Tennis, onko se valmentajasta kiinni vai ei?

tennis3.jpg

Olen halunnut oppia pelaamaan tennistä yläasteelta lähtien. Silloin se ei mahtunut aikatauluun ja myöhemmin olen unohtanut koko jutun liian kalliina. Viime syksynä sain kaveriltani idean ilmoittautua tenniskouluun ja sinnehän minä menin. Tällaiselle vähän ujolle tapaukselle oli hankalaa mennä ryhmään, jossa oli ihan tuntemattomia ihmisiä, mutta sinne minä suunnistin Prismasta juuri ennen tuntia hankitun mailan kanssa. 

Aluksi se lastentasoinen pehmopallo karkasi harjoitellessa harmillisen usein eikä edistystä tuntunut tulevan ollenkaan. Silti, oli päivä millainen tahansaniin vietettyäni 15 minuuttia tennistunnilla tämä tyttö hymyili niin leveästi, että hyvä kun mahtui hymy naamalle. Hiljalleen pitkin syksyä pallo alkoi välillä vahingossa mennä sinne minne pitikin sen sijaan, että olisi pomppinut hulluna pitkin kattoa, kulkukäytävään tai viereiselle kentälle… Olin kuvitellut, että puolen vuoden valmennus riittäisi, jonka jälkeen voisin pelailla kaverini kanssa ilman valmennusta (joka on aika turkasen kallista, melkein 700 €/lukukausi). Joulun tullen tajusin, että eihän se riitä, mutta en todellakaan ollut valmis jättämään valmennusta, sillä valmentajamme oli ihan loistava. 

Olen aina inhonnut koululiikuntaa, en kestä kilpailutilanteita, joissa joudun koko luokan eteen näyttämään, kuinka en osaa tätäkään juttua. Haluan että kaikilla on kivaa, en voittaa. Jos minulle näyttää virheeni, jään tuijottelemaan niitä ja unohdan kaiken muun. En todellakaan saa niistä ihmeellistä voimaa jolla voitan itseni joka kerta. Minusta ei siis millään tulisi huippu-urheilijaa, vaikka siihen tarvittavaa itsepäisyyttä täältä löytyisikin. Tällainen mentaliteetti vaatii opettajalta kannustavan opetusmetodin ja olen huomannut, että kun joku toinen uskoo minuun, niin pystyn melkein mihin vain (vaikka en itse siihen uskokaan). 

Valmentajamme oli juuri tällainen kannustava tyyppi. Ei ihme jos tyttöä hymyilyttää, kun vähän väliä kuuluu hyvä huuto, valmennuksessa on kivaa ja kun teet niitä virheitä, niin valmentaja keskeyttää harjoituksen, kertoo jokaiselle jonkin yhden jutun jota voisi parantaa, treenaa liikeen oikeaksi ja sitten jatketaan. Kun jutusta on saatu kiinni, siirrytään seuraavaan virheeseen. Sama lempeä opastus, jos lyönti ei sujunut, niin valmentaja kysyi minulta, mitä mieltä olen mikä meni pieleen? Siinä sitä piti sitten miettiä, että kylkiasento ei ollut ihan oikein, katse oli muualla kuin pallossa, ajatukset lenteli, saatto ei ollut kohdallaan tai etäisyys pallosta väärä. Samalla opin arvioimaan itseäni, taitojani ja seuraamaan mikä ei mennyt oikein ja tekemään korjausliikkeitä. 

Joulun jälkeen etenemiseni oli ihan hillitöntä ja kevät keltaisen pallon perässä juoksemisessa näytti valoisalta. Sain kuitenkin ikävän jalkavamman, jonka kanssa konkkasin melkein 2 kk pois pelistä. Silti toukokuuhun mennessä olimme saavuttaneet sellaisen tason, että pystyimme kesän ajan pelailemaan itseksemme. Mietittekö mistä tuo monikko äkkiä tuli? No siitä, että sieltä tuikituntemattomien ihmisten seasta löytyi tyttönen, jonka kanssa oli hyvä treenata ja jota nykyään voi jo kutsua ystäväksi. 🙂 Tämän tyttösen kanssa sitä on kesä juoksenneltu pallon perässä tuulisilla ulkokentillä, lyöty ihan väärin palloa, taisteltu ja saatu ihan hyviä pelejä aikaiseksi. Odotin siis ihan innolla uuden valmennuskauden alkua. 

tennis-ball-and-racket-wallpaper.jpg

No, meillähän muuttui valmentaja! Olin kuitenkin valoisalla mielellä, sillä olin kuullut tästä uudesta tyypistä hyvää ystävältäni ja menin ihan luottavaisin mielin tunnille. Töissä oli ollut vähän huono päivä, ja katsahdin ekan 20 min päästä kelloa vähän huolestuneelta, sillä oli edelleen väsynyt ja kiukkuinen. Missä oli taattu ja turvallinen tennistaikani? Missä hymy? Uuden valmentajan tyyli on huudella siinä kesken treenin korjattavista jutuista niiden hyvä-huutojen lisäksi. Aina, kun valmentaja sanoo jotain kesken lyönnin, keskittymiseni herpoaa ja jään kuuntelemaan maikkaa. Pom, pallo menee ohi ja missaan lyönnin. En saa kiitosta. seuraavalla kerralla sama juttu. Lisäksi valmentaja syöttää hieman liian vaikeita syöttöjä minulle, joka varon yhä jalkaani (sivuttaiset vahvat hypyt voivat saada sen venähtämään joka taas tietäisi muutaman viikon liikuntakieltoa). Haluaisin sanoa asiasta, mutta en kuitenkaan haluaisi vaikuttaa siltä, että olen heikko, en osaa ja tarvitsen helponnusta. Äh.

Viime kerralla minulla oli, jos mahdollista vieläkin huonompi päivä ja sovimme valmentajan kanssa edelliskertaa huonommin yhteen. En osaa enää lyödä rystyä, en kämmentä, en syöttää, sain kuulemma ihan saman verran niitä hyvä-huutojakin, mutta mitä väliä niillä on, kun niitä virheitä löytyy nyt joka paikasta? En minä voi pelata ilman itsetuntoa, sillä jos en usko siihen että pystyn vastaamaan jokaiseen lyöntiin, niin en todellakaan osu. Pelata osaan, mutta siinä vaiheessa, kun juoksin etukentälle palloa kiinni (ja pistettä jolla voittaisimme pelin) valmentaja huutaa minulle ”juokse juokse, saat sen kiinni” jolloin tietty lopetin juoksemisen ja jäin kuuntelemaan mitä minun pitäisi tehdä ja missasin pallon. Teki mieli käydä läimäyttämässä mailalla päähän. Aika nopeasti sen jälkeen loppui tunti ja yhä raivosta kihisten ilmoitin valmentajalle, että minulle ei huudeta yhtään mitään, kun olen lyömässä. Valmentaja totesi hieman vakavana, että selvä on. 

Ja sitten kun kuohu vähän laantui, niin minua tietysti hävettää. Haluaisin osata sanoa asioista nätisti ennen kuin ärsyttää. Haluaisin selittää tämän kaiken mitä tänne selitin sille valmentajalle, koska kaikesta huolimatta se on minusta hyvä tyyppi ja uskoisin hänen olevan myös hyvä valmentaja minulle, kunhan hän ei puuttuisi jokaiseen virheeseen ja keskittyisi myös siihen henkiseen valmentamiseen. Nyt tilanne on kuitenkin aika jäyhä ja mietinkin suuresti, että kannattaako minun jatkaa valmennuksessa. Satsaus on iso rahallisesti ja haluaisin sen takia nauttia jokaisesta tunnistani. Jos vaihdan ryhmää ja valmentajaa, menetän samalla sen hemmetinhyvän tennisparin, jonka kanssa pelaaminen todella sujuu, olimme sitten nelinpelissä samalla puolen kenttää, tai vastatusten toisiamme. En tiedä löydänkö toista samantasoista pelaajaa kaveriksi, joka samanaikaisesti kannustaa ja haastaa pelaamaan paremmin. 

Pelkään menettäväni todellä tärkeän ja hyvän asian elämästäni vain siksi, että en osaa puhua valmentajalle. Lisäksi, kun kaikilla muilla elämän osa-alueilla menee huonosti, niin haluaisin että edes tässä menisi hyvin. Ja hitto vie, minulla oli taattu onnellinen tunti elämässäni kerran viikossa, minä haluan sen takaisin. 

Pohdinta jatkuu, lopetanko vai taistelenko. En halua lopettaa, mutta en todellakaan jaksa taistella enää tenniskentälläkin. No, kokeilen vielä pari tuntia ja päätän sitten. 

Kuvat lainattu http://www.americasgreatresortsguide.com ja http://www.hdwallpaperstop.com

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli

Aikataulujensa sotkemisen mestari

tumblr_m8fgydcnqq1ryxjt5o1_500.png

Tiedättekö, kun tapahtuu kaikkea kivaa ja haluaisi osallistua kaikkeen? Ja sitten huomaakin että aikataulu on ihan solmussa ja jotain on pakko jättää tai se vain jää pois, oli se kuinka kivaa tahansa. 

Tänäänkin minun pitäisi siivota, leipoa ja käydä kaupassa koska huomenna tulee erityinen tyttöjengi lapsineen juhlistamaan uutta kotia ja meitä. Siivosinko eilen? No en, väsytti. Teinkö juustokakun valmiiksi (sen jonka pitää olla 5 tuntia uunissa)? No en, koska piti ensin pestä vähän jääkaappia, koska jostain sinne on tarttunut kumma haju joka ei lähde millään pois (ja jos se haju tarttuisi kakkuun, niin se kakku olisi pahaa). Nyt sitten siivosin saunan ja kylppärin aamulla. Yritän lähteä töistä aiemmin kotiin ja ai niin mulla on se hierontakin keskellä työpäivää. Töissä on jutut kesken joten arviolta ehdin olla kotona 2 h ennen kuin lähden ex tempore Balettiin siskoni kanssa. Olen myös sopinut mahdollisista drinkeistä kaverini kanssa ja toinenkin kyseli että mites perjantai.. 

Huomenna pitäisi aamulla joko leipoa, käydä kaupassa tai siivota loppuun (luultavasti tehdä nämä kaikki) ja vieraat saavat tulla klo 15 eteenpäin. Mitenkähän ajattelin tästä selvitä? Varmaan tungetaan taas kaikki ylimääräinen varastoon ja kaappeihin piiloon 🙂 ja minun filosofiani mukaan, jos ruoka on hyvää niin eiköhän kaikki viihdy.. 

Toisena esimerkkinä kaverini 30-vee synttärit ja kaverin synttärit. Ajattelin että käväisen toisissa ja menen sitten toisiin. No, aloitetaan aamusta. Minulla oli migreeni ja oksentelin pitkin aamua kunnes nukahdin ja nukuin migreenin pois. Heräsin iltapäivällä kahden aikaan, tein ruokaa ja kävin suihkussa. Aloitin laittautumisen ja päätin katsastaa, miten pääsen kolmikymppisille. Ne järjestettiin ihan Helsingin koillisosassa ja matkaa linnuntietä oli alle 9 km. Arvatkaa kauan sinne piti matkustaa juna-bussi-bussi yhdistelmällä? 1,5 tuntia! Kello oli tässä vaiheessa viisi ja minulla menisi vielä hetki valmisteluissa. Olin lopulta puoli kahdeksan aikaan ensimmäisissä juhlissa ja tajusin tuon matkustelun jälkeen, etten millään ehdi sinne toisiin juhliin, joten sovin treffit kaupungille. Siinä vaiheessa, kun olimme kaupungissa, niin olen mennyt virran mukana (saattoi olla kivoja poikia siinä virrassa) samaan paikkaan heidän kanssaan. Pyysin kyllä anteeksi siltä rakkaalta, kenen juhlat jäi välistä, mutta silti on yhä rottamainen olo. Olisi pitänyt joko mennä sinne ensin tai sitten selvittää aikataulut aiemmin ja toimia niiden mukaan. Toisaalta migreeniä ei voi koskaan ennakoida. Paras tapa olisi kuitenkin ollut se, että olisin kertonut että nyt on toisetkin juhlat, mennäänkö iltapäivällä syömään? Jolloin olisin ollut valmis ja laittautunut ajallaan. 

Töissä: joo minä hoidan! Projektit on tosi mielenkiintoisia, mutta välillä näytän unohtavan, että minulla on myös ne säännölliset työt, joihin sitä aikaa menee. Sitten väsyn ja sitten ei ole kellään kivaa. Auts. 

tumblr_mi4z0m8p9c1ra6tfuo1_500.jpg

Teen tätä siis tosi usein ja yleensä huomaamattani. Maanantaina olen menossa kahville vanhan työkaverin kanssa, sen jälkeen salille mutta ohops, olin myös sopinut leffaan menosta kaverin kanssa. Ensi torstaina olin jo sopimassa ystäväni luo menosta, kun muistin että ai niin se maalauskurssi. Eilen muistin etten minä mihinkään maalauskurssille ole menossa, vaan laivalle työpaikan virkistysmatkalle Tallinnaan. 

Ja tähän yhtälöön kun vielä sovitat ne viihtyisät hetket jossa käperryn lukulampun valossa sohvalle hyvän kirjan ja teekupposen kanssa, niin herää kysymys että millä ajalla mä olen vielä ne opinnotkin puristanut kasaan (valmistuin ihan ajallani).. 

Eli olen auttamaton aikatauluoptimisti. Miten voisi itseoppia aikataulurealistiksi? (Ei kuitenkaan liian, ihminen pystyy vaikka mihin jos tahtoo, mutta en haluaisi loukata läheisiäni buukkaamalla tupla tai triplatapaamisia..)

tumblr_m8ioopvgxh1rnzm77o1_500.jpg

Kaikki kuvat tumblr

 

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Mieli