Ruississa

Kirjoittelin tunnelmia Ruisrockista puhelimen muistiinpanoihin. Tältä siellä tuntui.

01399caca586f4b7459610d95e08692a922ffb4a0d.jpg

Ei tarvi ehtiä Cheekin keikalle, sisään jonottaessa löytyi jo oma keekki. Se lauloi mulle Timantit on ikuisia ja pullisteli haukkaansa. Ikäeroahan meillä oli varmaan se 6-8 vuotta. Ei näyttänyt keekkiä haittaavan. Sinne se jäi jonoon.

01cd94bd237d815c27278be834bdc61ba0c1c22e29.jpg

Alle varttitunti festarialueella: Hemmetin teinit. Hemmetin humalaiset teinit. Haluan aikuisten festarit missä ei tönitä. Mut sitten taas parin tunnin päästä sitä kummasti vain nauraa ja soljuu kivasti porukan mukana paikasta toiseen. Onhan ne söpöjäkin. 

0146c59664656ade4770a3ff492b2ea57c453f44c9.jpgTyyppien pakko erottua on jotain valtavaa. Tekisikö mielesi pukea festareille porontalja ponchoksi? Minä maksimekkoineni ja kiharoineni istun massaan kuin hiekanjyvä aavikkoon. Mun päähän ei varmaan edes pälkähtäisi noin.. hmm.. innovatiivisia festaripukeutumisideoita. Mistä ne kaiken keksii?
0127d43aa70bd8df64f8603b0d698d1cf677faf52a.jpgOlen edelleen jonottajaässä. Sisko ei vielä osaa pysyä perässä. Eiköhän se opi.

En ikinä, ikinä tajua, miksi joku maksaa 130 € festarilipusta ollakseen perjantaina ennen ysiä tillintallin tietämättä missä on ollut ja ketä on kuunnellut. Onko se sitä festaritunnelmaa? Mulle se tunnelma on sitä, että istuskellaan ja chillaillaan kivoilla keikoilla, törmätään kavereihin, juodaan pikkuruisen skumppaa ja nautitaan auringosta.
01d015518b65fb523ab34b1f9b77e07d9c72f07d5f.jpgValittavat ihmiset. Miksi oi miksi pitää  änkeytyä festareille, jos ei kestä jonotusta, valtavirtaa tai haluaa jakaa ympärilleen pelkkää negatiivisuutta? Tällainen pariskunta seisoi bussin käytävällä mun kohdalla koko matkan kaupunkiin. Ei ollu korvatulppia eikä puhelimen kuulokkeita pelastamassa mua tältä. Onneksi oli sisko, joka kiltisti kuunteli mun valistusta näistä valittajista. Harmittaa vieläkin, etten osannut suhtautua niihin positiivisesti.

Hoilottaminen. Festareilla ON bändejä, epävireinen koilotus tuntuu lähinnä kauhistukselta. Sen sijaan festaribussissa täysillä soimaan laitettu Bon Jovin Living like a prayer ja melkein koko bussin karaokemainen yhteislaulu oli jotain todella todella kivaa 🙂

01c83e0cdac6ed52ed448f204cce99c4925766ee24.jpg

Minulle parin kilsan kävely ruissaloon ja takaisin olivat pieni kauhistus. Hirveä kävelyruuhka ja epätasaisesti kävelevät tyypit. Sydän syrjällään pusikkoihin tippuvien takia (jostain kumman syystä ne oli nuoria miehiä). Kaverin mielestä ne just on niitä Ruissin suolaa. Jännää. Koetin sitten ottaa tästä suolasta jotain irti ja olihan se oikealla mielentilalla kivempaa. Olisin silti koska tahansa ottanut käyttööni auton tai pyörän, jolla tuon matkan olisin taittanut.

Puistomaiset alueet, jossa on paljon lamppunauhoja ja lyhtyjä, ovat ihastuttavia. Voisin istuskella siellä iltaisin vaikka kuinka kauan. 

013dcefdde0064e47b8c62cf9340765dddb9544b50_0.jpg

012f59167a52887b0ead78ec568806f409315a0250_.jpg

Se hetki, kun väsymys iskee kymmenen jälkeen illalla, kun edellisenä yönä on nukkunut ruhtinaalliset 4 tuntia ja Lily Alleniin on vielä 1,5 h. On ehkä mun vuoro jonottaa juotavaa, mutta peppu ei nouse penkistä. Ihan jäätävä olo. Tanssin silti Studio Killersejen keikalla. 

01e9ee14426ff197ebc116ac4bca3bca81f381792d.jpg

Viiden aikaan yöllä Turun keskustasta kävelyn aikana löytyi jos minkälaista poikajoukkoa tekemässä ties mitä älyttömyyksiä. Kaikille oli yhteistä sama hillitön hauskuus. Mietin että on vähän tylsää olla tyttö. Me vain nukutaan ja kiharretaan aamulla hiuksia. 

Bajamajat. Niissä on pakko käydä mutta hyh. Odotan aina siihen asti, että on pakko pakko pakko mennä, jolloin tästä elämyksestä tulee kivempi juttu. Jonossa voi myös jutella tyyppien kanssa. Minä, maailman ujoin ja sulkeutunein tyyppi höpöttelemässä tuntemattomille. hi hi

Festariruoka on nykyisin jotain mahtavaa, tervetuloa gastrorekat, pienet pipertelijät ja hodarikojut. Söin jo perjantaina niin hyvän juustoburgerin, että söin sellaisen sitten joka päivä. Aah. Minä en edes tykkää hamppareista. Mut ne oli  t ä y d e l l i s i ä .

01a843e1ceea2c7c5f8e936d67efb8571eddbb7599.jpg

Se tunne, kun tanssit ihan täydellisellä keikalla. Niitä hetkiä oli paljon. Puhukaa vain festaritunnelmasta ja siitä ”kuka niitä bändejä nyt oikeasti kattoo” no minä! Joo, saatoin olla niin väsynyt la yönä, ettei Lily Allenin odotetusta keikasta jaksanutkaan nauttia, mutta kyllä se on vain täydellistä, kun on hyvää musiikkia. Ja söpöjä poikia. Hyvää musiikkia ja söpöjä poikia ilman paitaa.

0199ba3e7a87fbafabc2f4ca14febaff50bdff3423.jpg

01dbd44d7c9d4d513045fa09cc2f7f75f0cef99c93.jpg

Enemmänkin olisi ollut. Hetkiä. Rakastan rantalavaa, tykkään istuskella nurmikolla, enkä koskaan oikein tule tykkäämään niittylavan edessä aukeavasta savikentästä. Se on vain niin tylsä. Siskokin oli kiva seuralainen ja näin melkein kaikki kaverit, ketkä pitikin. 

01fc91cd09fc3ce93d4098f8ffd7ebca7f79606872.jpg

013d1fe36b23208e428cd54cf9fcd4acd98908c48b.jpg

Sellainen oli ruissi2014. 

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat

Saikun jälkeen

juhannusvohveli.jpg

Hilijaista on ollunna, palstan pitäjä kun on ollut sairauslomalla keräilemässä takaisin energiaansa.. Neljästä viikosta kaksi ekaa meni nukkuessa, maailman ihanin asia oli, kun lääkäri sanoi puolivälissä, että saikku jatkuu kesäloman alkuun asti. Seitsemän viikkoa aikaa kerätä voimia, seitsemän viikkoa aikaa kuoriutua väsyneestä typystä takaisin minuksi. Seitsemän viikkoa auringossa huolettomana kirjoja lukien.. 

No eihän se ihan noin mennyt. Aika pian pelkkään olemiseen kyllästyy. Voimat loppuu nopeasti, joten päivän ”tekemiset” piti suunnitella huolella. Tuli myös tehtyä eräs mies aika hulluksi, kun kotona sadepäivän tylsistyneenä kökköttänyt tyttö ja koko viikon töissä raatanut väsynyt mies tapaavaat toisensa perjantai-iltana. Päätin tällaisen ihan turhan kiukutteluillan jälkeen antaa toiselle aikalisän ja kadota Pohjoiseen. 

lattahatun_kyydissa.jpg

Aloitin vierailemalla Oulussa ihanaisen kummityttöni luona. Hän on kyllä sellainen suloinen energiapakkaus, että täti on sulaa vahaa. Höppänän kanssa leikittiin, väritettiin, tanssittiin, luettiin satuja ja vähän riideltiinkin (aiheena oli raparperin syönti, lopulta hän maistoi ja se olikin hyvää). Oli ihana istua rakkaan ystävän kanssa teekupit käsissä ja miettiä elämän hulluutta. Katsella kuinka rakastava aviomies hemmottelee häntä. Ne on niin.. Perhe. Olen samaan aikaan ulkopuolinen mutta sisäpiiriläinen. Mun rakkaat.

Juhannukseksi huristelin vielä kauemmas pohjoiseen, kohti kotia. Silmissä kangasteli aurinkoinen Pyhätunturi, uintiretket Pyhäjärvelle, vohvelit ja iltalenkit. No, Juhannus oli kylmä. Mentiin silti ”kylille” eli kierreltiin tunturin parissa ravitsemusliikkeessä. Tiuhti ja Viuhti tilasivat lastenshotteja, kokista kermavaahdolla, jotain vihreää juttua ja karamellikaakaota tarjottimet täyteen. Juhannuspäivänä lämmitettiin vanhan sauna. Kävin siellä viimeisenä. Ne hetket, kun tallustelee pyyhe kainalossa hiekkatietä kohti saunaa, kun nojailee pyyhe päällä saunan terassilla jäähdyttelemässä tai kun tukka märkänä kipittelee hiljakseen kohti kotia, niissä on sitä jotain. Sitä kesää. Kotia. 

vohvelit.jpg

Koti… Se on iltalenkki tutuille hiekkateille. Se Tiuhti ja Viuhti nauramassa. Mami tekemässä ruokaa. Pipsu milloin kiukuttelemassa ja milloin kerällä kainalossa. Kaksi haukkua, joiden kanssa on hyvä käydä tutkimassa metsäpuroja. Kahvinkeitin, joka täytyy sammuttaa, ettei se kuluta sähköä. Miljoona kahvikuppia päivän aikana. Hippasilla olo, hupsut leikit. Nokoset sohvalla. Porot perunapellossa. Kahvikutsu naapuriin. Tunturi, joka on niin kaunis, että sydäntä riipaisee. Aurinko joka ei laske. Kukkivat metsätähdet, suopursut, kullerot ja vihanta metsä. Hassut mökkien nimet mökkialueella. Täällä on niin kaunista. 

Hassua, miten täällä osallistutaan tapahtumiin. Kun viikonloppuna ei ole kymmentä eri tapahtumaa ympäri kaupunkia, menevät kaikki Papatuspäiville. Ihmeteltiin vanhoja autoja, kuorma-autoja, traktoreita sun muita, olisi päässyt helikopterilennolle kemijärven ylle, lapsille oli talutusratsastusta ja Tilhi oli löytänyt jousi-ammuntakojun. Vihdoinkin pääsin kokeilemaan sitä! Paikalle oli köörätty vanha juna, Lättä-Hattu, sillä piti sitten tietenkin käydä ajelemassa. Törmäsin kavereihin ja katselin, kun äiti syötti koirille muikkuja. 

jousiammunta.jpg

Tällainen on Lappi kesällä. Meidän ”natiivien” oma paikka. Yhden asian olin kuitenkin unohtanut. Kun menee lenkille ohuissa jumppahousuissa, pitää sääskimyrkkyä laittaa nilkkojen, ranteiden ja pään lisäksi myös peppuun. Ne iski sinne kuin murhanhimoiset vampyyrit. 🙂

kesäterveisin,

Kao

P.S. Täällä juuri keskustellaan kovasti siitä, miksi meidän talon yli lensi illalla lentokone. Mistä se tuli ja mihin se meni.. Ei täällä kuulkaas saa koneet lennellä ilman lupaa 🙂

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Terveys