Kupponen: Joulukahviarvioissa Rost&Co ja Inka Paahtimo

 

3261.jpg

 

Pienet ja isommatkin paahtimot ovat viime viikkoina tuoneet markkinoille joulukahvejaan kovaan tahtiin. Omaan myllyyni päätyivät maisteluun jouluisat kahvit Kaffecentralenin omistamalta Rost&Co:lta sekä Inka Paahtimolta, tuolta Kouvolan ja Perun lahjalta suomalaiselle kahvikulttuurille.

Joulukahvista tulee helposti mieleen sekoitus, johon on lisätty ulkopuolisia aromiaineita. Itse en tällaista oikein jaksa arvostaa. Harvoin piparimaustetut jouluoluetkaan uppoavat, paljon hienompaa on maistella sitä, miten jouluisuus tulee esille ihan perusraaka-aineiden maussa. Oma maistelusarjani koostuukin onneksi nimenomaan maustamattomista kahveista, jotka on valikoitu ja paahdettu niin että sopivat hyvin yksiin juhlakauden muun makupaletin kanssa. Kaksi niistä on alkuperäkahveja ja yksi sekoitus.

3222.jpg

Rost&Co:n kahvi on lähtöisin Costa Ricasta Tarrazun alueelta, San Pedron tilalta. Käsittelytapa on pesu, eli hedelmäliha pestään kahvinpapujen päältä pois ennen aurinkokuivausta ja fermentointia. Join omat joulucostaricalaiseni ensisijaisesti Hario V60:n ja muiden käsisuodatustötteröiden läpi valuteltuina sekä Aeropressistä puserrettuna. Kupposten sisällöstä löytyi tuhti runko, jota sekä minä että muut maistajat arvioivat nimenomaan maitosuklaiseksi ennemminkin kuin yleisluontoiseksi (tumma)suklaisuudeksi, joka täyteläiseksi ja pehmeiksi kuvatuissa usein löytyy. Hapokkaammasta ja hedelmäisemmästä osasta makua tulivat mieleen jouluiset kuivatut hedelmät, sellaista väskynäsoppaisuutta ehkä. On paljon mahdollista, että makukokemuksen sanoittamiseen vaikuttaa olennaisesti kahvin joulubrändäys.

Ammatti-ihmisten cuppingpöydästä lähtöisin olevat luonnehdinnat pitivät sisällään maitosuklaata, karamelisoitua omenaa ja luumua. Hyvin samoihin maisemiin nämä luonnehdinnat taitavat osua. Se täytyy mainita, että aika mainio kuppi syntyi Aeropressillä seuraavasti: 16 g kahvia ja 200 g 85-asteista vettä, pressi oikein päin, sekoitus aluksi ja juuri ennen pressausta (laitoin männän kiinni vasta kun aloin painaa, kahvi sai valua hetken läpi itsekseen).  Säätämällä jauhatusta hienommalle saa korostettua suklaata, karkeammalla säädöllä taas pintaan nousee hedelmäinen puoli.

3S1A3401.jpg

Inka Paahtimolla on kaksi joulukahvia, keskipaahtoinen ja tumma. Keskipaahtoinen on sekoitus elsalvadorilaista San Antonio-tilan pestyä red bourbon-lajikkeen kahvia ja sumatralaista Mandhelingia. Sen maussa oli syvää täyteläistä tummempaa suklaisuutta ja pähkinää, sekä marjaisuutta ja hieman maanläheisiä mausteita. Oli helppoa ymmärtää makukuvausta, jossa puhuttiin suklaasta, mantelista, kirsikasta ja mausteista. Englantilainen Christmas Pudding ei ole hirveän kaukaa haettu mielleyhtymä. Testasin myös tarkoitusta varten hankkimani piparipullan makuparina, pärjäsi oikein hyvin.

Entäs tummapaahtoinen? Onko lahjasäkissä herkullisia makuja vai pelkkiä hiiliä?? Inkan tummapaahtoinen joulukahvi tulee Guatemalasta, Rodolfo Garcian La Pina-tilalta. Yleensä kun avaan tummapaahtoiseksi mainostetun kahvipussin, nenään tulvahtaa miellyttävien kahvin ja suklaan tuoksujen lisäksi sellainen tympeä palanut käry. Tästä se loisti poissaolollaan. Ensiuutolla löysin kupista paljon tummaa suklaata ja pienen häivähdyksen sikaria. Jauhan muuten tummapaahtoisen kahvin karkeammaksi kuin vaalean ja saatan myös madaltaa uuttoveden lämpötilaa hieman, sillä tumma kahvi yliuuttuu vaaleaa helpommin ja karvaat maut ylikorostuvat muutenkin helpommin matalahappoisesta ja runsashiilisestä kahvista. Tästä täytyy kirjoittaa jossain kohtaa erillinen blogitekstinsä, on ollut työn alla jo jonkin aikaa…

Parhaan kupillisen tummasta Inka Paahtimon joulukahvista sain Aeropressillä. Resepti on melkoisen kahvisyöppö, pöllitty vuoden 2017 Aeropress-maailmanmestarilta Paulina Miczkalta. 35 g kahvia, yhteensä siinä 320 g kieppeillä 84-asteista vettä. Kaadetaan ylösalaisin olevaan Aeropressiin karkeaksi jauhettu kahvi ja 150 g vettä. Sekoitetaan ankarasti 35 s asti. Korkki kiinni, käännetään Aeropress ja painetaan tiivistemallinen kahvi läpi niin että kokonaisuuttoaika on 1:35. Lisätään vettä maun mukaan tai 170 g. Jätin lisäveden hieman vähemmälle, koska halusin korostaa tummapaahtoisen kahvin runkoa. Näin valmistettu kuppi oli paksun suklainen. Tummalle paahdolle tyypillistä karvautta löytyi hyvin vähän, jos ollenkaan. Ehkä pienen sikarinhäivähdyksen tai mausteisuuden muodossa. Ymmärrän toki, että tällaisilla annostuksilla hintavia erikoiskahveja tehdään lähinnä erikoistilanteisiin, mutta joulu jos jokin varmaan lasketaan sellaiseksi. 

Inka Paahtimon kotisivuilla vihjattiin, että tummapaahtoinen joulukahvi voisi passata hyvin jouluisen illallisen jälkiruoaksi. Tämä resonoin jotenkin omassakin mielessäni. Tummaa pitkän illallisen päätteeksi ja keskipaahtoa sitten kahvipöydän makeiden herkkujen kanssa. Tai ihan pelkältään. Muidenkin paahtimoiden joulukahvit ovat varmasti oivallisia, mutta tänä vuonna Kahjona kahviin rohkenee suositella ainakin näitä.

Muistakaahan käydä Facebookissa ja Instagramissa osallistumassa arvontoihin, joista näitä kahveja voi voittaa. Arvonnat ovat meneillään ensimmäisen adventtisunnuntaihin 2.12. klo 18.00 asti, jolloin lottokone laulaa adventtivesperissä hoosiannaa ja pullauttaa molemmista somekanavista ilmoille voittajan nimen. Läpinäkyvyyden nimissä ilmoitettakoon, että maistellut kahvit on saatu paahtimoilta lahjaksi.
Kuvat: Kuvakenguru

 
 
 

hyvinvointi hyva-olo ruoka-ja-juoma

Kaffa Roasteryn Svante Hampf: On väärin että kahvin tuottajamaat tekevät suurimman työn pienintä korvausta vastaan

Copy of IMG_5675.JPG

Siitä on yksitoista vuotta. Olin jonkin aikaa sitten ostanut espressovehkeet ja kiertelin aika tiuhaan niitä noin kahta paikkaa Helsingissä, joista tiesin saavani kunnollisen juoman ja papuja myllyn täytteeksi. Sitten luin uudesta paahtimosta nimeltä Kaffa Roastery. Hankenista valmistuneet nuoret miehet olivat kuulemma haaveilleet kahvilan perustamisesta, mutta koska eivät löytäneet mistään tarpeeksi hyvää paahtimoa, niin sellainen oli perustettava ensin. Olin iloinen uudesta toimijasta, mutta muistan samalla pohtineeni, kauankohan firma mahtaa pysyä pystyssä.
Pikakelataan nykyhetkeen. Kaffa Roastery on eteläisen Suomen pienistä paahtimoista suurin. Fyysinen paahtimo on siirtynyt Korsosta Helsinkiin, Moko Marketin kylkeen, palanut kertaalleen ja noussut feenikslinnun lailla entistä uljaampana. (Taipumus ajoittaiseen palamiseen taitaa muuten yhdistää kahvipaahtimoita ja suomalaisia savusaunoja. Kaffan palo vuonna 2013 oli kyllä onneksi huomattavasti tyypillistä saunapaloa lievempi tapaus.) Vastineena Finnwatchin raporttiin kahvintuotannon eettisistä ongelmista Kaffa Roastery on kehittänyt oman Kaffa Handshake-sertifikaattinsa, joka perustuu kaupanteon täyteen läpinäkyvyyteen ja siihen, että paahtimon edustajat vierailevat kaikilla tiloilla, joiden kanssa kauppaa tehdään tutustumassa olosuhteisiin. Kävin Rööperissä jututtamassa toimitusjohtaja Svante Hampfia siitä, mitä 11 vuoden aikana on tapahtunut.

Kahvinjuojien avoimmuus on lisääntynyt
Vuosien saatossa ainakin kuluttajien asenteet ovat muuttuneet.
– Vuosia sitten keskustelu oli hyvin usein, että miksi tämä kahvi maksaa näin paljon. Nykyään kysytään, että mitä kahvista saa, mikä sen tarina on ja millaista on eettisyys. Maku on tietenkin monelle tärkeä, mutta tavallisen kuluttajan silmissä pienpaahtimot ja erikoiskahvi edustavat muutakin kuin sitä, minkä makuista kahvi on, Svante pohtii asenneilmaston kehitystä. Ihmiset ovat ylipäätään muuttuneet avoimemmiksi. 
Kaffa on ollut myös uranuurtajana ”kolmannen aallon” kahvikulttuurin saapumisessa Suomeen. Pientilakahville ja erikoiselle suodatinkahville ei ollut aloitusvuonna vielä erityisempää kysyntää, vaan sitä piti itse luoda. Aloitus tapahtui hyvään aikaan. Sittemmin sekä kysyntää että muita toimijoita on tullut lisää suorastaan räjähdysmäisesti. Pienpaahtimoiden välit vaikuttavat kuitenkin enemmän toverillisilta ja yhteisöllisiltä, tuskin vähiten siitä syystä että pienpaahtimoiden kokonaismarkkinaosuus Suomessa myytävästä kahvista on kuitenkin marginaalinen. Svante Hampfin arvion mukaan Kaffan osuus koko Suomen kahvinkulutuksesta voisi olla ehkä kolmen promillen luokkaa, ja he ovat kuitenkin tällä hetkellä pienpaahtimoista suurin.
– Tietenkin yhteistyötä voisi aina tehdä enemmän, Svante sanoo. – Kaikki haluavat kuitenkin jollain tapaa muuttaa Suomen kahvikulttuuria.
Niinpä. Kilpailija tuskin on niinkään toiset pienpaahtimot. Jokainen asiakas, joka tahtoo juoda laadukkaampaa, reilumpaa ja kestävämmin tuotettua kahvia, on todennäköisesti voitto kaikille pienpaahtimoille, ei vain yhdelle. Niinpä tiedon jakaminen on kaikkien kannalta erityisen tärkeää.
– Isoin kilpailija ihmisten vahva, jääräpäinen mielikuva siitä, mitä kahvin tulee olla. Oikeaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa. Kahvin arvostus on selkeästi korkeampi kuin mitä se oli vielä kymmenen vuotta sitten.

IMG_5713.JPGKohti reilumpaa ja kestävämpää kahvia
Yksi epäkohta kaihertaa Svante Hampfin mieltä.

– 95 prosenttia tai jopa enemmän työstä tehdään tuottajamaissa. Meidän kahveissa, niin kuin monissa muissakin reiluissa kahveissa ehkä neljäsosa rahasta jää tuottajamaihin. Se on mielestäni edelleen iso vääryys.
Toki palkkakustannukset ovat Suomessa isommat, mutta halu korjata tämä vääryys ajaa Kaffa Roasterya eteenpäin. Tarkkaa reseptiä Svantella ei haastatteluhetkellä ollut, mutta suunnitelmia ja kehitystavoitteita on.
Pari vuotta sitten Finnwatch nosti esille kahvintuotannon epäkohtia. Sertifikaatiton suorakauppa sai kritiikkiä epäselvyydestään. Kaffalla päätettiin että paremman erikoiskahville räätälöidyn sertifiointijärjestelmän puuttuessa otetaan käyttöön oma sertifikaatti: Kaffa Handshake.
– Se on vielä matkan alku. Ensimmäinen askel on otettu. Se kiteytyy yhteen sopimukseen, jota viljelijöiden kanssa tehdään. Me vierailemme jokaisella tilalla, tai jos se on alue niin tutustutaan alueeseen ja olosuhteisiin. Hinta neuvotellaan suoraan ko-operatiivin tai viljelijän kanssa. Kaikista kahveista maksetaan enemmän kuin Fair Trade -hinta, ja se julkaistaan nettisivuillamme.
Kaffa Handshake on kaffalaisille oppimismatka. Tavoite on ostaa laadukasta kahvia ja tietää mistä se tulee ja toisaalta mihin se raha menee. Siinä missä aiemmin pidettiin tärkeänä vain viljelijän reilua korvausta, nyt ytimeen nousee se miten kokonaisyhteisöä ja tilan työntekijöiden olosuhteita saadaan kehitettyä.
”Paholaisen asianajajan” näkökulmasta voisi tietysti kriittisenä kysyä, miksi kuluttajan pitäisi uskoa sanaakaan siitä, mitä suomalainen kapitalisti omista sertifikaateistaan puhuu.
– Tietenkin yritetään pitää meidän standardit korkeampina kuin esimerkiksi Fair Trade, että saadaan jonkinlaista uskottavuutta. Mekin olemme kuitenkin törmänneet instansseihin, jotka tarvitsevat varmennetun kolmannen osapuolen sertifioimaa kahvia. Sitä emme toistaiseksi ole pystyneet tuottamaan. Jatkossa saa nähdä, teemmekö itse pistokokeita vai tuodaanko kolmas osapuoli mukaan varmentamaan asioita. Toistaiseksi teemme asiat itse ja olemme avoimia, kerrotaan myös ongelmista ja varjopuolista joita matkoillamme kohdataan.
Tällä hetkellä voimassa olevat sertifikaatit eivät täysin edusta niitä arvoja, joita Kaffa Roastery haluaa tuoda esille. Niinpä oma kättä päälle-henkinen sertifikaatti on jäljellä olevista vaihtoehdoista ollut toistaiseksi ainut järkevä. Pohdimme yhdessä sitä, kuinka näppärää olisi että joku kehittäisi kolmannen aallon kahviyrittäjien suosimaan suorakauppaan ja laatulähtöisyyteen paremmin taipuvan sertifiointijärjestelmän.
– Varmaan kaikki ihmettelevät, miksi sellaista ei jo ole. Toisaalta varmaan kaikilla pienpaahtimoilla on vähän oma käsitys siitä, millainen sen pitäisi olla. Toiset ostavat Fair Trade-kahvia. Jotenkin toivoisin ehkä että sertifiointijärjestelmä tulisi. Toisaalta nyt ollaan itse tekemässä tätä. Luultavasti viiden vuoden päästä sellainen on, tai ainakin kolmas osapuoli pystyy varmistamaan että me ei puhuta palturia, Svante summaa.

Virstanpylväitä ja mieleenjääneitä kahveja
Muutto Korsosta Rööperiin oli Kaffa Roasterylle iso virstanpylväs. Uusien kahvinjuojien oli helpompi löytää Moko Marketin kyljessä sijaitseva paahtimo-espressobaari. Vuoden 2013 tulipalo herätti koko henkilökunnan, palon myötä rakennettiin kunnon piiput ja ruvettiin ottamaan turvallisuusasiat vakavasti. Oppia ikä kaikki – Learning By Burning, kuten Svante tiivistää asian paahtimon nettisivuilla.
Mitä tulee vuosien varrella vastaan tulleisiin kahveihin, niin uuden sadon kenialaiset ja etiopialaiset kahvit jaksavat yllättää Svanten positiivisesti joka kesä. Sattumalta omakin takavuosien suosikkini oli Kaffalta ja nimenomaan Etiopiasta: voimakkaan mustikkaisen vivahteen sisältänyt Harrarin alueelta tullut kahvi. Svante jatkaa tätä ketjua kenialaisella Ndumberi-herukkapommilla (taisin muuten silloin twiitata siitä jonkun Ndumb & Ndumberi-henkisen läpän ja saada palkinnoksi pussin kahvia!) ja mansikkaisilla Shakisolla ja Nekissella, jotka olivat etiopialaisia aurinkokuivattuja kahveja. Omasta puolestani voin tässä vaiheessa sanoa, että tällä hetkellä myynnissä oleva Nano Challa liittyy tähän ikimuistoisten kahvien joukkoon. Svante muistelee vielä erästä käänteentekevää kahvikokemustaan:
– Se ei ollut edes meidän kahvi. Olimme lähteneet liikkeelle suodatinkahvista, itse olin aina pitänyt espressoa jotenkin haastavan tai tylsän makuisena, mutta Lontoossa Flat Whitella sain kahvia, jossa varmaan oli paljon etiopialaisia tai kenialaisia papuja ja se herätti sellaisen olon että ”wow, espressokin voi olla hyvää!” Tästä seurasi ajatus, että ehkäpä paahdamme myös espressoa jatkossa.
Svante sanoo, että hyvän suodatinkahvin tekeminen on helpompaa kuin hyvän espresson. Kun Kaffa perustettiin, taustalla oli nimenomaan innostuminen suodatinkahveista. Espressot eivät olleet juuri vakuuttaneet. Vasta kolmannen aallon vaaleat espressot herättivät mielenkiintoa siihen suuntaan, ja Kaffa oli ensimmäinen joka paahtoi niitä Suomessa. Monen makuun hapokkaat vaaleat espressot eivät kuitenkaan sovi, joten myös klassisemmat italialaiset sekoitukset kuuluvat ohjelmistoon.

_svante säätää paahtoa.jpg

Mitä pienet edellä, sitä isot perässä
Olen itse mieltänyt Kaffa Roasteryn aina osaksi kahvin kolmatta aaltoa. Tämä termi juontaa juurensa siitä, että ensimmäiseksi aalloksi mielletään kahvinkulutuksen räjähdysmäinen kasvu 1800-luvulla. Toinen aalto on nautintohakuisen kahvinjuonnin lisääntyminen erityisesti kahvilakulttuurin muodossa Starbucksin ja vastaavien johdolla. Kolmannen aallon teema on laatu ja käsityöläisyys. Se linkittyy vahvasti muiden alojen artisaani- ja pientuottajavetoisuuteen. Kahvin tapauksessa laatuun kuuluu kokonaisvaltainen läpinäkyvyys pensaasta kuppiin saakka. Tyypillisesti sekoitusten sijasta juodaan yhden alueen tai jopa yhden tilan kahveja.

Kaffa tunnetaan kuitenkin myös selkeästi tavalliselle kuluttajalle mieleen jäävistä sekoituksistaan, joskin myös alkuperäkahveja on ollut jatkuvasti mukana. Kolmannen aallon laajempi rantautuminen Suomeen näkyy Svanten mukaan nimenomaan siinä, että alkuperäkahvien osuus myynnistä kasvaa koko ajan.
– Monet ovat hyvin kiinnostuneita niistä, haluaa vaihtuvuutta ja kausikahveja. Kausiajattelu on tullut kahviinkin, moni osaa varautua että tiettynä vuodenaikana on esimerkiksi brasilialaisia kahveja ja toiseen aikaan taas kenialaisia. Moni tykkää vaihtelusta aivan eri tavalla kuin ennen.
Kaffan muodostui tilanteessa, jossa erikoiskahville jouduttiin luomaan kysyntää ja tuotteita luotiin paljon asiakkaiden toiveiden perusteella. Valikoima muodostui sen takia varsin laajaksi. 
– Viime vuosien aikana on päästy rohkeammin tuomaan omaa näkemystämme esille, Svante Hampf summaa.Erikoiskahvi näyttäytyy toisinaan julkisessa keskustelussa hipsterien ja snobien tärkeilynä ja miedosti teennäisenä elitisminä. Onko kahvialalla tärkeilyä?
– Ymmärrän täysin mielikuvan tärkeilevyydestä. Erikoiskahvi ei ole vielä niin helposti lähestyvä kuin mitä se voisi olla. Me yritetään, ja moni muukin pienpaahtimo yrittää tehdä sitä helposti lähestyttäväksi. Ymmärrän sen täysin, että se voi olla haastavaa, Svante sanoo ja vertaa kahvia olutkulttuurriin, jossa moni saattoi vielä joitakin aikoja sitten ajatella että ”uskallanko nyt mennä tähän pubiin”, IPA- ja APA-viidakon keskelle. Hän myös myöntää, että erikoiskahvikulttuurissa on myös aivan turhanaikaista tärkeilyä.
– Itse haluaisin sellaisesta pois ja huomaan, että Kaffassakin välillä tehdään sitä turhantärkeäksi. Se on varmaan meidänkin kasvulle pieni jarru, eikä kulttuuri mene eteenpäin jos kahvi koetaan liian vaikeaksi. Paljon enemmän voisi tehdä tärkeilyn vähentämiseksi.
Miten tähän päästään? 
– Jos on tarpeeksi varma omasta tekemisestään eikä sitä tarvitse itselleen selittää asioita, niin asiakkaan pystyy huomioimaan paremmin. Jos taas ei ole aivan varma itsestään, niin hifistelyyn sortuu helposti. Pitää uskotella itselleen että tekee asiat oikein.
Asiakaspalvelun näkökulmasta Svante näkee tärkeänä, että grammamäärien ja veden laatuhifismin sijasta puhutaan asiakkaalle relevanteista asioista, kuten eettisyydestä, kestävyydestä ja laadusta. Ja tietenkin mausta.

Äsken mainittu olutkulttuurikin on kuitenkin tullut paljon helpommin lähestyttäväksi ja näiden aiemmin vieraiden oluttyyppien kysyntä on kasvanut. Nykyään voi mennä pubiin tuntematta itseään tyhmäksi. Voisikohan kahville käydä samoin?
Olutkulttuurissahan isot toimijat ovat päätyneet tekemään pienpanimo-oluiden tyylisiä ja jopa näköisiä tuotteita. Onko kahvissa kohtia, joissa isot ovat seuranneet pieniä?
– Maailma näkee aika isoja yritysostoja. Moni pienpaahtimo on joutunut isojen ostettavaksi (mm. Nestle osti vastikään Blue Bottlen). Suomessakin isot brändit ovat heränneet. Hyvänä esimerkkinä on Pauligin Kulma-kahvila. En tiedä, haluavatko ne olla niin kuin pienpaahtimo, mutta tuovat kuitenkin markkinoille uusia tuotteita jotka jollakin tavalla edustavat samoja arvoja kuin pienpaahtimot, Svante kommentoi ja jatkaa, että tuntuu hienolta kun isotkin toimijat heräävät ja omasta puolestaan herättelevät ihmisiää kestävämpään ja laadukkaampaan kahvinkulutukseen. Myös oma tarina saa näin enemmän uskottavuutta.
Näin jälkikäteen koko artesaani- ja pientuottajakulttuuria ajatellen on ylipäänsä mielenkiintoista, että ensin monet harrastajat päätyvät yrittäjäksi tekemään juuri sellaista kahvia, olutta, giniä tai mitä ikinä haluaisivat itse nauttia. Tämän jälkeen isot toimijat seuraavat omassa toiminnassaan näitä uusia pientuottajia. Niinpä kokonaiset teollisuudenalat kehittyvät uudella tavalla alhaaltapäin.

Mikä on vaikeinta erikoiskahviyrittäjänä toimimisessa?
– Moni meistä on täällä töissä muusta syystä kuin rahasta ja työtehtävistä. Monella on paljon tunteita ja intohimoja, joten on tietenkin erilaisia mielipiteitä siitä, mihin laivaa pitäisi viedä. En tiedä, liittyykö se pelkästään erikoiskahviin. Vähän yli 20 työntekijän yrityksenä olemme tämän suhteen eräänlaisessa kriittisessä pisteessä, Svante Hampf miettii. Kaffa Roastery haluaa pitää oman tavan viedä kahvikulttuuria eteenpäin sen sijaan että seuraisi ketään, mutta toisaalta Svante ei halua johtaa ylhäältäpäin käskemällä. Paahtajana toimiva Jonna Korhonen huikkaa vierestä, että haastavinta on saada peruskahvinjuojat ymmärtämään, että kahvi voi olla jotakin enemmän. Näinpä. Kahvi on jotakin enemmän. 

 

 

 

 

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta raha ruoka-ja-juoma