Jazzeilla eli ylihieno synttärilahja

Sain keväällä kolmekymppislahjaksi lipun Porin Jazzeille ja lupauksen seuralaisista tapahtumaan. Ohjelmaa katsellessa mikään ei noussut ylitse muiden, joten varsinaiseksi keikkapäiväksi valikoitui T:n aviomiehen toiveesta perjantai ja John Legendin keikka. En ollut ihan tajunnut, että Pori on niin kaukana ja että konsertti alkaa jo klo 13, eikä joskus illalla. En ihan voinut koko päivää pyytää uudesta työpaikasta vapaaksi, joten nätisti kysyin voisinko livistää puolenpäivän tienoilla, johon sainkin luvan. Lopulta melkein myöhästyin junastani, koska myöhästyin lähijunasta poikkeamalla Picniciin ja seuraava oli myöhässä… Onneksi se Tampereella matkaava IC oli myös myöhässä, joten pienen spurtin jälkeen minäkin löysin itseni ihan oikeasta junasta ja matkalla Poriin 🙂 

wp_20130719_016.jpg

Porin asemalta löytyi bussi, joka kuljetti minut ja yhden päivän kamani lähelle Kirjurinluotoa. Olisi ollut kyllä ihan oikein, että koko viikonlopuksi ylipaljon kamaa pakanneena olisin joutunut raahaamaan laukkuani sinne koko matkan, mutta näin pääsin hieman aiemmin keikalle. Kirjurinluotoa lähetessä soitin T:lle ja totesin, ettei numeroon saada yhteyttä. Seuraavaksi soitti T:n miehelle ja sama lopputulos. Totesin, että olipas järkevää, että lippuni on kavereilla enkä saa heitä kiinni, miksi oi miksi en sopinut aiemmin jotain tapaamisaikaa porteille? Lopulta laitoin toiveikkaan tekstiviestin T:lle ja se menikin nätisti perille ja saavuimme porteille melko samoihin aikoihin. Olly Murs lauleli vielä, kun kipittelimme kohti asemapaikkaamme picnicvilttiä. Ehdin kuunnella sitä kolmen kipaleen verran ennen kuin keikka loppui ja roudaus John Legendiä varten alkoi. Aurinko paistoi, kuoharipullo poksahti auki ja seurahan oli mitä mainiointa. Oii. Kesä ja Pori Jazz. 

wp_20130719_008.jpg

Ja sitten aloitti John Legend. Oiiiii. Ihanaa. Lumoavaa. Ja sitten alkoi kaatosade. Kääriydyimme picnicvilttiin T:n kanssa ja uusi tuulitakkini (Poria varten ostettu) piti juuri mainiosti vettä. Ainoa parka oli T:n aviomies, joka herrasmiesmäisesti antoi minun suojautua heidän vilttiinsä ja itse seisoskeli vielä blokkaamassa pahinta sadetta meidän tyttöjen päältä. T on siis todellakin löytänyt omaakseen hyvän tyypin 😀 Välillä aurinko paistoi ja tunnelma oli mahtava, väliin taas tuli vettä kuin esterin… No tuli paljon vettä. Haittasiko se tunnelmaa? Olisinko halunnut lähteä kesken keikan kotiin? En todellakaan. Satoi tai paistoi, kökötin aloillani ihan lumoutuneena. Auringon paistaessa pystyi kyllä tanssimaan, mikä oli tietty kivempaa. Jokin huonompi keikka ei todellakaan olisi kestänyt tuollaista ilmaa. Jossain vaiheessa Johnny-boy pyysi eturivistä tytön kanssaan lavalle tanssimaan. Taisi tyttönen olla ihan sekaisin (minä ainakin olisin ollut) ja loppukeikastakin John vähän lauleli sinne suuntaan. Mikä hurmuri 😀 

wp_20130719_019.jpg

Seuraavalla roudaustauolla kävimme hieman tutkimassa festarikojuja ja ostamassa kahvia. Ostimme T:n kanssa täsmälleen samanlaiset aurinkolasit (saa ostaa, kun asuu ihan eri kaupungeissa) ja patsastelimme ne päässä sitten loppuillan. Bobby Womacin alkaessa soittaa Kirjurinluotoa helli kaunis auringonpaiste ja tanssahtelin iloisesti suurimman osan keikasta. Keikan lopulla kosteus ja kylmyys alkoi tuntua hieman liialliselta, joten lähdimme heti keikan loputtua kohti Porin keskustaa ja Jazzkatua. 

wp_20130719_023.jpg

Millainen on Jazzkatu: siellä on paljon hassuja ruokia, käsityökojuja, erilaisia ravintolatelttoja, joissa on keikkoja ja sitten miljoona metrilakukojua. Me päädyimme jossain vaiheessa telttaan, jossa Reino Nordin soitteli levyjä. Luulin hänen olevan siellä laulukeikalla, sillä kurkistaessamme telttaan hän lauleli Reino & the Rhinosin Aurinko-biisiä. Siinä vaiheessa, kun piccoloskumpat oli jo ostettu, oli karu totuus selvinnyt meillekin: Reino vain soitteli levyjä ja oli suorastaan huijannut meidän sisälle 😀 Vihdoin päädyimme siihen oikeaan ravintolatelttaankin, jossa toinen ystäväpariskunta meitä odotteli. Jossain vaiheessa iltaa jatkoimme pizzerian kautta kaverin luo yöksi. Aika perfect night. 

wp_20130719_063.jpg

Samoin oli aamu, heräilin K:n kahvinkeitto ja brunssilaittopuuhiin. Mönkiessäni ylös sain heti tuoretta kahvia ja pian iloinen seurue natustelikin tyytyväisenä brunssia. Päivällä kävimme vielä pyörähtämässä Jazzkadulla ja sitten kiipesimme autoon ja huristelimme kohti Turkua, josta minä aioin jatkaa matkaani kotiin junalla. En ole ollut piiiitkäään aikaan automatkalla ja oli ihana vain istuskella takapenkillä, kuunnella John Legendiä levyltä ja vain haaveilla. Rannikkoseutu on hurjan kaunista, ja siellä täällä keltaiset rypsipellot hehkuivat auringossa. Suomi on vain niin ihana kesämaa. Hippusen harmitti, ettei voitu pysähdellä mielenkiintoisiin paikkoihin ja käydä tutkimassa paria hiekkatietä. Mutta jos se mahdollisuus, että näkee tutkimisen arvoisia paikkoja tai kiemuraisia hiekkateitä riitti tälle matkalaiselle. Turku tuli ihan liian pian ja ihana reissu alkoi olla loppusuoralla. 

Ihan yksi parhaista synttärilahjoista hyvät T ja M! Kiitos ja kumarrus, teitte tämän tyttösen kyllä hyvin onnelliseksi ja selkeästikin tiesitte miten se onnistuu 😀 

<3 onnellinen Kao

 

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Musiikki

Kesäfiiliksiä

img_3382.jpg

Kesältä odottaa välillä ihan liikaa, hauskoja juhlia, aurinkoisia päiviä, uintia, retkiä ja torikahveja. Sitten kun siihen pitäisi vielä ympätä normaali 8 h työpäivä ja kiireinen aikataulu, niin arvatkaa toteutuuko kaikki ne unelmat mitä talven pimeinä iltoina olet päähäsi kehrännyt? 

Olen yrittänyt täydellisen kesän sijasta nauttia hetkistä. Syömisestä terassilla tai siitä kun kuoharipullo poksahtaa auki klo 15 arkipäivänä, kattauksessa on mansikoita ja herkkusuklaata ja tuntuu kuin koko elämä olisi hitaasti liikkuvaa aikaa, aurinkoa ja ystäviä. Ja kun ilta siitä ikäänkuin itsestään jatkuu mekko-ostoksille ja tanssimaan, niin ollaan melkeinpä kesän ytimessä.

img_3342.jpg

Siitä kun joukkio tyttöjä istuskelee ex tempore (ainakin minun osalta) laiturilla taivallahdessa, kuuntelee Rammsteiniä ja syö jäätelöä. En varmaan näe näitä tyttöjä enää, sillä he olivat kaverin serkun kavereita, mutta tulen kyllä muistamaan kuulaan kesäillan ja hauskat jutut.

Hietsu. Tykkään siitä niin paljon. Siellä on musiikkia, paljon ihmisiä, nättiä, jäätelökioski ja ruohoalue jossa köllötellä, koska tulen hulluksi joka paikkaan tunkevan hiekan kanssa. Ja meri. Rakastan sitä ehkä eniten. Hieman liian timmejä ne ihmiset on siellä ja välillä mietin, että kuinkahan kauhuissaan ne katsoo tällaista norppaa bikineissä, mutta lopulta en jaksa välittää. Kyllä tämä kroppa tästä timmiintyy, kunhan pystyn urheilemaan säännöllisesti. Urheilua on myös käveleskellä ihailemassa Töölönlahden pitsihuviloita.

img_3231.jpg

Tästä päästäänkin urheiluun. Erityisesti yritän pelata paljon tennistä tänä kesänä. Keltaisen pallon perässä juokseminen tekee minusta jotenkin niin maagisen onnellisen ja eilen ensi kertaa kokeilemamme Taivallahden tenniskeskus on ehkä kaunein tenniskeskus ikinä. Muoto on kolmiomainen ja molemmat päädyt ovat pelkkää lasia. Maisema ulos näyttäytyy mäntyinä ja takana siintää Seurasaarenselkä. Kaunista!

img_3375.jpg

Kesäkahvilat. Voi ne on niin ihania. Harmittaa ihan tosi paljon tää mun kala-allergia ja todellisuus, etten voi perustaa sellaista koskaan itse. Kävin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni Cafe Regatassa ja voi se oli niin söpö. Ehkä vähän jopa ylisöpö kyltteineen ja olet todella kaunis vessanpeiliteksteineen. Karjalanpiirakat olivat yksiä parhaita syömiäni ja korvapuustit juuri niin pehmeän korvapuustimaisia, että ihan mielellään lähtee illalla ylimääräiselle lenkille juoksemaan niitä ylimääräisiä herkkuja pois.

Ja ne kesämiehet, mistä ne tulee ja miten ne voi näyttää niin hyviltä ruutupaidoissaan, shortseissaan ja kesäparroissaan? Ihastelen heitä hyvin arvostaen (en siis kuolaa, ainakaan paljon) ja alan vihdoin ymmärtää mitä miehet ovat aina puhuneet tytöistä ja kesämekoista. 

img_3288_.jpg

Mansikat ja se hikinen kaksituntinen, minkä vietin väistellen paarmoja ja poimien ja popsien noita kesän kypsyttämiä rubiineja. Nyt muuten tiedän mistä tulee niiden englanninkielinen nimi strawberry eli heinämarja, kun taivuttelin heinätuppoja löytääkseni niiden kätköistä punaisia pulleita mansikoita. Talvella voin sitten viikonloppuisin muistella helteistä sunnuntaiaamua, kun napostelen jogurttini melkein metsämansikoilta maistuvien kesän herkkujen kanssa. Mansikkaähky ja se pirullinen syön vielä yhden, kun on muutenkin ihan täynnä (ja sitten vielä pari lisää, koska ne on mansikoita). 

img_3277.jpg

Kesäretki Pihlajasaareen ja Suomenlinnaan. Aurinkoa, makkaranpaistoa, toisella kerralla picniceväiksi eksyi el maco juniorateria ja se hotkaistiin jo lautalla matkalla saarelle. Ja kunnon ukkonen, hieman pelottavanjännitävä tunne, kun näkee salaman iskevän. ”Hui” tulee ihan automaattisesti, mutta silti kaikki on niin jännittävää. 

img_3274_.jpg

Pyöräilyretket ympäristöön. Voi pyörällä on niin kiva huristella ja tutkia paikkoja. Haluaisin vielä suunnistaa vähän pidemmälle, Tuusula kuulostaisi kivalta retkikohteelta. Haluan myös löytää kunnon ”oman” mustikkametsän ja vihdoinkin löytää kanttarelleja. Voisiko joku ottaa minut kantarellimetsään ja näyttää millaisissa paikoissa ne kasvaa? 

Pian tulee sisko pienten tyttöjensä kanssa (tai ei ne enää ole pieniä, niisk) ja sitten tehdään kaikkea kivaa toisen siskon ja sen pienen kanssa. 

Ja sitten kun kesä kypsyy, alkaakin Flow, hieman kirpeät kesäillat ja hassusti pukeutuneet ihmiset, hyvä musiikki ja ne valot!

img_3387.jpg

Mutta ei vielä mennä elokuuhun, heinämarjat odottavat perkaamista ja pakastamista, en ole vielä päättänyt menisinkö rannalle vai pyöräilemään ja illaksi voisi vielä keksiä jotain kivaa, koska nyt on kesä 😀

 

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Ajattelin tänään