20 asiaa museoista

1. Sanan museo etymologiasta sen verran, että sana tulee kreikankielisestä sanasta mouseion, joka alun perin tarkoitti muusien, eli taiteiden ja tieteiden jumalattarien, pyhättöä.

2. Moderni museo juontaa juurensa valistukseen, mutta eräänlainen museon prototyyppi syntyi jo renessanssin aikaan Italiassa; cabinet de curiosités, eli kuriositeettikabinetti.

3. Suomen vanhin taidemuseo on Cygnaeuksen galleria, joka avattiin 1882. Museo ei valitettavasti ole tällä hetkellä toiminnassa. Ateneum avattiin vuonna 1888 ja Kansallismuseo, joskin nimellä Valtion Historiallinen museo, perustettiin vuonna 1893. Herman Geselliuksen, Armas Lindgrenin ja Eliel Saarisen suunnittelema Kansallismuseo puolestaan avattiin vuonna 1916.

4. Vuoden 2018 vierailluin museo oli Pariisin Louvre 10.2 miljoonalla vierailijallaan. Kakkossijalla on Kiinan kansallismuseo kahdeksalla miljoonalla vierailijallaan. New Yorkin Metissa puolestaan kävi vuonna 2018 vajaa seitsemän miljoonaa vierailijaa.

5.Louve on pinta-alaltaan maailman suurin museo. Smithsonianilla on puolestaan maailman suurin esinekokoelma, noin 156 miljoonaa objektia. Eremitaašilla sen sijaan on maailman suurin maalaustaiteen kokoelma.

6. Museologisesti innovatiiviset museot eivät ole välttämättä maailman tunnetuimpia museoita. Siinä missä Louvre, Eremitaaši ja British Museum pitävät sisällään mittaamattoman arvokkaita teoksia ja esineitä ja ovat todella tunnettuja, voivat ne usein olla kokojensa ja vanhojen toimintatapojensa vankeja. New Yorkin Met oli entisen, poikkeuksellisen innovatiivisen, johtajansa kanssa poikkeus. Thomas P. Campbellin johdolla Met oli kenties innovatiivisin ”suuri” museo.

7. Museologisesti innovatiivisia ja museoyhteisössä ”ihailtuja” museoita ovat esimerkiksi Eindhovenin Van Abbemuseum ja Santa Cruz Museum of Art and History.

8. Museoihin ja museotyöhön liittyy useita mielenkiintoisia ristiriitoja. Tutkimustyö ja näyttelyiden tuottaminen kestää useita, joskus jopa kymmeniä vuosia. Samaan aikaan nykymaailmassa vaaditaan kuitenkin myös nopeaa reakointia ja vastauksia. Museoilla on aina omat yhteisönsä, joille työtä on alun perin tehty ja tuotettu. Samaan aikaan suurin osa monien suurten museoiden yleisöstä on turisteja. Museoiden täytyykin löytää tapoja olla relevantteja vanhoille yhteisöilleen mutta myös uusille vierailijoille. Museot ovat tieto-organisaatioita, eräänlaisia sivistyksen ja humaaniuden kehtoja. Samaan aikaan monet museot ovat myös todella hitaasti muuttuvia ja välillä kykenemättömiä keskustelemaan omasta, usein ongelmallisesta, instituutiohistoriastaan.

9. Ottaen huomioon, ettei museoissa ole mitään ”luonnollista”, museoinstituutiot ovat muuttuneet hämmästyttävän vähän sitten 1800-luvun lopun ja 1900-luvun. Tämä on eritoten nähtävissä vanhoissa eurooppalaisissa tai eurooppalaista mallia noudattavissa taidemuseoissa.

10. Erityisesti maailman ”huippumuseot” (pardon uusliberalistinen jargonini) ovat todella hierarkisia työpaikkoja. Nouseminen kuraattoriksi (Suomessa puhutaan yleensä intendenteistä ja amanuensseista) on usein pitkä ja kivinen tie.

11. On olemassa kaikenlaisia museoita: esimerkiksi kansallisia, paikallisia, julkisia, yksityisiä, yhtiöiden omistamia, erikoismuseoita, taidemuseoita, tieteellisiä ja historiallisia.

12. Yksi tämän hetken merkittävimmistä globaaleista trendeistä on yksityisten nykytaiteen museoiden nousu. Yli 70 prosenttia yksityisistä taidemuseoista on perustettu vuoden 2000 jälkeen.

13. Eritoten luksusbrändit ovat perustaneet viime vuosina varsin merkittäviä taidemuseoita. Kuuluisimmat ovat Fondation Louis Vuitton ja Fondazione Prada.

14. 2000-luvulla ns. blockbuster-näyttelyt ovat puhuttaneet taidekenttää. Tehdäänkö museotyötä eurot edellä vai onko hyvä, että instituutiot tuottavat puhuttelevimpia näyttelyitä?

15. Toinen suuria tunteita herättänyt aihe on ollut muotinäyttelyiden järjestäminen taidemuseokontekstissa. New Yorkin Guggenheimin järjestämä Giorgio Armani -näyttely kohautti museomaailmaa, sillä ennen näyttelyä herra Armani oli tehnyt museolle merkittävän lahjoituksen.

16. Museoala mielletään naisvaltaiseksi, mutta johtavissa asemissa on yleensä enemmän miehiä. Amerikkalaisissa taidemuseoissa, esimerkiksi, naisia on museonjohtajista 48%.

17. Samassa tutkimuksessa todettiin, että mies- ja naisjohtajat eivät tienaa saman verran. Naisen dollari on 73 senttiä.

18. Museoilla on edessään monta mielenkiintoista debattia, jotka toivottavasti selventävät myös niiden olemassaolon syitä. Ovat museot ihmisille vai esineille?

19. Jatkuuko kolonialististen tai varastettujen esineiden palautus?

20. Mikä rooli teknologialla on tulevaisuuden museoissa? Pystyykö se vaikuttamaan käsitykseemme – ja toisaalta tarpeisiimme – liittyen aitoihin objekteihin?

Kuvissa Pariisin Louvre ja Musée Jacquemart-André.

Kulttuuri Museot ja näyttelyt

Kulttuurin harrastaminen pienellä budjetilla

Kulttuuri kuuluu kaikille, mutta kaikilla ei valitettavasti ole mahdollisuutta harrastaa sitä laaja-alaisesti. Tässä kirjoituksessa keskitytään tarkastelemaan, mitä kuvataidekenttä tarjoaa pienelle tai nollabudjetille.

Museoiden ilmaispäivät:

Amos Rex

Ei ilmaispäivää. Alle 18-vuotiaat maksutta.

Arkkitehtuurimuseo

Kuun 1. perjantai. Alle 18-vuotiaat maksutta.

Ateneum

Ei kuukausittaista ilmaispäivää, mutta 11.4. kaikille vapaa pääsy. Toinen ilmaispäivä 8.5. nuorille ja opiskelijoille, eli ilmainen sisäänpääsy opiskelijakortilla ja alle 25-vuotiaille. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Designmuseo

Joka kuukauden viimeinen tiistai, klo 17-20 (ei kesäkuukausina). Koululaiset maksutta (otaksun sen tarkoittavan lapsia.)

Designmuseo Arabia

Joka kuukauden viimeinen tiistai, klo 17-20 (ei kesäkuukausina).

Didrichsenin taidemuseo

Ei ilmaispäivää. Alle 18-vuotiaat ja yli 75-vuotiaat aina ilmaiseksi.

EMMA

Ilmaisilta joka perjantai alkaen klo 17. Alle 18-vuotiaat ja yli 70-vuotiaat aina maksutta.

HAM Helsingin taidemuseo

Kuun viimeinen perjantai klo 16-19, näiden lisäksi avoimet ovat 12.5., 18.5., 12.6. ja 22.8. Alle 18-vuotiaat maksutta. Osa museosta on maksuton aina.

Helsingin kaupunginmuseo

Aina vapaa pääsy.

LUOMUS Luonnontieteellinen museo

Vuonna 2019 Luonnontieteelliseen museoon on ilmainen sisäänpääsy pe 5.4., 7.6., 2.8., 4.10. ja 13.12.

Mannerheim-museo

Ei ilmaispäivää. Alle 12-vuotiaat maksutta.

Nykytaiteen museo KIASMA

Kuun 1. perjantai. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Reitzin säätiön kokoelmat

Aina vapaa pääsy. Museo on avoinna keskiviikkoisin ja sunnuntaisin klo 15-17. Heinäkuussa suljettu.

Sinebrychoffin taidemuseo

Ilmainen sisäänpääsy joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 17-20. Toisen kerroksen kotimuseoon on ilmainen sisäänpääsy. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Suomen kansallismuseo

Ilmainen sisäänpääsy joka perjantai klo 16-18. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Suomen valokuvataiteen museo

Ilmainen sisäänpääsy joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo 17-20. Prosessi-tilan näyttelyihin on vapaa pääsy. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Taidehalli

Ilmainen sisäänpääsy aina kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 18-20 näyttelyiden ollessa auki. Alle 18-vuotiaat aina maksutta.

Taidekoti Kirpilä

Aina vapaa pääsy. Museo on avoinna keskiviikkoisin klo 14-18 ja sunnuntaisin klo 12-16.

Tekniikan museo

Vapaa pääsy torstaisin.

Villa Gyllenbergin taidemuseo

Ei ilmaispäivää. Alle 18-vuotiaat ja yli 75-vuotiaat aina ilmaiseksi.

______

On hieman kummallista, että Ateneumilla ei ole kuukausittaista ilmaispäivää ottaen huomioon, että Kansallisgallerian kahdella muulla instituutiolla, Kiasmalla ja Sinebrychoffilla, sellainen on.

Mikäli Museokortin hinta (69e) ei tunnu mahdottomalta, sen ostaminen kannattaa, sillä se tarjoaa ilmaisen sisäänpääsyn 280 suomalaiseen museoon.

Kannattaa myös huomioida, että Veikkaus-kortilla saa erilaisia museotarjouksia, esimerkiksi Kiasmaan sillä saa keskiviikkoisin kaksi lippua yhden hinnalla.

Museoiden lisäksi taiteeseen voi tutustua gallerioissa, joihin on vapaa pääsy. Ymmärrettävästi gallerioihin voi olla aluksi korkeampi kynnys mennä kuin museoihin, mutta muutaman kerran jälkeen nekin alkavat tuntua kotoisilta. Toisekseen, galleriat tarjoavat erilaisen ympäristön kohdata taidetta ja tietysti myös usein erilaista taidetta kuin mitä näemme museoissa.

Tässä helsinkiläisiä taidegallerioita ajankohtaisine näyttelyineen:

Galerie Anhava, Fredrikinkatu 43

Jacob Dahlgrenin näyttely sulkeutuu 31.3.

Galerie ForsblomLönnrotinkatu 5 / Yrjönkatu 22

Mark Franciksen Ocean Light, Hannu Väisäsen All About Yellow ja Ann-Sofie Claessonin Before It Is Gone avautuvat 22.3.

Galleria AmaRikhardinkatu 1

Raija Malkan Studies of Brutalism sulkeutuu 31.3.

Galleria BrondaAnnankatu 16

Jarmo Kukkosen näyttely sulkeutuu 31.3.

Galleria Contempo, Lönnrotinkatu 23

Madeleine Pykin Planeterna ja Margot Lufin Sculptures sulkeutuvat 31.3.

Galleria Heino, Uudenmaankatu 16-20

Kristiina Uusitalon näyttely Lasillinen valoa pimeässä juotavaksi sulkeutuu 14.4.

Galleria HuutoEerikinkatu 36

Jussi Puikkosen Afterparty, J-P Köykän Asetelmamaalauksia, Kaisa Erikssonin Lajinsa viimeiset ja Laura Rämön LIGHTWEIGHT sulkeutuvat 24.3.

Galleria Sculptor, Eteläranta 12

Timo Heinon näyttely Esihistoriallinen uni sulkeutuu 24.3.

Helsinki ContemporaryBulevardi 10

Heidi Lampeniuksen Wavelengths sulkeutuu 31.3.

Oksasenkatu 11

Näyttely Ilma/Air sulkeutuu 24.3. Näyttelyssä on kahdeksan toisiaan tukevaa teosta, jotka kaikki liittyvät ilmaan.

Sinne, Iso Roobertinkatu 16

Ida Koitilan näyttely Extensions sulkeutuu 7.4.

Valokuvagalleria HippolyteYrjönkatu 8-10

Sanne Kataisen näyttely Peace Dance ja Milla Talassalon näyttely 3 sulkeutuvat 24.3.

Taiteen iloa!

______

Ruby Aldridge by Miles Aldridge for Vogue Italia March 2014

Kulttuuri Kirjat Museot ja näyttelyt Musiikki