Nälkäkiukku – jokapäiväinen vihollinen

nalka-3.jpg

Nälkäkiukku iskee usein yllättäen ja turruttaa kaikki muut aistit, sekä valtaa mielen. Vaikka yritän aktiivisesti taistella nälkäkiukkua vastaan, yllättää se liian usein. Syön töissä aika niukasti lounasta, joten yleensä olen nälkäkuoleman partaalla ennen illallista. Sunnuntaina podimme kumpikin Einon kanssa todella pahaa nälkäkiukkua pitkän kävelyn jälkeen, itse meinasin pyörtyä kauppaan. Jotain nopeaa, mutta hyvää oli saatava äkkiä. Hätäpäissämme päädyimme valmistamaan salaatin, joka osoittautuikin oikeasti todella oivalliseksi. Jääsalaattia, pinaattia, kirsikkatomaatteja, kikherneitä, tonnikalaa ja papusekoitus tekivät todella temppunsa. Iso loraus salaatinkastiketta ja lasillinen valkoviiniä kruunasivat koko komeuden.

nalka.jpg

Olen viime päivinä opiskellut ahkerasti Mireille Guilianon oppeja ranskattarien syömistottumuksiin hänen kirjastaan Ranskattaret eivät liho. Sinänsä kirja ei mielestäni ole millään tavalla mullistava lukukokemus, enkä vielä tähän mennessä ole kokenut yhtään ahaa-elämystä. Kirjassa kuitenkin varoitetaan nälkäkiukusta – sen varalta tulisi aina pitää mukana en-cas, eli jokin pieni ja terveellinen välipala, joka on helppo pitää mukana ja syödä. Guiliano itse suosittelee erilaisia pähkinöitä tai papuja en-casiksi.  Tälläinen pieni, vaivaton ja terveellinen välipala on paljon parempi kuin suklaapatukka tai loppujen lopuksi roskaruokaan tyytyminen nälän raivotessa.

nalka-2.jpg

Näin yleisellä tasolla olen tullut siihen tulokseen, että roskaruoka ei ole koskaan ok. Eivätkä muuten ole valmisateriatkaan – ne ovatkin kaksi asiaa, joita en oikeasti syö nykyään enää ollenkaan. Ruoan valmistaminen itse on myös ennenkaikkea paljon nautinnollisempaa, joka onkin avainsana oikeiden ruokatottumusten omaksumiseen. Kannattaa myös muistaa, että laatu ennen määrää. Jos koet kantavasi enemmän kiloja kuin tarpeellista, suosittelen lukemaan Guilianon teoksen ja pohtimaan mitä oikeasti laitat suuhusi. Ruoasta, myös leivonnaisista, voi nauttia täysin rinnoin – ilman ylimääräisiä kiloja.

Kommentit (3)
  1. Oh, nälkäkiukku on HYVINKIN tuttu! Kärsin siitä lähes päivittäin. Olen itsekin miettinyt useaan otteeseen, miten sitä voisi torjua, mutten ole keksinyt täydellisen hyvää ratkaisua. Pavut kuulostavat ihmeelliseltä pikaeväältä, ei kai kukaan raakoja ja kylmiä papuja kaiva repusta ja pistä poskeen? Pähkinöistä taas en pidä. Lisää ideoita kaivataan. 🙁

    1. Pavut vähän ihmetyttivät minuakin, pähkinöitä kyllä suosittelen lämpimästi. Muuten voisi olla omena tai muu hedelmä, esim banaani. Myös pieni purkki raejuustoa tai rahkaa voisi olla hyvä, esim. purkki Skyriä. Skyrissä hyvää on se, että siinä tulee lusikka, joten se on helppo syödä matkalla. Huonoa on kaikki se jäte mitä yhdestä pikkupurkista tulee..

    2. Ainakin keitettyjä kik-herneitä voi paahtaa uunissa sellaisiksi huoneenlämmössä säilyviksi rapsakoiksi herkuiksi, pätee varmaan muihinkin papuihin! Googleen kun kirjoittaa roasted chickpeas niin löytyy ohjeistusta moneen makuun. Niitä voi sitten kuljettaa minigripissä tms. melko helposti mukanansa.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *