Witness me!

Lojuin viikonlopun viimeisenä päivänä sohvalla, kuuntelin sadekuurojen ropinaa ja tutkailin treffiseuralaisen kanssa päivän elokuvatarjontaa. Hän oli jo aiemmin yrittänyt mainostaa uutta Mad Maxiä – jolloin minun mielikuviini tuli lähinnä välähdys Mel Gibsonista liian tiukassa nahka-asussa ampumassa erinäisillä pössyköillä (joiden speksejä en tiedä) ja törmäilemässä ajoneuvollaan (jonka speksejä en tiedä senkään vertaa) niin, että yksityisautoilua vastustavaa viherpiiperöä ja katujen kunnossapidosta osansa saavaa veronmaksajaa hirvittää.

Noh, sain kuulla että elokuvasarjan uusin tulokas, Mad Max: Fury Road ei pitäisi sisällään Gibsonia. Ja että raina oli saanut täydet tähdet elokuvakriitikolta. Päätin olla kohtalaisen kiva tyttökaveri, ostin pussillisen irtokarkkia ja asetuin avoimin mielin elokuvateatterin saliin aika monen pojankoltiaisen ja muutaman muun paikalle pakotetun naispuolisen deitin kanssa.

Sitten: BOOM.

Mad-Max-Fury-Road-lovely-day.jpg

Jos uutta Mad Maxiä pitäisi kuvata yhdellä sanalla, olisi se ehkä hullu. Elokuva koostuu käytännössä kahdesta takaa-ajosta, eikä juonen seuraamiseksi tarvitse olla erityisen etevä. Kaksituntinen on täynnä ryminää, räiskettä, kaahailevia sota-ajokkeja ja räjähteleviä rekkoja. On vauhtia, vaaraa, pölyä, verta, hikeä, bensaa – ja äidinmaitoa. On mutantteja, kääpiöitä, koneilla kyllästettyjä semi-ihmisiä ja imetysautomaatteina toimivia naisorjia. On huikeita maisemia (tai oikeastaan niiden puutetta – vain autiota aavikkoa) ja ääniraita, joka pitää otteessaan.

On kaikkea äärimmäisen järkevää, kuten sotakulkueen keulassa sähkökitaraa soittava heppu.

Vähäsanainen Max jää väistämättä statistiksi, kun elokuvan päätähteys annetaan vahvoille naisille. On yksikätisenä, naama mustattuna ja hiukset kynittynäkin seksiä tihkuva Charlize Theron ja tämän pelastettavina olevat viattomat vaimot. On moottoripyörillä päristelevät supermummot, jotka tekevät seniorikansalaisesta uskottavan action-sankarin.

City-vihreä löytää leffasta ihailtavan määrän yhteiskuntakritiikkiä ja feminismiä, ja yksinvaltiaan säännöstelemä Aqua Cola oli suoruudessaan suorastaan hulvaton heitto. Anarkisti-exäni toteaisi varmasti sen, että tuota on lähivuosikymmeninä luvassa, kun öljy loppuu ja luonnonvarat ovat harvojen hullujen vallassa.

ap_film_review-mad_max__fury_road_72968740.jpg

Eniten omia tunteitani elokuvassa herättelivät kuitenkin huomionhakuiset ja hyväksyntää kaipaavat puoli-ihmiset, kalmanvalkeat ja varaosilla varustetut war boyt, jotka taistelevat paikasta suuren johtajan valokeilassa ja ikuisesta taivaspaikasta Valhallassa. Yhteyttä islamistiterroristien itsemurhaiskuihin ei voi välttää, kun keskenkasvuiset sotapojat uhraavat itsensä suuremman tarkoituksen nimissä. Kepeämmälläkin mielellä voi nuorukaisten rällästystä seurata: jos tulisi maailmanloppu ja jäljelle jäisi vain amiksen autopuoli, näky olisi varmaan just tollasta.

(Ja mikä olisikaan sopivampaa, kuin autokoulussa ikäkriiseilevän poikakaverin ensimmäinen ajotunti leffatreffejä seuraavana päivänä. Omissa kuvitelmissani hän kaahasi harjoitteluparkkipaikalta kaasu pohjassa huutaen Witness me!, sylki polttoainetta bensatankkiin ja spreijasi suunsa kromisuihkeella. Mihin ajo-opettaja totesi lakonisesti Mediocre.)

Yhteen elokuvaan on saatu upotettua järjetön määrä rahaa, ja onneksi se myös näkyy. Yhden älyttömän kaahailukohtauksen jälkeen tulee toinen, aseet tai autot eivät lopu kesken. Puhumisen sijaan painitaan, ruhot runnoutuvat renkaiden alle ja lopussa irtoaa yksi naamakin old school- tyyliin. Ja vaikka räjähtävä toiminta on ehkä inhokkini elokuvagenreistä, olin parituntisen ajan kutakuinkin liimautunut penkkiini ja osa karkeistakin jäi syömättä.

Siispä. Naiset. Menkää katsomaan Mad Max: Fury Road. Se on oikeasti aika hullun hyvä. Siitä voi tykätä, vaikka joutuisi kuiskaten kysymään ”mikä on V8” tai vaikkei silleen niinku oikeasti yhtään tykkäisi väkivallasta.

Kulttuuri Leffat ja sarjat

Kesäpisamat, korkeat korot ja muutama muu pieni ilo

Heittäydyin eilen laiskan aamun jatkeeksi kauppakeskuksen loppualehumuun, ostin kesän juhlia varten kengät joilla kasvan pidemmäksi kuin koskaan. Nythän sä olet melkein normaalipituinen, totesi tuleva avec kun testasin korkojen käyttömukavuutta pussaustilanteessa. Vielä vähän arvon, tohdinko pitää nämä kaunokaiset vai palaanko häntä horjuvien koipien välissä kauppaan ja valitsen sittenkin ne puolta matalammat ja turvallisemman tuntuiset vaaleanpunaiset popot. Mekko odottaa jo hääjuhlallisuuksia, ja kyllä, voisin nyt naamioitua verhoihini varsin helposti.

IMG_9476.JPG

IMG_9480.JPG

IMG_9513.JPG

IMG_9512.JPG

Eilen vein paitsi tilin hälytystilaan, myös äidin uuden kaverin pizzalle. Kävelimme kylpylältä tihkusateessa kotiin, minä lainasin ritarilta hupparia. Sitten istuimme koko illan parvekkeella puolikuplivan viinin voimalla. Puhuimme pornosta ja politiikasta, taisimme jossain kohtaa vähän pussaillakin. Nyt tuo tuolla selän takana sohvalla tuijottaa, kun maalailen kevyestä deittailustamme tällaista höpönpöpönromanttista kiiltokuvaa kaikelle kansalle.

Minä nimittäin heräsin tänään onnellisena.

Vieressä nukkui yksi aamu-uninen, pää oli vähän hattarainen edellisillan viinin jäljiltä. Ulkona kirkui tuttu lokkikuoro, aurinko yritti hetken tunkeutua kaihtimien välistä sisään kunnes luovutti sadepilvien tieltä. Eilen opin, että voin ennustaa tulevaa säätä myös parvekkeelta näkyvän Näsinneulan värivalojen avulla. (Juuri nyt: yksi keltainen ja kaksi vihreää, eli semipaskaa sadesäätä tiedossa.)

Hiippailin kylppärin kautta keittiöön, pistin matkalla päälleni kolmen euron alerekistä löytyneen kesäpaitulin joka antaa juuri oikean lomakeveyden koko kehoon. Laitoin kananmunat kiehumaan ja kahvin tippumaan, herätin naapurit surruuttamalla smoothieta ja katoin pöytään kaksi lautasta. Herätin aamu-unisen, jaoimme lehden, nauroin jälleen kerran tekstiviestipalstan nimimerkille Hämmästyneenä todennut. Kiistelimme suklaakekseistä ja anarkisteista, käsi kosketti ohimennen kylkeäni keittiössä.

IMG_9565.jpg

Ehkä pari senttiä mukavuusalueen ylittävillä koroilla oppii kävelemään, ihan niinkuin tässä elämässä muutenkin. Harjoittelemalla ja horjumalla saa pään pystyyn, ryhdin suoraksi ja oppii olemaan onnellinen. Kompastumisen uhalla minä otan kaiken irti niistä pienistä iloista, joita päiviini annetaan. Sääreni eivät rusketu mutta olkapääni ovat pisamaiset, huomenna hoidan taas yksin lapsiani mutta tänään saan loikoilla lämpimässä kainalossa, ulkona sataa mutta onhan minulla tässä tämä katto.

Viikonloppuun änkeytyi useampi pienen ilon hetki. Pidän kiinni niistä, tarraudun tuokioihin, makustelen minuutteja. Kun tulevasta ei tiedä ja koko elämän kattava kuva puuttuu, parhaita ovat hetket. Vaatii kai taitoa iloita pienistä, tehdä sekunneista kokoaan suurempia. Huomata kaikki nuo pisamat, ennen kuin ne syksyn tullen taas katoavat.

IMG_9509.JPG

Ja jos näillä koroilla vielä kaadun, tuntuu sekin ainakin joltain.
(Ainakin jos teen sen hääpuheen päätteeksi.)

Muoti Rakkaus Ajattelin tänään Ostokset