Une Femme: Louise Bourgeois
Ranskalais-amerikkalainen Louise Bourgeois on yksi merkittävimmistä 1900-luvun taiteilijoista. Bourgeois oli aktiivinen 30-luvulta vuoteen 2010. Hänet tuntetaan parhaiten suurikokoisista installaatioistaan ja veistoksista (esimerkiksi Maman-jättihämäkki. Yksi veistoksista on muuten Dohassa), mutta Bourgeoisin kokonaistuotanto on paljon laajempi ja monipuolisempi – maalauksia, etsauksia, vedoksia, piirrustuksia…
Bourgeoisin koki taiteen tekemisen olevan vahvasti terapeuttinen, puhdistava kokemus. Art is a guarantee of sanity, hän totesi kuvatessaan suhteestaan taiteeseensa. Bourgeoisin lapsuuden traumat, erityisesti hylätyksi tulemisen pelko ovat hänen taiteensa keskiössä, mutta koska hänen työnsä ovat äärimmäisen monimutkaisia, ei niitä pitäisi ymmärtää pelkästään ko. perspektiivin kautta.
Bourgeoisin ensimmäinen retrospektiivi järjestettiin MoMA:ssa 1982. Se oli myös MoMA:n ensimmäinen naistaiteilijan soolonäyttely. (Jep…I know.) Vuonna 2017 MoMA järjesti näyttelyn, joka keskittyi Bourgeoisin piirrustuksiin, joita ei ole tutkittu kovinkaan paljoa.
Bourgeois koki hänen hämäkkinsä olevan kaikista menestyksekkäin subjekti, jonka hän on luonut. Hämäkkimotiivi dominoi hänen 90-luvun loppupuolen tuotantoaan, tosin se esiintyi ensimmäisen kerran jo vuonna 1947. Hämäkki, joka on yhtäaikaa peto ja suojelija, kuvastaa äitiä, maman. Kehrääminen ja kutominen liittyvät Bourgeoisin äitiin, joka työskenteli perheen gobeliinibisneksessä ja joka kannusti Bourgeoisia liittymään yritykseen myös.
Louise Bourgeois (1982) Robert Mapplethorpen silmin
Maman (1999)