OUR HOME: tiny toilet

Muutettiin tähän ihanaan ja juuri kokonaan kirjaimellisesti lattiasta kattoon rempattuun tilavaan kolmioon noin puolitoista kuukautta sitten. Tää asunto oli rakkautta ensisilmäyksellä ja kumpikin meistä tiesi heti, että tässä se on, ihan turha edes katsoa muita asuntoja koska tää me halutaan.

Ja tää me myös saatiin! 

Meillä on siis 74m2 kolmio, eli kaksi makkaria, kylpyhuone, vessa, keittiö, vaatehuone, olkkari ja lasitettu partsi. Asunnossa on keittiötä, vessaa ja kylppäriä lukuunottamatta vaaleanharmaat laminaatit, seinät on valkoiset, eteisessä ihanat tilavat kaapit, vessassa moderni upea betoniseinä ja kylpyhuoneessa juuri sellaiset laatat jotka mekin valittaisiin. Parveke on lasitettu, vauvalle on oma huone ja keittiö on moderni ja meidän tyylinen. Keittiössä, vessassa ja eteisessä on kattoon upotetut LED-lamput, jotka tekee heti paljon paremman näköiseksi – ja myös pimeällä valoa riittää. Eli kaikki on kohdallaan ja meidän näköistä – ehkä ainut huono puoli on se, että tässä ei ole omaa saunaa, mutta meidän rapussa on rempattu saunaosasto, joten jos halutaan saunomaan niin eikun saunavuoroa hankkimaan. Sauna ei kuitenkaan ole pakollinen, vaikka ihana asia onkin ja tuntuupahan taas luksukselta käydä saunassa meidän perheiden luona – ja hei, jostain on vaan pakko luopua jos haluaa parempaa tilalle!

Ajattelin esitellä teille pikkuhiljaa meidän asuntoa ja päätin aloittaa meidän pienestä vessasta, ainoana huoneena koko asunnossa joka on valmis. 

p8231639.jpg

p8231638.jpg

p8231645.jpg

Meillä on siis tosiaan erikseen kylpyhuone ja vessa. Ensimmäiset 2-3vkoa mentiin aina ekana kylppäriin kääntymään, tuhahtaen ”no eihän täällä oo vessaa!” koska ennen on aina ollut kylppäri ja vessa samassa. On oikeastaan aika mahtavaa, että ne on erikseen. Vessa pysyy paljon siistimpänä, eli ei tarvitse olla pyyhkimässä pölyjä kokoajan, koska se on pelkästään kuiva tila, eikä siellä käydä suihkussa tai pestä pyykkiä. Vessassa ei ole peilikaappia, vaan iso ihana peili ja ennen muuttoa tuskastelinkin säilytystilaongelman kanssa. Mihin nyt laitettaisiin kaikki Roopen ja mun rasvat ja ihonhoitotuotteet? Entä hammasharjat, vanulaput ja pumpulipuikot? Muuttopäivän iltana (vai olikohan se jo yötä, menin nukkumaan vasta neljältä aamulla..) paikkoja järjestellessäni päätin kokeilla, Roopen epäluulosta huolimatta, miltä sisustustikkaat näyttäisivät siellä ja se oli parhain idea ikinä! Sisustustikkaille muutama kori ja koreihin purnukat piiloon! Ihan täysin piiloon niitä ei tosin saa, mutta meitä se ei haittaa ja koreja täytyy hankkia kyllä pari kappaletta lisää – niin paljon tätä tavaraa meillä on.

Hammasharjat, vessapaperirullat ja pesuaineet löysivät oman paikkansa lavuaarin alla olevasta kaapista ja Roopekin nopeasti oppi ottamaan aina sieltä hammasharjan – vielä kun oppii laittamaan takaisin paikalleen, niin olis tääkin housewife tyytyväinen. Oon kyllä niin tottunut siihen, että esim. Roopen vaatteet on siellä sun täällä, voiveitsi menee hyvin harvoin takaisin jääkaappiin ja se hammasharjakin on mukeineen odottamassa mua, joten ihan mukisematta siivoan sen perässä vähän hymähdellen. En tietenkään kaikkia Roopen sotkuja siivoa perässä ja välillä saatan hymähtelyn sijaan ärähtää, mutta noin niinkun yleensä. 

Vessan säilytysongelma siis löysi ratkaisunsa ja mun mielestä tikkaat sopivat sinne hyvin! Me rakastetaan ylikaiken tota betoniseinää, joka on tarkoituksella kaivettu maalikerrosten alta esiin. Kaikkia tällainen sisustustyyli ei kiehdo, eikä tarvitsekaan, pääasia että me ollaan tyytyväisiä! Betoni on sitäpaitsi tällähetkellä hyvin suosittu juttu sisustuksessa ja rakentamisessa. 

Vessa on yleensä hyvin väritön, mutta nyt päätin laittaa sinne ruusukimpusta muutaman oranssin ruusun, jotka eivät mahtuneet toiseen maljakkoon ja hetken mietittyäni keksin laittaa niiden maljakoksi Perfect Home -sarjan pullon. Mattona on lattialla ihan perus Jyskin kylppärinmatto ja pyyhkeetkin taitaa olla samasta paikasta. Mä en tykkää käyttää värejä sisustuksessa, mutta noi ruusut tuo just sen verran väriä, että se tuntuu piristävältä mutta vessa pysyy silti hillittynä väritykseltään. 

p8231644.jpg

ledit.jpg

 

ruusut.jpg

ruusutt.jpg

 

Siinä siis meidän pieni vessa. Sopiva meille, mutta sitten tulevaisuudessa kun ruvetaan potalle harjoittelemaan, niin ne hommat täytyy hoitaa kylppärissä. Ei haittaa, pystyypähän luottaa siihen että laminaatille ei vahingossakaan mene mitään sille kuulumatonta.. 😀 

Karoliina

 

 

Koti Sisustus

Tandemhyppy tuntemattomaan

Sunnuntaina alkoi rv32+0, eli olen ollut nyt raskaana 32 viikkoa ja nyt on meneillään raskausviikko 33. En aluksi ymmärtänyt noiden laskutavoista mitään, koska jotenkin luontevammalta tuntui laskea kuukausia. Nyt en ole enää edes varma millä kuulla olen, seitsemännellä vai kahdeksannella? Nekin lasketaan eritavalla, koska raskaus kestää periaatteessa 9kk, mutta raskausviikkoina 10kk. Eiku.. No ihan sama, kestää sen aikaa kun kestää, mutta siihen on kaksi laskutapaa. 

Keskimääräisesti näillä viikoilla sikiö painaa 2000g. Siis kaksi kiloa painava vauva, joka vasta hetki sitten painoi tuskin 200g, on nyt jo ihan vauvan näköinen. Hän pitää jo silmiä hereillä ollessaan auki, säikähtää kovia ääniä mutta rauhoittuu kuullessaan tutut biisit Spotifysta. Hän tanssii masussa musiikin tahtiin tai vaipuu uneen rauhallisemman biisin soidessa – tai ainakin lopettaa riehumisen ja uiskentelee rauhassa. Hän on ollut jo ainakin kaksi viikkoa masussa pää alaspäin ja välillä meinaa jumpatessaan murtaa multa kylkiluun (siltä se siis tuntuu) – mutta ei haittaa, kunhan beibillä on kaikki hyvin, niin mä otan vastaan vaikka senkin. 

p6060236.jpg

p6060248.jpg

Pikkuhiljaa pitäisi alkaa miettimään oikeasti synnytystä, vaikka vielä muutamia viikkoja tässä onkin jäljellä, maximissaan kuitenkin enää yhdeksän. Mistä mä tiedän minkälaisen synnytyksen haluan tai mitä osaan toivoa, kun ensimmäinen fiilis joka mulla tulee mieleen on epätoivo siitä, että mä en yksinkertaisesti osaa synnyttää. Siis miten mun pitäis osata kun en oo koskaan kokeillut? Sama kun pistäis mut nyt kokeilemaan mäkihyppyä, ohjaamaan lentokonetta tai hyppäämään laskuvarjolla lentokoneesta – en osaa, en hallitse ja se tuntuu ihan liian extremeltä.

Tottakai samalla järki sanoo, että haloo, tähän mennessä jokainen äiti ja eläinkunnan emo on osannut synnyttää, joten kyllä mäkin osaan. Mutta mulle joka en yläasteella uskaltanut edes aloittaa tanssia mokaamisen pelossa, tää tuntuu kieltämättä melko hurjalta. En pelkää kipua tai repeämistä, tiedän jo että haluan kaikki kivunlievitykset mitä ehdin ja voin saada – mä en ala valehtelemaan, että musta olisi synnyttämään luomuna tai ehkä olisikin, mutta ei kiitos. En halua kokeilla. Ainakaan tällä kertaa.

p6060274.jpg

p6060376.jpg

Tiedän, että kivusta selviän jotenkuten ja repeämätkin paranevat ajan kanssa, mutta en ole tottunut olemaan tilanteessa jota en hallitse. Enkä tarkoita hallitsemisella mitään narsistista asioiden hallintaa, vaan ihan sitä, että yleensä teen asioita jotka osaan ja joista mulla on kokemusta. Olen spontaani ihminen, mutta en ole hyvä uusien asioiden kokeilemisessa jos ne ovat jotenkin pelottavia ja tästä syystä en ole koskaan esim. lasketellut. Mua hemmetti vieköön pelottaa pelkkä vähänkin korkeammalta kiveltä alas hyppääminen, miten mun pitäisi sitten yhtäkkiä luottaa omaan kehooni siinä määrin, että osaisin synnyttää? Näissäkin asioissa olen kyllä ristiriitainen, sillä otin esim. ensimmäisen tatuointini ennen korviksia.. mutta silti! Ei synnytystä voi verrata tatuoinnin ottamiseen, tatskan ottamista voi siirtää tai lopettaa sen tekemisen kesken jos sattuu ihan helvetisti tai pupu menee pöksyyn, mutta valitettavasti en voi kesken ponnistusvaiheen sanoa, että hei katsotaanko vaikka huomenna uudestaan? Ei tuu onnistumaan ei.

Mua myös pelottaa se, että jos sattuu jotain. Eikä sekään pelottanut mua vielä kuukausi sitten, koska silloin ajattelin, että ”noh siihen on vielä aikaa ja varmasti kaikki menee hyvin”, mutta nyt alkaa aika käymään pikkuhiljaa ja päivä päivältä vähiin ja olen alkanut pelkäämään, että kuolen tai vauva saa jonkun aivovamman. Tai vauva kuolee. Nää asiat ei vaivaa mua todellakaan 24/7 ja aina saan rauhoitettua itseni, en koe tarvitsevani mitään pelkopolia tms, mutta olisi se ehkä vähän omituista jos näitä asioita ei käsittelisi päässään. En mä ainakaan voi olla vaan ja tuudittautua tilastollisiin lukuihin, koska kyseessä on kuitenkin minä ja meidän vauva. Turha siis tulla kenenkään sanomaan, että autokolareissakin kuolee enemmän ihmisiä kuin synnytyksessä – se nyt ei ainakaan auta kun mulla on traumat autoistakin.. Ja edelleen järki napauttelee hyvin kovaa mua luunapeilla päähän, mutta tunteille ei vaan mahda mitään. Ei tämmösissä asioissa ainakaan.

p6060257.jpg

p6060267.jpg

Näiden asioiden lisäksi mulle iskostui tänään päähän se tieto, että mun perhe ei ole täällä silloin kun synnytys alkaa. Ihan sama oonko 22v vai 2v, mä tarvitsen mun äitiä. Ja tietenkin muutakin perhettä. Mä tiedän jo nyt, että tuun olemaan hyvin paljon paniikissa, itkemään ja Roopekin on veikannut, että asia menee näin: Roope tulee koulusta äkkiä kotiin, mä oon täällä yövaatteet päällä, tukka pystyssä ja itken, raivoan ja panikoin. Voi hyvin olla tai sitten tää menee niinkun mun veli neuvoi: ”1. Hyppää pöydälle 2. Levitä haarat 3. Noudata ohjeita. Eli ihan perus viikonloppu” – eli hyviä ja hyödyllisiä ohjeita tulee kyllä kuultua.. 😀 Varsinkin toi ”eli ihan perus viikonloppu” kohta oli ihan huippu, nauroin varmaan 5min täällä täysillä. Jokatapauksessa.. Me asutaan melko kaukana meidän perheistä, varsinkin Roopen perheestä ja kun h-hetki koittaa, haluaisin heidän olevan täällä. Haluaisin, että äiti halaa mua ja antaa pusun poskelle, isosisko sekoilee paniikissa, iskä on hermostunut ja taputtaa selkään ja sitten mun isoveli käskee kaikkien rauhoittua, mutta oikeasti sitäkin jännittää. Haluaisin myös Roopen perheen olevan täällä ja mun isän naisystävän. Haluan nähdä mulle tärkeimmät ihmiset Roopen lisäksi ensimmäisenä synnytyksen jälkeen, mutta valitettavasti se ei ole välttämättä mahdollista. Tiedän kuitenkin, että heistä jokainen on mun tukena ja elävät hengessä mukana, vaikka olisivatkin 100km päässä.

Tän postauksen piti oikeasti olla tosi iloinen ja sellanen kevyt päivitys vaan mun hyvistä fiiliksistä, mutta halusin kertoa rehellisesti siitä miltä tällähetkellä musta tuntuu. Samalla odotan todella paljon synnytystä ja haluan kokea sen, mutta juuri se fiilis siitä, etten osaa hallita kroppaani ja synnyttää alkaa valtaamaan mielen. Seuraavassa neuvolassa kuitenkin jutellaan jo synnytykseen liittyvistä asioista ja synnytysvalmennuksetkin alkavat, joten uskon niiden auttavan ainakin hiukan asiaa. Ja onhan mulla Roope tukena, joten enköhän mä selviä! Mulla on siis tavallaan luottavaiset ja 90% positiiviset fiilikset tulevasta extreme koetuksesta, mutta samalla kuitenkin pohdin mielessäni asian kääntöpuolta. Tiedän kuitenkin etten ole yksin näiden ajatusten ja pelkojen kanssa, vaan tää on täysin normaalia ja kuuluu asiaan. Enkä mä nyt liikaa panikoi täällä, kuten sanoin, nää asiat ei vaivaa mua 24/7 – mutta pikkuhiljaa sitä väkisin alkaa käsittelemään tulevaa edes jotenkin.

p6060220.jpg

p6060230.jpg

Mä en varmaan pysty oikeasti hengittää ennen kun vauva on syntynyt – tai luultavasti vasta sitten kun vauva on parikymppinen. Enkä luultavasti vielä silloinkaan. Jokatapauksessa, nyt jo yli 2kg painava vauva on kohta täällä ja me ei jakseta enää odottaa – ihan sama vaikka kuinka pelottaa. Postauksen kuvat käytiin kuvailemassa samana päivänä kun käytiin rakenneultrassa. Nää kuvat on meidän näköisiä ja onnistui mun mielestä niin hyvin – ihan meidän omalla järkkärillä ja rakkaan ystävän kuvaamana, eli aina ei tarvitse mennä ulkopuolisen kuvattavaksi.

Mä oon valmis äidiksi ja Roopekin sanoi pari iltaa sitten silitellessään mun masua, että hän kyllä haluaa ihan tosissaan meidän pienen tytön tyllerön tänne..♥ 

Karoliina

 

 

 

 

Puheenaiheet Raskaus ja synnytys Syvällistä