Loman viimeinen (hömppäys)päivä

Aloitetaan bloggaamiseen liittyvällä jutulla. Lapsikin on huomannut, että kamera käy usein ja roikkuu liikenteessä kaulassani alinomaan. Vähän aikaa sitten lapsi kysyi minua katsoessaan: ”Missä äidin kamera on?” ja yllä olevaa kuvaa räpsäistäessäni Kuutti totesi: ”Noniin, äiti kuvaa.” Koetan lohduttautua sillä, että voisi lapsi joutua kummallisemmassakin elinympäristössä kasvamaan.

Meillä oli eilen hömppäyspäivä. Kummitäti J laittoi viestiä ja kysyi loppiaissuunnitelmiamme. Muistelin ensin, ettei meillä olisi sellaisia, mutta sittemmin selvisi että olin luvannut veljelleni toimia hänen (ja kaverinsa) aikuisena tukena Helsingin reissussa. Sorvasimmekin päivän aikataulut niin että sain hoidettua sekä oman ystäväni näkemisen että veljen saattamisen määränpäähänsä.

Lähdimme liikenteeseen puolilta päivin. Veljeni oli ollut luonamme yökylässä ja koukkasimme vielä hänen kaverinsa mukaan matkaan. Junalla Helsinkiin matkustaessamme Kuutti nukahti rattaisiinsa. Lapsen hämmennys olikin suuri tämän herätessä Forumin yläkerrassa lastenvaateliikkeessä, jonne olin päätynyt erottuani pojista toistaiseksi ja odotellessani J:n viestiä, että he olisivat maisemissa.

Saatuani viestin palasin Rautatieasemalle ja seikkailimme metroasemia ylös ja alas rattaiden kanssa, selviten lopulta Kallioon asti hakemaan evästä ja leikittämään siinä sivussa hetkeksi erästä yli-innokasta villakoiraa. Lapsen päivän kohokohta taisi olla lopulta juurikin vinkulelun heitteleminen pitkin asuntoa sutivalle koiruudelle.

Matkamme jatkui Talvipuutarhaan, jossa nautimme eväistä ja vihreydestä. Lapsi ihmetteli karppeja suurella hartaudella ja kiskoi halulla osan salaatistani, velliä, mehua sekä banaania lounaaksi. Aikuisille riitti viihteeksi kasvien katselu ja keskenään höpöttäminen. Palatessamme takaisin viileään ja pimeään, seuraamme liittyi toinenkin ystäväni. Lähdimme kärräämään rattaita kohti keskustaa, rantaviivaa koristavia valoteoksia ihaillen ja kuulumisia päivittäen.

Koska aikaa oli edelleen jäljellä, kävimme kurkistamassa alennusmyyntejä Kampissa, lapsi viihdytti itseään Polarn O. Pyretin liikkeen junaradalla leikkien ja Punnitse & Säästä:n laareista kaivettuja kuivattuja ananaksia nakertaen. Lopuksi nappasin veljen kavereineen mukaani, hyvästelin ystäväni ja lähdin kolmen pojan kanssa takaisin kotikaupunkia kohti.

Täytyy todeta, että yllättävän hyvin Kuutti jaksoi mukana kaiken kaikkiaan, nuoresta iästään huolimatta; Lähdimmehän kotoa puolilta päivin ja palasimme kuuden jälkeen! (Harjoitus tekee kenties mestarin, ympäriinsä reissaamisessakin.)

Nappasin vielä kuivattuja viikunoita sekä muutaman erilaisen juuston kotiinviemisiksi – ydinkeskustan ruokakaupat kun olivat auki. Lapsen nukahdettua napostelimme tuomisiani sekä kaapeista löytynyttä hyytelöä ja suolakeksejä kynttilänvalossa. Saimme tuhottua myös pari lasillista hääpäiväksi ajatellusta kuohuviinipullosta, jota emme kummankin särkylääkekuurin vuoksi raaskineet tuolloin avata. Pikatreffit Norppalassa hoidettu onnistuneesti.

Lapsen, ystävien, veljen ja miehen kanssa vietettyä aikaa samassa päivässä – ei hassumpaa. 

P.S. Muistakaa arvonta!

VOIT SEURATA BLOGIA BLOGLOVINISSABLOGILISTALLAFACEBOOKISSAINSTAGRAMISSA JA PINTERESTISSÄ

 

Puheenaiheet Lasten tyyli Matkat Ajattelin tänään

Lasten kaupunki

Viimeisiä lomapäiviä vietiin ja lapsi alkoi osoittaa kotona levottomuuden merkkejä, joita säestivät orastavat kaksivuotisuhman kohtaukset. Pinnani alkoi kiristyä ja muistin, miksi hoitovapaan lopulla hermoni olivat ajoittain koetuksella. Päätinkin vaihtaa lapsen kanssa maisemaa, mikä yleensä laukaisee tylsistymiskiukuttelun.

Sain vanhempani ja veljeni suostuteltua mukaan ja suuntasimme kohti Helsinkiä. Kohteenamme oli Sederholmin talo, johon Helsingin kaupunginmuseo tiivisti vuonna 2010 Lastenmuseon ja Koulumuseon parhaita paloja.

Sederhomin talo on nykyään Lasten kaupunki, jossa lapset viihtyisivät kaikesta päätellen ihan kokonaisen päivänkin. Isäni elätteli ilmeisesti toiveita hieman lyhyemmästä pyörähdyksestä; Hän ei nimittäin tainnut tietää, miten paljon lapsille löytyy tutkittavaa, leikittävää ja kokeiltavaa pelkän katselemisen sijaan. Harhakuvat taisivat karista (ainakin itseltäni) siinä vaiheessa, kun eräs nainen puki lapselle kenkiä eteisessä ja lapsi ulisi leikkien jääneen kesken. Nainen totesi heidän viettäneen museossa kaksi ja puoli tuntia eikä ruoka-aikaa voisi enää siirtää.

Väittäisinkin käyntimme perusteella Lasten kaupungin kuvauksen ”Uudenlainen koko perheen museo, joka kutsuu tutustumaan Helsingin menneisyyteen elämyksellisesti omin käsin” pitävän paikkansa erinomaisesti!

Lasten kaupungin alakerrassa astutuimme sisään 1700-luvun Helsinkiin. Löytyi kauppalaivaa maustesäkkeineen, suutarin pajaa kenkämalleineen, hevoskärryjä ja kauppa, jonka ruoat hämmensivät lasta aidolla ulkonäöllään. Kaikkea sai tutkia, nostella, pyöritellä ja tietenkin leikkiä.

Yläkerrasta löytyi 1930-luvun kansakoulun luokkahuone koulutauluineen, esine- ja kuvanäyttely helsinkilästen lasten elämästä ja harrastuksista sekä vitriinikaupalla erilaisia leikkiajoneuvoja, joita lapset ihmettelivät nenä kiinni laseissa, tiiviissä rivissä napottaen.

Yläkerran huoneista yksi oli täynnä nukkekoteja, osa vitriineissään, mutta monilla sai myös leikkiä. Kuutti veti ukkinsa yhden nukkekodin luokse ja osoitti taloa sanoen: ”Ukki soittaa”. Nukkekodissa oli kuin olikin pienen pieni piano. Nukkekodit olisivat jaksaneet kiinnostaa pitkäänkin, menimme vain niiden luokse viimeisinä ja nälkä alkoi painaa koko seuruettamme, joten leikkiaika nukkejen parissa jäi lyhyeksi.

Yläkerran käytävän päästä pääsi 70-luvun mummolaan, jossa lapsi tutki kiinnostuneena keittiön kaappeja, sovitti pörrötupsutohveleita, ihmetteli ufon muotoista ilmankostutinta, kasettisoitinta ja mikroaaltouunia pienempää televisiota. Museomummoa tai -vaaria emme, harmillista kyllä, päässeet jututtamaan heidän muistoistaan, sillä he ovat paikalla vain viikonloppuisin.

Sanoisin Lasten kaupungissa riittävän eri tasoista ihmeteltävää eri ikäisille lapsille pikkutaaperosta aina pitkälle kouluikään. Leikkiin ja eläytymiseen löytyy rooliasuja ja materiaalia, jonka päälle Kuutti ei esimerkiksi vielä niinkään ymmärtänyt. Ja tarjoaahan museo myös aikuisille mahdollisuuden sukeltaa omaan lapsuuteensa tuttujen lelujen, esineiden tai musiikin kautta.

”Kaikkia yhdistää lapsuus, joka yksillä on kaukana menneessä, toisilla tässä ja nyt. Lasten kaupunki kannustaa jakamaan lapsuuden kokemukset yli sukupolvien.”

Kivaa oli! Kuka lähtisi meidän kanssa piipahatamaan pian uudestaan?

Lasten kaupunkiin on vapaa pääsy. Lastenvaunuille on ulkona oma katos, (sisälle vaunut eivät mahtuisikaan).

VOIT SEURATA BLOGIA BLOGLOVINISSABLOGILISTALLAFACEBOOKISSAINSTAGRAMISSA JA PINTERESTISSÄ

 

Hyvinvointi Mieli Lasten tyyli Ajattelin tänään