Kaksi lasta, kaksi viikkoa, kaksitoista kuvaa

Kuluneet kaksi viikkoa ovat täyttyneet kesästä, lapsista, kesäisistä lapsista.

IMG_9283.JPG

IMG_9232.JPG

IMG_9227.JPG

Yhden viikon vietimme maalla mummilassa, ja sattumalta tähtäsimme lomasemme kotomaan toistaiseksi ainoaan hellejaksoon. Pirpanat kirmasivat paljasvarpain pitkin pihamaata, minä laahustin perässä hellemekko päällä ja kolatölkki kädessä kolmenkymmenen asteen lempeässä lämmössä. Viikon ruokavalio koostui lähinnä grillimakkarasta ja jäätelöstä, suositukset ylittävä annostus saatiin ties mistä muistakin ainesosista kun hanelihokelia piti ripotella mummin mannapuuron päälle aamuin illoin.

Kävimme turistivisiitillä Porvoossa, naapurikunnan galleriakahvilassa kahden euron pavlovalla ja serkkuseurassa mökillä. Kuopus molskahti laiturilta järveen, esikoinen viihdytti itseään ja muita solkottamalla automatkojen ajan Tatua ja Patua kannesta kanteen. Minä otin lisähikeä pintaan lenkkipolulla ja keräsin iltakävelyllä pohkeenpaksuisen ketokukkakimpun. Hukutin turhat ajatukset ruohonleikkurin pärinään ja odotin (turhaan) koko viikon, että talon edustan tietyöt etenisivät siihen vaiheeseen, johon liittyy kuuma asfaltti ja paidattomat ruskettuneet työmiehet. Join liikaa kahvia ja söin liikaa suklaata, lykkäsin kropan kesäkuntokuuria taas vähän eteenpäin.

Vaikka itse otin ajoittain vähän liikaakin kierroksia lähipiirin läsnäolosta, siitä yhdestä pääni ympärillä jatkuvasti pörränneestä paarmasta ja kylänraitin kuulumisista, nauttivat lapset maalaiselämästä aivan valtavasti. Leikkimökin ovi kävi jatkuvasti, kuopus suunnilleen asui keinussa ottamassa itte vauhtia ja haisteli kaikki pihapiirin kukkaset läpi. Taako tätä tuokkuttaa, kysyi hän, ja tunki sitten naamansa isoäidin istutuksiin. Esikoisen kanssa kävelimme kaatosateessa läheisen pellon laitaan ihastelemaan ihka elävää kurkea ja perehdyimme kangaspuiden anatomiaan. Minä kuljin samassa vaatekerrassa päivästä toiseen, käytin kuorintavoiteena aurinkorasvan ja hiekan sekoitusta ja harvensin rituaalinomaisesti brezneviläisiksi pärähtäneet kulmakarvat vasta viimeisenä iltana ennen kotiinpaluuta.

IMG_9217.JPG

IMG_9313.JPG

Maanantaina palasimme kaupunkiin, syöksyimme suin päin kaivattuun city-elämään sushilounaalla ja otimme viimeisetkin tehot irti lämpimästä jaksosta parvekkeen ilta-auringossa. Tiistaihin mahtui ystäviä, tuttavia, työsopimuksen allekirjoitus ja kahvittelua sen kunniaksi. Eilen sitten otimme varhaisen junan kohti eksoottisempia eläimiä ja matkasimme pääkaupunkiin. Kummiseurassa kiersimme Korkeasaaren ympäri, eikä viisivuotiaan innostus laantunut edes paluumatkan apinahäkkiä muistuttaneessa leikkivaunussa. Parasta olivat puolivillit riikinkukot ja hassut hapinat, ja tänään eläinkirjaa on luettu uudella intensiteetillä ja kahdella kasvanut pehmoeläinpesue on aseteltu kartan kanssa eläintarhaksi. (Tiesittekö muuten te, että leijonat tappavat leopardeja tai että orangit kohtaavat toisiaan vain paritellakseen? Minäkin tiedän nyt.)

IMG_9353.JPG

Lasten kesämielen seuraaminen ja lomatunnelman aistiminen on ollut varsin terapeuttista. Heitä ei haittaa sade eikä paiste, koska ny on hetä. He saattavat nukkua aamulla kymmeneen tai kömpiä sänkyyn hiekkaisin varpain. Heitä ei hetkauta hiestä märät niskakiehkurat tai polvitaipeisiin pakkautuva aurinkovoide. He eivät mieti että mitäs sitten syksyllä tai kuinkahan perintö jaetaan tai muistinkohan pakata kortisonivoiteen. He vain elävät, ihan kuin Muumipapan muistelema Juksu.

Minä osaan nostaa kädet ylös kun en kykene ja jalat ylös jos en jaksa, mutta päänsisäistä surinaa on vaikea pysäyttää. Mietin aina jotain. Töitä, poikia, arkea, juhlaa. Kodinsisustusta tai Kreikkaa, menneitä mahdollisuuksia tai tulevaisuuden tuntematonta. Yhtenä hetkenä kaipaan sitä ydintä, jonka kanssa voisi mennä Särkänniemeen tai ostaa perhelipun museoon. Sitten muistan ihanat kummit, jotka ovat tarpeeksi huikeita lähteäkseen sadepäivänä töllistelemään pesässään piileskeleviä kissapetoja. Tai sen tyypin, joka saattaa silloin tällöin löytyä kotisohvalta kun lapset ovat nukahtaneet ja jolta saa niskahieronnan ilman isompaa vihjailua.

IMG_9259.JPG

IMG_9298.JPG

Kaksi viikkoa lomamoodia ja kaksi lasta ympäri vuorokauden kutakuinkin iholla näkyy kuitenkin paitsi kauniina kuvina, myös päänupissa. En jaksaisi enää yhtään tappeluksi yltyvää nukutusta, yöllä unilelukriisin saavaa kaksivuotiasta tai aamun angstilla aloittavaa viisivuotiasta, joka on oppinut sellaisia hurmaavia vastalauseita kuten älä ole naulettava. Sitten taas, kun siirrän katsettani omasta kaksikostani niihin leikkivaunuissa ja -puistoissa vastaantuleviin tuuppiviin tornadoihin, tunnen olevani sekä onnekas että onnistunut. Ja kun ilta-auringon paistaessa iltapalapöytään katselen omieni yhteisiä kikatuksia kameran etsimen kautta, tunnen suurinta mahdollista rakkautta.

– Hinä hykkään tinutta äiti.
– Ja minä tykkään teistä molemmista.
– Minä tykkään eläimistä.

IMG_9375.JPG

IMG_9379.JPG

IMG_9404.JPG

IMG_9409.JPG

Nyt suloiset sisarukset uinuvat kerrossängyssään, otsahiukset hikisinä. Huomenna sanotaan taas heipat viikonlopun ajaksi ja lähetetään lapsoset ihmeellisten kuulumisten (”heinona höi hinut!” tai ”leijonat syövät leopardeja!”) kera isän hoiviin. Sen seuraavan, viidennentoista yön minä aion nukkua sikeästi, pää Tempur-tyynyyn painautuneena ja kuolavana oikeaa poskea pitkin valuen – ilman hyttysenpistojen välimaastoon mustelmia nakuttavia kyynär- tai kantapäitä. Ja herään ilman noita höpönaamoja, joista toinen ilmoittaa aamulla ensitöikseen olevansa albatrossi ja toinen kuikkaa tinulle, hinä hakattan tinua äiti.

Suhteet Ystävät ja perhe Lasten tyyli Matkat

Viisvee

Esikoisestani tuli tänään viisivuotias.

viisvee3.jpg

Yllätimme poikasen aamulla lahja-arsenaalilla, yllätyin siitä miten luontevasti kiitos kajahti ilmoille onnittelun jälkeen (päiväkodin tapakasvatuksen ansiota?) ja samalla koitin saada uutta kirjaansa hiukset silmillä tutkivasta lapsesta virallisen syntymäpäiväpotretin. Myöhemmin päivällä juhlahumuun saapuivat kauan odotetut kaverit ja kymmenkunta tärkeää aikuista. Kummit, mummit, naapurit ja varamummot vuorottelivat kahvipöydässä lapsilauman kanssa, kakku oli parasta ikinä ja kynttilätkin sammuivat viidennellä puhalluksella. Päivänsankarin toivetta muumimaisista lahjoista oli kuunneltu, ja kirjahyllyssämme on nyt varsin vaikuttava Tove Jansson -osasto. Lapset leikkivät kotia kerrossängyssä ja kirjastoa parvekkeella, lopuksi järkkäsimme jatkot sisäpihalla katuliitujen kera.

viisvee1.jpg

viisvee7.jpg

viisvee4.jpg

Mennee taas hetki siihen, että osaan luontevasti kertoa lapseni olevan viisivuotias. Vastahan hän täytti neljä – ja juuri toissapäivänähän minä pitelin tuota toistametristä pitkäsäärtä alle puolen metrin mittaisena kapaloituna rinnallani. Toisaalta on vaikea muistaa aikaa, jolloin poikasta ei ollut. Tai aikaa, jolloin hän ei ollut juuri tällainen kuin nyt. Tai aikaa, jolloin hän ei osannut lukea.

Ihana, taitava, huikea ja herkkä poikani. Lapsi, joka tuntee lintulajit paremmin kuin äitinsä ja erottaa lokitkin toisistaan pelkän äänen perusteella. Ihmistaimi, joka imee itseensä uutta tietoa ja jonka pää pursuaa kysymyksiä kaikesta mahdollisesta. Mikä on elämä? Miksi Mörkö on niin kylmä? Haluatko äiti sinä sitten vanhana ruokkia ötököitä? (Eli aionko minäkin kuolla.)

Tuo paikasta toiseen juokseva, aloilleen vain kirjan kanssa asettuva, voimakkaasti tunteva ja raastavan riehakkaasti tahtova poika on se, joka teki minusta äidin. Hän kasvattaa minua joka päivää, kasvaa rinnallani ja haastaa ajattelemaan totuttujen ympyröiden ulkopuolella. Hän katsoo maailmaa suurilla sinisillä silmillään uteliaana, kyseenalaistaa kaiken, muistaa hämmentävän paljon ja analysoi niin taidemuseon teoksia kuin päiväkodin pihalla kiusanneen pojan hypoteettisia syntymäpäiväonnitteluja (”Se varmaan sanoisi että ei-hyvää syntymäpäivää. Ja siksi sitä ei ole kutsuttu.”).

viisvee2.jpg

Hän on poika, joka pitää vauhdista, ei halua leikata hiuksiaan, rakastaa sushia ja silliä sekä inhoaa kaikkea missä on sipulia. Hän suhtautuu varauksella uuteen ja vaikeasti muutokseen, toisinaan omatkaan aivoni eivät taivu tuon pienen mielen liikkeisiin. Ilolla seuraan sitä, miten hän käyttäytyy ystäviensä seurassa ja kuinka luontevasti leikit sujuvat, päivä päivältä syventyvä suhde pikkusiskon kanssa suorastaan sulattaa sydämen.

Taas alkaa uusi vuosi pienen ihmisen elämässä. Iästä on tullut numero, josta ollaan kovasti tohkeissaan ja syntymäpäivistäkin sen luokan spektaakkeli, että täpinää on ollut havaittavissa jo viikkojen ajan. Toistaiseksi kuitenkin selvisin ilman ongintaa tai muuta ohjelmaa, teemaväritkin olivat vanhat tutut. Ja kohta koittaa se emännöinnin kiitollisin hetki: jääkaapissa kutsuvasti viittilöivä pingviini johdattakoot viimeisen kakkupalan kohti viisivuotiaan äidin suuta.

viisvee6.jpg

Mutta vielä yksi juttu ennen sitä. Kummisetä lahjoitti poikaselle tyhjillä sivuilla täytetyn kirjan, jonka ensimmäiseksi ajatukseksi oli kirjattu ”Aina kun kaadut, nouki jotain mukaan noustessasi.” Kun iltasella pohdimme lausahduksen syvempää merkitystä, halusi lapsi täydentää sivua ja alkoi tuhertaa kynällä. ”Aina kun kaadut, nouki jotain mukaan noustessasi. Vaikka kastematoja, jos vaikka on menossa onkimaan. Tämä tässä on mato.”

viisvee5.jpg

Aika fiksu tyyppi. Äitinsä poika. Ihana isoveli. Ja valloittava #viisvee!

 

Koti Sisustus Lasten tyyli Vanhemmuus