Jouluhaaste á la Kao

Tällainen haaste oli tullut Tyyneltä ja nyt kun minulla oli aikaa, niin vastailin kysymyksiin iloksenne 🙂 

Säännöt: haastettu vastaan 24 Jouluaiheiseen kysymykseen ja laittaa haasteen eteenpäin valitsemilleen bloggaajille.

1. Parasta Joulussa? Joulun odotus ja suunnittelu.

2. Joulumusiikkisi? Rajattoman ja Club for Five:n joululevyt

3. Tykkäätkö katsella Jouluelokuvia? Millaisia? Holiday on ihana ja se täytyy katsoa joka joulu.

4. Jouluherkkusi? Kylmäsavulohi, mäti ja smetana, mutta koska noita ei saa allergisena syödä, niin erilaiset juustot. Ostan erityylisiä juustoja Helsingistä ja vien ne sitten maisteltavaksi kotiin. Äiti on erityisen tyytyväinen, jos saa kirsikkajuustoa. 

5. Mitä ehdottomasti pitää olla Jouluaterialla? Rieskaa juustolla ja kylmäsavuporolla.

6. Koska Joulukoristeet pääsee kotiasi koristamaan? Ensimmäiset hiipivät esille jo marraskuussa (ne jotka ei näytä niin joulukoristeilta) ja loput joulukuun alkupuolella.

7. Joulu kotona vai jossain muualla? Joulu vietetään kotona Lapissa äidin luona ja siellä pitää olla koko perhe paikalla. Tästä ei jousteta.

8. Itse tehdyt lahjat vai kaupasta ostetut? Vai molempia? Kaupasta ostetut, ei kukaan halua mun väkerryksiä, ellei ne ole leivonnaisia 🙂

9. Laitatko ulkovaloja pimeyttä valaisemaan?  En ole hankkinut vielä jouluvaloja, mutta haluaisin sellaiset parvekkeelle.

10. Joulu oman perheen kanssa vai isommalla porukalla? Oman perheen kanssa, se voidaan kyllä jo laskea isoksi porukaksi, kun meitä on aika paljon..

11. Onko sinulla jokin Joululahjatoive? Olisi, haluaisin uudet kauniit lakanat kahdelle (koska toivosssa on hyvä elää). Esimerkiksi Pentikin Valo, Pentikin Harmonia tai Casa Stockmannin lakanat ovat kauniita. 

12. Paras saamasi Joululahja? Oma telkkari silloin joskus teini-ikäisenä.

13. Kamalin saamasi Joululahja?  En kehtaa vastata. Tontut saattaa lukea tätä ja suuttua..

14. Kuvaile unelmien Joulusi?  Sellainen, jossa äiti ei stressaa. Yhtään. On se onneksi vähentynyt ihan hirveästi viimeisen kymmenen vuoden aikana.

15. Mikä on ärsyttävin Joululaulu?  Sika. En halua miettiä että se teurastetaan ja sitten minä syön sen.

16. Oletko jo tehnyt Jouluvalmisteluja tälle vuodelle? Mitä? Lentoliput Lappiin pitää ostaa viimeistään syyskuussa, mieluiten ne kannattaisi ostaa heinäkuussa, siitä alkaa joulunodotus. Ja tuolla eräässä kaapissa on ollut pieni, mutta kasvava kasa joululahjoja jo elokuusta lähtien. Töissä on niin kiire joulukuussa, etten halua stressata vielä hankkimattomista joululahjoistakin.

17. Paras joulujuoma?  Glögi!

18. Oikea kuusi, tekokuusi vai ei kuusta ollenkaan?  Oikea kuusi, se tuoksuu niin hyvälle!

19. Käykö teillä Joulupukki?  Käy, pienokaiset eivät aina usko siihen etukäteen, että pukki olisi olemassa, mutta tuntia ennen saapumisaikaa jännitys kohoaa ja pukistakin alkaa kuoriutua taas todellinen.

20. Paras joulumuistosi lapsuudestasi?  Käynnit hautuumaalla isin ja siskojen kanssa. Pakkanen, tähdet ja kilpailu siitä kuka ehtii ekana seuraavalle haudalle, hautakiven penkominen esiin lumen alta ja ”minä minä minä”-kärttäminen kynttilän sytytyshetkellä. Ja se kun äiti pesi tukan joulusaunassa (se oli niin pitkä, että peikkolapsi jätti sen mukavuussyistä pesemättä, ellei äiti pessyt sitä..).

21) Laittaudutko aattona hienoksi vai hölläiletkö koko päivän yöpuvussa?   Jouluaterialle kaikki laittautuvat hienoiksi ja lapsetkin juovat mehua viinilaseista.

22) Peruna-, porkkana, bataatti- vai lanttulaatikko?   Lanttu- ja porkkanalaatikko. Meillä ei ole koskaan ollut imellettyä perunalaatikkoa tai bataattilaatikkoa.

23) Paras joulusuklaa? En tykkää konvehdeista ja meni aika monta vuotta opettaessa äitiä ostamaan minulle Tobleronen joulusuklaaksi. Se on viime vuosina löytänyt haastajansa Fazerin suklaatryffeleistä (niitä saa Kluuvikadun Fazerilta ja Stockalta, ihan mahdottoman hyviä ja kalliita).

24) Joulutortut vai piparit?  Piparitaikina! Joulutorttuja syön yhden: Aattoiltana, kun äiti pakottaa. 

Näin. Heittäisin Jouluhaasteen seuraavaksi Lentoaskeleiden Rosannalle ja Suhteellisuudentajun Annalle! 

Suhteet Ystävät ja perhe Höpsöä Syvällistä

Vadelmasuklaakakku

suklaavadelmakakku.jpg

Työkaverini jäi mammalomalle torstaina ja lupasin tehdä kahveille kakun. Koska masussa kasvaa pieni tyttönenja toiveena oli saada suklaakakku, päädyin tekemään Pirkka.fi kautta löytämääni Suklaavadelmakakun.

Pohja:

  • 4 kananmunaa
  • 1,5 dl sokeria
  • 1,5 dl vehnäjauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 100 g tummaa suklaata

Vadelmatäyte:

  • 200g pakastevadelmia
  • 3/4 dl sokeria
  • 250 g rahkaa

Suklaatäyte:

  • 2 dl vispikermaa
  • 100 g tummaa suklaata

Kostutus:

  • 2 dl omenamehua

Kuorrutus:

  • 0,5 dl vadelmahilloa
  • 200 g tummaa suklaata
  • 1 dl vispikermaa

Koristeluun:

  • 50 g valkosuklaata
  • ruusun terälehtiä 1 ruusun verran

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Voitele halkaisijaltaan 20-22 cm vuoka. Laita suklaa sulamaan vesihauteeseen. Vaahdota munat ja sokeri paksuksi vaahdoksi (laiska tehokas leipuri virittää sähkövatkaimen vatkaamaan itsekseen ja tekee sillä välin jotain järkevää, video alla). Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin ja siivilöi jauhoseos muna-sokerivaahtoon. Kääntele lopuksi sulanut suklaa kakkutaikinaan. Paista uunin alimmalla tasolla noin 30-45 minuuttia. Kakkupohja on valmis, kun se irtoaa vuoan reunoista. Voit testata kypsyyttä myös puutikulla, paina se kakkupohjaaan, jos siihen jää kiinni taikinaa, vuoka takaisin uuniin, jos ei niin se on valmis. 

Keitä jäisiä vadelmia sokerin kanssa vähintään 5 minuuttia. Anna jäähtyä. Sekoita jäähtynyt vadelmasose rahkaan.

Sulata suklaa vesihauteessa. Vispaa kerma vaahdoksi. Sekoita keskenään. Vinkki. Älä laita vatkattua kermaa jääkaappiin odottamaan suklaan sulamista, kylmä kerma saa sulatetun suklaan jähmettymään, eikä suklaavaahdosta tule tasaista. 

Leikkaa kakkupohja kahteen tai kolmeen osaan, kostuta kakkupohja omenamehilla, levitä päälle suklaatäytettä ja suklaatäytteen päälle vadelmatäytettä. Täytä mahdollinen toinen väli samalla tavoin. Kostuta kakun kansi ja reunat. Tässä vaiheessa voit vielä painella ja muotoilla kakkua, jos siitä ei täyttäessa tullut ihan tasainen (se kestää sen kyllä mainioisti, kunhan et ala väkivaltaiseksi). Sivele kakun päälle ja reunoille vadelmahilloa, vedä lopuksi reunat tasaiseksi, jotta kuorrutus valuu tasaisesti koko kakun päälle. Nosta kakku jääkaappiin odottamaan kuorrutuksen valmistumista.

Sulata suklaa vesihauteessa (tiskiä tulee vähemmän, kun käytät koko ajan samaa suklaakippoa). Lämmitä kerma nopeasti joko mikrossa tai liedellä. Sekoita toisiinsa. Jos suklaa jää hieman paakkuiseksi, voit lämmittää seosta tosi varovaisesti hetken liedellä. Kuorruta kakku suklaalla ja koristele valkosuklaalastuilla. Tämän jälkeen kakku on vielä aika ruma, etkä suostu viemään sitä juhliin sen näköisenä, joten päätä, että aikuiset ihmiset tajuavat, ettei ruusun terälehtiä saa syödä ja koristele kakku niillä. Voilà, sinulla on täydellinen kakku naiselle, joka pitää suklaakakuista ja saa pian pienen tytön <3

//www.youtube.com/embed/qsZ-stQP1Z4

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Työ