Kevätillan kevyt endiivi-pekonigratiini

endiivigratiini-3.jpg

Sellaillessani pitkästä aikaa Mireille Guilianon kirjaa Ranskattaret eivät liho, silmiini osui resepti ”Endiivejä ja kinkkua ilman béchamelkastiketta”. Endiivi? Endiivi, tunnetaan myös nimellä sikurisalaatti ja witloof… Olen jo kauan halunnut valmistaa jotain endiiveistä – en ole koskaan ennen syönyt endiiviä, ja aina kauppaan mennessäni ne kummittelevat vihannesosastolla. Miltä se maistuu? Millainen se oikeastaan on? Kuinka sitä syödään? Mitä siitä voi edes tehdä? Päätin ryhtyä tuumasta toimeen.

Näin jälkikäteen ei kaduta laisinkaan, päinvastoin – olen saanut jälleen uuden ystävän kasvisten ihmeellisestä maailmasta. Endiivi on todella helppo valmistaa ja maku on miellyttävän parsamainen. Niitä kerran kokeilleena uskaltaudun varmasti tulevaisuudessa kokeilemaan muitakin endiivi-reseptejä. Seuraava resepti on oivallinen keino tutustua endiiveihin lihan (korvasin kinkun pekonilla), juuston ja tomaattisoseen turvallisten siipien alla – endiivi-pekonigratiini olkaa hyvät.

endiivigratiini-1.jpg

Mitä tarvitset:

  • 500g rasia ~ 3 suurehkoa tai 4 keskikokoista endiiviä
  • suolaa
  • paketti pekonia
  • 500g paseerattua tomaattia
  • n. 150g juustoraastetta

Miten toimia:

  1. Pese endiivit ja leikkaa tyvi pois. Keitä n. 7 minuuttia miedosti suolatussa vedessä. Kaada vesi pois.
  2. Samalla kun endiivit keittyvät, paista pekoneita kevyesti – miedolla lämmöllä minuutin tai pari kummaltakin puolelta.
  3. Siirrä endiivit uunivuokaan. Asettele pekonit endiivien väleihin ja päälle.
  4. Kaada paseerattu tomaatti pekoniendiivien päälle. Kuorruta koko komeus juustoraasteella.
  5. Paista uunin keskiosassa 200 asteessa n. 20 minuuttia. Tarjoile ja nauti – Voilà!

Lounaalla endiivi-pekonigratiinin kanssa tarjoiltavaksi sopii hyvin esimerkiksi tuore leipä tai pieni annos spagettia. Yksin tarjoiltuna se on ihanan lämmin, huippumaukas ja sopivan kevyt illallinen – lasillinen hyvää valkoviiniä kruunaa aterian.

endiivigratiini-2.jpg

Kommentit (4)
  1. Klikkasin sydäntä puhtaasti siitä syystä, että ihailen suuresti pokkaasi käyttää sanaa ”kevyt” samassa yhteydessä pekonigratiinin kanssa. 

    1. Endiivi-pekonigratiini on hyvin kevyt! Pekonissa ja juustossa on tottakai paljon rasvaa ja kaloreita, mutta suurin osa koko keitoksesta on paseerattua tomaattia ja endiiviä (jossa on 17 kaloria per 100g). Perinteiseen ranskalaiseen endiivi-kinkkugratiiniin (josta tämä on hyvin pitkälti johdettu) tulee raskasta béchamel-kastiketta, montaa eri juustoa ja vielä voinokareita päälle.

  2. Oo! Pekonin kera tuommoisen varmaan saisi miehellekin syötettyä!

    1. Monet miehet on kyllä kummallisia ton lihan suhteen! Suosittelisin ehdottomasti tarjoamaan spagettia tämän kanssa jos miehelle ei ole endiivi niin tuttu, voi jäädä muuten liian köykäiseksi ateriaksi 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *