Jos elämä olisikin peliä?

Entä jos elämä olisi peliä? Jos kulkisit pitkin pelilautaa ja pyrkisit niihin parhaisiin pisteisiin, voittajaksi?

Koukuttuisitko?

 

Kuvitellaan hetki:

 

Uusi koko perheen extremepeli jossa osallistujien määrää ei rajoiteta, uusi pelajaa voi liittyä peliin missä vaiheessa tahansa, osa tippuu pois. Ehkä omasta halustaan, ehkä tahtomattaan. Kuka voittaa, kuka häviää? 

 

Haastavuudestaan huolimatta peli on säilyttänyt suosionsa ja pelin pariin hakeudutaan aktiivisesti ja yllättävää kyllä, vapaaehtoisesti.

Peli on on kallis. Alkupääomaa ei juurikaan tarvita mutta kustannukset kasvavat sitä mukaan kun peli etenee. Kustannukset tosin riippuvat siitä, kuinka haastavalle tasolle on itsensä nostanut; yksilapsinen harrastelija selviää vielä kohtuullisin kustannuksin, joskin alkusijoitus tässäkin on melkoinen. Viisi henkisen perheen hankkinut kohtaa jo useita täysin ennakoimattomia haasteita ja joutuu sijoittamaan peliin reilusti pääomaa pärjätäkseen. Osa kustannuksista saattaa johtua mm. terapialaskuista (pelaajan) sekä sopivan pelialustan hankinnasta.

20180922_205852.jpg

Pelissä on useita eri tasoja eikä oikotietä seuraavalle tasolle useinkaan ole. Päätasot ovat sinkkubileet, pariutuminen, vauva-aika, taaperokausi, uhmaikä 1, 2 ja 3, teini-ikä sekä itsenäistymisen aikakausi.

Peliä aloittaessa luullaan usein, että peli päätyy itsenäistymisen aikakauteen jolloin tavallaan tipahdetaan takaisin sinkkuaikaan tai pariutumiseen, mutta pelin edetessä pelaajat huomaavat, ettei näin suinkaan ole. Päivittäinen aktiivi pelaaminen toki vähenee mutta luottokorttiveloitukset pelintarjoajalle pysyvät vähintäänkin ennallaan.

Peliä pelataan ainakin alkuun paripelinä. Pelin jatkuessa toinen pelaajista saattaa tipahtaa pois mutta pelin tarjoaja ei salli molempien lopettaa pelaamista, joten ainakin toisen on sitouduttava pelaamaan peli loppuun saakka. Siihen menee n. 80 vuotta. Usein yksin jäänyt pelaaja hankkii itselleen uuden pelikaverin. Tämä tosin tuo lisähaasteita, esim. bonuslapsia ja rahallisia tappioita.

Peli on päivittäin pelattava, yllättäviä päivityksiä tulee jatkuvasti. Pelin perheen yhteishenki on usein koetuksella, esim. ns. lomamatkaetappi etenkin koettelee perheen yhteishenkeä, ja usein virhepisteitä tuleekin siitä, että pelaajat sortuvat raivoamaan ja joskus jopa karkaamaan pelialustalta hetkeksi. Hetkittäin peli saattaa kuitenkin tuntua tylsältä jolloin on houkutuksia siirtyä naapurin pelialustalle.

Peli on koukuttava ja yllätyksellinenkin, siihen on helppo ajautua huomaamattaan. Moitteita peli saa lähinnä hintavuudestaan ja siitä, ettei ennakkotiedoissa kerrota sisällöstä tarpeeksi. Tosin juuri tämä tietämättömyys houkuttaa ihmisiä pelin pariin ja tekee pelistä yllätyksellisen ja mielenkiintoisen.

 

Antaisin 4 tähteä viidestä. 

 

perhe vanhemmuus hopsoa ajattelin-tanaan