Eka työviikko takana

Ajattelin tässä perjantain kunniaksi haastatella itseäni:

Miltä nyt tuntuu?

Helpottuneelta, tämän vaikeampaa se tuskin enää tulee olemaan. Maanantaina voi jo mennä tuttuun paikkaan.

Millainen oli ensimmäinen työviikkosi?

Samaan aikaan tosi pitkä ja tosi lyhyt. Aika meni hitaasti ilman tuttuja ihmisiä ja sikamaista kiirettä ja toisaalta nopeasti, kun sitä vertasi vaikkapa siihen kuinka paljon sai aikaan. Olin myös aika turhaantunut, koska en tehnyt mitään enkä osaa mitään. (Kyllä, itselläni on kovat odotukset, vaikka muilla ei olisikaan.) Oli kuitenkin kiva saada oma läppäri ja työpuhelin, nyt ei tarvitse asentaa kaikkea uudelleen heti, kun saan oman työpisteen (se on vielä hakusessa, että mistä). 

Mitä opit tällä viikolla?

Uuden tuntienkirjausjärjestelmän, tai en mä oikein tiedä kirjasinko oikein, joten lopulta työpöydällä on post it lappu, johon kirjasin milloin tulen ja lähden. Opin myös paljon uudesta yrityksestä ihan arkistoimalla ja samalla koetin tutustua vähän työkavereihinkin. Opin myös asioita rekryjärjestelmästä ja siitä, että samat asiat voi tehdä ihan eri tavalla eri yrityksissä. Koetan tutustua molempiin ja sitten raportoida esimiehelle niistä parhaista käytännöistä (tätä on pyydetty, hi hii). Ja lisäämään ihmisiä outlookin yhteystietoihin, josta ne synkronoituivat puhelimen yhteystietoihin. Kätevää kuin mikä!

Onko työkaveri mukavia?

Ehdottomasti ovat, minä olen vain tällainen ujo hiirulainen, että melkein tekisi mieli mennä välillä nurkkaan piiloon, ettei tarvi tutustua ihmisiin. Mutta kyllä se aito Kao sieltä esiin tulee. Siihen voi mennä vielä pari viikkoa aikaa. 

Harmittaako jokin?

Harmittaa, sunnuntai-iltana tuntui kurkku kipeältä ja maanantaina jylläsi jo kunnon flunssa, joka nosti iltaisin kuumetta (tai no siitä kiisteltiin, mikä on kuumeen raja). Keskiviikkona, kun en jaksanut edes pukea, oli pakko soittaa töihin etten tule. Kunnon lepo teki hyvää, to ja pe olivat jo inhimillisempiä työpäiviä. Flunssa on myös hiljentänyt minua entisestään, sillä on hankala puhua kun ei jaksa eikä ääntä tule. No, kyllä minä ehdin vielä puhua. Jouduin myös perumaan kaikki iltamenoni flunssan takia ja torstaina olin jo valmis hyppelehtimään seinille. 

Mikä teki sinut onnelliseksi?

Uudet haasteet, saan ihan oikeasti kehittää juttuja ja opetella kaikkea uutta. Työkaverit ja se että he vaikuttavat tosi mukavilta. Lisäksi vein heti maanantaina töihin uuden työkahvikuppini, Marimekon Kaunis Kauris -kupin, jonka sain ystäviltäni tuparivalmistujaislahjaksi perjantaina. Se oli se jokin tuttu, joka lohdutti, kun alkuviikosta oli kipeä ja yksinäinen olo. Ja kaverit fb:ssä, joille sai höpötellä, kun yksinäisyysolo iski. 

Millainen on uusi työpaikkasi?

Tähän en osaa kyllä vielä vastata, palataan tähän aiheeseen joskus puolen vuoden päästä, kun olen saanut tuntumaa aiheeseen. Kivalta tuntuu, vaikka tietenkin vanha tuntuu vielä ”kodilta”.

Työtähän se vain sielläkin oli, miten niin kodilta?

No siis minun pitää kotiutua, saada oma pikku nurkka missä teen töitä ja omat työt mitä saan itsekseni puurtaa. Minulla on pieniä juttuja toimistossa, kuten kummitytön kuva, hiusharja, kukka jne. joilla teen toimistoni viihtyisäksi. Lisäksi kun asiakkaat pysyivät samana, niin ehdin tutustua heihin kunnolla ja pidin heistä. Ja nyt minulla on vielä ikävä kaikkia tuttuja. Minulla oli tarkoitus nähdä paria entistä (nyyh) työkaveria viikolla, mutta tyhmä flunssa esti tämän. Ja mielestäni, vaikka työ on työtä, niin annan sille 8 h henkistä pääomaani joka päivä, 40 h viikossa, kyllä sielläkin pitää viihtyä ja sinne kotiutua.

Perjantai ja viikonloppu häämöttää, et kai sentään aio istua kotona ja nyyhkiä menneen perään?

En aio, aion kipittää suihkuun, laittautua nätiksi, mennä katsomaan Ryan Goslingia ja ehkä vähän istuskelemaan johonkin paikkaan, missä on muitakin ihmisiä. Huomenna pihlajasaareen synttäreille ja illaksi tupareihin. Sunnuntaina aion vaeltaa kohti hietsua, sillä sääennuste näytti täyttä aurinkoa ja 27 astetta lämpöä 😀

Kiitoksia haastattelusta ja onnea uudelle uralle!

Kiitos kiitos, hyvää viikonloppua!

 

emmi_40237_12_0.jpg

Kuva lainattu Marimekolta

Työ ja raha Työ

Kao leipoo

Pidin viimeisenä työpäivänäni läksiäisvalmistujaistuparit osalle kavereista ja työkavereista. Kesäinen viikonloppu ja lomat karsivat osallistujamäärää, mutta en toisaalta halunnut jäädä odottelemaan syksyn viileitä iltojakaan, tuntuisi hassulta juhlia valmistujaisia monta kuukautta jälkikäteen. Minulle järkkäämissäni hileissä on tärkeintä tarjoilut ja varsinkin makeat sellaiset, sillä tykkään leipoa. Kunnianhimoisuuksissaan sitä tulee vain tehtyä ihan liikaa kaikkea ja jostain kumman syystä minun on pakko kokeilla jotain uutta ja ihmeellistä reseptiä juhliin ja sitten jännäilen että tulikohan tästä hyvää vai ei 😀 Synttäreille tein Ellen Svinhuvudin kakkua. Ei ollenkaan mikään mahdoton tehdä, mutta sain siitä omat kriteerini täyttävän untuvan pehmeää vasta toisella kerralla. En siis ollut tyytyväinen kakkuun, vaikka se oli nätti ja maistui hyvältä (miten se voisikaan maistua pahalta, kun siihen ei tule käytännössä muuta kuin sokeria, mantelia ja voita?). Silti kerta toisensa jälkeen teen näitä kokeiluja juhliin, koska milloin muuten saan noin kattavan uhrijoukon maistelemaan luomuksiani? Niinpä. 

Eilen oli tarjolla mansikka-mascarponekakkua, New York Cheese Cakea, porkkanakakkua, karkkia, keksejä, suklaata ja mansikoita. Vastoin maailmankaikkeuden järjestystä olin ostanut porkkanakakun valmiina joskus töistä ja sulattelin sen nyt tarjolle. Restonomin talossahan kaikki pitäisi olla itsetehtyä joten tämähän oli suuri askel minulle. Ja se oli hyvää. Mansikkakakkuun tein kääretorttupohjan, sillä edellisen iltana tekemäni kakkupohja oli ihan kummallinen, joten heitin sen menemään. Täytteenä oli omenamissestä tuttua täytettä, tein täytettä kaksinkertaisen annoksen ja säädin vaniljakastikkeen määrän 2 dl ja lisäsin kerman määrää. Parempi tuli, mutta koska vaniljakastikkeella on paikkansa ohjeessa ja se sisältää täysiä purkkeja, niin ei sitä oikein yhtä misseä tehdessä voi säädellä noin. Ja tuoreita mansikoita. Oli hyvää. Loput täytteestä meni kolmeen kääretorttuun, kahteen mustikoiden ja yhteen mansikoiden kanssa, jotka raahasin töihin viimeisen päivän kunniaksi. 

Siinä on muuten oma tunnelmansa, kun ensin pyöräilee 3 km suuntaansa kauppaan, ostosten kanssa kotiin, huomaa että perunajauho unohtui ostaa ja puolet suolaisen piirakan täytteistä, nopealla päätöksellä et teekään tomaatti-vuohenjuustopiirakkaa, vaan uhraat viikonlopun pinaattilettujen pinaatit ja salaatin fetan sekä yhden mascarponetäytteen kermoista, surautat suolaisen piirakan uuniin ja pyöräilet vinhaa vauhtia pikkuiseen lähikauppaan ostamaan puuttuvia aineksia. Ehdin takaisin ennen kuin piirakka kertoi olevansa valmis ja aloitin suuren kääretorttujen sarjan. Kämppä on muutenkin lämmin kesällä ja uunin hohkatessa vieressä ja kellon edetessä iltaa ja pian yötä kohti mietin hieman tuskastuneena, että olisinhan minä voinut vaikka ihan ostaa kakkua sinne töihin (no en olis). Suolainen piirakka onnistui hyvin ja kääretorttupohjistakin tuli nättejä, kakkupohja oli outo ja viimeinen iltakymmeneltä olin valmis tunkemaan viimeisen leivonnaisen eli New York Cheese Caken uuniin. 

New York Cheese Cake oli tehty Eeva Kolun ohjeella, jonka löysin hs.fi Kauhaa ja rakkautta blogista. Siinä yhdityivät suosikkini juustokakuissa eli digestivepohja ja uunissa paistettu juustokakku. Totesin paistoaikaa tarkistaessani, että kannattaisi varmaan lukea se koko ohje ennen kuin aloittaa, viimeisellä rivillä nimittäin luki, että Kaada täyte pohjan päälle ja paista 1 tunti. Väännä tämän jälkeen uunista virta pois ja anna kakun odotella jälkilämmössä 4-5 tuntia.” Huuh, enhän minä saa yhtään nukkua, jos minun pitää valvoa kakun kanssa! Tunnin valvomisen jälkeen onneksi totesin, että herätyskello soimaan klo 3.00, kakku uunista jääkaappiin ja tyttö takaisin unille. Toimi kuin unelma ja kakusta tuli ihan täydellinen. Vieraat vain huokailivat ihastuksesta, kun söivät sitä. Tälläkin kertaa siis riskinotto kannatti ja samalla nousi rima taas seuraavia juhlia varten.. apuaa.

Nyt minulla vain sattuu olemaan rääppeitä tuolla kaapissa yllinkyllin, enkä viitsi viedä niitä tuhottavaksi töihin, koska huomenna on ensimmäinen työpäivä uudessa paikassa. Kuinkahan outoina naapurit minua pitäisivät, jos pimpottelisin ovikelloa ja tarjoilisin kakkua? 😀

Kuvia ei ole, koska kiireinen emäntä ei viitsinyt pistää vieraita odottamaan kuvausten ajaksi. Voitte vain kuvitella kuinka ihania ne oli!

Koti Ruoka ja juoma