Viholliseni viisaudenhammas

Varoitus: Älä lue, jos hampaiden hoitoon liittyvät asiat ällöttävät!

Olin tänään hammaslääkäripäivystyksessä. Ai miksi? (Siis sen lisäksi, että olen viimeksi käynyt hammastarkastuksessa joskus viime vuosikymmenen puolivälissä.) Perjantai-iltana toiseen yläviisaudenhampaaseeni, joka oli ollut tuloillaan jo pidempään, iski tiukka särky. Lauantai-iltaan mennessä toinen puoli kasvoistani oli turvoksissa, ientä ja nielua särki ja poski oli kosketusarka.

Koska Keravalla ei pääse hammaslääkäriin edes päivistyasioissa viikonloppuisin, päätin aloittaa omatoimisesti tulehduskipulääkekuurin, joka laskikin turvotuksen ja teki elämästä siedettävämpää ja mahdollisti syömisen sekä suun avaamisen edes puoliksi. Maanantaiaamun kunniaksi olinkin jonossa heti ilmoittautumisen alettua kello kahdeksan. Tuttujen kokemuksista viisastuneena ihan fyysisesti paikan päällä enkä puhelinlinjoilla kiroillen.

Viisaudenhammas, tuo vihulainen, josta näkyi ikenen yläpuolelle vain muutama hassu palanen ja jota oli lähes mahdoton pestä syrjäisessä sopukassaan, oli alkanut muhia oikein toden teolla. Hammaslääkäri tökki suuta tovin ja totesi että parasta on kiskoa koko roska irti. Ja niin tehtiin. Ensin rapsuteltiin hammasta esiin, heiluteltiin reippaanpuoleisesti pihdeillä ja lopuksi kaivettiin posken sisään kasvanut hampaankulma irti. Hampaan mukana sain pieneen pussiin myös palan suun ihoa. Että hyvää ruokahalua sitten vaan.

Tänään ei siis mennä crossaamaan, saunaan tai juoda kuumia juomia. Nähtäväksi jää, millaisissa säryissä lähden huomenna hääpäivän viettoon…

Kuvituskuvissa edustavat tänään irti napattu viisaudenhammas sekä joskus lukioaikana irrotettu alaleuan vastaava yksilö. Hampaista huomannee, kumpi niistä oli ehtinyt muhimaan huonokuntoisena ikenessään?

 

Hyvinvointi Hyvä olo Terveys

Uudenvuoden treenilupauksia ja -tarvikkeita?

Tänään on ilmeisen materialistinen postauspäivä, mutta kun…
Eräässä alevinkkipostauksessa kommentoitiin, että voisin vinkata blogissa vaikkapa Elloksen alennuksista ja ajattelin vastata pyyntöön saman tien. Elloksella on nimittäin tarjous, jolla saa -30% pois alennetuista hinnoista ja joka on voimassa enää tänään. (Tarjousnumero: 285757)

Monet elvyttävät tai aloittavat urheiluharrastustaan uuden vuoden kunniaksi tai jouluähkyn taltuttamiseksi. Usein uudelleen virinnyttä urheiluinnostusta tekee mieli tukea oikean kokoisilla, teknisesti hyvin toimivilla tai vain kivan näköisillä treenivaatteilla. Teinkin pari urheiluvaatekollaasia, joista käy ilmi, että hyviksi todettujen urheilumerkkienkin tuotteita saa kohtuulliseen hintaan kun väijyy alennuksia.

Tähän täytyy kyllä todeta, että oman kokemukseni mukaan kunnollisia juoksukenkiä, -housuja ja -takkeja sekä tietenkin isotissisen kannalta ensisijaisen tärkeitä, hyviä urheilurintaliivejä lukuunottamatta ihan halpaketjutopeilla ja -pöksyilläkin pääsee pitkälle.

Ja jos omat urheiluvaatteet ovat kunnossa tai niille ei ole käyttöä, lisäalennusta voi toki käyttää vaikkapa lasten alennushintaisiin ulkovaatteisiin tai -kenkiin… tai muuhun vastaavaan, joka maksaa normaalisti hieman enemmän kuin sielu sietää.

VOIT SEURATA BLOGIA BLOGLOVINISSABLOGILISTALLAFACEBOOKISSAINSTAGRAMISSA JA PINTERESTISSÄ

 

Puheenaiheet Raha Uutiset ja yhteiskunta Trendit