Linnunradan käsikirja leppoisiin jouluvalmisteluihin

Oletko the jouluihminen? Nautitko piparitaikinan piperryksestä, lahjanarujen näperryksestä, kuusenkoristeiden kaivelusta varaston viimeisessä nurkassa ja suursiivouksesta kaappien sisäpuolella? Haluatko hössöttää keskitalven juhlaa kaksi kuukautta etukäteen, ja viettää aattoa edeltävän viikon kauppajonossa hikikarpalot otsalla ja stressikäyrä katossa?

En minäkään.

Siispä otan iisisti, rennosti, lunkisti ja leppoisasti. Ja siinä sivussa suoritan joulua juuri sen verran, kuin sopivalta tuntuu. Kuluneen viikonlopun perusteella koen perustelluksi myös jakaa vinkkini erinomaisesti toteutuneisiin jouluvalmisteluihin. Kymmenen kohdan listan saa ottaa juuri niin vakavasti kuin kunkin sisällä mutiseva totinen tonttu vaatii.

DSC_0725.jpg

1. Tiivistä jouluvalmistelut tiukkaan pakettiin. Valitse esimerkiksi viimeinen lauantai-iltapäivä ennen aattoa, ja keskitä kaikki siihen. Se, mikä jää tekemättä, jääköön tekemättä.

Erityisohje: Juhli edellisenä iltana firman pikkujouluja aamuviiteen, jolloin olo on ostoksille lähtiessä juuri sopivan höveli ja hulvaton.

2. Suunnittele lahjaostokset tarkasti. Vain lapset kaipaavat tavaraa, aikuisille voi antaa palvelun tai halauksen. Ihaile suunnitelmaasi esimerkiksi tunnin mittaiseksi venähtävällä kahvitauolla.

DSC_0709.jpg

3. Pukeudu jouluruuhkaan oikein! Päälle pellavainen paita ja päähineeksi zeniläinen mentaliteetti. Jätä lakki ja hanskat kotiin, valitse takki joka aukeaa sekunnissa. Laukuksi olkahihnallinen malli tai Tampereella täysin mahdollinen junttilook eli rahat taskuihin ja kädet täysin vapaiksi. Myhäile tyytyväisenä kirjakaupan läpi kiemurtelevassa jonossa, se hieltä haiseva et ole ainakaan sinä.

4. Usko joulunajan johdatukseen. Jos myyjä kysyy tarvitsetko apua, kerro lahjansaajan speksit ja kävele perässä kassalle. Vuoden paras lastenkirja on taatusti näkyvästi esillä, marketissa vauvanuket ovat juuri sopivasti -30% alennuksessa. Huom! Valitse vain kauppoja, joissa on paketointipalvelu. Ja jos lahjanarujen kanssa sekoilevat babushkat eivät ole aivan oman osaamisensa huipulla, katsele kattoon ja ole välittämättä. Viisivuotiasta ei kiinnosta pätkääkään, miltä paketti näyttää. Ja jos haluat täydellisesti yhteensopivan pakettikollaasin kuusen alle, juhli joulusi yksin Instagramissa.

DSC_0715.jpg

5. Kuuntele marttoja, ja siivoa kaappisi vain jos aiot viettää joulusi siellä. Tämä on hei se hämärin vuodenaika – ja suklaalla voi harhauttaa anopinkin pois yläpölyistä. Jos budjetti sen sallii, anna itsellesi lahjaksi kotisiivous. Singahda ulos ovesta kun imuri alkaa hurista, piipahda ostoskassiesi kanssa kotona juuri siinä vaiheessa kun siivooja tiskaa hellannuppeja (oh my) ja palaa kauppakierrokselta raikkaaseen kotiin. Hämmästele sileää lattiaa ja peilikuvaasi tiskialtaassa.

DSC_0713.jpg

DSC_0721.jpg

DSC_0722.jpg

6. Kanna kotiin kuusipuu, oi kuusipuu. Se tuo joulun tuoksua, vaikka majailisi koristeitta ja jalatta keittiön nurkassa kartonkiroskavuoren vieressä. (Tämä olkoon se work in progress -osuus, kyllä tuo tuosta vielä olohuoneeseen ja juhla-asuun etenee.

 

Kas näin! Lahjat hankittu ja paketoitu, koti siivottu ja kuusikin (puoli)valmiina. Jaa että missäkö ruoat, vieraat, menyykortit ja muut valmistelut? Toisten hoteissa! Jatketaanpa siis vielä hieman.

 

7. Matkaa jouluksi mummille, kummille, kauas kotoa tai vaihtoehtoisesti käperry oman perheen keskuuteen. Unohda täydellisyyden tavoittelu, osta vain tarpeeksi graavilohta ja vähän liikaa makeisia. Jos kuljet julkisilla, valitse matkustuspäiväksi jouluaatto: konduktööri saattaa tarjota konvehteja, viereisellä penkillä on tilaa ja tunnelma on sopivan rauhaisa.

8. Luota julkisten palveluiden ja henkitoreissaan viruvan hyvinvointiyhteiskunnan voimaan myös jouluvalmisteluissa. Päiväkodissa leivotaan pipareita, askarrellaan tonttuja ja lauletaan kaikki ne kirotut porsasviisut, joita et ehkä itse ihan joka päivä jaksaisi hoilata.

DSC_0706.jpg

Ja koska jouluna(kaan) ei pidä pyrkiä täyteen kymppiin, jätetään tämä vinkkilistakin vajaaksi. Viimeisenä kajahtakoon se kaikista tärkein.

9. Toivota itsellesi hyvää joulua. Nauti juuri siitä, mistä haluat. Osta lahja myös itsellesi, punaa kynnet ja huulet jouluisiksi ja muista hymyillä. Halaa läheisiä, hengähdä hetkeksi, nosta jalat ylös ja joulumieli vielä ylemmäs.

Ihanaa joulunodotusta!

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Ajattelin tänään

Mitä minulle kuuluu?

Hyvää. Hymyjä, hykerryttäviä hetkiä ja hyvyyden tunnetta.

IMG_0373.jpg

Olipa vaikea vastata kun kaveri kysyi että mitä kuuluu, totesi toverini viikko sitten, kun kävelimme pikkutunneilla pikkujouluista kaupungin halki kotiin. Mitähän mulle oikein kuuluu?

Itsekin myönnän miettineeni, mitä moiseen kevyeen kysymykseen juuri tuona iltana vastaisin. Ettei suusta vain lipsahtaisi sataprosenttisen mitäänsanomattomia mitäs tässiä tai ei kai tässä kummempia. Tuollainen toteamus kun voisi antaa ymmärtää, että päivät toistavat toisiaan merkityksettöminä, ettei mikään oikein tunnu mitenkään erityiseltä. Ettei kuulu mitään, kuten esikoiseni taaperoisena kailotti kirmatessaan kotona kuulosuojaimet päässään.

Kun itse asiassa nyt kuuluu kaikenlaista. Ja siis nimenomaan sitä hyvää. Oikeinkin hyvää, kiitos vain.

Alkuviikosta, kun palasin lounastreffeiltä toimistokollegan kanssa, odotti työpisteelläni työsopimukseksi nimetty paperi. Vuoden viimeiseen asti voimassa oleva nykyinen saa jatkoa, siispä pysyttelen myös tulevana vuonna tiukasti it-kuplan sisäpuolella ja koetan omalla henkosellani puhaltaa sitä vielä hieman suuremmaksi. Ennen sitä yritän selvitä elossa elämäni ensimmäisistä firman pikkujouluista (jotka järjestin itse, mitenkäs muutenkaan).

Uraputkilossani on avautunut myös monenlaisia muita mahdollisuuksia, joita toivon saavani sulateltua samaan aikaan joulusuklaiden ja graavilohiövereiden kanssa. Jotakin on kai viimeisen vuoden aikana tapahtunut, kun juuri minulta pyydetään löyhästi tieteellistä blogikirjoitusta (ajattelin ymmärtää löyhän niin, että saan olla hauska ilman lähdeviitettä), nykyaikaista cv-koulutusta työnhakijoille ja apua verkkosivujen suunnitteluun. Jollakin akateemiseen pilveen kadonneella kolmannella kädellä pitäisi tekaista tutkimussuunnitelmakin, jos hajamieliset haaveeni jatko-opinnoista aikovat joskus käydä todeksi.

Hajanaisen mielen selitykseksi voisin tarjoilla hektisiksi kääntyneitä työviikkoja, jotka vuoden viimeisinä tarkoittavat kaiken pakettiin sullomista ja oman to do -listan hännillä roikkuneiden rippeiden leipomista yliruksattavaan muotoon. Voisin myös voivotella kuluttavaa lapsiarkea, joka tuo eteiseen hiekkaa ja silmäkulmien maisemiin yhä vain uusia joenuomia. Pimeääkin on, oi voi.

Yhtä en syytä, ja se on joulu: panostukseni valon juhlaan on tähän asti ollut täysi nolla (jos joulukuun ensimmäisenä paniikkiratkaisuna ostettua muovailuvahajoulukalenteria tai Tallipihan karusellia pyörittävän miehen taskuihin kannettuja kaksieurosia ei lasketa). Kovin paljoa en ajatellut joulua hössöttää tai tössöttää, taitaa tuo tulla vähemmälläkin. Kruunasin vieläpä porvarillisen keski-ikäisyyteni tilaamalla itselleni joululahjaksi kotisiivouksen (!!) – tuon neljän tunnin kotoapoistumispakon aikana ajattelin sitten suorittaa vaadittavat toimenpiteet varsinaista joulua varten, eli kotiutan kirjakaupasta muutaman paketin muksuille, nappaan päiväkodin kahvihuoneeseen mutusteltavan muiston ja ostan isälleni vähän paremman viinipullon.

Se, mikä tässä ihan oikeasti on saanut ajatuksia ajelehtimaan ja keskittymiskyvyn herpaantumaan, lienee muikeana mainostamani deittisovelluksen syytä. Hapuilua, tapailua, leikkipuiston aitaan kahden kahvimukin kanssa nojailua. Jos minua nimitetään tämän talven valoviikoiksi, on vähän vaikea olla hymyilemättä.

Niin että jos joku kysyisi mitä kuuluu, tämän kaiken kertoisin. Ja laittaisin muutaman huutomerkin perään.

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään