Mansikka-Mascarpone kakkunen

Kuorruttamaton kakku.jpg

Rakkaalla reseptillä on monta muunnosta. Rakastan Pirkka.fi:stä pihistämäni Omenamissen ohjetta, joten varioin sitä vähän väliä muihinkin kakkuihin. Lupasin nimittäin tehdä lahjaksi eräälle vastavalmistuneelle DI:lle kakun valmistujaissynttäreille ja toiveena oli mansikkakermakakku. Tammikuussa. 

Sain häivytettyä pakastetun mauan mansikoista tekemällä kerman sijasta omenamissen täytteen. Täytteessä sitruuna korostaa mansikan omaa makua ja tuorejuusto pehmentää kahden kirpeän yhdistelmää. 

Toinen kerros.jpg

Muunnoksena omenamissen reseptiin

  • jaoin kakkupohjan kolmeen kertakäyttöiseen piirakkavuokaan (halkaisija 24 cm), jolloin sain tasaiset kerrokset. (En saa ikinä leikattua veitsellä kakkua kolmeen osaan, joten tällä tavoin minullakin oli kolmikerroksinen kakku. Haluaisin kovasti saada kakkusahan kotikäyttöönkin, mutta äiti ehkä huomaisi, jos pihistäisin leipomolta yhden 🙂 )
  • kostutin kakun mansikkamehulla ja soseutin omenien sijaan mansikkaa väliin (minulla kului noin kaksi 0,4 l mansikkarasiaa soseeseen, sokeria lisäsin maun mukaan).
  • laitoin jäätyneitä mansikoita täytekerrosten päälle. Huom, tällöin kakku hieman ”itkee” yön aikana, joten se kannattaa kuorruttaa vasta seuraavana päivänä. (mansikoita meni ehkä yksi 0,4 dl rasia)
  • Koristelin kakun suklaan sijasta tuoreilla mansikoilla

Himmeä kakku.jpg

Ja sitten se vaikein asia koko kakkujutussa. Kuljetus ja siirtäminen! Huh huh.

  • Kuljetettava kakku kannattaa aina rakentaa pohjapahvin päälle. Pohjapahvi tukee kakun pohjaa, joten kakku on helppo siirtää sen avulla laatikkoon ja laatikosta tarjolle. Löysin pohjapahveja Citymarketista, mutta kyseessä oli erikokoisten pohjien valikoima, joka ei ole kovin kätevä, jos omistaa yhden tai kaksi erikokoista kakkuvuokaa. Googletin vähän ja esimerkiksi Bake & Party myy pohjapahvipakkauksia, joissa on 6 kpl 28 cm pohjapahvia.
  • Kakku kannattaa aina kuljettaa sitä varten tehdyssä kakkulaatikossa. Itse olen anellut useampiakin myyntiin mm. eri kahviloista. Niistä saa usein 25 x 25 cm leivoslaatikoita, joita olen sitten korottanut leikkamalla lovet kansilaatikon reunoihin ja tukemalla laatikon kiinni niihin (ei mene siis alas asti, kun laatikon sulkee). Viimeksi totesin, että ihan oikea vähän paksummasta pahvista tehty kakkulaatikko olisi kivempi, sillä tämä kakku oli niin painava, ettei se tykännytkään matkustaa leivosrasiassa. Tuo samainen Bake & Party näyttää myyvän myös kakkulaatikoita. Taidan kokella niitäkin, jos eksyn tuonne Herttoniemen myymälään.
  • Kuljettavaa kakkua ei saa kallistella, sitä kannattaa kantaa aina pohjasta, jolloin laatikko ei petä. Luulin tämän olevan itsestäänselvyys, kunnes näin erään asiakkaan kauan sitten poistuvan kahvilastamme kakkulaatikko pituussuunnassa kainalossaan, vaikka olin maininnut, että sitä pitää kantaa vaakatasossa ja pohjasta. 
  • Mitäs sitten, kun kuorrutettu kakku on tarttunut laatikon seinämiin? No, otetaan veitsi, kastellaan se kuumassa vedessä ja silpaistaan kuorrutus takaisin laatikon reunasta kakkuun. Oma kakkuni oli tehnyt niin kolmesta suunnasta, joten veitsi pitää huuhtoa kuuman veden alla joka kerta, kun siistit yhden osumakohdan. (Tämän takia kovalla suklaakuorrutuksella varutellut kakut ovat mainioita, ne kestävät paremmin..)

koristeltu_kakku.jpg

Tältä se valmis kakku sitten näytti, korjailtuine reunoineen. Oli kuulemma hyvää. 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe DIY

Joulu kuvina

Minun jouluuni kuuluu ehdottomasti matka kotiin Lappiin. Siellä erään tunturin kupeessa odottaa koti, jonne on vain päästävä jouluksi. 

lappitunnelmaa.jpg

Lapissa Joulu on oikeasti kuin suoraan postikortista. Puut olivat huurruttuneet pehmoisella lumella ja Joulupukin pajakylässä riitti touhua. Rovaniemen lentokentällä matkustajia tervehtivät porot ovat muuten muinaisen historianopettajani isän veistos.

koiranpennut.jpg

En tiedä kumpaa odotin enemmän, joulua vai näitä kuutta ihanuutta. Siskoni perheen koira oli saanut kuukausi aiemmin pentuja ja innokkaat täti-ihmiset olivat päässee seurailemaan heidän pörröisyyksiään vain kuvien ja videoiden välityksellä. Ja siellä ne olivat ihan elävinä, terävine pikku hampaineen hurmaamassa jokaisen joka katsoi niihin päinkin. <3 

joulutunnelmaa.jpg

Tunnelmia jouluaatolta. En muuten ehtint paketoida lahjoja kotona, joten odoteltuani Lappiin saapumisen iltana turhaan epeleiden nukkumaanmenoa illalla heräsin aaton aattona klo 04.20 paketoimaan, jotta edes minipieni joulun salaisuus ja jännitys jäisi jäljelle. 

Aaton aattona ehdin käydä ihastelemassa pienintä kummityttöäni vanhemman kummityttöni kanssa. Iltapäivällä tehdessämme ruokaostoksia äidin ja siskon kanssa en kertakaikkisesti jaksanut kuin kaupan puoliväliin. Äiti käski mennä autoon nukkumaan ja katseli ihmeissään, kun lähdin. Syyksi ilmoittautui kuume, joka nousi hienosti 38,7 asteeseen seuraavien tuntien aikana. Joulun kunniatehtäväni on koristella kuusi aaton aattona. Nyt olin mukana lähinnä konsultoimassa ja kiinnittämässä muutamia palloja. Onneksi tätillä oli ahkera pieni tonttu apuna <3

karo_ja_koirat.jpg

Aattona minulla oli noinkin söpö hoitaja, joka otti torkut kanssani odotellessamme joulupukkia. Jouluni teema oli ehdottomasti nukkuminen. Kolmeen päivään en edes poistunut kotoa. Kuume laski kiltisti Tapaninpäiväksi, jotta ehdin vielä nähdä lapsuuskavereitani.

Kuumettomana totetin, että joudunkin perjantaina paiskimaan etänä töitä ja päivystämään puhelinta sen sijaan, että olisin vain nukkunut. Työpäivässä mukana toimistokoira Henni, joka tuli ihailemaan fb:hen laittamaani kuvaa hänen lapsistaan. (Taisi olla vuoden tykätyin kuva). On muuten aikamoisen haastavaa koettaa keskittyä työntekoon, kun kuusi nappisilmää tuijottaa sinua kerjäten huomiota. 

puusauna.jpg

Kiitos siskoni viitseliäisyyden kantaa vesiä vanhan puusaunaan, pääsin viikonloppuna nauttimaan maailman parhaimmista löylyistä. Vesisade oli tehnyt pihatiestä pääkalloluistinradan, jota hitaasti edetessäni mietin minkä luun tulen pian katkaisemaan. Vanhat luuni pelasti pienin siskontytöistäni, joka hurautti suvereenisti paikalle potkurilla ja poimi bambina liukastelevan tätinsä kyytiin. Täytyy sanoa, että se lapsi on ehkä nero. 

Ihanaa on myös ystävyys, sain lähtiessä kyydin kentälle T, M & A:lta, joka oli enemmän kuin tuhat jänestä (kuten äitini sanoisi). Kyyti mahdollisti sen, ettei kenenkään perheestäni tarvinnut ajella 1,5 h kentälle ja takaisin kotiin sunnuntai-iltana. Siellä saivat kölliä tyytyväisinä kotona ja minä nauttia vielä hetken pidempään näiden rakkaiden seurasta. <3

Tällainen oli eräs lappilainen joulu. Siihen kuului myös rieskaa kylmäsavustetulla porolla, paljon ihania lahjoja, kuuden koiran lisäksi neljä lasta ja kuusi aikuista, täysin tyylitön asu: vanha punainen yöpaita ja joulunvihreät lyhyeksi jääneet vanhat pitkikset, ihan liikaa suklaata ja se tunnelma, jonka vain oma perhe saa aikaan. Se on koti se.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Matkat