Miniloma Långvikissa

Kuten mainitsinkin jo aiemmin, vietimme perjantaina Kideblogien syntymäpäiväjuhlaa Långvikissa, Kirkkonummella. Pitkän ja väsyttävän viikon päätteeksi matkustin lähijunissa istuskellen kohti Masalan asemaa, jolta sain autokyydin perille asti. Selviydyttyäni pehmeälle takapenkille asti, maalaismaisten maisemien vilistäessä ikkunan takana, sujahdin nopeasti rentoon viikonlopputunnelmaan.

Olin käynyt Långvikissa kerran aiemmin, joten osasin odottaa paikan tarjoavan yllätyksen sisään astuttaessa. (Edellisellä vierailullani tietoni perustuivat hotellin virtuaalikierrokseen, joka sekin on tosin varsin kattava.)

Långvikin rakennuksista, erityisesti ulkopuolesta on nähtävissä jossain määrin rakennusvuoden 1976 vaikutteet, mutta tiloja on sittemmin saneerattu laajasti, sekä majoitus-, kylpylä- ja yhteistilojen että ulkoalueiden osalta. Erityisesti hotellin aula- ja ravintolatilat ovat mielestäni onnistuneet; Niissä on sopivassa määrin pramea, muttei ollenkaan kylmä tunnelma.


Olen saanut Långvikin majoitusvaihtoehdoista kahden vierailuni aikana itse asiassa varsin kattavan kuvan, sillä majoituimme ensimmäisellä kerralla mieheni kanssa saunallisessa sviitissä ja tällä kerralla pääsin kurkistamaan kokoussviittiin sekä merinäköalalliseen huoneeseen. Kaikissa huoneissa on ollut tummansävyinen ja viihtyisä sisustus, rentoutumiseen ja oleiluun sopiva – ei mitenkään silmiinpistävä tai kikkaileva.
 
Edellisellä vierailullamme söimme aamiaisen hotellilla, mutta tutustuimme päivällisellä paikalliseen ravintolatarjontaan. Tällä kertaa pääsin maistelemaan hotellin oman ravintolan antimia kattavan maistelumenun muodossa. Yleensä olen ruoan suhteen aika varovainen: Otan ruoka-annoksia, joista tiedän niiden olevan varmasti hyviä ja täyttäviä.
 
Toisaalta silloin kun innostun kokeilemaan uusia asioita, haluaisin maistella kerralla monia erilaisia annoksia ja monen ruokalajin maistelumenu oli oikein hyvä kokemus juuri siinä mielessä. Ruoka oli erinomaista enkä joutunut kala-kasvissyöjänäkään tyytymään väkinäisiin korvausannoksiin, mitä valitettavasti tapahtuu aina silloin tällöin.
 
Aloitin vierailuni karistamalla kuluneen viikon kiireen porealtaassa rupatellen, höyrysaunassa makoillen ja ottamalla kirpakat löytyt perinteisessä saunassa. Erityisesti höyrysauna musiikkeineen ja vesisateineen oli rentouttava kokemus, sillä sain röhnöttää lauteella aivan ylhäisessä yksinäisyydessäni.
 

Hipsuttelin huoneeseen pukeutumaan, meikkaamaan ja nauttimaan siitä että sain kerrankin valmistautua illanviettoon ihan rauhassa.


Muhkeasti pedattu sänky kieltämättä piti melkoista seireeninlaulua taustalla ja olin useampaan otteeseen vähällä käpertyä unille sängyn pohjalle. Oli varmaankin hyvä, etten lähtenyt torkkulinjalle, sillä pariskuntareissullamme käytimme reilusti enimmän osan ajastamme nukkumalla univelkojamme pois.
 

Onneksi viehättävien bloggaajakollegoideni seura oli piristävää ja jaksoimme jutella, syödä sekä juoda puolille öin ennen kuin osa meistä suuntasi kohti kotia ja osa jäi viettämään yhteistä aikaa aamiaisen ja paikkaan tutustumisen merkeissä.

Juttua olisi riittänyt varmasti pidemmäksikin aikaa ja toivonkin että törmäilemme tulevan vuoden aikana, myös ennen seuraavia kekkereitä. Vaikka hajallaan pitkin Suomea kirjoittavat ihmiset voivat jakaa paljon arkeaan ja tunnelmiaan myös virtuaalisissa ”kahvihuoneissa” on kasvokkain turisemisessa oma tunnelmansa – semminkin jos siinä sivussa pääsee irroittautumaan arjesta hulppeissa puitteissa.

Olen viihtynyt Långvikissa hyvin sekä pariskunnan että naisporukkamme kesken ja menisin mielelläni myös uudelleen.Vilkaisinkin hintoja myöhempää kevättä silmällä pitäen ja huomasin, että yö kahdelle maksaa muun muassa helatorstain ja pääsiäisen tienoilla noin satasen, sisältäen aamiaiset ja kylpylän käytön. Kuten tapaan sanoa: Ei paha!

Kulttuuri Matkat Suosittelen Ajattelin tänään

Kevättä ilmassa, rinnassa ja päässä

Oi kevät ja hormonit. Niillä sanoilla on hyvä aloittaa. Mutta kyllähän tämä lisääntynyt valo ja luonnon herääminen saavat tällaisen keinotekoisilla hormoneilla tehoehkäistyn naisihmisenkin heräämään. Enkä ilmeisesti ole ainut: Yksi ystäväni kertoi kodinsisustus- ja vauvakuumeen iskevän aina keväisin ja toinen sanoi tunteiden olevan erityisen pinnalla aina kevätauringon ollessa kirkkaimmillaan.

Jälkimmäisen väitteen voin ainakin allekirjoittaa, sillä kotimatkalla Kideblogien yksivuotisjuhlista, meinasin pillahtaa blogiasioita Iinan kanssa ruotiessani itkuun, samoin kuin eräässä opiskeluihin liittyvässä tilanteessa, jossa puhuimme vanhemmuudesta. Lisäksi kaikki televisio-ohjelmien romanssit saavat minut nyyhkimään vuolaasti ja kirsikkana kakun päällä, netissä törmäämäni sitaatti vauvakroganeiden adoptoimisesta sai minut hihittelemään. (Nyt menee todella huonosti, tiedän!)

Kuutti on ollut kevätflunssan jälkimainingeissa edelleen hieman kipeä. Mies haki hänet eilen aikaisemmin päiväkodista ja tänään olemme lähinnä levänneet kotosalla. Muutaman asian hoitaminen on vaatinut pikaista ulkopyrähdystä ja sujautin vain parin minuutin mittaisen siirtymisen kunniaksi lapselle päähän trikoopipon, ensimmäistä kertaa tänä keväänä.

Saimme kaksi suloista pandapipoa kevättervehdyksenä Viljamin puodista ja hauskana yhteensattumana himo-ompelijana tunnettu Siperian Ella oli tehnyt Kuutille syntymäpäivälahjaksi paidan keltaisesta pandatrikoosta, josta toinen pipo on ommeltu. (Kuosiyhteensopivaa asua siis pukkaa!)

Ella kehui Viljamin puodin kankaat ja palvelun maasta taivaaseen asiasta keskustellessamme ja pitäähän kankaita sekä ompelun oheistarvikkeita elämäntapanaan shoppailevaa kaveria uskoa: Jos siis trikoopipot tai käsistään kätevämpien osalta kankaat ja napit kiinnostavat, puodissa on euron postikulujen tarjous voimassa tämän kuun loppuun.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Trendit