Sisustusta pienellä budjetilla

Olen tilannut ystävältäni sisustussuunnitelman kotiini. Tiedän jo tyylillisesti, mitä haluan, mutta kaupassa en osaa päättää ostanko vai en. Lisäksi kaipaan tukea isoihin linjoihin, sillä en halua ostaa huonolaatuisia juttuja, vaan kestävää ja kaunista. Noh, henkilökohtainen pankkiromahdus tuli tuossa helmikuussa, joten suunnitelma on jäissä siihen asti, että saan talouteni kuntoon. Tai siis säästösuunnitelma on tehty ja se etenee kuten pitääkin, mut mihinkään suureen ei ole varaa. En malta kyllä odottaa, että saan rahat kokoon suunnitelman maksamiseksi ja kuulen ihanan ammattilaisystäväni ideat kotini suhteen <3

Sillä väkin pitää tyytyä rippeisiin, pahvilaatikoista askartelemaani yöpöytätasoon (peitossa liinan alla ja pahvilaatikoissa on levykokoelmani, joka ei tällä hetkellä mahdu nätisti esille mihinkään). 

Olin helmikuussa köpiksessä työmatkalla. Sieltä mukaani tarttui H&M home mallistosta sisustustyynyjen päällisiä. Ihana väri, luonnonvalkoista ja tuollaista merensinisen häivähdystä. Köpiksestä ei ollut järkeä ostaa tyynyjä päällisten sisään, sillä niitä saa täältä kotosuomestakin. Ihailin kotona päällisiäni, katsoin matkan Visa-laskun nettipankista ja päätin siirtää sisätyynyjen hankinnan muutaman kuukauden päähän.

Se muutama kuukausi on vähän venähtänyt… Tänään raahasin mieheni tuonne tylsistyneiden pariskuntien mekkaan Ikeaan. Tämä on muuten jo toinen asia, missä teen vastoin omia sääntöjäni. Vastahakoista miestä ei raahata Hulluille päiville (raahasin, se kesti muttei nauttinut) eikä pakoteta sunnuntaina Ikeaan..

Huomasin heti alkumetreillä sisustustyynyjä, alle 5 € kpl. Nopea googletus H&M home sivuilla ja varmistus, että 50×50 cm tyynyt olisivat sopivat päällisiini. Olivathan ne ja vielä 3 € halvempina per kappale. Kuusi tällaista keltaiseen ikeakassiin, raahasin niitä noin 10 m, jonka jälkeen pyysin koiranpentuilmeellä miestä raahaamaan ikeakassia. Painoivat kuin mitkäkin. Vertailin vähän lipastoja, mutta ei ne okein sytyttäneet. Eräs naulakko oli kiva, mutta en silti ostanut niitä. Kenkäkaappeja katselin, mutta kun niitä tarvisi noin kolme ja yksi maksaa satasen niin.. 

Käytiin muuten kierroksen välillä siellä ravintolassa. Mies otti lihapullia ja etittiin sitten kassan jälkeen, että mistä löytyy puolukkahilloa. Mies oli mielestään löytänyt hillon, mutta minä käskin sen limsa-automaateille ja sanoin että kuule tässä lukee Lingon. Mies kattoi mua hetken et oikeestiko tästä tulee hilloa. Joo, eihän täältä muualta sitä löytynyt, niillä on tuollainen luova ratkaisu, vakuutin minä. Jep, miehellä oli sitten puolukkalimsaa lihapullillaan. Se katsoi mua sellaisella ilmeellä, että hyvä kun en saanut lihapullasta päähäni. Minä yritin olla nöyrästi hiljaa, kun mies meni sinne itse löytämälleen jutulle, jossa oli sinappia, ketsuppia ja puolukkahilloa. Mutta en voinut sille mitään, tilanne oli niin huvittava, että hihitin ihan hillittömästi episodille. Miehelle nikottelin, että en minä sulle naura, kun omalle tyhmyydelleni. Onneksi sillä oli nälkä, joten lihapullat meni suuhun eivätkä heittoaseiksi 🙂

Alakerrassa nappasin vielä söpön olkkarin mattooni sointuvan viltin messiin. Kassoja lähestyessä huomasin, että kas, täälläkin on noita sisustustyynyjä. Pälyilin nopeasti ympärilleni ja poistuin nopeasti rikospaikalta. Puolukkalimsa lihapullissa ja turhaan läpi kaupan raahatut tyynyt eivät ehkä olisi hyvä yhdistelmä muutoinkin Ikeaa inhoavalle miesparalle. Kello läheni kuutta ja pian kaikui ilmoitus, että kauppa suljetaan 15 minuutin kuluttua. Eri ajantajuisille persoonille tämä kuulutus tarkoitti ihan eri asioita: mies halusi heti kassalle, koska kauppa menee kiinni. Minusta se taas oli ystävällinen kuulutus, että minulla olisi vielä 15 minuuttia aikaa katsella nopeasti valaisimet, taulut, kasvit ja jouluvalot ennen kassalle menoa.

Hoppuisampi tapaus voitti. Tulin siihen tulokseen, että ei kannata ostaa yöpöydän lamppuja, kun ei ole vielä yöpöytiä, tauluja vilkaisin tosi nopeasti, mutta jos laitan jonkin ison suurennoksen valokuvasta seinälleni, niin teetän sen mielummin omasta kuvastani. Kukkien kohdalla katsoin tiukasti kohti seuraavana tulevaa varasto-osastoa, nuo kaksi nykyistäkin on ihan henkitoreissaan. Ehkä ei kannata hankkia lisää uhreja.. Joulukamat skannasin ihan tosi nopeesti läpi. Kävelin muka vahingossa eri suuntaan kassoille ja harhailin takaisin miehen suuntaan. Arvioin pari sekuntia pitäisikö laittaa se jonoon ja kiiruhtaa maksamaan vasta viime sekunneilla, mutta totesin, ettei pinnassa ole enää venyttämistä. Kassojen jälkeen kyllä livistin kierroksen vielä siinä herkkumyymälässä, mutta mitään tosi kivaa ei sattunut silmiin. Miehelle sanoin tyynesti, että siellähän sä olit, kun palauduin herkkumyymälästä lähelle ulko-ovia. (Ei muuten mennyt läpi, kyllä se näki missä livistelin..)

Hetken piti kotona etsiskellä, että mihin osaa kaappia olin laittanut köpiksen kassin venailemaan parempia aikoja. Tyynyliinat oli kivemmat kuin olin muistanut ja ikean tyynyt meni kivasti H&M:n tyynyliinoihin. Vielä uusi viltti sohvalle, tyynyt järjestykseen, sytytin kynttilät ikkunalaudalle ja ah. Se näyttää niin kivalta. 

sohvatyynyt.jpg

En tiedä mahtuuko tuohon enää istumaan tyynyjen sekaan, mutta ensimmäisen illan vietän mielelläni lattialla ihailemassa lopputulosta. 🙂 Mitäs tykkäätte?

Kuuteen tyynyyn rahaa meni hieman alle 30 € ja tyynyliinat maksoivat yhteensä noin 65 €. Nämäkin maksoi oikeasti liikaa budjetille, mutta kun sen jakaa tälleen parille kuukaudelle, niin voi näköjään huijata itseään..

Suhteet Sisustus Ystävät ja perhe Matkat

Asiakaspalvelua ja asiakaspalvelua

Oon pohtinut asiakaspalvelua asiakkaan näkökulmasta viime viikkoina..

Mentiin eräs ilta Selloon syömään ristorante Il Gabbiaanoon. Olin syönyt siellä aiemmin ihan hyvää pastaa lounaaksi, joten oli yllätys  kun eteeni laskettiin pitsa, jossa oli lammikko keskellä. Nostelin pitsan pohjaa nähdäkseni oliko se raaka. Pohja nousi muuten hyvin ylös, mutta keskusta jäi lautaseen, koska lammikko piti sen paikoillaan. Koetin tökkiä pitsaa ja pakottaa itseni syömään sen lammikon ympäriltä, koska olin nälkäinen, mutta lopulta huokasin, pyysin poikaystävältä anteeksi nirsouttani ja palautin pitsan keittiöön. Tarjoilijan selitys oli, että pitsa on ihan ok ja että yhtenä täytteenä oleva pepperoni päästää itsestään niin paljon nestettä, että lammikko syntyy. Katsoin häntä vähän epäuskoisesti, sillä en ole aiemmin syönyt lammikkopitsaa missään muualla ja olen ehdottomasti pitsaihmisiä. Sain vaihtaa lammikoitumista aiheuttavan pepperonipitsan margeritaksi ja hyvä näin. 

Poikaystävän pitsassa oli parmankinkkua. Ihan kamalaa sellaista, se oli paksua, sitkeää ja niin epäilyttävää, että tämä nirsokirppunen ei suostunut edes maistamaan sitä tarjottaessa. Mies söi pitsan nälkäänsä. Kun tarjoilija tuli hakemana lautasia ja kysyi maistuiko, antoi poikaystävä ihan ystävällisesti palautteen, että parmankinkku ei ollut ihan sellaista, kuin pitäisi. Minä mietin nolona, että me ollaan ihan kamala pariskunta, kun valitetaan kaikesta (mutta aiheesta, pitsat olivat aika kalliita laatuun nähden). Nolous loppui kyllä nopeasti, kun tarjoilija ilmoitti aika v-mäisesti, että parmankinkun ominaisuus on, että se on sitkeää (siihen tyyliin, että mies on niin tyhmä, ettei tajua mitä on tilannut). Mies yritti selittää, että hän on kyllä syönyt parmankinkkua ja tietää millaista se on. Tarjoilija vain intti, että mies on väärässä eikä ottanut palautetta vastaan. Tämän jälkeen hän kääntyi minun puoleeni ja tiedusteli aika hyisesti, että otammeko jälkiruokaa. Emme ottaneet, jonka jälkeen hän kääntyi kannoillaan, ja katosi keittiöön. Tämän jälkeen saimmekin istua pöydässä ihan rauhassa. Yksikään tarjoilija ei katsonutkaan meihin päin. Lopulta sain pyydystettyä kiinni miehen, joka oli kiltisti hoitanut pitsanpalautukseni ja pyysin laskun. Erikseen. Viimeinen lause taisi kaikua tarjoilijan selälle, sillä lasku tuli yhteen ja vietiin poikaystävälleni. Hän katsoi laskua, totesi että se on yhdessä ja sanoi tarjoilijalle maksavansa oman ruokansa. Maksun jälkeen minä heiluttelin pankkikorttiani tarjoilijalle, mutta minua ei huomioitu ollenkaan. Koko summa oltiin veloitettu mieheltä. No, eihän se n. 20 € toisen ruoasta ole niin paljon, mutta lähinnä kohtelu tuntui vittuilulta… Ja jos oltaisiin maksettu yhteen, niin se olisi ollut kyllä mun vuoro maksaa. Lähettiin pahoilla mielin pois.

Toinen ilta menin Sellon Chikosiin syömään siskoni kanssa. Allergialistani on pienen kauppalistan pituinen, joten pyysin että tilaamani hampparin savuchilimajoneesi vaihdettaisiin tavalliseen ja kerroin olevani chilille allerginen. Kerroin kyllä, että kestän sitä hippusen jossain kastikkeessa, mutta että chilillä maustettu majoneesia en kestä. Miniburgerit tulivat, aloitin ylikypsästä possusta ja nam oli hyvää. Otin kunnon haukun toisesta miniburgerista ja tajusin hetken päästä, että majoneesia ei ole vaihdettu ja se on vielä tulisempaa kuin olisin kuvitellut. Vein lautasen heti tarjoilijallemme ja kerroin että majoneesi on väärää. Toinen tarjoilija koetti sanoa, että kyllä se on vaihdettu tavalliseen. Totesin että he voivat tarkastaa asian keittiössä, mutta en pysty syömään tuotetta ja haluan uuden. Toimin aika tiukasti, mutta olin vähän paniikissa, sillä olin tunnin matkan päässä kotoa, jos migreeni iskisi (siinä vaiheessa haluan sairastaa kotona, oma pönttö on paras oksupönttö). Pöydässä otin heti särkylääkkeen migreenin varalta. Tarjoilijamme tuli pöytäämme, pyyteli anteeksi ja kysyi haluaisinko maitoa. En ollut edes itse osannut paniikissani ajatella, että maito auttaisi. Sain siis ison lasillisen maitoa ja hetken päästä sain myös uuden annoksen. Molemmat tarjoilijat pyytelivät vähän joka välissä anteeksi. Minä sanoin ihan yhtä monta kertaa kiitos, ei se mitään, tällaista tapahtuu ja en minä kuole tähän. Tilattiin vielä ruoan jälkeen jälkkäri minulle, koska en voinut vastustaa key lime piirakkaa.. oih. Laskua maksaessani huomasin, että he olivat hyvittäneet minulle sekä ruoan, että jälkiruoan! Huh. Todella ylitsevuotavaista. Tarjoilija vain totesi vielä vakavana, että ei näin saisi käydä.. No mutta sattuuhan sitä.

Molemmissa paikoissa mokattiin jotain. Ekassa annettiin ymmärtää, että vika ei ole heissä, vaan asiakkaissa jotka eivät ymmärrä raaka-aineita. Ymmärrän minä restonomina sen verran, että jos ei valuta artisokkia säilykeliemestä ja ostaa halvinta (rasvaista) meetvurstia, jota väittää pitsan päällä pepperoniksi, niin yhteenlasketun nesteen summa ylittää paistouunin kapasitetin. Jäi ihan paska fiilis poikaystäväni kohtelusta, eikä varmasti mennä enää ikinä tuonne syömään.. Toisessa otettiin vastuu ja pyydettiin anteeksi. Tämä olisi jo riittänyt siihen, että menisin iloisesti jatkossakin sinne syömään. Sain vastaava ruoan tilalle ja apua allergiaoireisiin (tai yliherkkyys tuo taitaa olla, aiheuttaa migreeniä). Lähdettiin tosi hyvällä mielen pois ja palaan sinne taatusti uudelleen. Ja mainostan että oli hyvää palvelua. Täällä blogissakin asti. 

Mokia sattuu. Tärkeintä taitaa olla se oma asenne niihin, kuinka hoidat siinäkin tilanteessa voiton kotiin. Näitä mä oon tässä miettinyt ja peilaillut samalla omaan työhöni yrityksen sisäisenä asiakaspalvelijana.

Kohdelkaa asiakkaitanne siis siten, kun toivoisitte itseänne kohdeltavan!

Hyvinvointi Mieli Raha Työ