Flow’hun vai ei, siinä tän kesän pulma

img_4094.jpg

Flow tulee viikonloppuna. Mulla ei ole lippua. Tämä on ennenkuulumatonta.

Haluaisin sinne tietty tuon miehen kanssa. Hää ei vain tiedä pääseekö tulemaan vai onko reissussa. Reissuun lähtö taas riippuu vanhemmista ja nyt näyttäis pahasti siltä, et juurikin tämä viikonloppu on reissuviikonloppu.

L ei pääse, koska säästää vaihtoon (kuitenkaan ei vain tykännyt viime vuonna, ha ha). H ei pääse, koska pieni ihanuusnyytti <3. N ei ole vielä varma. 

En hirveästi haluaisi kailotella ympäri fb:tä, että kuka on lähdössä Flow’hun. 

Ja sitten se raha.. Kun sitä ei ole. Tein just päätöksen, että on pakko lopettaa tennis ainakin täksi syksyksi, että saan keväällä otetun lainan siskolle maksettua. Jo pelkkä festarilippu on kallis ja sitten siellä pitää syödä jotain ja ainahan mä kaipaan sitä viiniä viilentyvään iltaan. 

Oon kyllä yrittänyt osallistua kaikenmaailman kilpailuihin, joissa voisi voittaa lipun/liput. Se oiski mahtavinta, kun voittaisi liput. Sitten L pääsisi myös, jos tahtoisi.

Mut kohta alkaa näyttää pahasti siltä, etten ole menossa ollenkaan. Apua. Se ei ehkä mahdu mun maailmankuvaan. Haluan sinne edes yhdeksi päiväksi. Anyone?

img_1313.jpg

Kulttuuri Musiikki Raha

Palvikinkkutäytteisiä tuulihattuja

10518967_10152614185599433_3991293300724538385_n.jpg

Mulla ei ole kyllä kaikki muumit laaksossa, kun alan leipomaan näillä helteillä. Venytin uunin kuumentamista mahdollisimman myöhään iltayötä, jotta ulkoa tuli hieman viileämpää ilmaa pelastamaan mut kokoasuntosaunalta. Mutta minkäs teet, kun olin kerran päättänyt tehdä tuulihattuja. Tuulihattujen täytteeksi halusin kinkkutahnaa ja ruokaisamman version kehittelin lisäämällä pohjalle pienen tujauksen munavoita. Toimi tosi kivasti yhteen.

noin 25-30 isoa tuulihattua

2 dl vettä

100 g voita

2 dl vehnäjauhoja

4 kananmunaa

Keitä vesi ja sulata sinne voi. Lisää vehnäjauhot ja sekoita puuhaarukalla tasaiseksi massaksi. Anna massan jäähtyä ja napsauta uuni 200 asteeseen.

Vatkaa kananmunat yksi kerrallaan jäähtyneeseen massaan. Kananmunien lisäämisen välissä kannattaa antaa taikinan vatkautua hetken, jotta sinne pääsee kunnolla ilmaa. (Lisäksi jos rikot kananmunat metalliseen astiaan, jäävät mahdolliset kananmunankuorenpalaset sinne kuppiin, eivätkä päädy taikinaan).

Pursota taikinasta halkaisijaltaan noin 2-3 cm ruusukkeita. Itselläni tuulihattuja mahtui kolmekymmentä yhdelle normaalikokoiselle uunipellille. Paista tuulihattuja noin 25-30 minuuttia, äläkä avaa uunia ensimmäisen vartin aikana, etteivät hattuset lässähdä. 

Täyte:

200 g palvikinkkua

1 dl kuohukermaa

200 g tuorejuustoa

ruohosipulia

suolaa

mustapippuria

Silppua kinkku pieneksi muruksi joko leikkuulaudalla, soseuttajalla tai lihamyllyllä. Vatkaa kerma löysäksi vaahdoksi ja lisää vaahtoon tuorejuusto ja kinkkusilppu. Mausta ruohosipulilla, suolalla ja pippurilla. Itse laitoin suolaa noin teelusikallisen, mutta suolan tarve voi riippua kinkun suolaisuudesta, joten maistele seosta välillä.

Munavoi:

2 keitettyä kananmunaa

n. 30 g  voita

suolaa

mustapippuria

Leikkaa tuulihattuihin  viillot, joista saat pursotettua täytteen sisälle. Täytä massapussi (tai ihan minigrip-pussi jos sinulla ei ole massapusseja) kinkkutäytteellä ja toinen munavoilla. Aloita pursottamalla pieni määrä munavoita tuulihattujen pohjalle. Täytä loppuosa tuulihatusta kinkkutäytteellä ja laita kansi kiinni. Tuulihattuja voi koristella ruohosipulitupsuilla, tai jos on oikein hienot juhlat, niin kääriä kinkusta jotain nättejä koristeita. 

  • Tuulihatut kannattaa täyttää vasta sinä päivänä, kun ne on tarkoitus syödä. Jos tarjoilupäivänä on kiire, niin ne voi täyttää etukäteenkin ja pakastaa
  • Itse tuulihatut voi kuitenkin tehdä edellisenä päivänä, omiani säilytin yön muovin sisällä. Rapeus vähän kärsi, mutta enemmän olisivat kärsineet kaverit, jos olisin paistanut ne tänään iltapäivällä..
  • Täytettä voi vaihdella haluamallaan tavalla, sama pohjaseos toimii lohen, tonnikalan, katkarapujen tai vaikkapa poron kanssa. Fetalla ja paprikalla maustetusta voisi tulla jonkinlainen kasvisversiokin 🙂 Kalan kanssa ruohosipun voi vaihtaa vaikka tilliin

Hellekelillä teki kyllä mieli tunkea täytetyt tuulihatut pakkaseen ja syödä niitä sieltä pikku suolapaloina. Maltoin sentään jättää ne vieraille tarjolle 🙂

Makoisaa maanantaita!

Kao

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe DIY