Miten ihmiskauppa kiinnostaa sinua?

Varoitus, teksti sisältää hengellistä pohdintaa, joten jos olet allerginen sille, sinua on varoitetu.

Tuollainen kysymys tuli aamulla vastaan, kun hyppäsin kimppakyytiin. – Ööö, no ei kyllä mitenkään, sanoi minä hämmentyneenä. Olimme matkalla Loista Vapautta – ihmiskauppaseminaariin Lahteen. Olin päättänyt eilen iltapäivällä ihan ex tempore lähteä mukaan itseäni hyvin epäkiinnostavaan seminaariin. Haastoin vähän itseäni ulos mukavuusalueiltani ja odotin seminaarista yhtä kärsimystä herkälle ihmiselle. Silti, ihmiskauppa on todellisuutta, enkä minäkään voi ihan kaikelta sulkea silmiäni ja puuhailla tyytyväisenä prosessien kehittämisen kanssa, lukea, sienestää, maalailla ja nähdä erästä kivaa miestä. Kaikilla kun ei ole vapautta tehdä mitä haluaa..

Tällä kertaa pessimisti sai pettyä eikä sielu palanut karrelle inhorealismista. Seminaarissa oli puhujina Peter Stanley, Venla Roth ja Pia Rendic. Peter toimii neuvonantajana ihmiskaupan vastaisessa työssä mm. hallituksille ja eri järjestöille. Venla Roth taas on Suomen ihmiskaupparaportoija ja Pia Rendic auttaa ihmiskaupan uhreja pääsemään jaloilleen Kyproksella. Vaikka päivän aihe oli todella rankka, sitä käsiteltiin koko ajan toivon kautta, tiedottamalla ja ohjeistamalla kuinka ihmiskaupan vastaista työtä voi tukea. Missään vaiheessa ei laskeuduttu alas manalaan mässäilemään kurjilla kohtaloilla, tarinat joita kerrottiin koskivat onnistumia. Tämä on mielestäni aika harvinaista ja radikaalia Suomessa, opettaa onnistumaan.

Ensiksi aloitti Peter, tuo mainio tyyppi. Hän luennoi siitä millaista ihmiskauppaa on olemassa, kuinka tunnistaa uhri, kuinka heitä voi auttaa ja kuinka ehkäistä nuoria joutumasta ihmiskaupan uhriksi. Peterin puheenvuoro oli todella herättevä ja innostava, mutta ei lainkaan syyllistävä. Monesti kun täällä lintukodossa kuulee maailman kurjuudesta, jää auttamisen sijasta painiskelemaan huonon omatuntontonsa kanssa, hävettää kun on kaikki hyvin. Peter sai kuulijan uskomaan siihen, että kun on kaikki hyvin, niin voi auttaa juuri sillä tavalla, mikä sopii sinulle. Opetuksen keskus oli myötätunnossa, oikeudentunnossa ja armossa. Hänen ajatuksensa, että nykymaailmassa oikeudentunto tarkoittaa sitä, että minulla on oikeus omaisuuteeni ja muiden kuuluu pitää siitä näppinsä irti verrattuna Jeesuksen oppeihin siitä, että oikeudentunto (justice) tarkoittaa sitä, että kun sinulla on paljon, voit jakaa siitä tarvitseville. Leikittelin hetken ajatuksella, että koti jossa käyn lähinnä nukkumassa annettaisiin käyttöön turvapaikkaa tarvitsevalle. Aika radikaalia, siihen minusta ei vielä ole. Loivensin ajatusta siihen, että kun joka paikka pursuaa turhaa tavaraa, niin voisin ostopäätöksiä tehdessäni miettiä kohtuutta ja lahjoittaa mielummin rahaa ihmiskaupan vastaiseen työhön.

Toisena puhujana ylitarkastaja Venla Roth esitteli ihmiskaupparaportoijan työnkuvaa ja viimeisintä ihmiskaupparaporttia. Hän kertoi, että Suomessa ongelmina ovat kiemurainen ihmiskauppalainsäädäntö, se ettei tunnisteta ihmiskauppaa ja että rikoksia tutkitaan esimerkiksi laittomana työvoimana, mutta ihmiskauppaa rikoksena ei osata etsiä eikä tunnistaa. Uhrin oletetaan hakevan apua, vaikka uhrilta puuttuisi kielitaito, verkostot ja tieto siitä, mistä apua voisi hakea. Venla kertoi ensimmäisen raportin valmistuneen vuodesta 2010 ja sen sijaan että olisi jäänyt voivottelemaan kaikkia Suomen ongelmia, hän iloitsi siitä, että edistystä on tapahtunut. Näinä vuosina Suomessa ollaan päättävillä tahoilla mm. herätty siihen, ettei Suomi ole vain läpikulkumaa ihmiskaupalle, vaan että ihan meillä Suomessakin tapahtuu ihmiskauppaa.

Lounaan jälkeen oli kolme kanavaa, mistä sai valita mielenkiintoisimman. Minä menin kanavaan joka käsitteli hengellistä näkökulmaa ihmiskauppaan. Valitsin helpoimman, sillä muut vaihtoehdot olivat kuunnella syvemmin Pia Rendicin työstä Kyproksella ja kolmas käsitteli Shine-kurssia, jonka kautta tehdään ennaltaehkäisevää työtä maahanmuuttajatytöille ja haavoittuvaisessa asemassa oleville nuorille. Minähän olin vasta tutustumassa aiheeseen, en kokenut vielä olevani valmis tekemään jotain. (Aion kyllä joskus olla).

Hengellinen näkökulma ei siis tarkoittanut sitä, että maksuksi ihmiskaupan uhrien auttamiesta heidän tulee syödä kiltisti jeesus-annoksensa ja tulla uskoon. Enemmän kanava herätteli siihen, miten suhtautua pahuuteen, kuinka kohdata uhri ihmisenä, kuinka voi auttaa eri järjestöjä auttamaan ja kuinka pitää toivoa yllä ihmiskaupan vastaiseen työhön alkaneilla. Peter valisti ennemminkin kohtaamaan haavoittuvia ihmisiä, auttamaan heitä ennen kuin on liian myöhäistä. Hän kertoi, että Intiassa 90% ihmiskaupan uhreista, jotka vapautettiin ennen prostituoiduiksi joutumista, pääsivät turvallisesti takaisin kotiin. Sen sijaan vapautetut uhrit, jotka olivat joutuneet jo toimimaan bordelleissa, pääsivät enää 1% verran takaisin kotiinsa ja vanhaan elämäänsä. Häpeän taakka oli niin kova, ettei heitä huolittu enää takaisin yhteisöön. Minä opin, että minun tarvitsee vain rukoilla ja se riittää. Saan tehdä enemmänkin, mutta en kokenut painostusta siihen, että nyt minun uskollani täytyy muuttaa paha maailma.

Viimeisenä pääpuhujana toimi Pia Rendic, jonka työ oli sitä raadollisinta. Hän toimii ihmiskontaktina pelastetuille ihmiskaupan uhreille. Kyprokselle on perustettu talo, jonne uhrit saavat mennä opettelemaan normaalia elämää päästessään valtion turvatalosta. Ilman tällaistä välitaloa uhri jäisi helposti yksin kotiin ilman apua, ilman verkostoja, kielitaitoa tai mahdollisuutta hankkia elantoaan. Teki mieleni käydä antamassa kaikki rahani Pialle, ihan vain siksi että hän kohtaa siellä ihmisiä, tekee työtä jota en ehkä itse koskaan pystyisi tekemään. 

Lopussa puhuttiin vielä aiheesta, joka pienten kauniiden neitojen tätinä kylmäsi sydäntäni. Netissä, koulun lähellä, kauppakeskuksissa ja ties missä vaanivat miehet. Miehet jotka hurmaavat nuoria, noin 13-16 vuotiaita neitoja, Miehet jotka ovat usein alle 25-vuotiaita. Miehet jotka kertovat herkille teineille, että he ovat kauniita, ostavat lahjoja, hemmottelevat. Voittavat nuoren luottamuksen ja rakkauden. Jossain vaiheessa alkaa tulla pyyntöjä seksuaalisista vastapalveluksista lahjoille. Sitä seuraavat seksuaalinen pakottaminen, henkinen ja fyysinen pahoinpitely, perheestä eristäminen ja viimeisenä parittaminen. Näistä on ollut lehtijuttujakin. Suomesta. Missä keski-ikäiset miehet ostavat kalliilla tavaroilla seksipalveluita teineiltä. Kuvottavaa. Mutta, kun tuo kaikki alkaa niin viattomasti, rakkauden tarjoamisena, hyväksyntänä ja kehumisena, annetaan juuri sitä, mitä epävarmuudessa huojuva teini voi kaivata. Miten varoittaa nuoria vaarasta, ilman että likaa heiltä normaalin rakkauden? Ehkä tuo ikä on teini-iässä hyvä mittari, silloin kuuluu hengailla ikäistensä tyyppien seurassa. Toinen olisi se, että pyytää nuoria tarkkailemaan kavereitaan, jos heille alkaa ilmestyä kalliita tavaroita ilman selitystä mistä ne ovat tulleet, vanhempia miesystäviä jotka hiljalleen eristävät ystäväsi kavereistaan ja perheestään, jos nuori sulkeutuu ja alkaa käyttäytyä agressiivisesti läheisiään kohtaan.. Silloin kannattaa toimia.

Silmiäni avasi video Afrikasta, jossa ihmiskauppaa harjoittanut mies kertoi, että hänkin oli uhri, joka pakotettiin mukaan toimintaan. Jalkapalloa maanosaan pelaamaan saapuneelle ilmeni vasta perillä, mitä muita ”sivubisneksiä” pelaajasopimukseen sisältyi. Rahaa palata takaisin ei ollut ja alistamalla uhri saatiin alistamaan toisia. Ihmiskaupan vastaisessa työssä toimivat henkilöt olivat pelastaneet hänetkin. Tähänkin Peter herätteli meitä, aina maailma ei ole mustavalkoinen ja näitä pahuutta täynnä olevillakin ihmisillä on jokin selittävä syy olla paha. Jotta voisimme kitkeä kaiken ihmiskaupan pois maailmasta, tulee pureutua myös näihin syihin, mikä kovettaa ihmisen hyväksikäyttämään toista ihmistä? Kuinka tuo kovuus saadaan pois? Rankaisemalla vai hoitamalla sairasta mieltä. Jätän sen sinulle mietittäväksi.

Mitä päivästä jäi käteen? Pari unelmaa, joiden eteen aion laittaa muistutuksen puhelimeen, että rukoilisin viikottain.  Itseni haastaminen tähän blogikirjoitukseen, vaikka ”ei niitä kiinnosta lukea mitään jeesuskakkaa, lopettavat vielä koko blogin lukemisen”. Että sitä voikin pelätä asioiden puhumisesta ääneen. Toinen pelkoni on, että joku luulee minua ”joksikin maailmanparantajaksi” tai ”pelkän blogin takaa huutelijaksi, joka ei oikeasti tee mitään”. Kolmas ettei tällainen maailmantuska ole ”blogitrendikästä”. Neljäs pelko on vihamieliset kommentit, varsinkin tuo J-sana on aika ärhäkkä aiheuttamaan pahennusta. Viimeksi kiistelin siitä sen kivan miehen kanssa.

Mutta kaiken tänään kuulemani jälkeen en vain voi olla hiljaa, pistää silmiä kiinni ja väittää ettei ongelmia ole. Minua parempaa, tarkempaa ja oikeellisempaa tietoa löytyy mm. täältä:

Ihmiskauppa.fi (Suomen kansallinen ihmisuhrien auttamisjärjestelmä)

V.A.L.O. – ei orjuudelle (hengellinen ihmiskaupan vastaista työtä tekevä yhdistys)

Pia Rendic:in blogi (lähetystyöntekijänä Kyproksella, hengellistä sisältöä)

Terkuin Karo, joka näin illalla vastaisi aamulliseen kysymykseen, että on kiinnostunut kitkemään ihmiskauppaa pois maailmasta, auttamaan ihmisiä vapauteen. 

Hyvinvointi Hyvä olo Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Kuinka pyristelin ylös huonokielitaito-kuopasta

Onnenpäivä-blogin A.Sinivaara kertoi omista enkkutraumoistaan. Olin kirjoittamassa hänelle kommenttia, kun tekstiä vain tuli ja tuli.. Lopulta siirsin tekstin tänne oman blogini puolelle, minulla on selkeästikin sanottavaa tässä asiassa.

Kolmosluokalla alkoi englannin opiskelu. Odotin tunteja innoissani, sillä tiesin yhden enkunkielisen sanan: cat. Ja tietysti ope antaisi mulle enkunkielisen nimen Caroline, koska sehän on mun nimi enkuksi (nimellä oli oma hohteensa, sillä kauniissa ja rohkeissa oli kaunis Caroline, joka oli menossa naimisiin komean Ridgen kanssa).

Mitä kävi? No, opettaja kuuli väärin, kun kerroin tietäväni sanan cat. Hän kirjoitti taululle sanan hat ja kysyi muulta luokalta, että tietävätkö he mitä sana tarkoittaa. Eivät tienneet. Sitten hän pyysi minua kertomaan, mutta enhän minä tiennyt mitä se tarkoitti. Minä tiesin että cat on kissa. 

Ja se nimi.. ei minusta Carolinea tullut. Minusta tuli Carol. En osannut lausua nimeäni. Olisin halunnut Carolinen. Olin saanut päähänpiinttymän Carolinesta ja muistin ensimmäisen tunnin nöyryytyksen hat ja cat -sanojen välillä. Äiti kertoi myöhemmin, etten ollut suostunut opiskelemaan englantia, ilmoitin inhoavani opettajaani ja tätä oli kuulemma selvitetty opettajan ja vanhempienkin välillä. Opettajakaan ei tämän jälkeen pitänyt minusta, joten sain rauhassa olla oppimatta enkkua.

Tuli ylä-aste, meille tehtiin tasotesti. Minut olisi saanut nostettua kielioppikuopastani, mutta opettajaani kiinnosti enemmän kehittää niitä parhaita. Tasoryhmiä ei tehty, sillä eihän ketään saa laittaa huonojen ryhmään. Minä olisin mennyt sinne ilolla. Minulla oli intoa, motivaatiota ja halua oppia enkkua. Syyskauden jaksoin. En pärjännyt, sillä pohjaa ei ollut johon yläasteella opetettuja asioita olisi voinut rakentaa. Ja ne poikkeukset. Kun opin säännön, niin sen perään opetettiin viisi eri poikkeusta. Vieläkin ihmettelen, etteikö ensin olisi pitänyt opettaa ihan se perusjuttu, toistaa sitä kunnes se on ymmärretty ja jauhaa niistä poikkeuksista vasta sivulauseessa? Tuolla metodilla minulla meni kaikki suloisen sekaisin. Muistan inhonneeni aukkotehtäviä. Mistä hitosta minä tiedän, mitä sinne aukkoon pitäisi tunkea. Kun koko kieli on yhtä suota, eikä missään ole mitään järkeä, niin tyhjään aukkoon sopii silloin ihan mikä tahansa sana. Ihan mikä tahansa. Se käy ihan yhtä hyvin järkeen kuin se oikeakin, kun ei ole mitään hajua siitä oikeasta.

Aineet ja punakynä. Näin kyllä, että joka toinen sana aineessa oli väärin, siellä oli kaaria ja nuolia missä sana olisi pitänyt olla. Huonolla kieli-itsetunnolla varustettuna totesin, että olen surkea ja nukuin kokeeen läpikäymistunnin. Vasta lukiossa opettajan mieleen tuli käydä aineeni kanssani läpi tunnin jälkeen, kertoa, että sanakirjasta valitsemani sana haven tarkoitti luonnonsatamaa ja että tekstistä kävi ilmi minun tarkoittavan harbouria. Ahaa, eli tästä sotkusta saattaisikin saada jotain selvää?

Kirjoituksiin valmistavalla kurssilla olin tehnyt taas jonkin virheen. Suhtauduin siihen hyvin suuripiirteisesti, sillä olin jo todennut ettei tässä kieliasiassa ollut minulle mitään järkeä. Onneksi kaverini tuli väliin, kertoi opettajalle etten ollut tyhmä, en angstannut enkä vittuillut, kun en osannut kertoa mitä ovat englannin apuverbit, vain että ihan oikeasti en tiedä, mitä ne ovat. Tästä alkoi enkun opiskeluni. Opin apuverbit ja opiskelin vähän aikamuotoja. Pyysin toista ystävääni opettamaan minulle enkkua, eikä minua haitannut lainkaan, että tämä kotiopettajani oli minua kaksi vuotta nuorempi. Istuimme teellä jomman kumman luona, kävimme jonkin yhden jutun läpi ja sitten juorusimme enkuksi. Osaan vieläkin tällaisen kielioppisäännön, että kun puhutaan kolmannen persoonan tekemisistä, pitää verbin perään laittaa s-kirjain. Esimerkkilauseena toimi the dog sits on the roof. Osaan sen vieläkin. Kirjoitin enkusta lopulta B:n paperit ja olen niistä ihan vietävän ylpeä. Läpi meni eikä edes rimaa hipoen!

Ammattikorkeassa kieltenopiskelu oli ihan toivotonta. Käytiin läpi ammattisanastoa ja niin vaikeita artikkeleita ettei ne paremmatkaan niistä aina kaikkea tajunneet. Niinpä toivoin 25-vuoden hujakoilla kaverilta enkuntunteja. Mua ei latistettu kertaakaan ja kaverilla oli aina aikaa selittää miksi asia tulee ilmaista enkussa jollain tietyllä tavalla. Oppimistavat olivat luovia, saatoin saada chatissä tehtäviä tai jokin päivä piti kommunikoida vain enkuksi. Opettelimme myös kuinka sanat tulee lausua ja teimme hupsuja mokia lausumalla sanat väärin. Se oppiminen oli hauskaa, motivoivaa ja opin siitä enemmän kuin 10 vuotena koulussa.

Tuliko minusta täydellistä enkussa? No ei. Menin silti vaihtoon ja sain sen suoritettua. Saksalaiskämppikseni koetti heti alussa puuttua lausumiseeni, jonka lopetin tykkänään. Sanoin, että vaikka hän koettaa auttaa, niin minä koen sen moitteena enkä uskalla puhua kohta enää ollenkaan. Parempi on antaa minun kuunnella oikeaa lausumista ja auttaa aina kun itse pyydän apua. Pisteet herralle siitä, että hän pystyi tähän. 

Edelleenkin saan palautetta siitä, että puhun epäselvästi ja aksenttini on suomalaisen tönkkö. Viis siitä, tulen ymmärretyksi ja mitä joku ei ymmärrä, niin sitä koetan sitten selittää eritavoin. Hieno palaute tuli vaihtoaikaan Lillessä vierailleelta ystävältä, joka kehui sitä kuinka suvasti olin selittänyt jonkin arkisen asian kämppiksilleni, tuli sellainen olo, että minähän pärjään.

Kuitenkin, tuolla jossain sisälläni pieni ääni toivoisi, etten olisi ollut kolmannella luokalla niin itsepäinen, että olisin oppinut muiden mukana enkä kantaisi tätä ”huono enkussa” leimaa loppuelämääni. Kuitenkin tämä ”itseopiskelu” tai oikeastaan taitavien ystävien hyödyntäminen on opettanut minut siihen, että kielitaito on jotain jota pitää pitää yllä, vaikka se koulu joskus loppuisikin. Minä nimittäin löysin itseni keväällä työmatkalta, selittämässä prosessejamme enkuksi ja käyttämässä hankalaa työsuhdesanastoa (asioita joita on hankala selittää suomalaisellekin ymmärrettäväksi suomeksi) ja vielä asiassa, jossa ymmärrysvirheitä ei saisi tulla. Minä selvisin! En muistanut kertaakaan mikä on työehtosopimus enkuksim, mutta kysyin kollegalta. Olen selvinnut sen jälkeenkin lukuisista sähköposteista. Pyytelen välillä anteeksi huonoa kielitaitoa ja vastaparini maailmalla sanoo, ettei hätää, englantini riittää loistavasti tämän projektin eteenpäinviemiseen.

Kiitos siis Anssi, Heidi ja Karoliina uhraamastanne ajasta, ilman teitä englanti olisi varmaan yhä selvittämätön sotkukasa päässäni ja maineeni maailmanmatkaajana ei ehkä koskaan olisi syntynytkään. Olette helmiä ystävien joukossa!

Suhteet Ystävät ja perhe Opiskelu Työ