Heppailua Vestmannayerilla

***Tämän jutun kirjoittelin jo matkan aikana kännykällä ja tallensin sieltä luonnoksiin, sinne se oli raasu jäänyt julkaisematta.. ***

Aamulla pakkasimme tavarat ja luovutimme ihanan hotellihuoneemme Reykjavikista. Olin selvittänyt netistä, että paikasta nimeltä Mjodd lähtee bussi Reykjavikista Landeyjahöfniin. Sieltä taas pitäisi mennä lautta Vestmannin saarille.

Mjodd olikin aika kaukana, joten päätin ettemme etsi paikallisbussia kolmen matkalaukun kanssa, vaan huristimme sinne taksilla. Onneksi mentiin. Meinasi usko loppua kesken matkaa. Bussimatka kesti pari tuntia ja maiseman tasaistuessa ja tylsiintyessä ehdin jo miettiä teinkö virheen raahamalla äidin ja Tilhen pois Reykjavikista. Siltä tuntui myös päästessämme vihdoin saarelle, sillä vettä tihkutti alas taivaalta.

Hotelli löytyi helposti. Olisin halunnut lähteä melko heti lintusafarille, mutta enemmistö äänesti vastaan. Meno oli aika väsynyttä, joten päätimme nukkua päiväunet. Herätessämme sateesta ei ollut enää merkkiäkään ja taivas hohti kirkkaana. Kipittelimme hetken kaupungilla (ei oikein löydetty sitä ”keskustaa ”, luultavasti siksi että paikka on niin pieni) ja päätimme mennä syömään. Unisena menun tutkiminen ei oikein onnistunut, joten tilasin meille alkuun kahvit 🙂

Ruoan jälkeen kysyimme hotellilta, voisimmeko saada vielä samaksi illaksi ratsastusretken. Olin varma ettei enää seitsemän aikaan illalla onnistuisi mikään, mutta käden käänteessä meille oli varattu retki ja kuljetus tallille. 

Ajaessamme ulos kaupungista vihdoin tajusin, miksi ystäväni suosittelivat tätä paikkaa meille. Saari on ihan jumalaisen kaunis ja idyllinen. Hevosia siellä, lampaita täällä, vihreitä niittyjä ja valkoisia taloja. Joka puolella lainehtii meri ja sadat linnut lentelevät ilmassa. Kaunista.

vestmannayer.jpg

Tallilla alkoi vähän epäilyttää. Minä kyllä pärjäisin hepan kanssa, mutta entäs vain muutamia kertoja ratsastanut Tilhi? Pärjääkö pieni varmasti? Tyttö oli itse kuitenkin rauhallinen ja rohkea, joten kypärät päähän ja menoksi.

tilhi.jpg

heppatytto.jpg

Voiko sitä kuvailla sanoin? Miltä tuntuu ratsastaa kauniilla rannikolla. Issikka oli hurjan kiltti, sopivan pippurinen ja täysin luotettava kumppani reissulle. Ratsastimme lammaslaitumen ohi, jossa karitsat kisailivat keskenään. Laskeuduimme meren rannalle ja ratsastimme mustalla hietikolla laskevan auringon hehkussa. Kaunista! Kuvat kertokoon puolestaan.

etelainen_vestmannayer.jpg

Nousimme ylös kukkulalle. Oli helpompaa olla katsomatta alas kalliolta alas mereen. Hevonen kiipesi varmajalkaisena ylös ja pian meillä olikin edessä yksi reissun kauneimpia näkymiä. Yritin painaa sen sydämeeni. Oppaamme kysyivät, haittaisiko meitä jos reissu venyy yli tunnin mittaiseksi? Haittaisiko? No ei todellakaan. Reissu oli täydellinen. Laskeuduimme kaikessa rauhassa alas kukkulalta (merenpuoleisella sivulla oli lunneja!). Huutelin Tilhelle välillä ohjeita ratsastukseen ja seurasin ylpeänä kuinka hyvin ja rauhallisesti tyttönen ratsasti.

ratsastamassa.jpg

Reissu oli ihana, ratsastimme noin 1,5 tuntia ja taputtelimme heppoja sen jälkeen vaikka kuinka kauan. Saimme koko retken 10 000 islannin kruunulla, mikä vastaa noin 60-70€. Suosittelen siis kovasti issikkaretkeä Lyngfell-tallilla, jos eksytte joskus tälle saarelle. Minä taidan haluta jäädä tänne <3

lyngfell.jpg

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat Suosittelen

Saapuminen Islantiin ja Äitienpäivä Blue Lagoonissa

Lennon reitti kulkee Islannin yli. Harmitti ja ihastutti olla ikkunapaikalla. Maisemat olivat jotain ennennäkemätöntä. Laajoja jäätiköitä, mietin kuinka istuin pienessä luokassa kaukana lapissa opiskelemassa Islannin jäätiköitä. Nyt alapuolellani levisi Vatnajökull. Se oli aivan valtava, se vain jatkui ja jatkui. Tilhi kurkisteli vieressäni ja yhdessä ihailimme jäätikköä. Kun jäätikkö loppui, maassa virtasivat turkoosihtavat joet. Luulin näkeväni näkynä, kunnes näin täysin turkoosina hohtavan järven. 

img_1445.jpg

 

Huristaessamme Keflavikilta pitkin Reykjavikin niemimaata katselin lumoutuneena laavakiviröykkiöitä. Siellä kasvoi jäkälää, vihreää sammalta ja hassunmuotoinen kivikko näytti todellakin siltä, että siellä asui maahinen tai pari sataa.. Sieltä ne katselevat turisteja rauhassa, tietäen kuka tämän tuliperäisen saaren todellinen valtias on. Peikot ja mörrinkäiset voisivat hyvin pitää pitojaan suurien kivien alla, enkä enää naureskellut tarinoille isoimmista kivipaaseista, joiden sanottiin olevan auringon nousun jähmettäviä peikkoja. Tämä maa ihan kuhisi ja kihisi omia tarinoitaan. Sinne tänne oli koottu kiviröykkiöitä pieniksi torneiksi, meri kimmelteli ja taustalla siinsivät tulivuoret.

reykjavikin_niemimaa_0.jpg

 

Uskomaton saapuminen, todellakin. Illalla Mami ja Tilhi jaksoivat lähinnä käydä illallisella ja jätinkin mummilunnin vahtimaan hotellihuoneen kylpyammeessa ilakoivaa Tilheään, nappasin järkkärin kainaloon ja hiivin Reykjavikin iltayöhön. 

reykjavik.jpg

 

Äitienpäivän aamuna heräsin ennen äitiä, kun mami alkoi heräillä, keitin hänelle äitienpäiväkahvit, annoimme pienen herkkulahjan ja kortin kauniin tai ainakin kovaa lauletun onnittelulaulumme säestyksellä. Olin varannut hotellista aamiaisen ja koska äitienpäivänä kaiken pitää vain sujua, varasin hotellin respasta valmiin retken Blue Lagoon Spahan Reykjavik Excursionin kautta. Retkeen kuului haku hotellilta, kuljetus, päivälippu Spahan ja paluukuljetus takaisin hotellille. Meillä oli omat pyyhkeet mukana, mutta vuokrasimme kylpytakit käyttöömme. 

 

img_1450_.jpg

Blue Lagoon oli ihana. Matkaseuralaiseni rakastavat lillumista ja uimista. Lämpimässä vedessä oli ihana olla ja koska vesi on suolaista, siinä on hauska kellua. Vesi oli hassun vaaleansinistä. Väri johtuu mineraaleista, levistä ja kvartsista ja kaikki mitä vedessä lillui, teki sen terveelliseksi iholle. Altaalla oli suurissa saaveissa Span omaa kasvinaamiota, jota sai levitellä kasvoilleen. Pikku Tilhi piti huolta, että sain naamion ainakin neljään tai viiteen kertaan, mutta kukapa kieltäytyisi kauneudesta ja tuottamasta lapselle sitä iloa, että sai tuhria sekä tädin, että mummon vaalealla savella..

Vaikka vesi oli lämmintä, noin 35 asteista, se ei kuitenkaan ollut liian kuumaa ja siellä pystyi vain lillumaan ja lillumaan. Allas on tehty laavakivien keskelle, vesi höyryää koko ajan ylöspäin ja välillä täytyi ihan miettiä, että minäkö tässä uiskentelen Islannissa sinisessä vedessä. 

blue_lagoon_0.jpg

 

Osa laguunista oli eristetty ja siellä sai vesihierontoja. Mami oli hyvin hyvin hyvin kiinnostunut hieronnoista ja sanoikin hyvin päivänsankarittaren äänensävyllä, että minun pitäisi mennä selvittämään miten hän pääsee hierontaan. Niinpä kapusin ulos altaasta, vuotin kylpytakkini ja lähdin respaan varaamaan rouvalle hieronnan. Tilhikin halusi hieronnan, enkä todellakaan aikonut päästää noita kahta nauttimaan ilman minua. Tilhelle oli tarjolla vain 20-minuutin mini-hieronta ja toisen aikuisen pitäisi mennä hänen kanssaan (koska eihän lasta voi jättää altaaseen valvomatta sillä aikaa, kun täti nauttii hieronnasta..). Varasin Rouva Äidille 40 minuutin hieronnan, vaikka se maksoikin melkoisesti. 

Hieronta oli ihan täydellinen. Makasin ohuella uimapatjalla. Päälläni oli peitto, jota välillä kasteltiin lämpimässä vedessä, jotta pysyin sen alla lämpimänä. Mietin aluksi, etteihän hieroja hiero ollenkaan. Hän vain piti minusta kiinni. Hetken päästä huomasin, että pito on staattista ja että kun hän päästi irti, niin kummasti alkoi veri kiertää hartoissa. 20 minuuttia hurahti ohi aivan liian pian. Vannon, että jos hieroja olisi päättänyt kosia minua kesken hieronnan, niin olisin nyt onnellinen islantilainen vaimo. Se oli taivaallista. 

Lilluttuamme noin kuutisen tuntia Blue Lagoonissa neuvottelin Tilhen ulos altaasta epämääräillä katsotaan ehditäänkö tänne uudestaan lupauksilla. Jäimme kyydistä Hallgrímskirkjalla, jota olin jo edellisenä iltana käynyt yksin tutkimassa.

hallgrimskirkja_0.jpg

 

Suuntasimme siitä etsiskelemään itsellemme illallispaikkaa ja satuimmekin nopeasti Kol-ravintolan eteen. Ruoka oli ihan älyttömän hyvää, söin jonkin kolmen lihajutun lajitelman, Mami halusi talon oman salaatin. Tilhi sai hampurilaisen listan ulkopuolelta ja tarjoilija oli niin komea, että olisin kuolannut vähän, jos olisin viitsinyt 🙂 Palvelu oli todella ystävällistä ja herkkulakosta huolimatta söin Mamin kanssa omenapiirakkaa. Tilhi yritti urhoollisesti tuhota kolmen jäätelöpallon annoksen, mutta joutui toteamaan, että sitruunamelissajäätelö maistui ainoastaan tädille.

kol_0.jpg

 

Kävelimme hiljakseen katua alas ja pian olimmekin takaisin hotellillamme. Päivän lillumisesta huolimatta Tilhi vaati päästä kylpyyn räpiköimään, siellä se sukelteli onnellisena siihen asti, että tuli nukkumaanmenoaika. 

Mikä äitienpäivä. 

Hyvinvointi Mieli Matkat Suosittelen