Ituhippi lentää eli tekopyhä porvari

Kirjoitin viime kesäisestä Yhdysvaltojen itärannikon roadtripistä. Kirjoitin poikkeuksellisesta kuumuudesta ja siitä, että olimme osaltamme aiheuttamassa sitä. Sitten tuli syksy ja ICPP:n raportti. Huusimme ilmastovaaleja ilmastomarssilla kauramaitokahvi kädessä. Olemmehan ekoihmisiä. Asutaan kerrostalossa, kierrätetään eikä syödä lihaa. Paitsi ettei olla, koska lennetään huviksemme.

Aloitin blogin matkajuttujen keräämiseksi, vaikka olen kirjoittanut muustakin. Matkustaminen on kivaa ja myöhemmin on matkalla uudestaan kun plärää kuvia ja kirjoittaa tunnelmia. 

Syyslomalla en kuitenkaan lentänyt minnekään.

Enkä joululomalla. 

Talvilomalla houkuttelevat tällä hetkellä eniten kotimaan hanget. 

IMG_5292.jpeg

Viikonlopun hesarissa oli juttu vaihtoehtoisista matkustustavoista lentämisen sijaan. Jutun mukaan lomalennon väliin jättäminen on yksi tehokkaimmista ilmastoteoista, jonka yksittäinen ihminen voi tehdä. Jutussa kartoitettiin laivojen, junien ja bussien ympäristövaikutuksia ja voittaja oli tietysti juna. Junalla pääsee Suomesta muun Euroopan ja perinteisten interrail -reittien lisäksi myös Venäjän kautta Kiinaan asti sekä lautalla Japaniin ja Koreaan. Haaveilin hetken myös laivamatkasta esi-isien tavoin New Yorkiin, kunnes luin että laiva on vielä lentämistäkin pahempi pingviinintappaja. 

Maata pitkin matkustaminen vaatii lähinnä aikaa (toki välillä myös lentoja enemmän rahaa, mutta toivottavasti tämä muuttuu pian). Siksi pitäisikin päästä irti siitä ajatuksesta, että jokainen loma on oiva hetki singahtaa jonnekin kauas. Matkustaminen kannattaisi säästää pidemmille lomille, jolloin siihen voisi käyttää enemmän aikaa. Haaveissani saavun Kiinaan jo valmiiksi levänneenä, sillä olenhan koomannut ensin viikon junassa. Ja onhan se matkakin elämys, vieraassa paikassa kuppaiset asemat ja huoltsikat ovat heti jännittävämpiä kuin Kolmikulman ABC. 

Olemme jo aiemmin pyrkineet matkustamaan mieluummin harvemmin mutta pidempään. Tahdon nähdä uusia paikkoja jatkossakin, mutta pyrin miettimään miten ja milloin niihin kannattaa mennä. Tämän vuoden matkatoiveeni on matkustaa jonnekin hitaasti maata pitkin. 

 

 

Puheenaiheet Matkat Uutiset ja yhteiskunta

Reippaasti maailman katolla

Olen lukenut tänä vuonna epäilyttävän paljon kirjoja kaikenlaisesta superurheilusta, kuten ultrajuoksusta ja vuorikiipeilystä (katso kirjalista). Viimeisin tämän kategorian juttu oli Bonita Norrisin The Girl Who Climbed Everest.

En ole kiivennyt kuin seinällä sisätiloissa ja ajatus pakkasesta sekä hapen vähyydestä lähinnä puistattaa, mutta vuorikiipeilyjutuissa on jotain kiehtovaa. Siellä raahustetaan kuoleman partaalla, on kylmä, rakkoja, happivaje ja lopulta kuitenkin päästään huipulle väistellen jäätyneitä ruumiita. Tarinassa tytöstä, joka kiipesi Everestille on juuri tällainen draaman kaari. Ja tässä en spoilaa, sillä lukeehan loppuratkaisu jo kirjan nimessä (Rita Hayworth – avain pakoon, on saanut haastajan spoilerinimien kilpailussa). 

Näyttökuva 2018-11-29 kello 16.09.54.png

Bonita Norris kiipesi keväällä 2010 Mount Everestin huipulle ja oli tällöin nuorin sen tehnyt brittinainen. Myöhemmin ennätys on jo rikottu. Kirja alkaa perinteisten muistelmien tavoin alusta. Bonitan lapsuudesta ja juoksuharrastuksesta syömishäiriöineen jaamataan niin pitkään, että lukijaa epäilyttää päästäänkö sinne vuorelle koskaan. Lopulta Bonita kuitenkin päätyy ystävänsä kanssa kuuntelemaan vuorikiipeilijän luentoa, innostuu aloittamaan kiipeilyharrastuksen ja pääsee useammallekin vuorelle. 

Kirjan kiinnostavinta antia on itse prosessikuvaus. Miten hommat toimii tuhansien metrien korkeudessa, kun kaikki jäätyy ja happi loppuu. Miten kauan aikaa ilmastoon sopeutuminen vie ja miten se tehdään. Myös koko Himalaja-skene jättibisneksineen on jännä. Himalan -reissun budjettihan ei ole mitään telttaretkitasoa, vaan Bonita käyttää puolisen vuotta aikaa haaliakseen sponsoreita 50 000 euroa maksavalle matkalle. 

Näyttökuva 2018-11-29 kello 16.12.41.png

Välillä kirja lipsuu turhan self helpin puolelle. Joskus voisi huvikseen laskea, kuinka monta kertaa little steps siellä mainitaan. Pienin askelein eteneminen on toki hyvä elämänohje ihan kaikkeen, mutta luulisi sen jo muutamasta ensimmäisestä kerrasta jäävän lukijan mieleen. Vuorelle kiipeäminen opettaa yhtä sun toista (ja onhan kirjan alaotsikko Lessons learned facing up to the world’s toughest mountain), mutta henkinen kasvu tuntuu monessa kohdassa vähän turhalta tyhjäkäynniltä. 

Hesarissa kirjoitettiin kesäkuussa siitä, että Everest hukkuu roskaan. Jutun mukaan rinteille nousee koko ajan enemmän ja enemmän ihmisiä, sillä kiipeily on bisnestä ja vuorelle hilataan kuka tahansa siitä tarpeeksi maksava. Jengin teltat ja roskat jäävät vuorelle. Kun pelkkä liikkuminen on raskasta ohuessa ilmassa, ei haluta kantaa mitään raskasta ja esimerkiksi tyhjät happipullot ja ruumiit jäävät sinne. The Girl Who Climbed Everest on toki yhden ihmisen tarina itsensä ylittämisestä ja näkökulma on juuri siinä, että ihminen voi saavuttaa mitä vain jos siihen saamarin reippaasti ryhtyy. Kuitenkin vuorikiipeilybisneksen ja sen ympäristövaikutusten pohdita olisi ollut kiinnostava lisä. 

Kiipeilypäissäni varasin kirjastosta myös John Krakauerin Into Thin Airin. Tässä kuulemma narratiivi ei ole se perinteinen, vaan hommat menee reisille huolella. Siellä siis hytistään taas viimeistään lomalla. 

Kuvat Bonita Norrisin kotisivuilta.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen Ajattelin tänään