutta miesten saappaita on todella vaikea löytää. Nyt kun markkinoilla on kerrankin tarjolla kunnon tavaraa, niin armeijan saappaat ovat hyvä ja hengittävä vaihtoehto sekä metsään, maalle että kaupunkiin. Paksuilla sukilla ja hyvillä pohjallisilla talvellakaan ei tule kylmä.

IMG_5031_lr4.jpg

Bonuksena vielä lekasta tullut paketti, jonka vihertävästä sisällöstä kerron seuraavassa blogipostauksessani.

muoti trendit