Pohjois-Walesin ja Englannin huumaa, osa 3/3

Shrewsburyn asemalla porukkaa alkoi pakkautumaan junalaiturille entistä enemmän. Emme enää olleet väljissä pikkukaupungeissa vaan olimme siirtymässä kohti ruuhkaisampia alueita, kohti alueita missä asuisi miljoonia ja miljoonia ihmisiä.

Junamme saapui. Minulla oli etukäteen ostettu paikkalippu ja sain istumapaikan täpötäydessä junassa. J joutui toiseen vaunuun etsimään itselleen istumapaikkaa. Junan käytävällä kulkeminen repun kanssa oli hankalaa ja jouduin jättämään reppuni oman onnen nojaan matkatavarakasaan junavaunun perälle, sillä tämän junan hattuhyllyt olivat niin pieniä ettei sinne saanut isoa reppuani.

Häädin istumapaikaltani nuoren henkilön pois. Jälkikäteen tajusin, että taisin istahtaa väärälle istumapaikalle, sillä huomasin istumapaikkojen yläpuolella juoksevan tekstin mistä mihin mikäkin paikka oli varattu. Pahus. Noh, ei auttanut kuin istua nyt tällä paikalla tunnin mittainen lyhyt junamatka Birminghamiin.

6. yö Birmingham

Birminghamin New Street Stationin asema oli iso ja moderni. Ihmisiä kuhisi joka paikassa.

Meillä ei olisi pitkä kävely matka Ibis-hotellillemme. Oli torstai ja keskipäivä. Saimme  onneksi heti hotellihuoneen haltuumme ja lähdimme tutkimaan Birminghamia. Kulttuurishokki oli suuri pienten kaupunkien jälkeen. Kaikkea oli paljon, rakennustyömaita, kodittomia, ihmisiä ja liikennettä.

Kävelimme New Streetiä pitkin Victoria Squarelle. Takanamme remppatelineiden takana olisi Birminghamin museo ja taidegalleria. Jatkoimme matkaamme kohti suurta Birminghamin kirjastoa, jossa olisi hienot rehevät terassit. Tyttö- ja poikaporukat ottivat keskenään kuvia ja viettivät aikaa keskenään. Lapset leikkivät penkkien välissä.

Jatkoimme matkaa takaisin kohti keskustaa. Löysimme sattumalta hauskan viinibaarin. Täällä saisimme helposti itsepalveluna maistella eri viinejä ja tilata pikkusyötävää. Mahtava konsepti!

Viineistä virkistyneenä oli aika jatkaa Birminghamin kiertelyä. Läheisessä kirkossa oli juuri alkamassa elokuvanäytös ja keskustan suurista kauppakeskuksista löysin lopulta uuden sadetakin Marks & Spenceriltä. Englannissa jos missä on laaja sadetakkivalikoima! Ihan syystäkin.

Ilta alkoi hämärtyä ja nälkä kurnia. Löysimme hotellimme lähistöltä paikallisesta China Townista kivan ravintolan, joka oli yhtä pöytää lukuunottamatta täynnä. Sinne siis!

Birmingham oli kiva kokea, mutta uudelleen sinne ei erikseen tarvitse lähteä. Bull Ring oli ulkoa päin todella mahtipontisen futuristinen. Keskustaa rempataan ja rakennetaan kovaa vauhtia, mutta ihmispaljous myös toi mielestäni pientä rauhattomuutta. En nyt varsinaisesti kokenut oloani mitenkään uhatuksi tai vaaralliseksi Birminghamissa, mutta kaupunki oli niin erilainen kuin mihin olimme alkureissusta pienissä idyllisissä paikoissa tottuneet. Jalkapallofanille Birmingham on varmasti oiva vierailupaikka.

7. yö Oxford

Olimme perjantaina aamupäivällä hotelliaamiaisen jälkeen jälleen New Streetin juna-asemalla. Nyt astuisimme taas junaan viimeisen kerran tämän reissun aikana. Junamme oli tulossa Manchesterista ja jatkamassa rannikolle. Me olisimme junassa tunnin verran päästäksemme Oxfordiin. Juna oli jälleen ääriään myöten täynnä. Oxfordin juna-aseman portit ruuhkautuivat kun junasta valui matkustajia kohti asemarakennuksen ovea. Majapaikkamme sijaitsisi keskustan vieressä rauhallisemmalla asuinalueella. Olin tutkinut Google Mapsista, että pääsisimme paikalle myös rauhallista vehreää kanaalireittiä.

Majapaikkamme löytyi, mutta paikan päällä ei ollut mitään vastaanottoa eikä kivijalassa ollut ravintola ollut auki. Yritin soittaa ovessa ja varausvahvistuksessa löytyviin numeroihin. J löysi ravintolan ikkunasta ravintolan työnhakuilmoituksen. Soitin sinne ja tärppäsi. Kohta olisi joku tulossa ottamaan reppumme vastaan ja pääsisimme jatkamaan matkaamme kohti Oxfordin keskustaa.

Kävelimme lyhyen kävelymatkan keskustaan ja löysimme kivan lounaspaikan bussiaseman vierestä. Paikka vaikutti olevan suosittu ja ruuat saatuamme emme ihmetelleet. Hyvää ruokaa ja trendikäs sisustus, toimii! Hyvän lounaan jälkeen jatkoimme Oxfordiin tutustumista.

Hienoja vanhoja rakennuksia. Bridge of Sights, Bodleian Library ja Radcliffe Camera. Tuttuja paikkoja Harry Pottereista. Bodleian Libraryyn ostimme netistä pääsymaksun. Pääsymaksulla pääsisikin kurkkaamaan sisään vain YHTEEN huoneeseen missä Harry Pottereita oli kuvattu.

Jatkoimme kävelyä ja pääsimme lopulta ihanaan Oxfordin kasvitieteelliseen puutarhaan. Kevään vehreys oli täyttämässä putarhaa. Kevät oli askeleen pidemmällä mitä se viikko sitten oli Chesterissä ollessamme.

Askeleita kertyi ja ehdimme vielä piipahtaa Oxfordin linnan  ja vankilan ulkopuolella ja illallistimme Slug & Lettucessa.

Tiirailimme bilettäviä nuoria ihmisiä ja joimme muutaman juoman ennen kuin palasimme majapaikkaamme. Reppumme odottivat kiltisti huoneessamme.

Huoneeseemme ei kuulunut aamupalaa vaikka Bookingissa huonetta myytiin aamupalalla. Harhaanjohtavaa. Kävelimme bussiasemalle ja jätimme reppumme säilytykseen viereiseen kioskiin, joka tarjosi viiden punnan laukkuhintaan matkatavarasäilytystä. Söimme viimeisen reissuaamun aamiaisen bussiaseman viereisessä Wetherspoon-pubissa. Kengät tarttuivat kiinni tahmeaan lattiaan kun hain teevettä automaatista. Nurkassa polttareita viettänyt miesporukka aloitteli tai jatkoi aamuaan ohrapirtelöiden kanssa.Wetherspoon-aamiaisen turvin oli hyvä jatkaa Oxfordin tutkimista.

Kävelimme reitin mitä sightseeing-bussit ajoivat ja ihastelimme kevään kukkia. Joimme teetä ja pidimme tauon hienossa kortteliravintolassa ennen kuin astuimme vehreämmille poluille. Kävelimme University Parks-puistoaluetta pitkin aina Magdalen Collegelle asti. J oli tutkinut, että tämä olisi ehkä kaunein niistä kouluista minne vierailijoita sallittiin. Ja onneksi menimme!

Paikka oli niin hieno ja koululla oli oma laaja puistoalue. Jos poikkeat Oxfordissa ja sinulla on vain yhteen nähtävyyteen aikaa niin mene ilman muuta Magdalen Collegeen! Jos mietit oman jälkikasvun lähettämistä tänne niin tästä linkistä pääset kurkkaamaan miten paljon säästöpossua pitää rikkoa.

Aikamme Oxfordissa alkoi olla lopussa ja oli aika kävellä takaisin bussiasemalle. Eväät ja viimeiset tuliaiset ruokakaupasta ja sitten bussille, joka veisi meidät puolessatoista tunnissa Lontoon Heathrown lentokentälle. Olimme ostaneet bussiliput ennakkoon, mutta lippuja pystyy ostamaan myös paikan päältä muutamaa puntaa kalliimmalla hinnalla.

Olimme saaneet Oxfordin haltuun reilussa 24 tunnissa. Pidempäänkin Oxfordin nättejä vanhoja taloja olisi tiiraillut, mutta mielestäni näimme ja koimme Oxfordin pääkohdat.

Turistien määrä huhtikuisena lauantaina oli Oxfordissa suuri. Voi vain kuvitella miten paljon turisteja on liikkeellä täällä kesällä. Turistien suuri määrä teki sympaattisesti Oxfordista toisaalta jotenkin todella turistisen ja jätti myös pienen rahastuksen jälkimaun. Jos t ole vielä Oxfordissa käynyt niin suosittelen sitä kuitenkin lämpimästi.

Reissubudjetin yhteenveto

Viikon aikana olimme nähneet ja kokeneet paljon. Reissun voisi tehdä hitaammallakin tahdilla, mutta nyt koimme usean paikan suhteellisen lyhyessä ajassa. Sesongin ulkopuolella matkustaminen toi reittiimme myös omanlaisen otteensa. Meillä oli enemmän vaihtoehtoja majoituksen suhteen, mutta toisaalta osa ravintoloista ja nähtävyyksistä oli suljettuna. Majoitusten budjettina pyrin pitämään 100 puntaa per yö, siihen emme ihan joka paikassa päässeet. Laskin mielenkiinnosta reissumme tarkemman kulurakenteen auki:

  • Lennot Helsinki-Manchester ja Lontoo- Helsinki yhteensä 213 euroa (ostettu marraskuussa 2023)
  • Majoitukset
    • Chester 84 puntaa
    • Conwy 100 puntaa
    • Porthmadog 99 puntaa
    • Barmouth 120 puntaa
    • Shrewsbury 89 puntaa
    • Birmingham 69 puntaa
    • Oxford 109 puntaa
    • = 670 puntaa eli noin 800 euroa (400 euroa per henkilö)
  • Juna- ja bussiliput per henkilö (osa ostettu etukäteen tarjoushintaan)
    • Manchesterin lentokenttä – Chester 29,50 puntaa
    • Chester – Conwy 14,60 puntaa
    • Conwy – Bangor 2,60 puntaa
    • Bangor – Lllanberis 20,82 puntaa
    • Snowdon Railway 38 puntaa
    • Lllanberis – Porthmadog 6,50 puntaa
    • Porthmadog – Harlech 4,90 puntaa
    • Harlech – Barmouth 4,60 puntaa
    • Barmouth – Shrewsbury 9,10 puntaa
    • Shrewsbury – Birmingham 5,50 puntaa
    • Birmingham – Oxford 22,90 puntaa
    • Oxford – lentokenttä (bussi) 18,50 puntaa
    • = 176,52 puntaa eli noin 210 euroa
  • Yhteensä 823 euroa

Pohjois-Walesin ja Englannin viikko oli yksi mieleenpainuvimmista reissuista mitä olen vähään aikaan tehnyt. Pienten kaupunkien charmia ei edes vaihtuva ja oikukas Walesin sää voi poistaa.

kulttuuri matkat

Pohjois-Walesin ja Englannin huumaa, osa 2/3

Chester ja Conwy olivat ylittäneet odotuksemme ja matkamme jatkui maanantai-aamuna Pohjois-Walesin vuorille, kohti Snowdonian jylhää kansallispuistoa. Nautimme Conwyn majapaikkamme mainiosta aamiaisesta huoneessamme ennen kuin oli aika laittaa taas reput selkään ja suunnata kohti rautatieasemaa. Emme vielä tienneet, että tulevat pari päivää tulisivat olemaan reissumme ”hankalimmat”.

3. yö Porthmadog

Edellisten päivien junat olivat olleet aika lailla aikataulussaan niin en osannut edes ajatella, että näin ei aina välttämättä olisi tänään. Meillä olisi puolen tunnin lähijunamatka edessämme kohti Bangoria mistä nappaisimme bussin Llanberis-nimiseen kylään. Bangorista junallamme pystyisi jatkamaan aina Holyheadiin saakka mistä voisi napata parin tunnin lauttamatkan Dubliniin!

Junaa ei kuitenkaan kuulunut. Juna tuli lopulta noin vartin myöhässä. Meillä olisi vartin vaihtoaika bussiin Bangorissa. Tuijotin lähijunan karkki-ja sipsimyyntikärryä ja pidin peukkuja pystyssä. Jännitimme ehdimmekö bussiin. Emme ehtineet.

Soimasin itseäni, että miksemme olleet ottaneet aiempaa junaa. Seuraavalla bussilla emme ehtisi paikalle Llanberikseen ajoissa. Katsoin Uber-sovelluksesta, että perille pääsisi suhteellisen edukkaasti. Kukaan ei kuitenkaan tarttunut Uber-kutsuuni ja marssimme rautatieaseman taksitolpalle. Kuski otti meidät kyytiin ja maksu suoritettiin jo lähtiessä, sillä nettiyhteyksiin ei ollut vuorilla luottamista. Perillä Llanberiksessa olimme lopulta yli puoli tuntia ennen junavaunumme lähtöä. Sää ei ollut paras mahdollinen, mutta nyt ei satanut.

Meidät asetettiin ennen lähtöä ”karsinoihin”. Henkilökunnan meille antama briiffaus eivät meinanneet kuulua meidän karsinaan asti. Ihmettelimme käytäntöä, mutta pääsimme onneksi livahtamaan ensimmäisten joukossa omaan vaunuumme ja saimme ikkunapaikat. Yhteen osastoon mahtui kahdeksan aikuista.

Snowdon Mountain Railwayn kausi oli vasta aluillaan ja näin alkukeväästä emme pääsisi vielä korkeimmalle juna-asemalle vaan me pääsisimme kipuamaan junavaunussamme Clogwyn-seisakkeelle, joka sijaitsi Snowdon-vuoren rinteellä ,noin 3/4 korkeudessa koko vuoresta. Rautatie oli aikanaan perustettu alueella olleen suuren liuskekivilouhinnan vuoksi. Alueelta on louhittu mahdottomia määriä liuskekiveä eikä välttämättä aina kestävän kehityksen pelisääntöjen mukaisesti.

Henkilökunta varoitteli ettei kukaan lähtisi yrittämään käydä huipulla puolen tunnin seisahduksemme aikana, sillä takaisin junaan ei enää ehtisi. Toki vuoren huiputuksen voisi tehdä, mutta sitten paluumatka alas pitäisi tehdä jalkaisin. Uskaliaimmat ja kovakuntoisimmat tekivät vuoren huiputuksen molempiin suuntiin apostolin kyydillä. Vilkuttelimme heille junamme ikkunasta.

Tuuli oli kova kun pääsimme vihdoin junaseisakkeelle. Otimme kuvia ja nautimme maisemasta ennen kuin menimme takaisin junavaunuun odottamaan junan lähtöä.

Meillä kävi tuuri, sillä paluumatkalla satoi ja junan ikkunat huurustuivat täysin vaikka vaunussa kiertävän ikkunalastan avulla ikkunoita yritettiin pitää kirkkaina. Oli aivan liian kosteaa. Seuraavan junalastillisen maisemat eivät olleet yhtä selkeät mitä meillä. Samaisessa osastossa istuneet eläkeläiset eivät suostuneet vaihtamaan paikkoja paluumatkalle, jotta olisimme nähneet reitin toisen puolen. Se ei toisaalta haitannut, sillä meidän puolellamme oli avarammat näkymät.

Junamatka oli hieno kokemus, mutta ei niin hieno mitä olin ajatellut. Se oli ilman muuta kätevää Pohjois-Walesissa ollessa kokea, mutta jotain jännää ja liian turistillista tässä Snowdonin junaretkessä oli. Sää ei myöskään ollut paras mahdollinen mikä ehkä hieman laski kokemuksemme pisteitä, perille saapumisen säätämisestä puhumattakaan. Junamatka on suosittu joten liput kannattaa ostaa hyvissä ajoin etukäteen.

Pääsimme lopulta turvallisesti takaisin lähtöasemalle. Lähtöasemalla ei ole mitään säilytyslokeroita joten olimme ängenneet reppumme istuinten alle. Reput selkään ja nopein askelin kohti bussipysäkkiä. Tätä bussia emme haluaisi missata. Oli aika mennä vuorten halki kohti rannikolle, Porthmadogin kylään.

Lllanberiksestä emme pääsisi suoralla bussilla Porthmadogiin vaan meidän pitäisi vaihtaa toiseen bussiin ja ostimme halvat 6,50 punnan hintaiset päiväliput. Emme siinä vaiheessa vielä tajunneet miten hyvä diili päivälippu olikaan. Bussissa oli hyvin tilaa. Ensimmäinen bussikuskimme varmisti, että osasimme jäädä oikealla pysäkillä pois missä vaihtaisimme toiseen bussiin. Vaihtopaikka oli korkealla vuoristossa erään vuoristohostellin parkkipaikalla. Näimme miten patikoijat lähtivät valloittamaan Snowdon-vuorta toiselta puolelta jalkaisin missä me olimme juuri olleet. Sää oli edelleen sateinen ja pilvinen.

Jatkobussimme tuli ja olimme pitkään minibussin ainoat matkustajat. Bussikuski oli puhelias. Hän oli suuri futisfani ja oli ollut juuri katsomassa Wales-Suomi-peliä Cardiffissa. Maisemat olivat ehkä reissun hulppeimmat tällä bussimatkaosuudella. Ihania pieniä järviä vuorten rinteiden alla. Söpöjä taloja harvassa ja villiä liikennettä. Jos vastaan tuli isompi auto niin tuntui, että bussin ikkuna oli senttien päässä vuorenrinteestä tai aurauskepeistä. Pittoreskein bussimatkamme aikaisista kylistä oli ehdottomasti Beddgelert. Bussimme seisoi tovin kylän keskustassa ja olisin halunnut käyttää hyväksi sen ajan ja jaloitella tässä pienessä kylässä, jota kaunis ja runsaasti virtaava vuoristopuro halkoi. Emme kuitenkaan tienneet tästä tuosta joten istuimme sen ajan kiltisti paikoillamme.

Reilun tunnin bussissa istumisen jälkeen olimme viimein lähellä Porthmadogia, itseasiassa majapaikkamme kylän nimi oli Tremadog. Bussikuski varmisteli meiltä useampaan otteeseen, että haluammeko oikeasti jäädä juuri siinä pois. Halusimme. Booking oli myynyt tämän kylän majapaikan meille Porthmadogina, kätevää.

Kuvissa ja varaussivustolla majapaikka oli näyttänyt rempatulta ja kivalta. Lopulta majapaikka oli yksi reissumme kehnoimmista. Asiakaspalvelu oli välinpitämätöntä niin majapaikan vastaanotossa kuin illallisella ravintolassa. Käytyämme kiertelemässä ”kylillä” Porthmadogissa olimme pettyneitä. Edelliset paikat olivat olleet niin kauniita ja kivoja. Porthmadog oli pettymys, vaikka hyvällä kelillä se olisikin näyttänyt paremmalta. Kahvilassa olimme jälleen viimeiset asiakkaat kahvilan mennessä neljältä kiinni.

Bussilippumme olivat edelleen voimassa ja matkalla takaisin majapaikkaamme saimme idean jatkaa bussilla majapaikan ohitse rannikolle toiseen lähikylään. Kävimme iltakävelyllä ja pubissa naapurissa olevassa Cricciethin kylässä.Kesäaikaan tämä merenrantakylä olisi aivan ihana! Cricciethin linnanraunio seisoi paraatipaikalla katsellen Irlanninmeren tyrskyjä. Linna oli tietysti suljettu, niinkuin kaikki muutkin nähtävyydet minne olisimme halunneet mennä vierailulle.

Walesin sää näytti meille monipuolisuuttaan. Välillä pilvet rakoilivat ja aurinkokin pilkahti, mutta pääasiallisesti keväinen Wales oli pilvinen, tuulinen ja sadekuuroinen. Kotona olisi ollut parempi tuuri kelien suhteen.

Suunnittelimme myös Porthmadogin vieressä olevaan Portmeirioiniin menemistä, mutta useamman kymmenen punnan pääsymaksua ei viitsinyt vesisateisella kelillä yhden tunnin vierailusta maksaa.Lisäksi riippuvuus julkisista kulkuvälineistä aiheutti lisämutkia lomasuunnitelmiimme.

Jos tykkäät höyryvetureista ja tykkäät muutenkin rautateistä niin kesällä Porthmadog on sinun place to be! Me jatkoimme matkaamme emmekä haikailleet takaisin Porthmadogiin.

4. yö Barmouth

Aamulla tietysti satoi kun teimme päätöksen lähteä aamun ekalla junalla pois Porthmadogista. Ravasimme sateenvarjojemme suojassa majapaikastamme parikymmentä minuuttia Porthmadogin rautatieasemalle. Pois täältä ja nopeasti. Rautatieasemalle päästyäni en voinut enää ostaa junalippua Walesin liikenteen sovelluksesta, sillä junan lähtöön oli vain muutama minuutti. Ostin sitten seuraavaan junaan lipun. Junan konduktööri tietysti huomasi asian, mutta antoi asian mennä sormiensa ohitse. Olimme nyt siinä junassa mitä oli kuvattu Maailman kauneimpiin junareitteihin! Ikkunasta näkyi pensaita ja valtoimenaan mylmivää merta märän ikkunan läpi, ei kovin valokuvauksellista.

Jäimme pois junasta Harlechin kylässä. Tässä kylässä söisimme aamiaista ja kävisimme vierailemassa kylän linnassa. Vettä satoi edelleen kun jäimme pois junasta. Junassa oli ainoastaan iso läjä koululaisia ja me kaksi suomalaista turistia. Kello oli vasta vähän päälle kahdeksan aamulla. Oli nälkä ja mereltä puuskuttava viima sateen kera ketutti. Mikään kylän kahvila tai ravintola ei ollut auki. Linna oli suljettu.

Junamme seisoi edelleen kylän junaseisakkeella odottaessa vastaantulevaa myöhässä olevaa junaa. Teimme nopean päätöksen ja hyppäsimme junaan takaisin. Se oli päivän paras päätös. Ostin konnarilta lipun Barmouthiin ja ryhdyimme kuivattelemaan vaatteitamme. Lisäsin vaatekerroksia, sillä olin jäässä. Eväskassin antimien jälkeen päivä alkoi näyttää taas paremmalta.Note to self: pidä reissussa aina pientä eväskassia mukanasi reissuilla! Se pelastaa monta nälkäkiukkua.

Junan konduktööri oli puheliasta sorttia. Hän olikin suuri rallifani ja oli vienyt perheensä joitakin vuosia sitten Rovaniemelle tapaamaan joulupukkia. Konduktööri yritti jutella meidän kanssa rallista. Turhaan. Itselleni tuli rallipuheista mieleen ainoastaan videoklippi Marcus Grönholmin haastattelusta ”Up in the ass of Timo”. Pidin onneksi suuni kiinni.

Saavuimme lopulta Barmouthiin. Barmouth toivotti meidät tervetulleet ison kukkivan kirsikkapuun ja tajuttoman tuulen kera. Löysimme pubiravintolan mistä saimme aamiaista. Elämä hymyili jälleen ja meillä oli hyvä fiilis tästä paikasta!

Kävelimme aamiaisen jälkeen kilometrin verran majapaikkaamme Bae Abermaw Hoteliin. Nyt ei ollut sesonki joten saimme huoneemme heti. Ihanaa! Pääsimme kuivaamaan aamulla kastuneita vaatteitamme ennen kuin lähtisimme tutustumaan kylään tarkemmin. Voi kunpa olisimme skipanneet Porthmadogin ja tulleet tänne suoraan! Hotelli sijaitsi pienen kukkulan päällä mistä näimme pitkälle merelle ja viereisille vuorille. Hotellin isäntä sanoi, että jos ikkunasta ei näe edessämme olevan merenlahden toista puolta niin on viisasta jäädä vaan hotellille juomaan viiniä. Hotellissa olisi itsepalvelubaari. Kätevää.

Barmouthin kylänraitti oli pieni, mutta herttainen. Hotellin ystävällinen henkilökunta oli jo ennen vierailua laittanut meille tiedoksi mitkä ravintolat ja pubit olisivat auki. Barmouthin ranta on kesäaikaan varmasti aivan ihana hiekkaranta rantapäivien viettoon, mutta nyt keväällä kylän patikkareitit olivat hienoa ajanvietettä meille. Osa poluista oli aamun sateen jäljiltä mutaisia, mutta kuiviakin paikkoja löytyi. Patikkareittien merkinnät eivät aina olleet priimaa. Reitistä on hyvä olla jonkinlainen oma erillinen karttansa mukana ellet halua tutustua kylän patikkareitteihin useamman tunnin ajan.

Teimme päivän aikana kaksi erillistä patikkaretkeä. Sää oli edelleen tuulinen, mutta sade oli karkonnut ainakin hetkeksi. Puhelimen sääsovellus kertoi, että tuulet voisivat puuskissa olla jopa 69 km/h.

Aamulla teimme vielä pienen kävelyretken hotellimme viereiselle rautatiesillalle mitä pitkin kohta tulisimme raiteita pitkin matkustamaan. Tuuli ja sade tekivät kävelyretkestämme ikimuistoisen. Muutama lenkkeilijä ohitti meidät. Muuten saimme nauttia sillasta keskenämme.

P.S. Jos Walesin maisemat ovat vieneet sydämesi niin kannattaa Instagramissa Visit Wales-tilin ihania kuvia ja videoita Walesin luonnon kauneudesta!

5. yö Shrewsbury

Haikein mielin jätimme Barmouthin taaksemme ja tallustimme Barmouthin juna-asemalle. Olimme käyneet viereisessä Coop-kaupassa hankkimassa kunnon eväät melkein kolmen tunnin junamatkalle. Pääsisimme suoraan yhdellä junalla Barmouthista sisämaahan Shrewsburyyn. Tai olisimme päässeet jos kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaisesti.

Juna-asemalla huomasimme, että Shrewsburyn junasta ei ollut mitään tietoa. Asemalla tuli kuulutuksia, mutta emme tuntuneet saavan niistä mitään selvää. Kävin kysymässä aseman lahjatavarapuodin pitäjältä / lipunmyyjältä mikä junamme tilanne on. Junamme oli peruttu tulvan vuoksi. Menisimme alkuperäisellä toki myöhässä olevalla junalla seuraavaan kylään ja vaihtaisimme siellä bussiin. Jaahas. Söimme eväämme junassa heti junan lähdettyä, sillä bussissa lounassalaattien syöminen olisi hankalaa.

Juna pysähtyi ja lähdimme muiden perässä juna-aseman parkkipaikalle, jossa meitä odotti rail replacement bus. Edelleenkin oli hieman epäselvää, että veisikö tämä bussi meidät Shrewsburyyn asti vai vaihtaisimmeko vielä jossain takaisin junaan? Ehkä Machynllethissä minne tämä bussi meidät vei. Vai veikö? Bussinkuljettaja oli vaan palkattu viemään meidät paikasta A paikkaan B, muita reittiin liittyviä asioita oli häneltä turha kysyä.

Aberdyfin jälkeen maisemat hurmasivat meitä. Bussi kulki rantaa pitkin idyllisten kylien läpi. Junaraiteet olisivat mennä vielä lähempänä vettä, mutta korkealta bussin penkeiltä näimme maisemaa jopa paremmin kuin mitä junasta olisimme nähneet.

Machynllethin juna-aseman taululta näimme, että seuraava juna Shrewsburyyn menisi noin tunnin päästä. Kävimme aseman vessassa ja jotenkin tuli sellainen fiilis, että pitäisiköhän vielä kysyä joltain lisäneuvoja matkaamme. Kysyimme asemarakennuksen pihalla olevilta henkilöiltä ja selvisi, että matkamme ei jatkuisi junalla vaan toisella bussilla. Istahdimme sisään toiseen bussiin minne tuli pikkuhiljaa yhtä ulalla olevia matkustajia kuin me. Bussimatkasta tuli yhteisöllinen kun kaikilla oli omat matkahankaluutensa ja tarinansa kerrottavanaan.

Pääsimme lopulta Shrewsburyyn noin kolme tuntia aikataulusta myöhässä. Se oli harmi, sillä Shrewsburyssa niin kaupat kuin nähtävyydet menivät kiinni jo klo 17 tai viimeistään klo 18. Ehdimme pikaisesti vilkaista Shrewsburyn linnan tiluksia ulkoapäin ja vierailla keskustan kauppakeskuksessa mistä astelimme viimeisinä asiakkaina ulos pari minuuttia yli kello 18.

Rahaa ei kuluisi kauppoihin kun kaikki kaupat olivat kiinni. Onneksi pubit olivat sentään auki ja vietimme iltaa kävellen ympäri ämpäri Shrewsburyn suhteellisen kompaktia keskustaa, jota tulviva Severn-joki ympyröi.  Löysimme kaupungin pääkadulta illallispaikaksi nuorekkaan Floro lounge-ravintolan.

Aikamme Shrewsburyssa jäi hieman torsoksi, mutta seuraavana aamuna junamme kohti Birminghamia olisi valmis lähtöön. Toivottavasti tällä kertaa pääsisimme perille yhdellä kulkuvälineellä ja aikataulussa.

Shrewsburyn rautatieasemalla näimme Harlechin junaseisakkeen Suomessakin vierailleen konduktöörin. Pieni on maailma.Olimme jälleen palanneet Englantiin ja edessämme olisi vielä kaksi uutta kaupunkia: miljoonakaupunki Birmingham ja historiallinen Oxford.

kulttuuri matkat