Kehittelyä vaativa Daim-kakku

 

img_2532.jpg

En tykkää kaupan Daim-kakusta, sillä haluaisin vaihtaa sen pohjan sokerikakkupohjaan. Tein joskus aikaa sitten ensimmäisiin valmistujaisiini Daim-leivoksia, joissa kuorrutin mokkapalat Maraboun suklaalla ja koristelin ne Daim-rakeilla. Olen kuitenkin kypsytellyt päässäni Daim-kakun ohjetta, jossa välissä olisi vaniljakiisseliä/kreemiä ja päällä paljon Maraboun suklaata ja Daim-rakeita. Koska siskontytölläni oli nimpparit, päätin hieman kokeilla reseptiä. Tämä on vielä kehittelyvaiheessa, mutta jakamalla teille reseptin toivon saavani kommentteja, mihin suuntaan sitä vielä kehittäisin saadakseni haluamani lopputuloksen. 

Kakkupohja:

  • 2 kananmunaa
  • 1,75 dl sokeria
  • 100 g sulatettua voita
  • 1 dl maitoa
  • 2,75 dl vehnäjauhoa
  • 3 tl vaniljasokeria
  • 1,5 tl leivinjauhetta

Kuumenna uuni 175 asteeseen ja vuoraa pieni, noin 20-24 cm vuoka pohjasta leivinpaperilla (leikkaa leivinpaperista pohjaa hieman pienempi ympyrä ja laita se pohjalle) ja voitele vuoan reunat. Vaahdota kananmuna ja sokeri niin kovaksi vaahdoksi, että tehdessäsi vatkaimella taikinan pintaan kahdeksikon, se pysyy siinä hetkisen ennen vajoamista taikinaan. Sekoita maito sulaneeseen voihin ja kuivat aineet keskenään. Kaada vuorotellen voi-maitoseosta ja kuiva-aineita taikinaan ja sekoita tasaiseksi. Kaada taikina vuokaan ja paista uunin keskitasolla noin puoli tuntia. Kakkupohja on kypsä, kun se irtoaa vuoan reunoista eikä kakun pinta hytky heiluttaessasi hieman kakkuvuokaa. Voit myös kokeilla kypsyyttä esim tulitikulla, kakku on kypsä, kun taikinaa ei tartu tikkuun laisinkaan. Kumoa kakkupohja jäähtymään ja valmista sillä välin täyte ja kuorrute.

Väliin:

  • 1,25 dl kylmä vettä 
  • 0,5 dl vaniljakreemijauhetta
  • loraus sulatettua voita 

Kostutus:

  • noin 1,5 dl maitoa tai jotain hedelmämehua

Mittaa vaniljakreemijauhe kylmään veteen ja vispaa kreemi valmiiksi. Lisää valmiiseen kreemiin hieman sulanutta voita pehmentämään kreemiä. Halkaise kakku kahteen osaan, kostuta leikkauspinta ja täytä kakku vaniljakreemillä.Laita kansi kakun päälle ja kostuta kakku myös ulkopuolelta. Nosta kakku jääkaappiin siksi aikaa, kun valmistat kuorrutuksen. 

Kuorrutus

  • 200 g Maraboun maitosuklaata
  • 50 g voita
  • 100 g (1 pussi) Daim rakeita

Sulata suklaa vesihauteessa siten, että alla on kupillinen kiehuvaa/lämmintä vettä ja päällä kuvia kuppi, johon paloittelet suklaan. Vettä ei saa joutua suklaan joukkoon, sillä suklaa ei kestä sitä. Lisää joukkoon noin 50 g voita. Hämmennä suklaaseos tasaiseksi ja kuorruta kakku. Kuorruttaessa kannattaa ensin lisätä kuorrutetta vain sen verran, että saat kannen peittoon ja tasoittaa kuorrute tässä vaiheessa. Reunoja kuorruttaessa kannattaa laittaa ensin pieni kerros ja jäähdyttää kakku ja kuorruttaa sitten loput reunat, sillä muutoin massa voi valua kakun alustalle, eikä jää kiinni kakkuun. Koristele kakku Daim rakeilla. 

Mitä omassa kakussani jäi kehitettäväksi? 

  • Laitoin jostain kumman päähänpistosta vaniljakreemiä myös kakun päälle ja reunoille. Vaniljakreemi on koostumukseltaan sileää ja kuorrutus valuikin kakun päältä kuin vesi hanhen selästä. Ei niin hyvä idea. Odotin kuorrutteen jähmettymistä ja lusikoin sen tyynesti reunoilta takaisin päälle, mutta eihän se mikään kaunis ole. 
  • Voi loppui kesken, kun kokki valmisti päivällistä sillä välin, kun leipurin kakkupohja jäähtyi. En siis voinut lisätä voita omaan vaniljakreemiinii ja se tuntuikin vähän liian tunkkaiselta yksinään kakun välissä. Täytyy vielä kokeilla voin kanssa ja kokeilla saanko siitä toivomani sileän suutuntuman kakun väliin. Vähensin kreemin määrää reseptiin, sillä sitä taisi omassa kakussani olla vähän liikaa välissä. Pieni raikastava häivähdys vai kaikkialle tunkeva vanilja.. valitse itse 😀
  • Maito ja voi voivat olla vähän liikaa kakkupohjassa, kun välissä on vaniljaa ja päällä suklaata. Toisaalta, jos täytteeseen saa hieman ytyä, kakku on juuri sopivan sulava hieman tuhdimmallakin kakkupohjalla.
  • Omassa kuorrutteessani oli kahvikermaa, koska voita ei ollut siihenkään. Lähetin jo kakkua havittelevan herran voi-ostoksille, mutta kun sattuu asumaan pikkuisessa tunturikylässä, niin kauppa voi mennä jo neljältä kiinni ja voi nöpöttää kaupan hyllyssä, vaikka sitä kuinka tarvisi.  Kahvikerma kannattaa lämmittää kädenlämpöiseksi, ennen kuin lisää sen sulaneeseen suklaaseen.

Millä tavoin te vielä tuunaisitte kakkua? Maku oli vaniljainen, suklainen ja hyvin perinteinen. Jäin itse kaipaamaan siihen jotain ”juttua” ja piristävää raikkautta. 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Kaon versio Merkillisestä haasteesta

dsc_0097_111765813.jpg

Kuva Karin Wahlberg

Terve ja heipä hei!

Koska mua ei kukaan ole haastanut näihin blogihaasteisiin, niin en suinkaan mene nurkkaan itkemään, vaan olen reipas ja haastan itse itseni. Eli aina kun joku muu tekee jonku kivan ja heittää että tehkää te muutkin ja laittakaa mulle linkki, niin heti on Kao kärppänä paikalla. Kas, blogihaaste, melkein kuin mulle, mä niin teen tän 😉 

Nyt löysin Lilous Crush -blogista tällaisen merkkihaasteen ja ajattelin lauantaiaamun salinpakoiluohjelmana tehdä tämän. Nauttikaa. (Ja tän jälkeenhän mä en voi enää vinoilla V:lle niistä miljoonista facebookkiertokirjeistä, joita se suoltaa tyyliin 5 päivässä.. Auts.)

kengät: Aika sekalainen seurakunta tuolla eteisessä asustaa, mutta sanoisin että juoksu ja tenniskengät: Nike, muissa eniten Vagabondia ja sitten ties mistä reissuista haalittuja poppoita. 

tennarit: EI OLE! Adidakset oli mutta uusia hyviä ei ole tullut vielä vastaan.

farkut: Bershka

t-paita: en oikein käytä, pari taitaa olla Pimkiesiltä

alusvaatteet: ei mitään perusmerkkiä

laukku: Michael Kors Jet Set Medium Travel Tote

lompakko: Claire´s

aurinkolasit: Calvin Klein ja Vero Moda (humpsuttelulasit)

kello: puhelimessa

korut: en käytä, tai käytän rihkamaa, mutta sormukset kultajousi, rannekoru Agatha

TV: Sony Bravia superteevee joka on luultavasti älykkäämpi kuin minä (ja silti sieltä ei tule kuin neljäntähden illallisia ja talkoita)

kännykkä: iPhone 4 S ja Lumia 620 

MP3: Sony ja en edes tiedä missä se on, käytän ipuhelinta

tietokone: Compaq Prosario CQ61, joka kohta pääsee vaihtoon. 

meikit: Clinigue, YSL, Isadora, Lumene, Dior

kasvovoide: Avené

deodorantti: Nivea dry comfort

hammastahna: Pepsodent

shampoo: tresemme (menee vaihtoon heti kun purkki loppuu, tuoksuu ei niin hyvälle, luultavasti palaan Frank Provostiin). tai jos palaan aiempien vuosien hyvää Tigin duoon.

saippua: Nivea Happy Day (on muuten ainoita hajusteellisia saippuoita, joita pystyn käyttämään, kiitos yliherkkyys). 

tuoksu: Kenzo Flower by (deo spray versio juhlahetkissä, aitoja en pysty käyttämään, nyyh)

mineraalivesi: maustettuna Frizz lime ja maustamattomana Bon Aquasta

viini: normi-iltaan esim Cava Faustino Extra Seco ja juhlahetkiin Heidsieck Monopole Blue Top Brut (saa vain piccolona, mutta siitä tulee hyvin kaksi lasia pieniin juhlistuksiin)

drinkki: Piña Colada, mutta tätä ei ikinä kannata tilata Suomessa, sillä se on maailman kurjinta litkua täällä. Suomessa siis sanoisin Mohito. 

leipä: Kiuaspulla Oy:n ohrarieska. Isin tekemä oli paras (siinä oli taikaa), sisko tekee melkein yhtä taianomaista. Söin sitä aamupalaksi joka kouluaamu tarhasta lukion loppuun, kunnes muutin pois kotoa.

ruoka: Italialainen tai nepalilainen, sushi ja suomalainen juuri pyydetty paistettu ahven (jos sitä vain saisi vielä syödäkin..)

jäätelö: Pappagallon lakritsa, Ben&Jerry’s Vermonster, Jogurttijäätelö ja tuoreet mansikat

karkit: Angry Birds ananaslaku, Daim, Tupla, Dove.

sänky: Iskun joku halpa Star-sänky josta olen kärsinyt viimeiset 8 vuotta. Uuteen säästetään rahaa, sekin ehkä iskusta mutta ei halpa. 

lakanat: Marimekko ja Finlayson

kampaaja: Stage II ja Katja, ihana hullu nainen joka on viimeisen 10 vuotta päättänyt hiustyylini. Tosin jos olen salaisesti ajatellut esim vähän tummempaa sävyä, niin jostain telepaattisesti Katjakin on suunnitellut sille kerralle hiuksiin tummempaa sävyä. Olen siis tyytyväisenä ja hiljaa ja saan sitä mitä haluan. Kuin kätevää??

päivälehti: en seuraa mitään aktiivisesti. hs.fi välillä (se ilmaispuoli)

lehti: Trendi, Image

Selvisin loppuun asti. Jos joku muukin selvisin, niin jos teette omat versionne, niin laittakaa kommenttiosioon linkki 😀 

Muoti Mieli Testit Ostokset